Gå til innhold

Er det ulovlig å ta lydopptak av folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det er snakk om beviser som kan legges fram i retten for å styrke en sak? Eller er det lite vits i, med tanke på at det kan være vanskelig å identifisere personen som prater?

Anonymkode: 42018...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal det være vanskelig å identifisere personen ? Med mindre retten er døve så kan man jo høre det? eventuelt bruke personens navn når du snakker til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, knutedama skrev:

Hvorfor skal det være vanskelig å identifisere personen ? Med mindre retten er døve så kan man jo høre det? eventuelt bruke personens navn når du snakker til den.

Aner ikke, var egentlig bare et spørsmål. Vet ikke hvor strenge krav det er til bevisene, for alt retten vet kan jo stemmen til personen som blir tatt opptak av være fra noen med lignende stemme.

Anonymkode: 42018...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at det kun er lov hvis jeg gir beskjed om at jeg tar opp samtalen/får samtykke.

Anonymkode: 0d5a5...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det er snakk om beviser som kan legges fram i retten for å styrke en sak? Eller er det lite vits i, med tanke på at det kan være vanskelig å identifisere personen som prater?

Anonymkode: 42018...d07

Som nevnt er det ok hvis du deltar i samtalen selv. Mener å huske at lovligheten rundt det står greit forklart på Datatilsynets sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om at det kun er lov hvis jeg gir beskjed om at jeg tar opp samtalen/får samtykke.

Anonymkode: 0d5a5...aa2

Hæ samtykke? Hvis man spør om samtykke, så kan man heller ikke ferske vedkommende det gjelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i en slik situasjon selv. Lovlig som bevis i retten, fordi jeg var en del av samtalen. 

Anonymkode: 553f9...25e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det er snakk om beviser som kan legges fram i retten for å styrke en sak? Eller er det lite vits i, med tanke på at det kan være vanskelig å identifisere personen som prater?

Anonymkode: 42018...d07

Du får ikke lov til å legge frem lydopptak i en rettssak. Da skal du ha en kjennelse i forkant der politiet er innvolvert i lydopptaket. 

Det er ikke ulovlig å gjøre lydopptak av samtaler der du selv er innvolvert, men det er ulovlig å bruke dette fritt eller offentliggjøre det uten samtykke fra de eller den andre i samtalen. Unntaket er der det er fare for liv og helse, men da ringer man på 112 hvor alle samtaler blir tapet. 

Anonymkode: 0880a...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke lov til å legge frem lydopptak i en rettssak. Da skal du ha en kjennelse i forkant der politiet er innvolvert i lydopptaket. 

Anonymkode: 0880a...a6d

 

Mine erfaringer tilsier noe annet. Hvor eksakt har du dette fra?

 

Anonymkode: 553f9...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...