Gå til innhold

Bruker så lang tid på å roe ned etter aktivitet - noen tips?

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen
Skrevet

Som overskriften sier, bruker jeg veldig lang tid på å roe ned etter aktivitet, og det kan være veldig ubekvemt.
Jeg snakker da om alle typer aktivitet, som en rolig gåtur, et hyggelig vennebesøk, handle, husarbeid ut over å tømme oppvaskmaskinen, og ikke bare trening.

Jeg kan ikke gjøre noe som øker pulsen merkbart etter kl 18, for da går det ut over nattesøvnen.  Og skjer det mer enn 2-3 kvelder på rad, kommer jeg inn i en vond sirkel med dårlig nattesøvn --> sliten på dagtid --> enda dårligere nattesøvn osv.

Jeg bruker også lang tid på restitusjon etter trening, og må være veldig bevisst på når jeg gjør hva, hvor hardt, og hvor lenge, for at det ikke skal bli for mye.

Men som sagt, det er det at jeg ikke kan gjøre noe annet enn å roe ned etter kl 18 som er problemet, og jeg lurer på om noen har noen gode tips til hvordan jeg kan redusere tiden kroppen bruker på å roe seg. 
(Jeg har prøvd avspenning/meditasjon/mindfullness, men det hadde ingen virkning på akkurat dette problemet)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trener du mye? Kan høres ut som symptomer på overtrening.

Kan du være syk? Har du sjekket deg hos legen? Ved f.eks. kyssesyke kan man lett føle seg utmattet. Tenker da på at du trenger lang restitusjon etter trening.

Anonymkode: f83f2...881

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trener du mye? Kan høres ut som symptomer på overtrening.

Kan du være syk? Har du sjekket deg hos legen? Ved f.eks. kyssesyke kan man lett føle seg utmattet. Tenker da på at du trenger lang restitusjon etter trening.

Anonymkode: f83f2...881

Jeg glemte å skrive at jeg er kronisk syk, og det er grunnen til at jeg behøver lang restitusjon etter trening.
Men det virker som om jeg har fått kontroll på akkurat det problemet nå.

Jeg må trene en del på grunn av helsen.  Gjør jeg ikke det klarer jeg ikke være oppegående.  Jeg trener to dager kondisjon med moderat intensitet, og to dager lett styrke etterfulgt av avspenning.  3 dager er rolige, der jeg kun gjør lett husarbeid.

Men jeg klarer ikke endre på det at jeg bruker veldig lang tid på å roe ned etter normale aktiviteter.
For eksempel øvelseskjørte jeg med noen på søndag kveld.  Det vil si at jeg satt stille i en bil mellom kl 19 og 20.  Jeg var trett kl 22.30, og da la jeg meg også, men jeg var ikke rolig nok til å sovne før kl 1.  Og neste morgen våknet jeg kl 7, noe som er alt for lite hvile for meg.  Dermed måtte jeg hvile hele dagen for ikke å komme inn i den vonde sirkelen.

Endret av Sprettballen
Skrevet

Jeg har det faktiskmganske likt! Jobber som personoig trener og sliter veldig med å falle til ro når jeg jobber senere enn til 18-isj, selv om jeg ikkke nødvendigvis er i særlig mye fysisk bevegelse selv. Det som har hjulpet meg er å gå hjem fra jobb i frisk luft og med lydbok på øret, ikke mer enn ca tjue minutters gange. Deretter rydder jeg ting og tang på.plass mens jeg varmer middag (som jeg har fotberedt dagen før) i ovnen. Da slipper jeg å styre med matlaging og sånne ting og har middagen klar ganske kjapt, noe som gjør det enklere å slappe av, og som gjør at jeg to-tre timer senere kan gå til sengs uten å være verken stappmett eller sulten. Kosthold kan ha enormt mye å si for nattesøvnen. Pleier også å legge bort telefon og nettbrett osv etter kl 19-20. Legger meg ganske tidlig og,leser en god gbok helt til øynene glir igjem av seg selv. Så for min del hjelper altså følgende: rolig gåtur i frisk luft, et godt og sunt måltid, bort med elektronikk og "mas", lese på senga

Gjest Sprettballen
Skrevet
1 time siden, Lill3My skrev:

Jeg har det faktiskmganske likt! Jobber som personoig trener og sliter veldig med å falle til ro når jeg jobber senere enn til 18-isj, selv om jeg ikkke nødvendigvis er i særlig mye fysisk bevegelse selv. Det som har hjulpet meg er å gå hjem fra jobb i frisk luft og med lydbok på øret, ikke mer enn ca tjue minutters gange. Deretter rydder jeg ting og tang på.plass mens jeg varmer middag (som jeg har fotberedt dagen før) i ovnen. Da slipper jeg å styre med matlaging og sånne ting og har middagen klar ganske kjapt, noe som gjør det enklere å slappe av, og som gjør at jeg to-tre timer senere kan gå til sengs uten å være verken stappmett eller sulten. Kosthold kan ha enormt mye å si for nattesøvnen. Pleier også å legge bort telefon og nettbrett osv etter kl 19-20. Legger meg ganske tidlig og,leser en god gbok helt til øynene glir igjem av seg selv. Så for min del hjelper altså følgende: rolig gåtur i frisk luft, et godt og sunt måltid, bort med elektronikk og "mas", lese på senga

Så bra at du har funnet noe som passer for deg!  :)

Som sagt, det eneste som får meg til å ikke bli "stresset" (av mangel på et bedre ord), er hvile.  Hvis jeg må gjøre noe, kan det ikke være noe annet enn småpusling, som å ta ut av oppvaskmaskinen, tørke av kjøkkenbenken, kanskje legge sammen litt klær, men ikke for lenge av gangen.
Prøver jeg å rusle meg en rolig tur etter kl 18 ender det opp på samme måte hver eneste gang selv om jeg gjør avspenningsøvelser i etterkant.

Elektronikk er ikke så lett å unngå. 
Jeg sitter ikke med data eller telefon, men familien ser på tv i stuen, og hvis jeg ikke vil legge meg kl 18, må jeg også sitte der.  (Vi har ikke andre oppholdsrom enn stuen)

Jeg må kanskje bare akseptere at jeg er slik ... :(

Det er bare så dumt, fordi hverdagen min er så begrenset i utgangspunktet, og det hadde vært godt å kunne være litt sosial av og til uten å måtte tenke på konsekvensene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...