AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #1 Skrevet 24. mai 2017 Hei! Da jeg tok BCG-vaksinen meldte jeg meg frivillig til å være den første på mitt årskull som gjorde det. Det som er litt merkelig, er at jeg aldri hadde plager i ettertid, ingen klump, ingen vondt, og absolutt ingen arr. Sprøyten ble satt, og utover det lille hullet i huden like etter, er det ingenting som tyder på at jeg fikk den vaksinen. Begge mine foreldre og min bror har forholdsvis store arr etter BCG-en. Jeg husker jeg ble fortalt at det i ettertid skulle gjøres risp på hudet for å sjekke at vaksinen virket som den skulle, men dette ble aldri gjort. Det hele er nå minst 16 år siden. Jeg har kommet til å tenke på det med jevne mellomrom siden, men har ikke fått meg til å bestille legetime kun for å sjekke det. Burde jeg gjøre det? Kan evt. helsesekretærene sjekke det uten at legen involveres? Eller skal jeg bare la det være? Anonymkode: 2ccd5...59c
Millimani Skrevet 27. mai 2017 #2 Skrevet 27. mai 2017 (endret) Jeg har ikke peiling på dette egentlig, men dette bør du få svar på ved å ringe legen din. Kanskje helsesekretærene kan svare, hvis ikke så kan du vel snakke med legen din på telefonen? Du trenger ikke nødvendigvis en legetime for dette. Vi tok pirquet-prøve (risp) tre dager før vaksine. Dette var på slutten av 1990-tallet. To dager etter vaksinasjonen hadde jeg litt ømhet på stikkstedet, men det forsvant i løpet av noen dager. "Plutselig" kom såret etter tre måneder. Da strevde jeg i flere uker med en væskende kvise. Burde kanskje vært hos legen med det da, men var aldri det. Arret er der enda, men har bleknet med årene. Jeg tok ikke noen risp på huden etterpå, men husker at to jenter i klassen gjorde det, tok nye risp ett år senere. Usikker på om de fikk ny vaksine eller om det var bare risp. Jeg hørte ellers aldri noe om at det skulle tas nye risp for å sjekke om vaksinen virket, bare at det ville ta noen måneder før beskyttelsen mot tuberkulose begynte å virke. Endret 27. mai 2017 av Millimani
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #3 Skrevet 27. mai 2017 På Wednesday, May 24, 2017 den 15.31, AnonymBruker skrev: Hei! Da jeg tok BCG-vaksinen meldte jeg meg frivillig til å være den første på mitt årskull som gjorde det. Det som er litt merkelig, er at jeg aldri hadde plager i ettertid, ingen klump, ingen vondt, og absolutt ingen arr. Sprøyten ble satt, og utover det lille hullet i huden like etter, er det ingenting som tyder på at jeg fikk den vaksinen. Begge mine foreldre og min bror har forholdsvis store arr etter BCG-en. Jeg husker jeg ble fortalt at det i ettertid skulle gjøres risp på hudet for å sjekke at vaksinen virket som den skulle, men dette ble aldri gjort. Det hele er nå minst 16 år siden. Jeg har kommet til å tenke på det med jevne mellomrom siden, men har ikke fått meg til å bestille legetime kun for å sjekke det. Burde jeg gjøre det? Kan evt. helsesekretærene sjekke det uten at legen involveres? Eller skal jeg bare la det være? Anonymkode: 2ccd5...59c Skal du sjekkes for om BCG vaksinen har effekt må du enten til noen som setter reisevaksine eller til en helsestasjon. Noen helsestasjoner gjør dette andre henviser til reisevaksinekontor. Det er forskjell på gamle og nyere BCG vaksiner. Du har fått av den nyere varianten uten arr og du har hatt dyktig helsepersonell som har satt vaksinen. Så lenge du ikke skal reise til områder med utbrudd, har symptomer på eller har vært i kontakt med noen som kan ha smittet deg, så slutt å tenke på saken det er bortkastet energi. Anonymkode: 88ac9...3e0
lillsunshine Skrevet 28. mai 2017 #4 Skrevet 28. mai 2017 Jeg har heller ikke arr etter BCG-vaksinen. Tror jeg hadde det en stund, men har det iallfall ikke nå. Klarer ikke å se hvor jeg har tatt den. Tok den i 2004. Om det så skulle være at jeg hatt dårlig effekt av den så spiller det ikke så stor rolle, siden vaksinen er tatt ut av barnevaksineprogrammet for noen år siden.
Zzyzx Skrevet 28. mai 2017 #5 Skrevet 28. mai 2017 Tok min midt på nittitallet og jeg har heller ikke arr. mange av de andre i klassen fikk sår og arr, så jeg antar at det bare er sånn at noen slipper unna. BCG-vaksinen ble tatt ut av barnevaksinasjonsprogrammet for snart 10 år siden (noen må/bør ta den ennå), og det er faktisk en vaksine man ikke får sånn helt uten videre nå. https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/tuberkulosevaksinasjon---veileder-f/
Gremlin Skrevet 29. mai 2017 #6 Skrevet 29. mai 2017 Jeg fikk ikke arr, men andre i klassen fikk det.
Vitenskapsmannen Skrevet 29. mai 2017 #7 Skrevet 29. mai 2017 Hei. Alle reagerer forskjellig på denne vaksinen. Noen får store arr, mens andre ikke får merke en gang. Det begyr ikke at vaksinen ikke virker. BCG er som nevnt tatt ut av det obligatoriske vaksineprogrammet, og gis nå kun til personer i risikogrupper (innvandrere og barn av disse, samt folk som reiser til TB utsatte områder). For å sjekke om du har utviklet antistoffer mot tuberculin kan du ta en pirquet prøve som nevnt over her. Dette mener jeg du kan frå gjort både hos legen og hos helsesøster/vaksinekontor. De eneste tilfellene vi har av TB i Norge kommer fra innvandrere som har det med seg fra hjemlandene sine. Disse blir isolert og behandlet så de ikke skal smitte andre. Så du trenger ikke være redd for om du er beskyttet mot TB eller ikke. Morten.
Antoinette Skrevet 29. mai 2017 #8 Skrevet 29. mai 2017 Har heller ikke BCG arr men mannen min har. Det er nok forskjellig fra person til person. Vi tok den i 9 kl. på ungdomsskolen. Tror neppe at TS har noe å bekymre seg over. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #9 Skrevet 29. mai 2017 11 minutter siden, Vitenskapsmannen skrev: Hei. Alle reagerer forskjellig på denne vaksinen. Noen får store arr, mens andre ikke får merke en gang. Det begyr ikke at vaksinen ikke virker. BCG er som nevnt tatt ut av det obligatoriske vaksineprogrammet, og gis nå kun til personer i risikogrupper (innvandrere og barn av disse, samt folk som reiser til TB utsatte områder). For å sjekke om du har utviklet antistoffer mot tuberculin kan du ta en pirquet prøve som nevnt over her. Dette mener jeg du kan frå gjort både hos legen og hos helsesøster/vaksinekontor. De eneste tilfellene vi har av TB i Norge kommer fra innvandrere som har det med seg fra hjemlandene sine. Disse blir isolert og behandlet så de ikke skal smitte andre. Så du trenger ikke være redd for om du er beskyttet mot TB eller ikke. Morten. Nei, helsepersonell får også BCG. Det er også slik at endel går med lungetuberkulose en stund før de blir isolert. Ofte har de da rukket å smitte andre, men det gjelder som oftest kun mennesker de bor sammen med da man skal være mange timer i samme rom som en person med smittsom lungetuberkulose før det er noe smitterisiko. Nå er det også slik at en del i den eldre generasjonen av etnisk norske nordmenn er bærere av TB som nå bryter ut fordi de er blitt gamle og svekket. BCG-vaksinen beskytter uansett bare 70%, og det er ikke noe vits i å ta antistoffprøve for det får man nok litt av uansett. Anonymkode: ea891...673 1
Vitenskapsmannen Skrevet 29. mai 2017 #10 Skrevet 29. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, helsepersonell får også BCG. Det er også slik at endel går med lungetuberkulose en stund før de blir isolert. Ofte har de da rukket å smitte andre, men det gjelder som oftest kun mennesker de bor sammen med da man skal være mange timer i samme rom som en person med smittsom lungetuberkulose før det er noe smitterisiko. Nå er det også slik at en del i den eldre generasjonen av etnisk norske nordmenn er bærere av TB som nå bryter ut fordi de er blitt gamle og svekket. BCG-vaksinen beskytter uansett bare 70%, og det er ikke noe vits i å ta antistoffprøve for det får man nok litt av uansett. Anonymkode: ea891...673 Nei. helsepersonell får IKKE BCG. Kun hvis de jobber i avdelinger eller laboratorier som er i kontakt med TB. Les mer her: https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/tuberkulosevaksinasjon---veileder-f/ Morten.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #11 Skrevet 29. mai 2017 1 time siden, Vitenskapsmannen skrev: Nei. helsepersonell får IKKE BCG. Kun hvis de jobber i avdelinger eller laboratorier som er i kontakt med TB. Les mer her: https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/tuberkulosevaksinasjon---veileder-f/ Morten. BCG er sterkt anbefalt at alt helsepersonell tar, og på sykepleierstudiet må man krysse av for om man har vaksinen. Den er gratis Mvh noen som har peiling Anonymkode: ea891...673 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #12 Skrevet 29. mai 2017 2 timer siden, Vitenskapsmannen skrev: Nei. helsepersonell får IKKE BCG. Kun hvis de jobber i avdelinger eller laboratorier som er i kontakt med TB. Les mer her: https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/tuberkulosevaksinasjon---veileder-f/ Morten. Les det du lenker til: "I Norge, som i Storbritannia, anbefales BCG-vaksine til helsepersonell (inkludert helsefagstudenter), da det er vist at denne gruppen har dobbelt så høy risiko for å smittes med tuberkulose som gjennomsnittsbefolkningen [18]. Folkehelseinstituttet anbefaler BCG-vaksinasjon først og fremst for sykepleie- og legestudenter og studenter i medisinske laboratoriefag. Vaksinasjon kan også være aktuelt for andre helsefagstudenter som i løpet av studietiden skal ha pasientkontakt i totalt 3 måneder eller mer." Anonymkode: 9fee6...29b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå