AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #1 Skrevet 24. mai 2017 Nå spør jeg bare fordi jeg lurer...Mange år siden jeg giftet meg, og mange år siden de fleste rundt meg giftet seg også, så mulig skikk og bruk har endret seg litt de siste årene, men altså: Jeg får inntrykk av her inne på KG at mange synes det blir så store utgifter ved å dra i et bryllup og at dette påvirker hvor stor gave man gir. Nå nylig var det ei som var forlover i et bryllup som valgte å ikke gi gave fordi hun brukte penger på bensin og bompenger som gjest... I de tilfellene hvor bryllupet legges til et sted utlandet og hvor det medfører ekstra store utgifter for alle gjestene både i reise, opphold og bruk av feriedager, synes jeg det er OK å justere str på gaven litt, og kanskje til og med droppe den dersom brudeparet selv presiserer at de ikke ønsker gaver. Men å droppe gave fordi man må kjøre til lokalet eller betale for ei natt på hotell, er veldig fremmed for meg. Selvfølgelig har man ulik økonomi, og gaven må tilpasses deretter, men er det sånn at man forventer å kunne spasere til lokalet og ha null utgifter selv i utgangspunktet? Jeg spør altså fordi jeg aldri tidligere har hørt så mye snakk om dette. Jeg var i mange bryllup som student, og det hendte vi måtte ta fly, bo på hotell og til og med reise til utlandet, men jeg tenkte aldri tanken på å ikke gi gave...Jeg mener heller ikke at bryllup skal bli en slags gavefest hvor hovedsaken er at brudeparet håver inn gaver, men akkurat som i en bursdag, så synes jeg det er en fin tradisjon å gi en liten oppmerksomhet. Men er det bare meg som reagerer på dette? Anonymkode: 6cbad...c69 7
Arkana Skrevet 24. mai 2017 #3 Skrevet 24. mai 2017 Jeg tenker at det er helt naturlig at evt ekstrautgifter til bryllupet tas med i beregningen når man vurderer hvor dyr gave man kan kjøpe. Hotellovernatting er dyrt og selv bare én natt koster fort mer enn det bryllupsgaven koster. Trenger man å overnatte på hotell har man også hatt utgifter til transport. Kanskje må man ha barnevakt. Legg til at man kanskje har hatt behov for ny kjole/dress, sko eller annet tilbehør. Og så kommer selvsagt gaven. Personlig ville jeg nok ikke droppet gaven fullstendig, men synes man skal holde seg for god til å mene noe om hvorfor andre ikke har med gave. Det er faktisk ikke slik at alle har mulighet eller lyst til å legge flere tusen kroner i å delta i andres bryllup. Jeg håper og tror at de fleste brudepar synes det er viktigere at de inviterte faktisk kommer enn om de har med gave eller ikke. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #4 Skrevet 26. mai 2017 På 24.5.2017 den 17.11, Arkana skrev: Jeg tenker at det er helt naturlig at evt ekstrautgifter til bryllupet tas med i beregningen når man vurderer hvor dyr gave man kan kjøpe. Hotellovernatting er dyrt og selv bare én natt koster fort mer enn det bryllupsgaven koster. Trenger man å overnatte på hotell har man også hatt utgifter til transport. Kanskje må man ha barnevakt. Legg til at man kanskje har hatt behov for ny kjole/dress, sko eller annet tilbehør. Og så kommer selvsagt gaven. Personlig ville jeg nok ikke droppet gaven fullstendig, men synes man skal holde seg for god til å mene noe om hvorfor andre ikke har med gave. Det er faktisk ikke slik at alle har mulighet eller lyst til å legge flere tusen kroner i å delta i andres bryllup. Jeg håper og tror at de fleste brudepar synes det er viktigere at de inviterte faktisk kommer enn om de har med gave eller ikke. OK. Jeg lurte bare på hva andre tenkte rundt dette. Jeg mener ikke at alle skal ha med dyre gaver, men det er litt fremmed for meg å tenke at man ikke skal gi gave fordi man bruker penger på bensin. Det er jo som regel noen utgifter knyttet til sosiale sammenkomster, og dette var en ny måte å tenke på for meg, men jeg har merket meg at det går igjen i flere innlegg. Ville kanskje prioritert å bruke 200kr mindre på antrekk og heller hatt med ei flaske vin eller et par håndklær, men det er bare meg. Anonymkode: 6cbad...c69 4
Gjest Blondie65 Skrevet 26. mai 2017 #5 Skrevet 26. mai 2017 Tanken er fremmed for meg også. Jeg er vant med at hvis jeg må reise for å delta i bryllupp så har brudefolket ordnet overnatting og har hittil ikke måttet betale for det. Riktignok har det da ikke vært hotell eller annen komersiell inkvatering involvert. Går man i bryllup gir man gave. Selvsagt etter egen lommebok, men for meg ville det vært rart å komme uten gave.
Timsy Skrevet 26. mai 2017 #6 Skrevet 26. mai 2017 På 24.5.2017 den 17.11, Arkana skrev: Jeg tenker at det er helt naturlig at evt ekstrautgifter til bryllupet tas med i beregningen når man vurderer hvor dyr gave man kan kjøpe. Hotellovernatting er dyrt og selv bare én natt koster fort mer enn det bryllupsgaven koster. Trenger man å overnatte på hotell har man også hatt utgifter til transport. Kanskje må man ha barnevakt. Legg til at man kanskje har hatt behov for ny kjole/dress, sko eller annet tilbehør. Og så kommer selvsagt gaven. Personlig ville jeg nok ikke droppet gaven fullstendig, men synes man skal holde seg for god til å mene noe om hvorfor andre ikke har med gave. Det er faktisk ikke slik at alle har mulighet eller lyst til å legge flere tusen kroner i å delta i andres bryllup. Jeg håper og tror at de fleste brudepar synes det er viktigere at de inviterte faktisk kommer enn om de har med gave eller ikke. Jeg tenker at velger du å takke ja til invitasjonen så har du også råd til å gi en liten oppmerksomhet. Omså en vinflaske fra skapet hjemme eller en bukett plukket i hagen er bedre enn å komme tomhendt. 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #7 Skrevet 26. mai 2017 Jeg er forsåvidt enig. Jeg ville ikke kommet i et bryllup uten gave. Hvis kostnadene til reise og overnatting ble veldig høye ville jeg kanskje justert prisen på gave litt ned. Men å droppe gave fordi jeg måtte betale bensin og bompenger... Nei det er bare smålig. Anonymkode: e4679...84f 6
mereo Skrevet 27. mai 2017 #8 Skrevet 27. mai 2017 Jeg ville ikke kommet i bryllup uten gave, jeg ville heller ikke gitt lavere sum fordi jeg må betale for bensin og bompenger - det må jeg jo sannsynligvis i utgangspunktet. Det er etter hva jeg er kjent også vanlig å gi gave, dersom man er invitert - men forhindret til å møte (eller takker nei). Man gir etter hva man har råd til også. Tror folk har noen helt vanvittige forventninger til tider både som brudepar og gjest. Når tok det helt av? 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #9 Skrevet 28. mai 2017 Betaler da bensin og bompenger uansett hvor jeg skal... Om det er i butikken, middagsbesøk eller på konsert. Har da råd til varene mine, en vinflaske til verten eller konsertbilletter likevel. Og like selvsagt er det å gi gaver i bryllup, etter min mening. Anonymkode: 757a5...2bc 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #10 Skrevet 28. mai 2017 Jeg har alltid med gave, selv om utgiftene til alt rundt bryllupet noen ganger blir store. Men så må jeg si at jeg flere ganger har vært i bryllup der det forundrer meg at brudeparet ikke har snev av tanker om gjestenes økonomi. F.eks et par der begge er i hele normalt jobber, med rett under gjennomsnittslønn, bor på en av din mindre bra plassene i byen, interesserer seg for camping og generelt er lite fancy i sin hverdag og livsstil. Så skulle de gifte seg, antrekket var galla som mange gjester måtte bruke tusenvis av kroner til å kjøpe ny kjole eller leie klær til han. Vielsen ble holdt en kirke utenfor alfarvei med svært lite bussforbindelser, så de fleste tok taxi. Det ble organisert buss fra kirke til lokale, men ingen transport hjem om kvelden, så folk måtte ta taxi til langt over tusen kroner for å komme seg hjem. Med unntak av en velkomstdrink og vin til maten måtte drikken kjøpes, til en stiv pris, for de hadde selvfølgelig plukket ut et av de dyreste lokalene i mils omkrets. Noen valgte å kjøre, men flere av gjestene hadde ikke bil, så det var ikke et alternativ. Totalt kostet det bryllupet meg 6000 + gave, og dette for en bryllup i samme by. Jeg kan ikke forstå hvorfor alt må være så fancy når folk er relativt harry i utgangspunktet, hvis de hadde giftet seg i en kirke i nærheten av et normalt selskapslokale, med normale priser og normale krav til hva folk skal gå kledd i så hadde gjerne flere hatt rå til å komme, og flere hadde hatt råd til en bra gave. Anonymkode: c9f28...5ef 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #11 Skrevet 28. mai 2017 Hvorfor gir man gave til et allerede godt etablert par igrunn? gir mer mening å gi de en skikkelig gave når de flytter sammen/kjøper hus. Anonymkode: 0e28a...7f1
Arkana Skrevet 28. mai 2017 #12 Skrevet 28. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gir man gave til et allerede godt etablert par igrunn? Anonymkode: 0e28a...7f1 Ja, det kan man jo spørre om. I gamle dager giftet man seg mye yngre og kom gjerne rett fra barndomshjemmet. Da var bryllupsgavene ofte nyttige ting man trengte til sitt nye felles hjem. Nå gifter man seg mye senere og i tillegg har man gjerne bodd sammen en del år på forhånd, så brudepar i dag har alt de trenger og mer til. Sånn sett kan det virke absurd å skulle kjøpe dyre gaver til et par som ikke bare har alt de trenger, men også har råd til å bruke flere titusener, om ikke hundretusener, på bare en fest. Men det føyer seg jo inn i rekken av annen overdreven gavegiving, f.eks. de vanvittige summene mange konfirmanter får i gave for å gå gjennom et overgangsritual av tvilsom verdi for konfirmanten selv. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #13 Skrevet 28. mai 2017 Skulle ønske hele gavestyret hadde blitt borte fra bryllup jeg for min del. Man får en masse ræl som man aldri bruker og gjestene kvier seg for å komme pga forventninger om å gi bort dette dyre rælet. Om jeg skal gifte meg igjen kommer jeg til å ta med i invitasjonen at vi ikke ønsker gaver, men om de absolutt må gi noe så kan de gi en gave til den veldedige organisasjonen de selv måtte ønske. Anonymkode: dbfa6...728 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #14 Skrevet 28. mai 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid med gave, selv om utgiftene til alt rundt bryllupet noen ganger blir store. Men så må jeg si at jeg flere ganger har vært i bryllup der det forundrer meg at brudeparet ikke har snev av tanker om gjestenes økonomi. F.eks et par der begge er i hele normalt jobber, med rett under gjennomsnittslønn, bor på en av din mindre bra plassene i byen, interesserer seg for camping og generelt er lite fancy i sin hverdag og livsstil. Så skulle de gifte seg, antrekket var galla som mange gjester måtte bruke tusenvis av kroner til å kjøpe ny kjole eller leie klær til han. Vielsen ble holdt en kirke utenfor alfarvei med svært lite bussforbindelser, så de fleste tok taxi. Det ble organisert buss fra kirke til lokale, men ingen transport hjem om kvelden, så folk måtte ta taxi til langt over tusen kroner for å komme seg hjem. Med unntak av en velkomstdrink og vin til maten måtte drikken kjøpes, til en stiv pris, for de hadde selvfølgelig plukket ut et av de dyreste lokalene i mils omkrets. Noen valgte å kjøre, men flere av gjestene hadde ikke bil, så det var ikke et alternativ. Totalt kostet det bryllupet meg 6000 + gave, og dette for en bryllup i samme by. Jeg kan ikke forstå hvorfor alt må være så fancy når folk er relativt harry i utgangspunktet, hvis de hadde giftet seg i en kirke i nærheten av et normalt selskapslokale, med normale priser og normale krav til hva folk skal gå kledd i så hadde gjerne flere hatt rå til å komme, og flere hadde hatt råd til en bra gave. Anonymkode: c9f28...5ef Men... Var det noen som tvingte deg til å kjøpe all den drikken til stiv pris? Om man ikke hadde drukket kunne man jo også kjørt til og fra. De fleste har vel også bekjente/venner/familie i samme by som kan kjøre. Anonymkode: 757a5...2bc
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #15 Skrevet 28. mai 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men... Var det noen som tvingte deg til å kjøpe all den drikken til stiv pris? Om man ikke hadde drukket kunne man jo også kjørt til og fra. De fleste har vel også bekjente/venner/familie i samme by som kan kjøre. Anonymkode: 757a5...2bc Jeg har ikke bil, så det blir vanskelig. Ikke er det samme by som familien min bor i heller. Nei, ingen tvinger deg til å delta, til å følge kleskode, til å kjøpe drikke, til å kjøpe gave og til å delta. Ingen tvinger en til noe som helst. Men hva faen tror du? Folk bruker penger på å kjøpe/leie klær for å tilpasse seg en latterlig kleskode langt fra livet brudeparet vanligvis har, det er klart de vil ha en konjakk til kaffen eller en øl på kvelden! Du føler deg tydeligvis veldig truffet, og har sikkert lagt et like latterlig opplegg i ditt egent bryllup. Faktum er at du bør tilpasse bryllupet til den du er og den omgangskretsen du har. Hvis du er en harryversjon av hvermansen så blir du ikke mindra harry av å gifte deg med gallakledde gjester. Men du kan ha skam nok i livet til å ta hensyn til at din store dag, IKKE er alle gjestenes store dag. Og legge opp til et økonomisk løp de fleste har råd til. For hvis du takker nei til et bryllup, uansett hvor latterlig oppsett det har, ja da er du frekk og risikerer å bli utstøtt. Anonymkode: c9f28...5ef 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #16 Skrevet 28. mai 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke bil, så det blir vanskelig. Ikke er det samme by som familien min bor i heller. Nei, ingen tvinger deg til å delta, til å følge kleskode, til å kjøpe drikke, til å kjøpe gave og til å delta. Ingen tvinger en til noe som helst. Men hva faen tror du? Folk bruker penger på å kjøpe/leie klær for å tilpasse seg en latterlig kleskode langt fra livet brudeparet vanligvis har, det er klart de vil ha en konjakk til kaffen eller en øl på kvelden! Du føler deg tydeligvis veldig truffet, og har sikkert lagt et like latterlig opplegg i ditt egent bryllup. Faktum er at du bør tilpasse bryllupet til den du er og den omgangskretsen du har. Hvis du er en harryversjon av hvermansen så blir du ikke mindra harry av å gifte deg med gallakledde gjester. Men du kan ha skam nok i livet til å ta hensyn til at din store dag, IKKE er alle gjestenes store dag. Og legge opp til et økonomisk løp de fleste har råd til. For hvis du takker nei til et bryllup, uansett hvor latterlig oppsett det har, ja da er du frekk og risikerer å bli utstøtt. Anonymkode: c9f28...5ef Har ikke giftet meg Anonymkode: 757a5...2bc
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #17 Skrevet 28. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke giftet meg Anonymkode: 757a5...2bc Det endrer jo ikke poenget hennes.. Anonymkode: 0e28a...7f1 4
Gjest Newroz Skrevet 28. mai 2017 #18 Skrevet 28. mai 2017 Eksempelet du trekker frem (bompenger) er vel ikke akkurat det typiske. Det typiske er vel heller at det totalt sett blir veldig dyrt for gjestene. Tror en del føler seg forpliktet til å kjøpe hva som står på ønskelista, og i de bryllupene jeg har vært i så er det ikke akkurat billige gaver de ber om... Du er heldig om du finner noe som koster 500 kr. Og når man legger sammen utgifter til utdrikkningslag, klær (hvis det er en bestemt kleskode), overnatting og mat, så blir det jo en del penger.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #19 Skrevet 28. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det endrer jo ikke poenget hennes.. Anonymkode: 0e28a...7f1 Jeg har ikke bil, så det blir vanskelig. Ikke er det samme by som familien min bor i heller. Nei, ingen tvinger deg til å delta, til å følge kleskode, til å kjøpe drikke, til å kjøpe gave og til å delta. Ingen tvinger en til noe som helst. Men hva faen tror du? Folk bruker penger på å kjøpe/leie klær for å tilpasse seg en latterlig kleskode langt fra livet brudeparet vanligvis har, det er klart de vil ha en konjakk til kaffen eller en øl på kvelden! Du føler deg tydeligvis veldig truffet, og har sikkert lagt et like latterlig opplegg i ditt egent bryllup. Faktum er at du bør tilpasse bryllupet til den du er og den omgangskretsen du har. Hvis du er en harryversjon av hvermansen så blir du ikke mindra harry av å gifte deg med gallakledde gjester. Men du kan ha skam nok i livet til å ta hensyn til at din store dag, IKKE er alle gjestenes store dag. Og legge opp til et økonomisk løp de fleste har råd til. For hvis du takker nei til et bryllup, uansett hvor latterlig oppsett det har, ja da er du frekk og risikerer å bli utstøtt. Virker som dette var noe av poenget da.. Anonymkode: 757a5...2bc
Arkana Skrevet 29. mai 2017 #20 Skrevet 29. mai 2017 Det er unektelig litt spesielt å ha galla som antrekk i et Hvermannsen-bryllup. Særlig spesielt er det når brudeparet ikke kjenner til reglene for antrekket de selv har valgt og velger galla til et formiddagsbryllup, galla skal nemlig ikke brukes så tidlig. Man bør være såpass oppegående at man skjønner at å stelle i stand et bryllup som innebærer til dels høye ekstrautgifter for gjestene så betyr det også at den del vil takke nei. Ikke bare fordi de kanskje ikke har råd, men også fordi andres bryllup ikke nødvendigvis er så viktige at det er interessant å bruke en hel helg samt penger på reise og overnatting for å delta. Det viktigste må vel være å samle alle man er glade i til en hyggelig fest, ikke at det skal være så pompøst at det blir ekskluderende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå