AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #1 Skrevet 24. mai 2017 Jeg har noen uteputer der trekket har blitt falmet ujevnt og jeg vurderer å prøve å farge dem i vaskemaskinen. (Det er mulig å ta putene ut av stoffet. Stoffet virker syntetisk, men det står ingen vaskeanvisning på dem, så jeg vil anta at de kan vaskes på 40 grader. Jeg lurer på om det man farger blir fargeekte, altså at farge ikke smitter av på klær og hud ved fuktighet, svette, solkrem, sterk sol osv? Bør jeg eventuelt vaske noen ganger etter hverandre før vi tar det i bruk for å fjerne overskuddsfarge? (Må det isåfall tørkes mellom hver vask eller kan jeg bare sette på vaskemaskinen tre ganger etter hverandre?) Blir fargen borte fra vaskemaskinen etter fargingen, slik at hvite klær ikke blir misfarget senere? Kan jeg forvente at fargen blir jevn når putene nå har ujevn farge pga falming? Blåfargen er nå varierende fra ganske lys til mellomblå og jeg tenkte å farge det til mellomblå eller marine. Hvilken type farge anbefaler du? Er det forskjeller i hvor lett det er å lykkes mellom de ulike fargene? Håper noen erfarne fargere vil hjelpe meg! :-) Anonymkode: f9b7a...d58
Daria Skrevet 24. mai 2017 #2 Skrevet 24. mai 2017 Falmet stoff vil sannsynligvis få ujevn farge, syntetisk stoff tar ofte ikke farge i det hele tatt. Du kan alltids prøve, men sannsynligheten er stor for at resultatet her ikke blir som du ser for deg...
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #3 Skrevet 24. mai 2017 Jeg vil tippe det vil være både billigere og enklere å bare kjøpe nye puter. Jeg farget mangt et plagg svart i min gotherfjortisperiode. Både vanlig og syntetisk. Syntetisk tar ikke til seg farge like godt som bomull. Det blir blassere. Du risikerer også at det synes godt at det var ulik farge på ulike steder på putene. Når du farger klærene må du kjøre dem i maskinen flere ganger for å få ut overskuddsfarge. Deretter må du kjøre tom maskin minst en gang for å bli kvitt fargen i maskinen, samt tørke veldig godt av alle krinkelkroker og gummilister. Det går alltids an å prøve, men jeg hadde ikke giddet. Anonymkode: fd8c1...95d 1
Simbyxor Skrevet 24. mai 2017 #4 Skrevet 24. mai 2017 Joda.. men altså.. vask det ALDRI med annet tøy etterpå. Jeg farget tøy, og hver gang det er vått så farger det alt annet tøy i vaskemaskinen. Det var "heldigvis" ulltøy, så har ødelagt mange ullplagg med den fargesmitten.. uff
Simbyxor Skrevet 24. mai 2017 #5 Skrevet 24. mai 2017 Og polyester f.eks vil ikke la seg farge så om sytrådene er av det ser det litt morsomt ut .
Daria Skrevet 24. mai 2017 #6 Skrevet 24. mai 2017 Akkurat nå, Simbyxor skrev: Joda.. men altså.. vask det ALDRI med annet tøy etterpå. Jeg farget tøy, og hver gang det er vått så farger det alt annet tøy i vaskemaskinen. Det var "heldigvis" ulltøy, så har ødelagt mange ullplagg med den fargesmitten.. uff Det har aldri jeg hatt problemer med - vasker det separat en gang for å få ut overskuddsfarge og etter det vaskes det vanlig sammen med annet tøy.Har aldri prøvd med på å farge ull, dog, mulig fargen sitter dårligere. Polyestersytråd har jeg derimot blitt overrasket av mer enn en gang...
Simbyxor Skrevet 24. mai 2017 #7 Skrevet 24. mai 2017 6 minutter siden, Daria skrev: Det har aldri jeg hatt problemer med - vasker det separat en gang for å få ut overskuddsfarge og etter det vaskes det vanlig sammen med annet tøy.Har aldri prøvd med på å farge ull, dog, mulig fargen sitter dårligere. Polyestersytråd har jeg derimot blitt overrasket av mer enn en gang... Ja, det har blitt vasket separat rundt 5 ganger. Men fortsatt farget det. Måtte hive klær i går liksom..
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #8 Skrevet 24. mai 2017 Ok, takk for svar! Høres altså ikke videre sannsynlig ut å få et godt resultat med syntetiske putetrekk. Kanskje det ikke var noen god idé likevel. :-( Anonymkode: f9b7a...d58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå