Gå til innhold

Er det dette som er VGS 2017? Det her er jo helt på tryne!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tok VGS fikk vi av og til ha lærebok og andre dokumenter på PC. Her har noen lov til å bruke enkelte nettsider mens andre ikke får, og de tar SAMME eksamen!  Altså elever i Oslo får ikke bruke hjelpemidlene elever i Asker får, og de tar samme eksamen, det gir elevene i Asker en fordel over elevene i Oslo. Det går ikke.

Hva skjedde med ingen hjelpemidler? Eller bare lærebok?  

https://www.nrk.no/norge/skal-ta-samme-eksamen-_-far-forskjellige-hjelpemidler-1.13527110

Anonymkode: eb77f...224

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syyyyyyyyyyykt. Rett og slett j*vlig urettferdig.

Anonymkode: b3b64...518

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er totalt uetisk, og jeg skjønner ikke hvordan det går an. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For våren 2017 (altså denne våren) er skolene pliktig til å legge til rette for nettbaserte hjelpemidler for elever i videregående opplæring. Dersom dette ikke er aktuelt for alle elever forholder ikke skolene seg til det gjeldende reglementet. 

Det er jo noe nytt, så det tar nok litt tid for å få en god ordning på det. Når det er sagt er regelen at hjelpemidlene som skal tilbys skal være likt innad i den samme fylkeskommunen, men det kan variere ulike steder i landet, så dette er jo absolutt en svakhet. Samtidig er det skoleeier sin skyld dersom elevene ikke på langt nær får de samme hjelpemidlene som andre i landet. Er det riktig å legge ansvaret for hjelpemidler lokalt på sentralt gitte eksamener? 

Anonymkode: 22eef...34c

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For våren 2017 (altså denne våren) er skolene pliktig til å legge til rette for nettbaserte hjelpemidler for elever i videregående opplæring. Dersom dette ikke er aktuelt for alle elever forholder ikke skolene seg til det gjeldende reglementet. 

Det er jo noe nytt, så det tar nok litt tid for å få en god ordning på det. Når det er sagt er regelen at hjelpemidlene som skal tilbys skal være likt innad i den samme fylkeskommunen, men det kan variere ulike steder i landet, så dette er jo absolutt en svakhet. Samtidig er det skoleeier sin skyld dersom elevene ikke på langt nær får de samme hjelpemidlene som andre i landet. Er det riktig å legge ansvaret for hjelpemidler lokalt på sentralt gitte eksamener? 

Jeg syns det blir feil at det blir fylkeskommunen sin feil om elevene ikke får samme hjelpemidler som elevene i en annen fylkeskommune. Hvis alle elever skal opp til samme eksamen, må alle elever ha de samme hjelpemidlene. Hvis ikke alle fylkeskommuner har greit å få en ordning på det, så kan det ikke være slik. 
Jeg mener at de burde ha ventet med denne ordningen til alle fylkeskommuner hadde fått lagt til rette for elevene sine. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var tråden for vgs, ja...

Anonymkode: 14c05...83c

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg tok eksamen i politikk og menneskeretter vg3 i 2015 fikk vi bare bruke læreboken som hjelpemiddel. Vi fikk i ettertid vite at andre skoler hadde fått bruke diverse nettsider under eksamen. Fikk 3, angrer på at jeg ikke klaget. 

Anonymkode: 6492a...0f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er rart. De burde jo vente med ordningen til alle fikk likt. De bør i alle fall vurderes ulikt! Hvis de med mindre hjelpemidler skal vurderes etter samme skala blir det helt feil

Anonymkode: 19245...a34

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var tråden for vgs, ja...

Anonymkode: 14c05...83c

Karakterene fra VGS skal jo brukes til å søke høyere utdanning, og mange studier er vanskelige å komme inn på nå. Skjønner godt at de reagerer! Det hadde sikkert du og om det gjaldt deg :)

Anonymkode: 19245...a34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, jeg tok selv norskeksamen 2016 i Rogaland og fikk ikke lov til å bruke diverse nettsider for å søke opp fakta. Fetteren min i Oslo fikk derimot det.

Mulig det bare var en glipp fra skolen min sin side, men fy det er surt når man blir klar over det. Hjalp lite at vi fikk lov til å bruke internett (ordbok, wikipedia, snl) på tentamen, men på eksamen så fikk vi "plutselig" ikke lov. 

Anonymkode: 193d4...a50

Skrevet

Jeg antar sensorene tar dette til betraktning når de skal rette eksamensoppgaver. Det er jo klart at elever med tilgang på flere hjelpemidler har en fordel, men forhåpentligvis tar sensorene hensyn til det. 

Det er ikke så mye å gjøre med det i ettertid, desverre. 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, bobleplast_ skrev:

Jeg antar sensorene tar dette til betraktning når de skal rette eksamensoppgaver. Det er jo klart at elever med tilgang på flere hjelpemidler har en fordel, men forhåpentligvis tar sensorene hensyn til det. 

Det er ikke så mye å gjøre med det i ettertid, desverre. 

Det er nok sant. Hvordan foregår fordelingen mellom sensorene? Er det slik at sensorer retter innad i fylkeskommunene? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...