hanni Skrevet 30. desember 2004 #1 Skrevet 30. desember 2004 Hei. Vi skal egentlig starte på babysvømming i januar - men morfar til sønnen min har astma, og søsknene mine har astma (ikke jeg, moren). Jeg er derfor litt skeptisk i lys av de forskningsresultatene det var snakk om før jul. Bør vi melde oss av kurset ettersom astma er arvelig på min side av familien?
Emma3 Skrevet 30. desember 2004 #2 Skrevet 30. desember 2004 Hmm, vi har same problemet. Eg (og bror min) har astma, og i januar skal vi begynne på babysvømming med tulla. Er litt betenkt, men trur ikkje babysvømming er grunnen, heller ein utløysande effekt. Sidan vi bur nær sjøen, synast eg det er veldig viktig at barn blir trygg og vant med vatn. Spørst liksom kva som veg opp mot kva. Selvfølgelig ikkje kjekt med astma, men eg trur ho ville fått det uansett om ho får det. Trur nok vi går for babysvømming. Føler liksom at det er noko gale i alt vi gjer med barna. Håpar at babysvømming blir ein god opplevelse for heile familien, og at vi kjem til å fint sammen, ikkje berre det at tulla skal lære å bli kjent med vatne. Dette var nok ikkje eit svar, men heller kva eg vil gjere...
Gjest Qlio Skrevet 31. desember 2004 #3 Skrevet 31. desember 2004 Vi ble frarådet babysvømming av legen siden Qliomannen har astma. Vann kommer man tidsnok i nærheten av, og det er jo ikke noe i veien for en tur i basseng, men kanskje ikke hver uke?
Gjest Mayamor Skrevet 2. januar 2005 #4 Skrevet 2. januar 2005 Jeg er glad for at har valgt å gå på babysvømming med begge guttene. Ingen av dem har utviklet astma selv om jeg har asmatisk bronkitt... En venninne av meg - med astma - er instruktør på babysvømming. Alle hennes tre barn (4-7-10 år gamle nå) har gått der - ingen har utviklet astma. Jeg tror personlig at det er bra for barna å være i jevnlig kontakt med vann. Bruker en godt tid i garderoben, tørker godt (også i ørene...) og bruker klær som er egnet alt etter årstid - kan ikke jeg se problemet. Synes vi bekymrer oss for mye jeg... Mayamor
kitty Skrevet 3. januar 2005 #5 Skrevet 3. januar 2005 Så lenge spesialistene ikke blir enige om det er en viktig utløsende årsak eller ikke så lot vi være å ta vår lille edelsten på babysvømming. Vi har tatt ham med i svømmehallen et par ganger og han elsker det jo, men tar ikke sjansen på hver uke. Man kan jo ramse opp alle som det har gått bra med og det er jo de fleste, men vil man ta risikoen dersom det er en del astma i familien? Vi har ingen med astma, men tok ikke sjansen.
Plonk Skrevet 3. januar 2005 #6 Skrevet 3. januar 2005 Vi hadde tenkt å ta Plonkeliten til babysvømming, men etter alle rapportene nå har vi bestemt oss for å droppe det. De fleste barn lærer jo å svømme og blir glade i vann senere likevel, hvis de blir oppmuntret til det.
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #7 Skrevet 3. januar 2005 Vi hadde vår lille sønn på babysvømming, men sluttet ganske tidlig da han ikke syns det var særlig gøy. Et vennepar at oss holdt på mye lenger og fortsatte med videregående kurs, og hun er mye mer tett og plaget med vondt i ørene enn vår sønn er. Det kan selvfølgelig være tilfeldigheter, men akkurat det med ørevondt var spesielt nevnt i artikkelen. Dessuten er det så vannvittig varmt på babysvømming at jeg kan godt forstå at det ikke er bra.
Sandra Skrevet 3. januar 2005 #8 Skrevet 3. januar 2005 Vi begynner på babysvømming med sønnen vår denne uken. Vi har ikke atsma i vår familie, men ble litt usikre på om vi skulle begynne da vi leste artikkelen. Jeg tenker likevel at det kanskje ikke gjør så mye med de 6 gangene vi skal være med på babysvømmingen. Det skal være en gang i uken. Det er nok verre når det går over lengre tid og blir hyppigere, som f.eks del en slags behandling. Men dette blir jo bare spekulasjoner, vi kan jo ikke vite, men skjønner godt de som velger å ta barna ut bare for å være helt sikre. Vi velger å begynne på kurset.
hanni Skrevet 3. januar 2005 Forfatter #9 Skrevet 3. januar 2005 Jeg meldte oss av, jeg. Takk for svar. Jeg synes ikke det er verdt å ta sjansen. Mulig jeg er litt hysterisk, men jeg tror jeg vil får dårlig samvittighet hvis han blir syk
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #10 Skrevet 3. januar 2005 Jeg meldte oss av' date=' jeg. Takk for svar. Jeg synes ikke det er verdt å ta sjansen. Mulig jeg er litt hysterisk, men jeg tror jeg vil får dårlig samvittighet hvis han blir syk [/quote'] Jeg syns ikke du er hysterisk! Vi ville ikke ha begynt med babysvømming om vi hadde visst det vi vet i dag.
