AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #1 Skrevet 24. mai 2017 Sønnen min går i 1.klasse og bursdagen er rett rundt hjørnet-men han vil ikke ha barnebesøk med klassekameratene sine. Han vil kun ha familiebesøk. Han har et godt forhold til de i klassen så det er ikke det som er greia, men han liker rett og slett ikke bursdager. Har komt med flere forslag til ting vi kan finne på i besøket, men nei,han vil ikke. Er det ok å droppe det da? Anonymkode: a643a...37d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #2 Skrevet 24. mai 2017 Ja, det må være ok, men du kan prøve å finne ut hvorfor. Liker han å gå i andres bursdager? Noen synes det blir veldig masete. Min sønn liker ikke å ha klassebursdag hjemme, han liker rett og slett ikke at alle peller på tingene hans/våre. Men andre steder er ok. Anonymkode: f9b5e...43b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #3 Skrevet 24. mai 2017 Selvsagt er det ok, hvorfor skulle det ikke det? Hva skulle poenget være med å tvinge ungen til å ha besøk, når han ikke vil? Anonymkode: 819eb...0a4 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #4 Skrevet 24. mai 2017 Ja. Spesielt siden jeg regner med at det er regler mot å kun invitere to-tre stykker? ikke tving han til å feire bursdagen kun for at det "skal være sånn". Finn heller på noe skikkelig gøy på dagen hans. Anonymkode: 5d7c5...9ff 2
Sirah Skrevet 24. mai 2017 #5 Skrevet 24. mai 2017 Dette må så klart være ok Har du foreslått at bursdagen kan være en annen plass enn hjemme? Lekeland, Mc Donalds..... Bare forslag slengt ut i luften Om det er som AB skriver over at hennes sønn ikke liker at andre klår på tingene hans f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #6 Skrevet 24. mai 2017 Ts her. Takk for svar. Han går i andre sine bursdager,syns det er litt masete. Er slik at man "må"invitere enten alle eller alle av samme kjønn. Men da tror jeg at jeg heller finner på noe skikkelig artig med han istedet. Tusen takk for svar 😊 Anonymkode: a643a...37d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #7 Skrevet 24. mai 2017 Egentlig synes jeg det er litt drøyt at han går i andre bursdager men gidder ikke å invitere til hans egen. Anonymkode: f3b36...da1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #8 Skrevet 24. mai 2017 Her så feiret vi kun med sønnen sine beste venner. Han liker heller ikke mange, eller bråk. Og siden det bare var 3 gutter som ble invitert, ut av 12 gutter. Så er det ingen som reagerer. Og vi leverte ikke invitasjoner på skolen. Jeg sendte melding til de som ble invitert. Anonymkode: 6b7b9...563
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #9 Skrevet 24. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her så feiret vi kun med sønnen sine beste venner. Han liker heller ikke mange, eller bråk. Og siden det bare var 3 gutter som ble invitert, ut av 12 gutter. Så er det ingen som reagerer. Og vi leverte ikke invitasjoner på skolen. Jeg sendte melding til de som ble invitert. Anonymkode: 6b7b9...563 Jepp, jeg tenker også at det er ok å kun invitere de nærmest så lenge det er under 30% av de i klassen Anonymkode: e8f44...1b4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #10 Skrevet 24. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Egentlig synes jeg det er litt drøyt at han går i andre bursdager men gidder ikke å invitere til hans egen. Anonymkode: f3b36...da1 Nei, dette er bare tull! Mitt barn går i alle klassebursdager (vanligst å invitere alle av samme kjønn, de er ca 14) og inviterer til seg. Men det er ikke alle.hun er blitt bedt til hvert år. Da tenker jeg bare at barnet ikke har lyst, at foreldrene ikke fikk det til å passe (mye som skjer, bursdag i ferie, dårlig råd, flere barn, stor familie, pusser opp), og det er helt greit. Eller at barnet har bedt et lite fåtall og mitt barn ikke er med. Dette er HELT GREIT. Aldri hørt barna lure på hvorfor xx ikke feiret bursdag, de blir bare glad for de selskapene som er. Og de tar i mot xx med stor glede på egen bursdag Anonymkode: 5e2fe...cc0 3
Eneri Skrevet 24. mai 2017 #11 Skrevet 24. mai 2017 Ser ikke noe galt i å ikke feire med barneselskap hvis sønnen din ikke har lyst til det, og det ikke ligger noe trist bak som "jeg har ingen venner". Men hør om han vil feire andre steder; inkl å ha utebursdag? Min sønn var en gang bedt i barnebursdag der de feiret med grilling i et friluftsområde, og hadde laget skattekart og gravd ned en skatt. Dette var populært, ungene lekte og sprang og klatret i trær. Kanskje det er en form for feiring han kan kose seg med? Kanskje han syns det blir masete med mange unger i stua og unger som klatrer i møbler og roper inne er slitsomt og litt skremmende? Ei venninne av meg med unge som har bursdag på vinteren, har for eksempel invitert til akebursdag med pølser og kakao som bevertning. Mange måter å feire på :-)
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #12 Skrevet 24. mai 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egentlig synes jeg det er litt drøyt at han går i andre bursdager men gidder ikke å invitere til hans egen. Anonymkode: f3b36...da1 Så om du blir invitert til en stor feiring når noen har rund dag, takker du da nei om du ikke har tenkt å ha stort selskap når du selv har rund dag...? Må jeg takke nei til samtlige bryllupsinvitasjoner vi mottar, siden vi ikke har tenkt å gifte oss og dermed ikke kommer til å invitere i retur? Skal barnløse takke nei til barnedåper og konfirmasjoner siden de ikke kommer til å invitere igjen? Anonymkode: 819eb...0a4 10
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #13 Skrevet 24. mai 2017 Synes det er helt greit. Kjenner flere som har gjort det sånn i den alderen. Neste år er han kanskje mer komfortabel med det og kan invitere om han har lyst. Anonymkode: b521b...2a5 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #14 Skrevet 24. mai 2017 Dere som absolutt skal finne på alternative feiringer: Feirer dere deres egen bursdag med kollegaene deres...? Hvorfor skal unger nærmest tvinges til å ha besøk av klassekamerater og andre bekjente? Anonymkode: 819eb...0a4 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #15 Skrevet 24. mai 2017 Sønnen min er heller ikke fan av bursdager eller andre situasjoner med mange mennesker, det blir for mye bråk og mas. Da tenker jeg at vi ikke skal tvinge han til å ha feks store bursdager eller at han må være med på feks juletrefest. Når han har hatt bursdag har han bedt to- tre av sine beste kamerater, og da har vi dratt på kino, bowling, McDonald's o.l. De siste årene (nå er han tenåring) har han bedt tre kamerater på overnatting og da har de sett film, spilt tv spill, spist pizza og popkorn. Her er det sånn at hvis man leverer ut bursdagsinvitasjoner på skolen må man be alle /alle guttene. Men man kan velge å be noen få, da har jeg sendt melding til foreldrene og sagt til guttene at de ikke trenger å snakke om bursdagen foran andre i klassen. Anonymkode: e3e55...22f 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #16 Skrevet 24. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så om du blir invitert til en stor feiring når noen har rund dag, takker du da nei om du ikke har tenkt å ha stort selskap når du selv har rund dag...? Må jeg takke nei til samtlige bryllupsinvitasjoner vi mottar, siden vi ikke har tenkt å gifte oss og dermed ikke kommer til å invitere i retur? Skal barnløse takke nei til barnedåper og konfirmasjoner siden de ikke kommer til å invitere igjen? Anonymkode: 819eb...0a4 Ja - folkeskikk ved du. Her har du mulighet å lære barna at av og til er det ok at ting er vanskelig eller masete. Har barn selv som ble litt furten fordi de egentlig vil ikke gjøre en ting men som etterhvert hadde det kjempegøy og var veldig glad at vi hadde feks barneselskap uansett. På våres barneskolen inviterer alle gutter eller jenter i klassen til seg på bursdager. Det skaper relasjoner de skal ha med årene fremover. Mener ikke at du trenger å invitere alle i klassen, men om han synes det er gøy å være med på andre gutters bursdager i klassen mener jeg det er drøyt at han vil ikke inviterer de tilbake. Anonymkode: f3b36...da1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #17 Skrevet 24. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja - folkeskikk ved du. Her har du mulighet å lære barna at av og til er det ok at ting er vanskelig eller masete. Har barn selv som ble litt furten fordi de egentlig vil ikke gjøre en ting men som etterhvert hadde det kjempegøy og var veldig glad at vi hadde feks barneselskap uansett. På våres barneskolen inviterer alle gutter eller jenter i klassen til seg på bursdager. Det skaper relasjoner de skal ha med årene fremover. Mener ikke at du trenger å invitere alle i klassen, men om han synes det er gøy å være med på andre gutters bursdager i klassen mener jeg det er drøyt at han vil ikke inviterer de tilbake. Anonymkode: f3b36...da1 Meg med sønnen som ikke liker "pelling" - jeg er enig i at barn har godt av å lære at det er ok at ting er vanskelig eller masete, men det kan gjelde i gammeltante Agdas 80-årsdag eller på 17. mai, ikke i deres egen bursdag! Anonymkode: f9b5e...43b 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #18 Skrevet 24. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja - folkeskikk ved du. Her har du mulighet å lære barna at av og til er det ok at ting er vanskelig eller masete. Har barn selv som ble litt furten fordi de egentlig vil ikke gjøre en ting men som etterhvert hadde det kjempegøy og var veldig glad at vi hadde feks barneselskap uansett. På våres barneskolen inviterer alle gutter eller jenter i klassen til seg på bursdager. Det skaper relasjoner de skal ha med årene fremover. Mener ikke at du trenger å invitere alle i klassen, men om han synes det er gøy å være med på andre gutters bursdager i klassen mener jeg det er drøyt at han vil ikke inviterer de tilbake. Anonymkode: f3b36...da1 Synes du virkelig det er god folkeskikk å invitere folk, og så mene at da er de forpliktet til å invitere deg i retur? Jeg synes det er hemningsløst uhøflig. Da får man heller la være å invitere, da. Ja, unger må lære at alt trenger ikke være gøy hele tiden, og at noen ganger må man pliktsosialisere. Men jeg synes ikke bursdager er en god anledning å gjøre det på. Det skal være gøy å ha bursdag, ikke kjipt. Anonymkode: 819eb...0a4 5
Minlillesky Skrevet 24. mai 2017 #19 Skrevet 24. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min går i 1.klasse og bursdagen er rett rundt hjørnet-men han vil ikke ha barnebesøk med klassekameratene sine. Han vil kun ha familiebesøk. Han har et godt forhold til de i klassen så det er ikke det som er greia, men han liker rett og slett ikke bursdager. Har komt med flere forslag til ting vi kan finne på i besøket, men nei,han vil ikke. Er det ok å droppe det da? Anonymkode: a643a...37d Så klart det er ok. Men du må prate med han om dette, finne ut hvorfor. Hvorfor han ikke liker bursdager. Det kan være noe bak dette, og det kan være helt uskyldig, bare noe han mener. Hvis det ikke ligger noe bak dette, så synes jeg han skal få ønsket sitt oppfylt. Men hva med å avtale med han at i år feirer han bursdag med klassen sin, neste år kan han bestemme selv? Da får han prøvd dette, før han bestemmer seg. Har han ikke hatt barnebursdag før, så vet han ikke hvordan det er..
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #20 Skrevet 24. mai 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du virkelig det er god folkeskikk å invitere folk, og så mene at da er de forpliktet til å invitere deg i retur? Jeg synes det er hemningsløst uhøflig. Da får man heller la være å invitere, da. Ja, unger må lære at alt trenger ikke være gøy hele tiden, og at noen ganger må man pliktsosialisere. Men jeg synes ikke bursdager er en god anledning å gjøre det på. Det skal være gøy å ha bursdag, ikke kjipt. Anonymkode: 819eb...0a4 Ja faktisk. Men jeg lager ikke noe bråk ut av det selvfølgelig. Men har sluttet å invitere et par vennepar som har blitt invitert på urtentusen middager, bursdager, selskaper you name it og har ikke blitt invitert en eneste gang tilbake - ikke for en kaffe en gang, eller å møte ute på restaurant. ..og om du synes det er helt greit at folk invitere og inkluderer DEG hele tiden men du gir fæn i å faktisk gjøre noe selv - ja, da fortjener DU å bli kuttet ut du også. Men her snakker vi om barn - som vi skal opplære og oppdra til å bli høflig og inkluderende til de andre barna de skal være med i de neste kanskje 10 år fremover. Om barna har sosial angst så selvfølgelig, inviterer kanskje et par av de nærmeste. Men ikke si at de har sosial angst når de faktisk går til alle andre bursdager de er invitert til. Anonymkode: f3b36...da1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå