Gå til innhold

Ingen endringer i kroppen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hei!

Kvinne på 30 her. Grunnet diverse helseproblemer hadde jeg mange år uten trening, men i august 2016 fant jeg ut at jeg kunne trene styrketrening uten at det gikk spesielt utover helsen. Jeg har løftet siden, og liker å løfte tungt. F.eks. løfter jeg nå 3 x 5-6 med 85 kg mark, 3 x 6 x 75 kg knebøy (dype). Har ellers fått en skade i bryst/ribbein, så har siste måneden havnet litt bakpå med overkropp. Lå vel sist på 3 x 4 med 40 kg benk. Så har mye fokus på basisøvelser. Kardio blir jeg dårlig av (altså, her kommer helseproblemene inn), så det blir stort sett lett oppvarming som tilsvarer dette.

I morges tok jeg mål av meg selv, og til min store fortvilelse oppdager jeg at jeg på ingen måte har endret mål eller vekt siden oppstart i august 2016! Jeg har ønsket å legge på meg i muskelmasse, og ta av i fett. Ser like forbanna dvask og ekkelt ut som jeg gjorde tidligere, selv om jeg åpenbart har blitt sterkere. Jeg har et sunt og godt kosthold i hverdagen, men lar meg skeie litt ut i helgene. Antakelig må jeg vel stramme enda mer inn i helgene, selv om jeg på ingen måte spiser som en hest.

I dag veier jeg rundt 68 kg. Ideelt sett vil jeg ned til 62-63 kg, men vekt er ikke det viktigste for meg da jeg helst bare vil bli strammere i fisken. Men kroppen er like jævlig dvask og ekkelt etter flere måneder med trening.

Noen som har hatt samme erfaring og funnet en løsning på det? Jeg blir helt motløs av mindre.

Anonymkode: 81429...040

Har endret innlegget i henhold til de nye reglene. Les på toppen av siden

sofie777, mod

Endret av sofie777
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mener du har riktig teknikk så bør du ha blitt betydelig strammere nå. Ville leid en personlig trener som kan veilede deg og hjelpe deg på vei. Enkelt å miste motivasjonen når man ikke ser endringer.

Anonymkode: e30aa...7c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener du har riktig teknikk så bør du ha blitt betydelig strammere nå. Ville leid en personlig trener som kan veilede deg og hjelpe deg på vei. Enkelt å miste motivasjonen når man ikke ser endringer.

Anonymkode: e30aa...7c0

Ja, har fått kontrollert teknikk, så det skal ikke stå på det. Kanskje personlig trener hadde vært tingen, ja, men det finnes dessverre ingen mulligheter for det økonomisk.

Skikkelig motivasjonsdreper, i alle fall! Jeg registrerer kaloriinntak i app, og ligger i en hverdag så og si aldri over 1500 kcal. Prøver å få i meg mest mulig proteiner, men kanskje blitt litt mye karbohydrater (gryn/korn/knekkebrød) siste halvannen måned. Syns likevel det er latterlig at kroppen skal se like dum ut som den gjorde før jeg endret livsstil.

Kan nevnes at jeg også har diagnosen lavt stoffskifte, men er medisinert, og stort sett ligger jeg innenfor referanseområdene på målingene. Men kanskje har dette likevel betydning?

Skrevet

Hvordan ser kosthodet ut? Kan du gi eksempel på en typisk dag? :-)

når det gjelder å endre kroppens utseende er styrketrening glimrende fordi det former kroppen, men det estetiske avhenger veldig av gener, kosthold og hormoner. Her er det kosthold, søvn, trening og stess du selv kan påvirke, mens gener og hormoner er litt mer fastlåst. Hormonene vil selvsagt kunne påvirkes av trening, søvn, kosthold osv.. 

styrketrening: har du lagt inn noen perioder med deload? Husker du på å variere litt slik at du ikke alltid løfter tungt men også får inn litt høyreps? Beveger du deg utenom treningen (hverdagsmosjon..)?

kosthold: hvilke type matvarer består kostholdet ditt hovedsakelig av? Føler du deg generelt opplagt og mett, eller går du rundt og er sulten? Har du noen "cravings"? Vet du ca hvor mye du får i deg av karbohydrat, fett og protein?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Lill3My skrev:

Hvordan ser kosthodet ut? Kan du gi eksempel på en typisk dag? :-)

når det gjelder å endre kroppens utseende er styrketrening glimrende fordi det former kroppen, men det estetiske avhenger veldig av gener, kosthold og hormoner. Her er det kosthold, søvn, trening og stess du selv kan påvirke, mens gener og hormoner er litt mer fastlåst. Hormonene vil selvsagt kunne påvirkes av trening, søvn, kosthold osv.. 

styrketrening: har du lagt inn noen perioder med deload? Husker du på å variere litt slik at du ikke alltid løfter tungt men også får inn litt høyreps? Beveger du deg utenom treningen (hverdagsmosjon..)?

kosthold: hvilke type matvarer består kostholdet ditt hovedsakelig av? Føler du deg generelt opplagt og mett, eller går du rundt og er sulten? Har du noen "cravings"? Vet du ca hvor mye du får i deg av karbohydrat, fett og protein?

Hei!

Takk for svar!

Ja, eksempel på typisk dag i kostholdsveien:

Frokost: 2 stk Wasa Fiber Balance-knekkebrød m/ lett philadephiaost m/hvitløk og røkt kalkun-pålegg. Gjerne noe grønt på. 1 Skyr vanilje m/musli, uten tilsatt sukker.

Lunsj: Havregrøt Mango (Berit Nordstrand) og 125 g. bringebær.

Middag: wok m/ grønnsaker, kyllingfilet, sushi, laks med grønnsaker eller lys lapskaus (fra Fersk og Ferdig).

(evt. snacks: blåbær, tørrfisk eller popcorn m/parmesan (typen Småsulten).

Føler meg stort sett mett, men når jeg blir frustrert over at vekten ikke rikker seg, har det hendt at jeg har gått sulten til sengs og hatt en dårlig natt. Men er en stund siden sist nå.

Søvn får jeg som regel nok av, stort sett alltid rundt 8 timer hver natt. Stress er jeg dårlig på - ofte stresset, men føler ikke det har vært så ille de siste månedene.

Deloader har kommet naturlig grunnet f.eks. jobbreiser eller sykdom. De siste månedene har jeg blitt mer bevisst på å variere mellom økter med tunge og få reps, og økter med lettere og flere reps.

Har dessverre ganske stillesittende arbeid, og kunne kanskje vært flinkere på å bevege meg mer utenom trening. Men syns absolutt ikke det er ofte jeg ligger på sofaen etter endt arbeidsdag. Men noen dager sjer det jo at jeg er slapp i formen og forholder meg rolig.

Burde jeg ikke i det minste se litt endringer?

AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at jeg dessverre ikke kan gå f.eks. fjellturer eller særlig mosjon utenom styrketrening grunnet anstrengelseshodepine og migrene (er det nevrolog har konkludert med).

Skrevet

Sikker på at det ikke er kommet noen endringer som du bare ikke ser selv med dine egne strenge, kritiske øyne? :-) 

Jeg tror at hverdagsmosjon vil kunne hjelpe en del. For om en "bare" trener styrke (hermetegn fordi det er knallbra og ikke noe bare-bare at du løfter vekter) og ellers ikke beveger seg særlig så er ikke energiforbruket særlig stort selv om kroppen selvsagt har veldig godt av å løfte tungt. Det skal ikke så mye til heller - men GÅ. Iallfall nå når det blir lysere og mildere ute. Se om du kan snike inn en liten gåtur i lunsjen - 10 min før maten? Kan du gå til butikken og handle? Gå eller sykle til og fra trening? Gjør gåingen mer lystbetont ved å gå sammen med en venninne, skaffe deg skritt-teller eller gps-klokke, eller bruke musikk/podcasts/lydbøker som underholdning. 

hvor ofte trener du? Hvordan ser en typisk økt ut? :)

Kostholdet ser ikke så gale ut, men kanskje kan noe av dette nytte?:

Frokost: 2 stk Wasa Fiber Balance-knekkebrød m/ lett philadephiaost m/hvitløk og røkt kalkun-pålegg. Gjerne noe grønt på. 1 Skyr vanilje m/musli, uten tilsatt sukker. <<--variere litt med andre ting som f.eks: Egg/omelett, kjøleskapsgrøt (havregryn, frø, skyr/cottage cheese: google it and you will find gold...) "Smoothiebowl" er også en fantastisk start på dagen

Lunsj: Havregrøt Mango (Berit Nordstrand) og 125 g. bringebær. <<-- mye karbo her, nesten ikke noe protein. Så her er det fort gjort å bli sulten igjen?? Havregrøt er fint det, men tilsett protein i form av egg, cottage cheese o.l. Varier med å ha middagsrester o.l. Gjør det til en vane å lage litt ekstra middag slik at du kan ha med rester. Om du f.eks har laks til middag; sleng inn en ekstra filet i ovnen. Dagen etterpå kan du ha laks + svarte bønner (dritgodt, sunt, og ferdig rett ut av boksen "Go Green") + grønt til lunsj.

Middag: wok m/ grønnsaker, kyllingfilet, sushi, laks med grønnsaker eller lys lapskaus (fra Fersk og Ferdig).

som snacks er frosne bær + sukrin + lettyoghurt en strålende løsning. Knallgodt, kjapt, billig, sunt. 

Spiser du ris/pasta/brød o.l til middagen??

Vær heller ikke redd for litt fett, da det ser ganske magert ut

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan legge til at jeg dessverre ikke kan gå f.eks. fjellturer eller særlig mosjon utenom styrketrening grunnet anstrengelseshodepine og migrene (er det nevrolog har konkludert med).