Gjest mlle Camille Skrevet 4. januar 2005 #11 Skrevet 4. januar 2005 Falskt alarm om babysim, inlagd 2004-12-17 AFTONBLADET falsklarm om babysim! En studie från Umeå ligger till grund för att Aftonbladet blåser upp stora rubriker om att babysim skulle kunna ge astma. Du kan läsa om studien på aftonbladets hemsida. Det finns definitivt ingen anledning till oro, säger Prof Göran Wennergren, expert på astma och allergier (Drottning Silvias Barnsjukhus, Göteborg). Studien påvisar ingen koppling mellan simhallsaktivitet och astma, än mindre att babysim skulle kunna ge upphov till astma. Man har studerat 57 st 4:e-klassare i Umeå där 40% har gått till simhall minst 1 gg/månad. Man har sedan mätt halten av ett protein (CC16) som har betydelse vid astma/alleriger i båda grupperna och jämfört. Man har dessutom mätt lungkapaciteten (FEV1 och FEV%) före och efter utomhusaktivitet. FEV-mätning är ett sätt att diagnostisera astma. Resultaten visar sänkta halter av CC16 i gruppen som besökt simhall, men om man tittar på de enskilda värdena är de tämligen lika i de båda grupperna. Det är ett par extremvärden som gör att medelvärdet i "simhallsgruppen" hamnar lägre. Vad gäller FEV1 och FEV% finns inga skillnader mellan grupperna och därmed inte heller någon koppling mellan simhallsvistelse och astma. Det är osmakligt av Aftonbladet att försöka skrämma upp barnfamiljer utan att ha ordentligt på fötterna, säger Ludmilla Rosengren, läkare och grundare av Svenska Babysimförbundet. Det är också olyckligt att Brigitta Json Lagerkvist uttrycker att det är "onödigt" att babysimma eftersom "det inte ger någon motion". Uppenbarligen har Lagerkvist ingen aning om vad babysim är och de positiva effekter som babysim ger barnen och deras föräldrar.
Gjest mlle Camille Skrevet 4. januar 2005 #12 Skrevet 4. januar 2005 Jeg limer inn denne linken i tillegg: http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthr...ad.php?t=221092 Hvis man skal tro på disse VG-skremselsartiklene, å ikke glem å kutte ut gulrøtter og kaffe og da!
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #13 Skrevet 4. januar 2005 Falskt alarm om babysim, inlagd 2004-12-17 AFTONBLADET falsklarm om babysim! En studie från Umeå ligger till grund för att Aftonbladet blåser upp stora rubriker om att babysim skulle kunna ge astma. Du kan läsa om studien på aftonbladets hemsida. Det finns definitivt ingen anledning till oro, säger Prof Göran Wennergren, expert på astma och allergier (Drottning Silvias Barnsjukhus, Göteborg). Studien påvisar ingen koppling mellan simhallsaktivitet och astma, än mindre att babysim skulle kunna ge upphov till astma. Man har studerat 57 st 4:e-klassare i Umeå där 40% har gått till simhall minst 1 gg/månad. Man har sedan mätt halten av ett protein (CC16) som har betydelse vid astma/alleriger i båda grupperna och jämfört. Man har dessutom mätt lungkapaciteten (FEV1 och FEV%) före och efter utomhusaktivitet. FEV-mätning är ett sätt att diagnostisera astma. Resultaten visar sänkta halter av CC16 i gruppen som besökt simhall, men om man tittar på de enskilda värdena är de tämligen lika i de båda grupperna. Det är ett par extremvärden som gör att medelvärdet i "simhallsgruppen" hamnar lägre. Vad gäller FEV1 och FEV% finns inga skillnader mellan grupperna och därmed inte heller någon koppling mellan simhallsvistelse och astma. Det är osmakligt av Aftonbladet att försöka skrämma upp barnfamiljer utan att ha ordentligt på fötterna, säger Ludmilla Rosengren, läkare och grundare av Svenska Babysimförbundet. Det är också olyckligt att Brigitta Json Lagerkvist uttrycker att det är "onödigt" att babysimma eftersom "det inte ger någon motion". Uppenbarligen har Lagerkvist ingen aning om vad babysim är och de positiva effekter som babysim ger barnen och deras föräldrar. Er ikke dette bare påstand mot påstand? Om man velger å avstå fra babysvømming så tar ihvertfall ikke barnet skade av det.
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 4. januar 2005 #14 Skrevet 4. januar 2005 Det er litt grunnleggende naturfagpensum inne i bildet her. Klor + ammoniakk = kjempeskummel gass. (Prøv å blande salmiakk og klorin om du ikke tror meg, men ha telefonnummeret til ambulanse for hånden...) Det er det samme som skjer i svømmehallen, selv om gassen selvsagt er svakere. Svette og urin inneholder ammoniakk og blander seg med klorvannet, og dermed avgis det små mengder med gass. Ikke vanskelig å tenke seg at det kan være skummelt for spebarn som bare er et par måneder gamle. Lungene er jo noe av det siste som blir utviklet, og det er veldig fint maskineri det er snakk om...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå