Gå til innhold

En person har brukt kortet mitt til å kjøpe filmer på viaplay, tapt 1400kr. What to do?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Hva kan jeg gjøre med dette? anmelde eller ikke.

Jeg lånte bort viaplay brukeren min hvor personen skulle bare låne den til å se paradise fordi det var gratis akkurat der og da.
men så har personen brukt konto'n min til å kjøpe disney filmer. Og nå har jeg funnet ut hvor mye jeg har tapt ved å bruke "siste transaksjoner" på DNB. Alt det jeg har tapt ble rundt 1400kr.
og det har vært over et år, uten jeg har vist om det. fordi jeg har blit trukket noen dager etter jeg har fått lønning, så derfor tokk det tid før jeg fant det ut. Jeg har logget på brukeren og kan se brukernavnet mitt er endret til person's navn jeg lånte den bort til. Nå sier personen at han/hun ikke har brukt konto'n min.
Jeg regner med at Viaplay har IP til de som har vært på konto'n min. men det er ikke sånn at viaplay bare gir ut ip'en hvis jeg spør. må jeg ikke gå til politiet som der igjen tar opp saken med viaplay? eller er det sånn at politiet ikke bryr seg heller, sånn at jeg må sitte igjen med tapet.

Anonymkode: 3ac3e...ca3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
Hva kan jeg gjøre med dette? anmelde eller ikke.

Jeg lånte bort viaplay brukeren min hvor personen skulle bare låne den til å se paradise fordi det var gratis akkurat der og da.
men så har personen brukt konto'n min til å kjøpe disney filmer. Og nå har jeg funnet ut hvor mye jeg har tapt ved å bruke "siste transaksjoner" på DNB. Alt det jeg har tapt ble rundt 1400kr.
og det har vært over et år, uten jeg har vist om det. fordi jeg har blit trukket noen dager etter jeg har fått lønning, så derfor tokk det tid før jeg fant det ut. Jeg har logget på brukeren og kan se brukernavnet mitt er endret til person's navn jeg lånte den bort til. Nå sier personen at han/hun ikke har brukt konto'n min.
Jeg regner med at Viaplay har IP til de som har vært på konto'n min. men det er ikke sånn at viaplay bare gir ut ip'en hvis jeg spør. må jeg ikke gå til politiet som der igjen tar opp saken med viaplay? eller er det sånn at politiet ikke bryr seg heller, sånn at jeg må sitte igjen med tapet.

han/hun, har vedkommende to kjønn?

Anonymkode: c6a0f...03e

AnonymBruker
Skrevet

Person lekte også "offer" når jeg busta personen.Og det endte opp med at personen blocket meg, jeg brukte ingen kaldenavn og prøvde å være så saklig som jeg kunne. Det personen skrev var tilbake var først "?" så skrev personen senere "hvor er alle falske mot meg". 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

han/hun, har vedkommende to kjønn?

nei, er et bestemt kjønn. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

nei, er et bestemt kjønn. 

Er det hun eller han?

AnonymBruker
Skrevet

Ville vel tenk at pengene var tapt og endret passord på kontoen. Ikke værre enn det.

Anonymkode: 2fff2...2c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi opplevde hacking på vår Netflix-bruker.  Noen som brukte vår konto, det dukket opp filmer og serier på "min liste" og "se igjen" eller hva det står, som ingen av oss hadde sett eller hatt noen interesse av. Det er også sånn at det bare er så og så mange som kan bruke Netflix samtidig, og vi opplevde HELE TIDEN at vi ikke kunne se noe, fordi alle "plassene" var opptatt. Skal sies at vi deler vår bruker med to andre og har hver vår bruker (så totalt 4 brukere, hvor vi alle har egne "min liste" osv. Vet ikke hvordan det er på Viaplay).  Vi spurte selvfølgelig om de andre brukte Netflix når vi fikk beskjed om at Netflix brukerne allerede ble brukt, men de brukte ikke Netflix på nevnte tidspunkt. Vi spurte også om de hadde vært på min samboers bruker (hovedbrukeren). Men det hadde de selvfølgelig ikke. De hadde jo egne kontoer...

Vi ringte Netflix. De kunne med en gang fortelle at noen i England (!) brukte kontoen vår. Mener det var to stykker. Vi jobbet hardt med å sperre dem ute fra kontoen, og etter mye frem og tilbake, fikk vi endelig kontoen vår tilbake. Nå var det ikke snakk om noen pengesum her, men det er det for deg. Jeg ville ringt Viaplay og sagt at noen andre bruker kontoen din, og at det nå viser seg at det er blitt trukket penger fra kontoen din.

Jeg ville deretter anmeldt forholdet. Jeg ville faktisk vært så frekk at jeg ikke hadde sagt at hun/ham i utgangspunktet hadde fått lov til å låne brukeren, men bare sagt at du ikke aner hvordan hun/ham fikk tak i passord, og at vedkommende deretter hadde brukt penger fra din konto.

Anonymkode: 290b7...4bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville deretter anmeldt forholdet. Jeg ville faktisk vært så frekk at jeg ikke hadde sagt at hun/ham i utgangspunktet hadde fått lov til å låne brukeren, men bare sagt at du ikke aner hvordan hun/ham fikk tak i passord, og at vedkommende deretter hadde brukt penger fra din konto.

Det skal selvfølgelig stå han og ikke ham.

Skrevet

Når du har vært så dum at du har lånt bort brukernavn og passord så tenker jeg at det er du som har ansvaret selv. Du skulle jo ha fulgt med både på viaplay kontoen og bankkontoen. Men Men, nå har du lært. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ulovlig og du kan anmelde, men det vil bli henlagt siden politiet bare har ressurser til å etterforske en knøttliten brøkdel av all kriminaliteten som skjer.

Anonymkode: ac3d4...c68

AnonymBruker
Skrevet

Får du ikke blokkert kortet???

Anonymkode: a1b7b...0c6

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan i beste fall bli påstand mot påstand og derfor henlagt. I verste fall greier retten å sannsynliggjøre at moapartens forklaring, dvs. at man fikk låne kontoen, er sann, og man kan da risikere å bli tiltalt for falsk forklaring. Ville absolutt ikke risikert det for 1400 kroner!

TS må nok forsøke å få igjen pengene. Det er en viss mulighet for at passordet til profilen med kredittkortinfo innlagt er lagret og at låneren har vært sløv, dvs. ikke sett meldignene om at en del innhold koster penger. Dersom det er en venn er det dårlig gjort å ikke betale tilbake uansett om det var gjort med overlegg eller ikke, men det vil jo da vise hva slags venn dette er. Vil ikke vennen betale tilbake må nok TS ta regningen på egen kappe. Men man lærer av det, neste gang låner man ikke bort noen konto uten å fjerne kredittkortinformasjon først. Selv da ville jeg vært skeptisk, for mye av informasjonen som f. eks. adresse osv. står fortsatt på en selv, og da kan man få regning i posten selv om kredittkortinfo er fjernet. 

Anonymkode: 1a689...d75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...