AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #1 Skrevet 24. mai 2017 Hei, Jeg hadde et par kredittkort hvor jeg tok ut en del for å kjøpe bolig da jeg ventet på en bonus som skulle komme in 30 dager senere så jeg tenkte å bruke rentefriperioden. Rett etter så ble jeg syk og sengeliggende og kort og regninger skulle bli tatt hånd om av min mor men det ble det på en eller annen måte ikke da en del av kortene havnet til namsmannen med utleggsmøter osv. Jeg betalte inn alle kortene så for jeg ble klar over det (inkludert inkassoavgifter, salærer osv) så at banken tjente på at jeg dummet meg ut. Nå skal jeg på ferie og får ikke søknaden om kortene godkjent (Kredittkort blir avsluttet ved inkasso). Noen som har forslag på hva jeg kan gjøre? Jeg trenger bare et ekstra kort som backup. mvh Anonymkode: f3890...392
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #2 Skrevet 24. mai 2017 Jeg har nylig søkt og fått flere ulike typer kredittkort. Grunnen er at jeg ønsker fordelene enkelte kort gir, og har stålkontroll (tror jeg selv) på bruk og innbetaling av brukt kreditt. Men det jeg oppdaget da jeg søkte, er at noen banker og kredittkortselskaper krever at du ikke har hatt noen inkassosaker på deg siste 3 eller siste 5 år. Det står når du går igjennom søknadsprosessen eller i betingelsene for å få det aktuelle kortet. Dette er nok grunnen til at du ikke får kredittkort. Jeg setter opp efaktura på alle kort fra konto jeg vet at jeg har rikelig penger på, fremfor å overlate til andre å ta seg av mine fakturaer. Norwegiankortet er vel det de fleste mener er enklest å få, har du prøvd det? Anonymkode: ff87d...c7a 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #3 Skrevet 24. mai 2017 Lag en konto i en annen bank og få et debetkort til den. Ulempen er at du må ha penger på kontoen. Anonymkode: 40553...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #4 Skrevet 24. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg hadde et par kredittkort hvor jeg tok ut en del for å kjøpe bolig da jeg ventet på en bonus som skulle komme in 30 dager senere så jeg tenkte å bruke rentefriperioden. Rett etter så ble jeg syk og sengeliggende og kort og regninger skulle bli tatt hånd om av min mor men det ble det på en eller annen måte ikke da en del av kortene havnet til namsmannen med utleggsmøter osv. Jeg betalte inn alle kortene så for jeg ble klar over det (inkludert inkassoavgifter, salærer osv) så at banken tjente på at jeg dummet meg ut. Nå skal jeg på ferie og får ikke søknaden om kortene godkjent (Kredittkort blir avsluttet ved inkasso). Noen som har forslag på hva jeg kan gjøre? Jeg trenger bare et ekstra kort som backup. mvh Anonymkode: f3890...392 Jeg fikk med et ekstra visakort fra banken min da jeg reiste. Anonymkode: 7284e...ea5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #5 Skrevet 24. mai 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk med et ekstra visakort fra banken min da jeg reiste. Anonymkode: 7284e...ea5 Hvis grunnen til at du trenger det skulle være at ikke det første kortet du fikk virker så er det store sjanser for at ikke det andre gjør det heller. Det er tryggere å ha kort i to forskjellige banker. Anonymkode: 40553...fa6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #6 Skrevet 24. mai 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis grunnen til at du trenger det skulle være at ikke det første kortet du fikk virker så er det store sjanser for at ikke det andre gjør det heller. Det er tryggere å ha kort i to forskjellige banker. Anonymkode: 40553...fa6 Nå er det mulig å to kontoer i en bank, og ett kort til hver konto. Sjeldent banken i seg selv som er problemet. Anonymkode: 7284e...ea5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #7 Skrevet 24. mai 2017 Forøvrig bør ts ta et lite økonomikurs da det å ta ut penger med kredittkort ikke gir rentefri periode, men renter som løper fra første dag. Anonymkode: 7284e...ea5 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #8 Skrevet 24. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå er det mulig å to kontoer i en bank, og ett kort til hver konto. Sjeldent banken i seg selv som er problemet. Den eneste gangen jeg har trengt det var det fordi debetkortet jeg hadde ikke virker enkelte steder i USA. Anonymkode: 40553...fa6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #9 Skrevet 24. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forøvrig bør ts ta et lite økonomikurs da det å ta ut penger med kredittkort ikke gir rentefri periode, men renter som løper fra første dag. Anonymkode: 7284e...ea5 Ingen regel uten unntak. Norwegian kortet kan du ta ut utenlandsk valutta på i utlandet, uten gebyr og uten renter. Ellers er det aldri dumt å sette inn penger på kredittkortet før reise og ta ut igjen penger i utlandet med kortet. (Altså ikke bruke av kreditten, men bruke kortet.) Renter på innskudd er så mikroskopisk at om pengene er alene på et debetkort eller blir fyllt på et kredittkort spiller liten eller ingen rolle når pengene skal brukes i løpet av kort tid. Men dette spurte ikke ts om. Anonymkode: ff87d...c7a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #10 Skrevet 24. mai 2017 Prøv flere banker. De har forskjellige måter å beregne hvem som får, og hvor mye (har opplevd å få alt fra 0 kr til 20 000 kr med samme grunnlag). Norwegian, Coop og Komplett virkest enklest å få hos, for meg som har lav og ustabil inntekt, men grei saldo på bok ihvertfall. Forskjellige banker kan også ha samme kortselskap bak seg, og/eller samme kredittsjekkselskap, som kanskje lager grums på kunder på tvers av forskjellige banker. Så ja, bare prøv hos alle som er aktuelle. Anonymkode: be22b...e13
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #11 Skrevet 25. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen regel uten unntak. Norwegian kortet kan du ta ut utenlandsk valutta på i utlandet, uten gebyr og uten renter. Ellers er det aldri dumt å sette inn penger på kredittkortet før reise og ta ut igjen penger i utlandet med kortet. (Altså ikke bruke av kreditten, men bruke kortet.) Renter på innskudd er så mikroskopisk at om pengene er alene på et debetkort eller blir fyllt på et kredittkort spiller liten eller ingen rolle når pengene skal brukes i løpet av kort tid. Men dette spurte ikke ts om. Anonymkode: ff87d...c7a Jo det er veldig dumt! For i de fleste banker er ikke pengene som står i pluss på kredittkortet sikret, så hvis du blir svindlet får du ikke tilbake pengene. Anonymkode: a2fed...00f
Million Skrevet 25. mai 2017 #12 Skrevet 25. mai 2017 Men hvis alle forfalte regninger og inkassokrav og krav fra namsmannen er betalt, som du sier, skal jo anmerkningene slettes i registrene når de er oppgjort(e). Hvorfor har ikke dette skjedd hos deg? Har du sjekket med inkassobyråene om du har anmerkninger stående der ennå? Sjekk hos Experian.no og Bisnode.no.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #13 Skrevet 25. mai 2017 7 timer siden, Million skrev: Men hvis alle forfalte regninger og inkassokrav og krav fra namsmannen er betalt, som du sier, skal jo anmerkningene slettes i registrene når de er oppgjort(e). Hvorfor har ikke dette skjedd hos deg? Har du sjekket med inkassobyråene om du har anmerkninger stående der ennå? Sjekk hos Experian.no og Bisnode.no. Det er forskjell på anmerkinger og kreditt/gjeldshistorikk. Det er gjeldshistorikken som forfølger ts i dette tilfellet i tre til fem år, avhengig av bank/kredittkortselskap. Anonymkode: ff87d...c7a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #14 Skrevet 25. mai 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo det er veldig dumt! For i de fleste banker er ikke pengene som står i pluss på kredittkortet sikret, så hvis du blir svindlet får du ikke tilbake pengene. Anonymkode: a2fed...00f Vel, så helt dumt er det ikke når en har en god reiseforsikring som dekker. Anonymkode: ff87d...c7a
Million Skrevet 25. mai 2017 #15 Skrevet 25. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på anmerkinger og kreditt/gjeldshistorikk. Det er gjeldshistorikken som forfølger ts i dette tilfellet i tre til fem år, avhengig av bank/kredittkortselskap. Anonymkode: ff87d...c7a Kan du forklare hva dette betyr? Gjeldshistorikken gjelder vel bare i de firmaene hun(han) evt har hatt gjeld i tidligere. Om hun søker i et nytt selskap, et sted hun ikke har hatt kort før, så har vel ikke de tilgang til noe gjeldshistorikk, siden vi ikke har fått det planlagte gjeldsregisteret i Norge ennå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå