Gå til innhold

Når fortelle barn om skilsmisse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at det aldri passer... Er det greit å vente til ferien? Da får jeg mer tid sammen med barna etterpå..Jeg har liksom ikke lyst å fortelle det på en tirsdag og sende barna på skolen som vanlig på onsdag..

Anonymkode: 285c7...5a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, husker godt da jeg var i samme situasjon. Pappa'n og jeg syntes aldri at noe tidspunkt var passende. Nå var datteren vår 9 år den gangen, så det var ikke for vanskelig å forklare situasjonen.
Hvor gamle er dine? Har en del å si på hvordan og når dere sier det. Er de skolebarn så ville jeg ventet med å si til etter skoleslutt hvis det er mulig. Må dere flytte? Det er en del faktorer som ville avgjort når jeg sa det. Kan du si hvor gamle de er?

AnonymBruker
Skrevet

De er i begynnelsen av tenårene. 

Skrevet

Da kan du nesten regne med at de allerede har forstått at ikke alt er som det skal være hjemme. Gjør det kanskje litt lettere for dere. Hvis dere ikke skal flytte fra hjemmet, så ville jeg tatt det opp når den parten som skal flytte ut har skaffet seg bolig.
Vi tok det opp en fredag for da hadde vi helgen til å snakke om det når hun trengte oss. Mandag gikk hun på skolen som vanlig. Dette var ca 2 uker før vi flyttet ut. Siden dine er tenåringer så regner jeg med at de takler dette greit. (Ikke det at de blåser i det, men de forstår mer enn et lite barn) Selvfølgelig blir de hardt rammet og er sårbare, men lettere å forklare for dere voksne hvorfor dere ikke får ekteskapet til å fungere. Vær så ærlige dere kan, men er det utroskap med i bildet, så er det en sak mellom dere voksne. Barn elsker begge sine foreldre så å si uansett oppførsel. (Har hatt fosterbarn som har hatt det helt jævlig pga vold, men de har uttalt at de er glade i begge foreldrene på tross av det.)
Viktig å huske på at det dere voksne går igjennom er en sak mellom dere voksne. Barna er" uskyldige ofre" i en skilsmisse. Husk også å forklare at barna er helt uten skyld. Mange barn tror at de har gjort/sagt noe som kan ha forårsaket skilsmissen.
Lykke til videre. :klem1:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det blir et stort sjokk for dem, for vi har skånet dem for all uenighet og krangling. Det er ingen andre med i bildet, vi har rett og slett vokst fra hverandre. En av oss skal flytte, men har ikke funnet noe sted enda.Det er heller ingen andre i familiene som vet noe enda. 

Skrevet

Uff, det er en forferdelig situasjon å være i. Husker godt hvordan jeg slet i den perioden, men det hjelper ikke at en vil fortsette når det er to i et forhold og den andre ikke vil.
Har dere prøvd alt for å prøve å redde forholdet?
Inntil dere har avklart ny bolig etc så ikke si noe til noen. Lurt å ha alt rundt i orden før en forteller det til familien. Håper du har noen å snakke med nå. Det er tungt å bære på dette alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...