Aha...så ikke dette før nå...
Jeg har det motsatt: hos meg blir hodepinen trigga av løfting, mens gåturer og lette joggeturer går fint...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Lill3My skrev:

Sikker på at det ikke er kommet noen endringer som du bare ikke ser selv med dine egne strenge, kritiske øyne? :-) 

Jeg tror at hverdagsmosjon vil kunne hjelpe en del. For om en "bare" trener styrke (hermetegn fordi det er knallbra og ikke noe bare-bare at du løfter vekter) og ellers ikke beveger seg særlig så er ikke energiforbruket særlig stort selv om kroppen selvsagt har veldig godt av å løfte tungt. Det skal ikke så mye til heller - men GÅ. Iallfall nå når det blir lysere og mildere ute. Se om du kan snike inn en liten gåtur i lunsjen - 10 min før maten? Kan du gå til butikken og handle? Gå eller sykle til og fra trening? Gjør gåingen mer lystbetont ved å gå sammen med en venninne, skaffe deg skritt-teller eller gps-klokke, eller bruke musikk/podcasts/lydbøker som underholdning. 

hvor ofte trener du? Hvordan ser en typisk økt ut? :)

Kostholdet ser ikke så gale ut, men kanskje kan noe av dette nytte?:

Frokost: 2 stk Wasa Fiber Balance-knekkebrød m/ lett philadephiaost m/hvitløk og røkt kalkun-pålegg. Gjerne noe grønt på. 1 Skyr vanilje m/musli, uten tilsatt sukker. <<--variere litt med andre ting som f.eks: Egg/omelett, kjøleskapsgrøt (havregryn, frø, skyr/cottage cheese: google it and you will find gold...) "Smoothiebowl" er også en fantastisk start på dagen

Lunsj: Havregrøt Mango (Berit Nordstrand) og 125 g. bringebær. <<-- mye karbo her, nesten ikke noe protein. Så her er det fort gjort å bli sulten igjen?? Havregrøt er fint det, men tilsett protein i form av egg, cottage cheese o.l. Varier med å ha middagsrester o.l. Gjør det til en vane å lage litt ekstra middag slik at du kan ha med rester. Om du f.eks har laks til middag; sleng inn en ekstra filet i ovnen. Dagen etterpå kan du ha laks + svarte bønner (dritgodt, sunt, og ferdig rett ut av boksen "Go Green") + grønt til lunsj.

som snacks er frosne bær + sukrin + lettyoghurt en strålende løsning. Knallgodt, kjapt, billig, sunt. 

Spiser du ris/pasta/brød o.l til middagen??

Vær heller ikke redd for litt fett, da det ser ganske magert ut

Tusen takk for fint svar igjen! Jeg setter stor pris på at du tar deg tid til å svare så utfyllende og fint.

Ja, jeg kan nok helt sikkert variere frokost litt mer, og det du sier om lunsj er helt korrekt. Jeg skal absolutt se nærmere på det du nevner. Normalt ligger jeg nok en del over på proteiner enn det jeg nevnte i eksempelet, men det kan variere veldig.

Jeg spiser svært lite pasta/ris/brød i hverdagen. Har kun ris i sushi, og av og til nudler dersom jeg kjøper thai/vietnamesisk (i hovedsak ferske vårruller. Brød blir begrenset til maks et par skiver i forbindelse med helg. Men da blir det kanskje litt potetgull også. :-/

Jeg er redd jeg vil gå på en kjempesmell dersom jeg ikke kan tillate meg å kose meg litt ekstra i helgene. Men jeg forstår jo at det må skrenkes en del inn.

Selv om jeg ikke kan gå turer med stigning, er det likevel mulig å gå lette turer som ikke innebærer så mye motbakke. Så det kan jeg gjerne bli flinkere på.

AnonymBruker
Skrevet

Og, beklager at jeg glemte å svare på det med trening:

Jeg trener alt mellom 2-5 ganger i uken. Da trener jeg så lenge jeg klarer frem til kroppen begynner å protestere. Enten i form av utmattelse eller hodepine. Det kan variere fra 2 øvelser (sjeldent) til 7 (som regel). Noen ganger blir det mer. Da er det lett oppvarming i fem minutter først.

Som sagt, så varierer jeg nå øktene med tanke på belastning. I starten av uken går jeg gjerne for tunge vekter og basisøvelser. Utover i uken har jeg gjerne en økt der jeg varierer litt. På slutten tar jeg kanskje en økt der jeg har høyt antall repetisjoner med lavere motstand. Prøver å variere øvelsene en del også utenom basisøvelsene.

AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til: Jeg har tatt bilder som jeg håpte på å bruke som motivasjon, men rumpe og lår ser nøyaktig like tragisk ut som de gjorde i august i fjor. Mulig overarmer og skuldre ser litt bedre ut, men ikke noe som legges merke til.

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.
Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

Viser også til deres kilde her (side 187)

PS. Lavt stoffskifte medfører en helt annen tilnærming til trening enn for en som er frisk. Les mer her.

sofie777, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...