Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest earlgrey
Skrevet

Gøy at noen fortsatt tror badstue forbrenner fett og at man kan punktslanke bukfettet ved å ta sit-ups 😅

AnonymBruker
Skrevet

9) Kroppen trenger karbohydrater.

Svar: NEI

• Rent medisinsk gjør den ikke det, men for blodsukkerets del er det smart, og skal man trene må man ha karbohydrater tilgjengelig i muskulaturen.

Denne er vel feil? Hjernen trenger jo glukose for å fungere. Husker biologilæreren min snakket om at man rett og slett ble dummere av å ikke inta karbohydrater. 

Anonymkode: 57dce...30b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forbrenningen er veldig ulik fra person til person.

Hvileforbrenningen varierer, men ikke veldig mye. Det er kroppsstørrelsen, og i hovedsak muskelmassen, som bestemmer hvileforbrenningen til en person. Den største variasjonen i forbrenningen skyldes variasjon i hvor fysisk aktiv man er.

--

Styrketrening øker forbrenningen.

Svar: JA

All trening øker forbrenningen, men du forbrenner faktisk mye mer energi ved en løpetur enn det du gjør under en styrketreningsøkt. Men økt muskelmasse, som følge av en lengre periode med styrketrening, gir en liten økning i hvileforbrenningen.

Så det som i hovedsak påvirker hvileforbrenningen er kroppsstørrelse og muskelmasse, men en økning av muskelmasse som følge av en lengre periode med styrketrening gir en liten økning i hvileforbrenningen?

Du bruker like mye energi om du går eller løper 10 km.

Hvis man går i ganske normalt fart, ca. 4-6 km i timen, forbrenner du 30 prosent mindre energi enn om du løper. Men om du løper en mil vil energiforbruket være det samme, rundt 10 kcal/kg kroppsvekt, uavhengig hvor lang tid du bruker.

--

Synes disse mytene er forenklet og dermed fordummet. Ikke noe glad i bastante JA/NEI-svar, for så en motsigende forklaring. NEI, men jo kanskje. Mye semantikk også.

Anonymkode: 4faa1...185

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

1 & 3: Stusset litt på disse. Om det stemmer at de er myter må jeg seriøst bytte lege. :P 

Anonymkode: 9797c...4af

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 & 3: Stusset litt på disse. Om det stemmer at de er myter må jeg seriøst bytte lege. :P 

Anonymkode: 9797c...4af

Man forbrenner hele døgnet, bare ved å puste. Men man forbrenner mer når magesekken og resten av kroppen jobber med å fordøye mat. 

Det er riktig at man forbrenner mindre om natten, men dette er irrelevant for den maten du har spist. Det er ikke sånn at kroppen tenker "oj, nå fikk jeg næring akkurat nå som jeg skal sove, jaja, da omdanner jeg det til fett i stedet". Hvis du uansett spiser vedlikehold så har det ikke noe å si når du spiser dem. 

Anonymkode: 3310f...4a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nr. 20 er feil. Langvarig angst og stress gjør noe med forbrenningen, tarmsystemet og utnyttelsen av næringsstoffer. 

Anonymkode: 3310f...4a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men dere som sier i mot punkter fra artikkelen, har dere kilder som underbygger at disse såkalte ekspertene tar feil? 

Jeg spør bare fordi slike myter ofte blir spredt på sånn som forum, så hvem skal man tro?  Omtalte "eksperter" i en artikkel fra vektklubb.no eller motpåstander fra forumbrukere. ;)

Jeg sier ikke at jeg mener dere eller artikkelen er feil, jeg er egentlig mer ute etter å statuere et poeng. 

Anonymkode: 178a5...29f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som sier i mot punkter fra artikkelen, har dere kilder som underbygger at disse såkalte ekspertene tar feil? 

Jeg spør bare fordi slike myter ofte blir spredt på sånn som forum, så hvem skal man tro?  Omtalte "eksperter" i en artikkel fra vektklubb.no eller motpåstander fra forumbrukere. ;)

Jeg sier ikke at jeg mener dere eller artikkelen er feil, jeg er egentlig mer ute etter å statuere et poeng. 

Tja, sunn fornuft og evne til å sette irelasjon til andre myter hjelper mye.

1) Du må spise frokost for å «sette i gang forbrenningen».

Forbrenningen går sin gang uavhengig av tid på døgnet, men jo lenger det er siden et måltid, jo lavere blir forbrenningen.

Ta denne for eksempel. Den sier nei til å "sette i gang forbrenningen", altså den sier nei til at forbrenningen er på NULL før du spiser frokost. Det den almenne person sier når de mener at frokost setter i gang forbrenningen, er at den øker til mer enn søvn-forbrenning grunnet lenge siden forrige måltid - som mest sannsynlig er kvelden / ettermiddagen før. Det den så sier, er at forbrenningen blir lavere jo lenger siden det er et måltid, underforstått at er det kort  tid siden du har spist frokost, så har du faktisk høyere forbrenning - noe svaret motsier iforhold til den gjenge persons forståelse.

6) Kaffe før en joggetur øker forbrenningen under økten.

Det finnes ikke resultater som underbygger dette. Det skal dog ikke helt utelukkes at det er sant, men virkningen er i så fall så liten at du vil forbrenne mer ved å gjøre joggeturen to minutter lengre.

Her er også et forsøk på å tviste på ord. Myten er liksom at kaffe i seg selv gjør at forbrenningen øker, noe jeg tviler på at det er så mange som tror. Det myten derimot er, er at kaffe gjør at du yter bedre under økten, som igjen gir bedre resultat, men hadde du klart den samme effekten uten kaffe, ville det ikke hatt noe å si. Så det er ikke kaffen i seg selv, men evnen kaffen gir.

Physical

Caffeine is a proven ergogenic aid in humans.[34] Caffeine improves athletic performance in aerobic (especially endurance sports) and anaerobic conditions.[34] Moderate doses of caffeine (around 5 mg/kg[34]) can improve sprint performance,[35] cycling and running time trial performance,[34] endurance (i.e., it delays the onset of muscle fatigue and central fatigue),[34][36][37] and cycling power output.[34]

Klippet og limt fra wikipeden. Poenget blir i korte trekk at om du drikker kaffe, eller ikke drikker kaffe, og løper en mil på en times tid spiller det ingen rolle. Men om du klarer å løpe 1,2 mil på grunn av inntak av kaffe, så vil det indirekte ha en effekt.

16) Hyppige små måltider øker forbrenningen.

Svar: JA og NEI

Forbrenningen øker hver gang man spiser, og for blodsukkeret er det mer fornuftig å spise fire enn to ganger om dagen. Hovedeffekten av å spise regelmessige måltider i forhold til å holde vekten er nok ikke relatert til forbrenningen, men sterkere knyttet til en bedre apetittregulering.

Likevel:

4) Forbrenningen er veldig ulik fra person til person.

Hvileforbrenningen varierer, men ikke veldig mye. Det er kroppsstørrelsen, og i hovedsak muskelmassen, som bestemmer hvileforbrenningen til en person. Den største variasjonen i forbrenningen skyldes variasjon i hvor fysisk aktiv man er.

Så teller "fordøyelsesforbenning" som en egen effekt?  For de sier jo at jo, teknisk sett øker forbrenningen av å spise, hvor mye den øker sier de ingenting om. Har størrelsen på måltidet noe å si?

7) Jeg forbrenner mer når jeg løper i solsteiken.

Hovedeffekten av varmen vil nok være at intensiteten på økten vil bli redusert og dermed reduseres energiforbruket, selv om det går litt energi med til å kvitte seg med den ekstra varmen.

Her er de inkonsekvente, for de sier jo at joda, kroppen forbruker mer energi siden den skal kvitte seg med den ekstra varmen. Så jo, om du klarer å holde samme tempo som ikke-solsteik, så vil jo faktisk forbrenningen være større om en løper i sola. De sier så t den indirekte effekten - det er mer slitsomt fører til at intensiviteten synker, og dermed reduseres energiforbruket, noe de forøvrig antar. MEN!

12) Du bruker like mye energi om du går eller løper 10 km.

Hvis man går i ganske normalt fart, ca. 4-6 km i timen, forbrenner du 30 prosent mindre energi enn om du løper. Men om du løper en mil vil energiforbruket være det samme, rundt 10 kcal/kg kroppsvekt, uavhengig hvor lang tid du bruker.

Her sier de jo at energiforbruket er likt sålenge du løper, så om du løper litt saktere pga sola, så vil jo faktisk forbrenningen øke om du følger forklaringen for myte nr 12.

--

Misforstå meg rett, jeg skjønner poenget med vektklubb sitt innlegg. Det er viktigere å være i noe bevegelse, enn ingen, og det er det de vil poengtere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, sunn fornuft og evne til å sette irelasjon til andre myter hjelper mye.

1) Du må spise frokost for å «sette i gang forbrenningen».

Forbrenningen går sin gang uavhengig av tid på døgnet, men jo lenger det er siden et måltid, jo lavere blir forbrenningen.

Ta denne for eksempel. Den sier nei til å "sette i gang forbrenningen", altså den sier nei til at forbrenningen er på NULL før du spiser frokost. Det den almenne person sier når de mener at frokost setter i gang forbrenningen, er at den øker til mer enn søvn-forbrenning grunnet lenge siden forrige måltid - som mest sannsynlig er kvelden / ettermiddagen før. Det den så sier, er at forbrenningen blir lavere jo lenger siden det er et måltid, underforstått at er det kort  tid siden du har spist frokost, så har du faktisk høyere forbrenning - noe svaret motsier iforhold til den gjenge persons forståelse.

6) Kaffe før en joggetur øker forbrenningen under økten.

Det finnes ikke resultater som underbygger dette. Det skal dog ikke helt utelukkes at det er sant, men virkningen er i så fall så liten at du vil forbrenne mer ved å gjøre joggeturen to minutter lengre.

Her er også et forsøk på å tviste på ord. Myten er liksom at kaffe i seg selv gjør at forbrenningen øker, noe jeg tviler på at det er så mange som tror. Det myten derimot er, er at kaffe gjør at du yter bedre under økten, som igjen gir bedre resultat, men hadde du klart den samme effekten uten kaffe, ville det ikke hatt noe å si. Så det er ikke kaffen i seg selv, men evnen kaffen gir.

Physical

Caffeine is a proven ergogenic aid in humans.[34] Caffeine improves athletic performance in aerobic (especially endurance sports) and anaerobic conditions.[34] Moderate doses of caffeine (around 5 mg/kg[34]) can improve sprint performance,[35] cycling and running time trial performance,[34] endurance (i.e., it delays the onset of muscle fatigue and central fatigue),[34][36][37] and cycling power output.[34]

Klippet og limt fra wikipeden. Poenget blir i korte trekk at om du drikker kaffe, eller ikke drikker kaffe, og løper en mil på en times tid spiller det ingen rolle. Men om du klarer å løpe 1,2 mil på grunn av inntak av kaffe, så vil det indirekte ha en effekt.

16) Hyppige små måltider øker forbrenningen.

Svar: JA og NEI

Forbrenningen øker hver gang man spiser, og for blodsukkeret er det mer fornuftig å spise fire enn to ganger om dagen. Hovedeffekten av å spise regelmessige måltider i forhold til å holde vekten er nok ikke relatert til forbrenningen, men sterkere knyttet til en bedre apetittregulering.

Likevel:

4) Forbrenningen er veldig ulik fra person til person.

Så teller "fordøyelsesforbenning" som en egen effekt?  For de sier jo at jo, teknisk sett øker forbrenningen av å spise, hvor mye den øker sier de ingenting om. Har størrelsen på måltidet noe å si?

7) Jeg forbrenner mer når jeg løper i solsteiken.

Hovedeffekten av varmen vil nok være at intensiteten på økten vil bli redusert og dermed reduseres energiforbruket, selv om det går litt energi med til å kvitte seg med den ekstra varmen.

Her er de inkonsekvente, for de sier jo at joda, kroppen forbruker mer energi siden den skal kvitte seg med den ekstra varmen. Så jo, om du klarer å holde samme tempo som ikke-solsteik, så vil jo faktisk forbrenningen være større om en løper i sola. De sier så t den indirekte effekten - det er mer slitsomt fører til at intensiviteten synker, og dermed reduseres energiforbruket, noe de forøvrig antar. MEN!

12) Du bruker like mye energi om du går eller løper 10 km.

Her sier de jo at energiforbruket er likt sålenge du løper, så om du løper litt saktere pga sola, så vil jo faktisk forbrenningen øke om du følger forklaringen for myte nr 12.

--

Misforstå meg rett, jeg skjønner poenget med vektklubb sitt innlegg. Det er viktigere å være i noe bevegelse, enn ingen, og det er det de vil poengtere.

Gode poenger. :) Jeg reagerte også på at de har litt selvmotsigende og kanskje hadde forenklet det litt vel mye. Men jeg har bare "hobbybasert"  kunnskap om emnet, så er ikke alt som er like lett å forstå. 

- Ts 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

• Rent medisinsk gjør den ikke det, men for blodsukkerets del er det smart, og skal man trene må man ha karbohydrater tilgjengelig i muskulaturen.

Denne er vel feil? Hjernen trenger jo glukose for å fungere. Husker biologilæreren min snakket om at man rett og slett ble dummere av å ikke inta karbohydrater. 

Ja, noen organer trenger karbohydrater i form av glukogen (kroppens "lagringsform" av glukose). Men disse karbohydratene kan kroppen lage selv, av fett og protein.

Det er ikke sant at man blir dummere av å ikke spise karbohydrater, men noen føler de blir tåkete i hodet når de får lavt blodsukker, osv. Det er veldig individuelt. Det er mange som lever veldig godt på et ketogent (karbohydratfritt) kosthold.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 5/24/2017 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Kroppen trenger karbohydrater, men vi trenger ikke å spise dem. Som @linsejesus sier, de kan lages av fett og proteiner.

For blodsukkerets del er det smart å kutte ut karbohydrater fordi en frisk kropp klarer å regulere blodsukkeret selv, og faktisk så vil det hjelpe mange syke kropper å kutte ut karbohydrater.

Man trenger heller ikke karbohydrater for å trene. Det er bedre å trene på fett og proteiner og heller bruke karbohydrater i konkurransesammenheng. Trener du på karbohydrater så er du avhengig av karbohydrater og da er du dårlig på å bruke fett som energi. Trener du med lite karbohdyrater i stedet og venner kroppen til å bruke fett, så vil du fortsatt være i stand til å bruke karbohydrater som energi. Som da vil fungere som turbo fordi det blir på toppen av fett. Hadde man trengt karbohydrater for å trene så hadde ikke alle de folkeslagene i verden som ikke spiser karbohydrater overlevd. Jeg trener på lavkarbo og det går helt fint når man bare har latt kroppen få venne seg til å bruke fett som energikilde. 

Til og med hjernens enorme energikrav kan dekkes uten inntak av karbohydrater. Spiser man ikke karbohydrater så vil ca halvparten av energikravet bli dekket av glukose som kroppen produserer selv og halvparten ketoner. Og nei, du blir ikke dummere hvis du ikke spiser karbohydrater, LOL. Jeg har en mentalt krevende jobb og fungerer helt fint uten karbohydrater. ;) 

Anonymkode: 00050...f6c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...