Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Problem løst!

Endret av Puppmania
Ferdig
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er disse ikt reglene om at skolen skal stille opp med utstyr? Når man melder seg opp som privatist må man lese regelverket, i mitt fylke står det f.eks:

Sitat

Du må selv ta med din private datamaskin og ha installert programvare som passer til kompetansemålene i læreplanen.

Dette er i sør-trøndelag. https://www.stfk.no/Tjenester/opplaring/Privatist/Reglement/#2.3.2 Dat

Anonymkode: 1a610...14e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes bare helt sykt ut. Beklager at jeg ikke har noen gode råd til deg, TS. Men jeg måtte bare si det!!

Anonymkode: dfc91...c6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det der var snodig oppførsel. Han kan forsøke å klage, først til eksamenskontoret, kanskje fylkesmannen til og med? Men jeg får inntrykk av at broren din ikke gav beskjed på forhånd til skolen eller eksamenskontoret om at han behøvde PC på eksamensdagen. Han hadde flaks at skolen hadde en tilgjengelig. Om dere skulle få medhold får ikke broren meldt seg opp til en ny eksamen før høsten uansett.

Anonymkode: e7221...c34

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det der var snodig oppførsel. Han kan forsøke å klage, først til eksamenskontoret, kanskje fylkesmannen til og med? Men jeg får inntrykk av at broren din ikke gav beskjed på forhånd til skolen eller eksamenskontoret om at han behøvde PC på eksamensdagen. Han hadde flaks at skolen hadde en tilgjengelig. Om dere skulle få medhold får ikke broren meldt seg opp til en ny eksamen før høsten uansett.

Anonymkode: 

Endret av Puppmania
AnonymBruker
Skrevet

Eksamensformen kan ha blitt endret siden sist og det er privatistene som har ansvar for å sjekke hvilket utstyr de trenger. Utlån av utstyr gjelder når du gir beskjed på forhånd. 

Anonymkode: b8fee...e08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kompetansemål R2

Å kunne bruke digitale verktøy i matematikk for realfag innebærer å bruke digitale verktøy til omfattende beregninger og visualisering. Det betyr å hente, bearbeide og presentere matematisk informasjon i elektronisk form. I tillegg vil det si å vurdere verktøyets hensiktsmessighet, muligheter og begrensninger.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kompetansemål R2

Å kunne bruke digitale verktøy i matematikk for realfag innebærer å bruke digitale verktøy til omfattende beregninger og visualisering. Det betyr å hente, bearbeide og presentere matematisk informasjon i elektronisk form. I tillegg vil det si å vurdere verktøyets hensiktsmessighet, muligheter og begrensninger.

Akershus fylkeskommune

http://www.akershus.no/ansvarsomrader/opplering/privatist/

Bruk av PC under eksamen

Ved eksamener der PC er tillatt hjelpemiddel, tillates det i Akershus fylkeskommune at privatister bruker privat PC.

Privatistskolene stiller ikke PC-er til disposisjon med mindre dette er aktuelt i forbindelse med særskilt tilrettelegging av eksamen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

vi brukte nesten bare matteprogrammet Geogebra til PC i alle mattetimene det siste semesteret på VG3, så synes det er merkelig at han ikke har fått meg seg at PC er en essensiell del av pensum. Jeg glemte også PC på (norsk)eksamen da jeg tok den som privatist, men det var 100% min egen feil og mitt ansvar, og heldigvis var det noen som greide å finne fram en datamaskin i lokalet som jeg kunne låne. Om de ikke hadde vært så generøse så måtte jeg forlatt eksamen, og tatt eksamen en annen gang. 

Anonymkode: 5aa7f...78a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Puppmania skrev:

For to dager siden gikk broren min opp til eksamen som privatist i r2 (Var syk på eksamen på vgs)

På del to av eksamen var det flere oppgaver som gikk ut på å vise utregning/grafer med cas  (kalkulator). Da broren min skulle skrive ut utregningene fra kalkulatoren fikk han beskjed om at det var ikke mulig, og han fikk ikke skrive dem for hånd. Dette var normal praksis på skolen han gikk på før. Eksamensensoren ville at han skulle vise utregningen på pc, som han ikke hadde. I følge ikt reglene fra fylkeskommunen skal skolen eksamen utføres ved stille opp med det ikt utstyret som trengs hvis eleven av en eller annen grunn ikke har det selv. Broren min fikk først mulighet til å bruke en lånepc den siste halvtimen. Sensor sa da at han skulle få den tiden han trengte til å føre over arbeidet sitt.

Problemet så ut til å være løst helt til eksamensvakten tok pc'en og oppgaven hans, og gikk før han rakk å føre det over, dette fordi eksamensvakten hadde en frisørtime.

Pga dette er han sikker på at han stryker, og ikke får studert til høsten. Han har ringt til eksamenskontoret og de sier han ikke har noen rettigheter. Prøvde å ringe igjen nå, Men de har stengt.

HJELP! Hva skal man si eller gjøre i en sånn her situasjon??

Hvordan har du fått greie på dette?

Anonymkode: 0dc3c...bfd

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du fått greie på dette?

Anonymkode: 0dc3c...bfd

Fordi mannen sa det

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

vi brukte nesten bare matteprogrammet Geogebra til PC i alle mattetimene det siste semesteret på VG3, så synes det er merkelig at han ikke har fått meg seg at PC er en essensiell del av pensum. Jeg glemte også PC på (norsk)eksamen da jeg tok den som privatist, men det var 100% min egen feil og mitt ansvar, og heldigvis var det noen som greide å finne fram en datamaskin i lokalet som jeg kunne låne. Om de ikke hadde vært så generøse så måtte jeg forlatt eksamen, og tatt eksamen en annen gang. 

Anonymkode: 

Endret av Puppmania
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akershus fylkeskommune

http://www.akershus.no/ansvarsomrader/opplering/privatist/

Bruk av PC under eksamen

Ved eksamener der PC er tillatt hjelpemiddel, tillates det i Akershus fylkeskommune at privatister bruker privat PC.

Privatistskolene stiller ikke PC-er til disposisjon med mindre dette er aktuelt i forbindelse med særskilt tilrettelegging av eksamen.

Det ligger en pdf på sidene til privatistkontoret for Akershus under punkt 2.3 som sier motsatt

Skrevet (endret)

.

Endret av Puppmania
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selv R2 eksamen på mandag, dette fikk jeg på sms et par uker før:

"Privatist i matematikk: Det er krav til bruk av digitale verktøy på eksamen i matematikk. Du må ta med din egen PC/Mac. Se mer info _link_"

Dette var fra privatistweb så jeg antar at samme regler gjelder for alle fylkene. 

Det er altså krav til å svare på deler av oppgaven digitalt når oppgaven ber om det. 

Anonymkode: e2d58...2b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Puppmania skrev:

De brukte ikke det programmet og det sto IKKE i oppgaven at pc skulle brukes. Det sto CAS som er kalkulatoren (som man kan ta utskrifter av etc)

CAS er en programvare/kalkulator i Geogebra. Man tar bilde av det man har skrevet på CAS og limer inn i word-dokument. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om han ikke har giddet å sette seg inn i hva han skal ha med på eksamen for å være ærlig. 

Anonymkode: 72233...e3b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Puppmania skrev:

Han hadde ikke sagt fra om det fordi de andre tentamene etc han har hatt i faget (og eksamen i r1) aldri har vært snakk om pc. I oppgaven sto det jo heller ikke bruk pc, Men bruk cas, som er kalkulator:frkk:

Kan legge til at siden 2015 har det vært krav om bruk av digitale hjelpemidler på 1T, R1 og R2 eksamen. Også tentamene siden det vil være samme kompetansemål 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Puppmania skrev:

Det ligger en pdf på sidene til privatistkontoret for Akershus under punkt 2.3 som sier motsatt

Da burde det ikke kostet deg mye å klippe og lime inn.

Anonymkode: 72233...e3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...