AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #1 Skrevet 24. mai 2017 Jeg har en datter på snart 15 år som fortalte meg i dag at deres gymlærer har begynt på crossfit, og at hun derfor har begynt å ha crossfit i gymtimene. Jeg har selv tatt utdanning som PT og vet at crossfit trening uten skikkelig oppsyn av erfarne folk kan være direkte skadelig, og flere av tilfellene av f.eks rabdomyolyse kommer av trening som crossfit. Det har også vært flere tilfeller der elever på skoler har fått denne sykdommen på grunn av unormalt harde treningsøkter. Nå må ingen misforstå meg, jeg er veldig for variert trening i gymtimene, og generelt en aktiv hverdag, men min datter fortalte meg at de skulle utføre øvelser som de fleste av dem aldri har gjort før, i et høyt antall repetisjoner, og at det var en sirkelrunde som de skulle gjøre så mange runder som mulig på 20 minutter. Det ble også sagt at om de stoppet for å ta pauser så ville de få nedsatt gymkarakter(!). Jeg føler at dette ikke er riktig type trening å ha i gymtimene, da gymlæreren nylig har begynt med crossfit selv og ikke har nok kompetanse til å bestemme om det er for hardt for ungdommene, og jeg vurderer å kontakte skolen for å si i fra om dette (og det faktum at det ikke var lov å ta pauser). Hva synes dere? Anonymkode: fcdba...203 7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #2 Skrevet 24. mai 2017 Synes du skal kontakte skolen. Anonymkode: e308f...f23 13
Gjest Ingenting2 Skrevet 24. mai 2017 #3 Skrevet 24. mai 2017 Er det ikke bare god gammeldags sirkeltrening da? Det hadde vi i gymtimene den gangen jeg gikk på skolen.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #4 Skrevet 24. mai 2017 Enig med Canacas, så lenge det kun er kroppsvektøvelser, og kanskje noen lette medisinballer ser jeg ikke noe galt idet. Klart at klassike øvelser som push ups etc. Også krever instruksjon og korrigering, men det greier en kroppsøvingslærer med utdannelse i faget. PT sertifikat kan en jo bortimot ta gjennom brevkurs og noen samlinger. Eneste jeg ville reagert på er sånn "sprelle-hang ups", da ville jeg ringt skolen. Anonymkode: ed1d3...bf5 11
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #5 Skrevet 24. mai 2017 Forskjellen mellom denne økten og god gammeldags sirkeltrening er at på sirkeltrening skal man gjøre så mye man klarer per stasjon (på denne måten er det derfor mer tilpasset til hva hvert individ klarer), mens her ble de gitt et bestemt antall de skulle klare før de kunne gå videre, i tillegg til at de ikke fikk lov å ta en eneste pause. I sirkeltrening får man gjerne en pause på 1-2 minutt etter en runde, det fikk de ikke her, i tillegg til at øvelsene var veldig krevende. Anonymkode: fcdba...203 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #6 Skrevet 24. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Forskjellen mellom denne økten og god gammeldags sirkeltrening er at på sirkeltrening skal man gjøre så mye man klarer per stasjon (på denne måten er det derfor mer tilpasset til hva hvert individ klarer), mens her ble de gitt et bestemt antall de skulle klare før de kunne gå videre, i tillegg til at de ikke fikk lov å ta en eneste pause. I sirkeltrening får man gjerne en pause på 1-2 minutt etter en runde, det fikk de ikke her, i tillegg til at øvelsene var veldig krevende. Anonymkode: fcdba...203 Tviler på at det er skadelig, virker mer som en veldig lite hensiktsmessig sirkeltrening. Poenget er jo både å bli utslitt og å få trent hele kroppen. Om man krever at alle skal gjennomføre et bestemt antall repetisjoner vil jo de dårligst trente sitte på samme post i hele gymtimen og om det brukes utstyr så vil ikke de andre som er ferdig med sin post få tatt den posten. Anonymkode: 2ccab...dc8 4
bobleplast_ Skrevet 24. mai 2017 #7 Skrevet 24. mai 2017 Tror cross-fit i skolesammenheng bare er et mer fancy ord for sirkeltrening. Man har et x antall sekunder på hver stasjon, og gjerne 2-3 repitisjoner. 8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #8 Skrevet 24. mai 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at det er skadelig, virker mer som en veldig lite hensiktsmessig sirkeltrening. Poenget er jo både å bli utslitt og å få trent hele kroppen. Om man krever at alle skal gjennomføre et bestemt antall repetisjoner vil jo de dårligst trente sitte på samme post i hele gymtimen og om det brukes utstyr så vil ikke de andre som er ferdig med sin post få tatt den posten. Anonymkode: 2ccab...dc8 Det er vist at crossfit er skadelig for de som ikke er vant til å trene slik. Søk på treningspåført rabdomyolyse. Anonymkode: 18975...ad8 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #9 Skrevet 24. mai 2017 1 minutt siden, bobleplast_ skrev: Tror cross-fit i skolesammenheng bare er et mer fancy ord for sirkeltrening. Man har et x antall sekunder på hver stasjon, og gjerne 2-3 repitisjoner. Ja, men her var det snakk om 20-30 repetisjoner per øvelse, med burpees, hoppe opp på benk, push ups, sit-ups, squats med vekt, hoppe over benker osv. Synes det er litt drøyt når veldig mange sliter med å bare ta f.eks 1-2 burpees. Anonymkode: fcdba...203 5
Apis Skrevet 24. mai 2017 #10 Skrevet 24. mai 2017 Tviler på at en helt gjennomsnittlig elev klarer å trene på seg rabdomyolyse i en helt vanlig gymtime 12
Sirah Skrevet 24. mai 2017 #11 Skrevet 24. mai 2017 Jeg hadde steilet. Det er så mange som skader seg på crossfitt trening med tanke på overbelastninger og rabdomyolyse og det er iallefall ikke noe en nyfrelst gymlærer skal undervise i! 6
ReyJu Skrevet 24. mai 2017 #12 Skrevet 24. mai 2017 10 minutter siden, Apis skrev: Tviler på at en helt gjennomsnittlig elev klarer å trene på seg rabdomyolyse i en helt vanlig gymtime Akkurat det har jeg faktisk lest flere tilfeller om i nyhetene. På en skole i Taiwan ble 119 elever lagt inn på sykehus med rabdomyolyse etter en uvanlig hard økt, og på en annen skole (husker ikke hvor, men tror det var i Danmark?) skjedde det samme med 86 elever etter en crossfit økt. Man trenger jo ikke å være godt trent for å trene på seg dette, man får det når overbelaster flere muskelgrupper samtidig etter hard trening, og hva som er hardt varierer fra person til person. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #13 Skrevet 24. mai 2017 Men det er jo ikke skikkelig crossfit, de bruker jo ikke vekter, bare kroppsvekt og det er begrenset hvor skadet man kan bli av det. Men jeg reagerer også på at ALLE må ta like mange øvelser, det er jo ikke gjennomførbart. Skal noen stå og vente da mens en som er i dårlig form gjennomfører alle. Sånn sett er sirkeltrening mye bedre, og sirkeltrening er ganske god trening. Maks innsats i 30 sekunder, jogge til neste øvelse 15-30 sekunder, maks innsats 30 sekunder og så rundt hele "løypa" to eller tre ganger. Å legge opp til at alle skal gjøre like mange repetisjoner når det er snakk om barn er å legge opp til at noen ikke får noe særlig utbytte av gymtimen, og andre igjen blir så utslitt at de blir demotivert for gymtimen. Anonymkode: 7eedd...20b 11
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #14 Skrevet 24. mai 2017 Crossfit er jo ikke bra! Nå er jeg kanskje litt farget av at jeg er konkurrerende utøver i styrkeløft, men så vet man jo at de som driver med crossfit er mye mer skadeutsatt... Og det skjønner jeg jo godt sånn som de "kipper" på pullups og muscleups osv. Sier seg selv at det ikke er bra. ENDA VERRE for barn i den alderen selvfølgelig. Kontakt skolen! Anonymkode: 55297...23c 3
AnonymSjiraff Skrevet 24. mai 2017 #15 Skrevet 24. mai 2017 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Crossfit er jo ikke bra! Nå er jeg kanskje litt farget av at jeg er konkurrerende utøver i styrkeløft, men så vet man jo at de som driver med crossfit er mye mer skadeutsatt... Og det skjønner jeg jo godt sånn som de "kipper" på pullups og muscleups osv. Sier seg selv at det ikke er bra. ENDA VERRE for barn i den alderen selvfølgelig. Kontakt skolen! Anonymkode: 55297...23c Man har ikke pullups og muscleups i en styrkesirkel i gymtimen. Man må jo ha øvelser de fleste kan ta mange repetisjoner av. I beste fall kan man ha pullups på lav bom og da går det jo ikke an å kippe. Endret 24. mai 2017 av AnonymSjiraff 3
Sirah Skrevet 24. mai 2017 #16 Skrevet 24. mai 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Crossfit er jo ikke bra! Nå er jeg kanskje litt farget av at jeg er konkurrerende utøver i styrkeløft, men så vet man jo at de som driver med crossfit er mye mer skadeutsatt... Og det skjønner jeg jo godt sånn som de "kipper" på pullups og muscleups osv. Sier seg selv at det ikke er bra. ENDA VERRE for barn i den alderen selvfølgelig. Kontakt skolen! Anonymkode: 55297...23c Nemlig. Jeg trener en del selv (ikke styrke, men trening kan jeg en del om) og ble griseskremt når jeg prøvde meg på en crossfit økt. At det er mulig å sette kvantitet over kvalitet er for meg helt ufattelig. Trenere som ikke hadde peiling på riktige teknikker, bare på så mange repitisjoner som overhodet mulig. Fysioterapauten min sier at crossfit er en gullgruve for han. Leste en artikkel av en fyr, tror det var fra norsk idrettsforbund som kalte det idiot-trening. Det var veldig dekkende for hva jeg så. Voksne mennesker kan i det minste ta avgjørelsen om å trene på denne måten selv, barn skal få slippe. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #17 Skrevet 24. mai 2017 Det er ingen som har dødd av hard trening på skolen. Om de har dette noen gymtimer så overlever de nok. Anonymkode: de299...db0 3
AnonymSjiraff Skrevet 24. mai 2017 #18 Skrevet 24. mai 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv tatt utdanning som PT og vet at crossfit trening uten skikkelig oppsyn av erfarne folk kan være direkte skadelig, og flere av tilfellene av f.eks rabdomyolyse kommer av trening som crossfit. Det har også vært flere tilfeller der elever på skoler har fått denne sykdommen på grunn av unormalt harde treningsøkter. Anonymkode: fcdba...203 Det var 22 tilfeller i hele Norge i løpet av 2014. Virker veldig spesielt om flere i elver har fått det i gymtimen på skolen deres. Er du sikker på at det stemmer? http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Stadig-flere-far-denne-treningssykdommen-Ekspertene-mener-den-enkelt-kan-unngas-135724b.html Det står at det er forbundet med de som presser seg for hardt, f.eks fordi de nå er utrente pga skade. Eller fordi det er snakk om at man får hjelp til å presse seg hardere enn man ellers ville klart. Man skulle ikke tro at det er i en gymtime man er mest risikoutsatt. De som presser seg hardest er vel de som trener frivillig og elsker å presse seg selv. Endret 24. mai 2017 av AnonymSjiraff 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #19 Skrevet 24. mai 2017 Her var det mange fordommer mot Crossfit. Det er bare et fancy navn på god gammeldags styrketrening, en gymsal i en ungdomsskole har nok ikke spesielt mye fett utstyr og treningen er sikkert begrenset til airsquats, burpees, pushups og høye kneløft på tjukkas. dette blandet med intensiteten i en gymtime på ungdomskolen er vel knapt oppskrift på rabdo. Hvordan er dette værre enn coopertesten eller 3kilometeren vi alle har gjort i gymmen uten å få rabdo i hundre år? Anonymkode: ef323...bc3 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #20 Skrevet 24. mai 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som har dødd av hard trening på skolen. Om de har dette noen gymtimer så overlever de nok. Anonymkode: de299...db0 Så man må DØ av det for at det skal være unødvendig? Slik jeg forstår TS er ikke problemet hard trening, det er hvordan type trening, og hvordan det gjennomføres. Anonymkode: 7eedd...20b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå