Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å få mer omsorg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en pappa som forguder barna mine. De er 8 og 11 år, begge er gutter.

Vi ble skilt for ca 2 år siden. Samværsordningen vi har er annenhver helg og hver Onsdag hos meg. Nå villle jeg i utgangspunktet ha 50/50 med mor date satte seg helt på bakbeina. Hun trengte mer i bidrag fordi det var veldig nødvendig for henne å ikke jobbe 100%. Ingen av barna trenger noen form for spesiellt tilsyn, de er helt vanlige barn. Hun er også en veldig flink mor.

Nå ønsker jeg å ha barna oftere, de er jo like mye mine barn som hennes. Jeg Jar nevnt dette for mor, men hun nekter siden hun da må jobbe mer. Hun har en jobb hvor hun fort kan få 100% stilling, men hun er nok blitt litt makelig og ser på bidrag som en grei inntekt.

Før jeg blir hengt fordi jeg nevner bidrag, så er det ikke bidraget som er problemet mitt. Jeg savner barna og vil se de helst hver dag. Hadde jeg fått lov så skulle jeg gjerne hatt fill omsorg for de.

Spørsmålet mitt er hvordan kan jeg gå frem for å få mer samvær uten st mor klikker i vinkel og lager ett helvete på jord?

Anonymkode: 6b500...786

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden av det du spør om, men... 

Jeg synes absolutt du skal kjempe for mer samvær, men jeg synes det er litt stygt av deg å konkludere med at mor ønsker denne ordningen for pengene sin del. At hun har blitt lat og ikke gidder å jobbe 100 prosent, og at det er det dette handler om...  Er det virkelig så gjevt med barnebidrag altså? Trodde de pengene gikk med til utgifter til barna, som jo blir større når man har dem mer av tiden. 

Dessuten, du savner dem jo når du ikke ser dem hver dag, hvorfor er det vanskelig å se for seg at hun ikke takler tanken på å se dem mindre? Ikke at hun har noen større rett på samværet enn deg, ikke misforstå, men du framstiller mor i et ganske usympatisk lys her, og det synes jeg du skal være bevisst på. Kjemp for 50/50 - men ikke lag en eller annen ide i hodet ditt om at du er den "snille forelderen" som elsker de høyest. Det gagner ingen, og særlig ikke barna dine. 

Anonymkode: 42801...e74

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke begynne med å foreslå at de er hos deg mer, et par dager til når de først er der. Og så si at dette ikke vil påvirke bidraget? Altså det går jo an å ha mer samvær men fortsatt betale bidrag. (Tviler på at mor blir rik på bidrag, da det er en del utgifter med å ha barn).

Anonymkode: 98e4d...01c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Familievern kontoret? Har du mulighet til å  ta dg fri fra jobb innimellom feks planleggingsdager og ta de med på utflukter ol?

Anonymkode: 8d22e...9ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må i første omgang få deg en advokat. Det er kjekt å ha noen å rådføre deg med hele veien, og som gr alt som skjer dokumentert. dette trenger du ikke nevne for mor.

deretter ringer du familievernkontoret i kommunen det barna har registrert bostedsadresse. Mekling er ikke skummelt og du kan bare si til mor at du ønsker at dere skal ha en nøytral person som kan hjelpe dere med en åpen dialog om barna. Mekleren har ingen myndighet til å gi deg mer omsorg, men kan legge litt press på mor.

det er her det blir vrient om hun fremdeles nekter å gi fra seg noe omsorg. Da må du reise saken for retten, men det skal noe til for å kunne gjøre det. om hun er en god mor som du sier, og du ikke kan ha henne på noe, så har du ingen sak i Retten. 

Anonymkode: aaf93...da4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden av det du spør om, men... 

Jeg synes absolutt du skal kjempe for mer samvær, men jeg synes det er litt stygt av deg å konkludere med at mor ønsker denne ordningen for pengene sin del. At hun har blitt lat og ikke gidder å jobbe 100 prosent, og at det er det dette handler om...  Er det virkelig så gjevt med barnebidrag altså? Trodde de pengene gikk med til utgifter til barna, som jo blir større når man har dem mer av tiden. 

Dessuten, du savner dem jo når du ikke ser dem hver dag, hvorfor er det vanskelig å se for seg at hun ikke takler tanken på å se dem mindre? Ikke at hun har noen større rett på samværet enn deg, ikke misforstå, men du framstiller mor i et ganske usympatisk lys her, og det synes jeg du skal være bevisst på. Kjemp for 50/50 - men ikke lag en eller annen ide i hodet ditt om at du er den "snille forelderen" som elsker de høyest. Det gagner ingen, og særlig ikke barna dine. 

Anonymkode: 42801...e74

Det var ikke meningen å henge ut mor, men jeg vet det er bidraget som er veldig gjevt for mor. Dette har hun selv sagt. Selvsagt går en del til barna, men det hjelper henne mye økonomisk på andre omeråder også. Det er som sagt ikke bidraget som er problemet.

Jeg er selvstendig næringsdrivende og tjener svært godt, dermed høyt bidrag. Jeg betaler mye utenom bidraget også, men det er av egen interesse. Jeg liker at barna mine har det bra. 

Jeg tror ikke de elsker meg mer enn mor, de er like glad i oss begge. Sånn skal det være også.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du vil være det beste for barna her? Ikke deg, ikke mor, men for barna? Hva synes de om ordningen dere har nå? Har de på eget ytret ønske om mer tid hos deg? Vil 50/50 være det beste for barna?

Jeg personlig er litt skeptisk til 50/50 deling. Jeg er litt opptatt med dette at barna skal ha en "base" og slippe å flytte fram og tilbake hele tiden. Men dette er selvfølgelig forskjellig fra barn til barn. Det er jo ingen fasit her. For noen er dette den beste løsningen, for andre ikke. Men du har veldig fokus på hva du selv ønsker her. Og man skal være forsiktig så man ikke får barna til å føle seg ansvarlig for å "please" noen av foreldrene. Det gjelder selvfølgelig både deg og mor. Skal man snakke med barna om dette må man stille spørsmålet åpent, og gjøre det veldig tydelig at man er veldig klar over at om de ønsker å bo mer fast i ett av hjemmene så betyr ikke det at de elsker den ene av forelderen mer.

Anonymkode: 27888...5a2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Familievernkontoret. Hun har ingenting hun skulle ha sagt. Er ikke ditt eller barnas problem at hun ikke ønsker å jobbe 100%.

Anonymkode: 16a02...458

• Liker 3
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en pappa som forguder barna mine. De er 8 og 11 år, begge er gutter.

Vi ble skilt for ca 2 år siden. Samværsordningen vi har er annenhver helg og hver Onsdag hos meg. Nå villle jeg i utgangspunktet ha 50/50 med mor date satte seg helt på bakbeina. Hun trengte mer i bidrag fordi det var veldig nødvendig for henne å ikke jobbe 100%. Ingen av barna trenger noen form for spesiellt tilsyn, de er helt vanlige barn. Hun er også en veldig flink mor.

Nå ønsker jeg å ha barna oftere, de er jo like mye mine barn som hennes. Jeg Jar nevnt dette for mor, men hun nekter siden hun da må jobbe mer. Hun har en jobb hvor hun fort kan få 100% stilling, men hun er nok blitt litt makelig og ser på bidrag som en grei inntekt.

Før jeg blir hengt fordi jeg nevner bidrag, så er det ikke bidraget som er problemet mitt. Jeg savner barna og vil se de helst hver dag. Hadde jeg fått lov så skulle jeg gjerne hatt fill omsorg for de.

Spørsmålet mitt er hvordan kan jeg gå frem for å få mer samvær uten st mor klikker i vinkel og lager ett helvete på jord?

Ønsker barna å være mer hos far? Det er barna du skal ha i tankene her, ikke deg eller mor. Høres ut som barna har det kjempeflott hos begge foreldrene, etter det jeg leser her. Når de er 8 og 11 år, så klarer de å uttrykke ønsker selv også. Ta en prat med mor, kanskje hun kan motta like mye bidrag selv om dere har 50/50? Da løser du "problemet" på en enkel måte. Føles ut som mor kommer til å sette seg på bakbeina pga bidraget. Da kan dere lage en privat avtale om bidrag.

Hvis det å prate med mor ikke går ann, altså dårlig kommunikasjon, så tar du kontakt med familievernkontoret og tar det derifra. På familievernkontoret kan hele familien bli med, og barna kan da komme med sine ønsker. Da får dere en tredje person, som dere ikke kjenner, som kan hjelpe dere litt på vei. Barna kan og prate alene uten foreldrene i rommet med tredje person, så blir de ikke påvirket av mor og fars følelser og behov. Barn har lett for å ta far/mors side pga foreldrenes følelser og behov. Så kan være lurt de får prate alene sammen med tredjeperson i rommet. Så kan dere foreldre inn sammen eller hver for seg, og på slutten samles alle i rommet, og forhåpentligvis komme til en fin løsning, etter å ha hørt synspunktet til tredjeperson. Det er fullt mulig å gjøre det sånn, bare å ytre ønskene sine til familievernkontoret, så ordner de det sånn for dere :) Om barna ikke blir hørt og mor setter seg på bakbeina der og, så går du videre med det til advokat og tar det videre den vanskelige veien. Som er verre for barna, økonomien og samarbeidet deres..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så om du har mer samvær, så er intensjonen å jobbe mindre? For jeg skal innrømme at jeg ikke kan komme på noen selvstendige næringsdrivende med høy inntekt som jobber normal 40 timers uke.... Er du innstilt på å overta den store økningen i hjemmearbeid som høyere samvær gir? For det du har nå betyr faktisk at mor har alt praktisk ansvar og hele belastningen, mens du strengt tatt bare har fritid med barna. Da snakker vi altså om alt fra vekking, frokost, passe på at unger kommer seg til skolen, matpakker, oppfølging av lekser og fritidsaktiviteter, klesvask, betydlig økning i husarbeid, handling, matlaging... ja, lista er LANG.    Jeg vet om mange menn som har brent seg på dette, øker samværet, men fortsetter å forvente at mor tar seg av alt.

Anonymkode: 37a5a...ddf

• Liker 14
Skrevet

Mor kan ikke bruke argumentet at hun ikke vil jobbe fulltid når barna er så store. Du kan sannsynligvis be NAV fastsette størrelse på bidrag som om mor jobbet 100% for det er kun hennes greie om hun jobber redusert når dere ikke er sammen.

Dernest forstår jeg at du vil se barna mer. Tenk samtidig på at barna trenger stabilitet, og om 50/50 er det beste for dem? Det finnes mellomløsninger hvis dere bor nærme hvor du har dem på ettermiddager men de sover hos mor, du følger dem på trening osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du tjener så bra, kan du ikke bare tilby mor å fortsette å betale samme bidrag selv om du har barna mer? Hvis det er bidraget som er viktig for henne skulle man jo tro det var den enkleste måten å få henne til å gå med på det.

Anonymkode: 6798a...d76

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

http://www.dagbladet.no/kultur/med-delt-omsorg-vil-barna-ha-storre-mulighet-for-a-bli-hort/63648781

Les denne. Nyere forskning viser at barn som ser begge foreldrene like mye, kommer best ut av det etter skilsmisse/samlivsbrudd. 

Skjønner godt at du savner barna dine, og dersom barna også ønsker mer tid med deg, er det feil at mor skal ha mer "rett" i å ha hovedomsorgen. 

Anonymkode: 67d29...758

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så om du har mer samvær, så er intensjonen å jobbe mindre? For jeg skal innrømme at jeg ikke kan komme på noen selvstendige næringsdrivende med høy inntekt som jobber normal 40 timers uke.... Er du innstilt på å overta den store økningen i hjemmearbeid som høyere samvær gir? For det du har nå betyr faktisk at mor har alt praktisk ansvar og hele belastningen, mens du strengt tatt bare har fritid med barna. Da snakker vi altså om alt fra vekking, frokost, passe på at unger kommer seg til skolen, matpakker, oppfølging av lekser og fritidsaktiviteter, klesvask, betydlig økning i husarbeid, handling, matlaging... ja, lista er LANG.    Jeg vet om mange menn som har brent seg på dette, øker samværet, men fortsetter å forvente at mor tar seg av alt.

Signerer denne av egen erfaring. 

Anonymkode: ac5e3...566

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kan fint jobbe en del mindre. Har du hørt om hjemmekontor?? Noe jeg har allerede. Jeg må ikke være fysisk på jobben daglig, jeg har ansatte som styrer det daglige.

At det medfører mer jobb på meg med husarbeid, vekking osv som du har nevnt, så klarer jeg det helt utmerket. Hadde jeg kunnet ville jeg hatt barna 100%, men det skal jeg ikke forlange. 

Svarer på andre innlegg samtidig.

Hvorfor skal jeg være så snill å la mor ha samme bidrag mens jeg hsr barna oftere? Er det ikke rett og rimelig at hun kan jobbe 100% selv? Jeg er ingen melkeku for henne mer enn jeg må. Barna mine mangler ikke noe som helst, bare så det er sagt.

• Liker 5
Gjest Sugemerke
Skrevet (endret)

Kan du ikke foreslå å ha barna mer uten at det skal påvirke bidraget?

Jeg ser nå at du har svart på det. Det viser seg jo tydeligvis at bidraget er viktig for fler en mor. 

Endret av Sugemerke
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kan fint jobbe en del mindre. Har du hørt om hjemmekontor?? Noe jeg har allerede. Jeg må ikke være fysisk på jobben daglig, jeg har ansatte som styrer det daglige.

At det medfører mer jobb på meg med husarbeid, vekking osv som du har nevnt, så klarer jeg det helt utmerket. Hadde jeg kunnet ville jeg hatt barna 100%, men det skal jeg ikke forlange. 

Svarer på andre innlegg samtidig.

Hvorfor skal jeg være så snill å la mor ha samme bidrag mens jeg hsr barna oftere? Er det ikke rett og rimelig at hun kan jobbe 100% selv? Jeg er ingen melkeku for henne mer enn jeg må. Barna mine mangler ikke noe som helst, bare så det er sagt.

Ja, jeg har hørt om hjemmekontor og til dags datoe har jeg aldri hørt at det betyr at folk jobber mindre. Jeg har faktisk en selvstendig næringsdrivende mann med hjemmekontor, så jeg vet nøyaktig hvordan DET fungerer i forhold til husarbeid, familie og unger. Jeg og ungene føler på kroppen hver eneste dag hvor mye tid og oppmerksomhet jobb og hjemmekontoret stjeler, for mannen skal bare ringe en telefon, skrive en mail og er straks tilbake om 5 minutter... eller 1-2 timer... 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å starte med litt mer samvær, og gradvis øke det. Ber du om en dag ekstra, er det lettere for mor, og akseptere det. Enn å akseptere 50%. Så etter en stund, kan du få en dag til ekstra, så blir det gradvis mer.

Nekter mor deg noe mer samvær, så ta kontakt med familievernkontoret.

Anonymkode: 64072...920

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ønsker barna mer og bare barna ber du om mer omsorg mens bidraget består. Du klarer deg jo godt med å betale per i dag så da kan du fortsette slik om det kun er å ha barna mer du ønsker. 

På sikt kan du også bruke dette evnt i mekling/retten, nemlig at mor kan gi fra seg deler av omsorgen så lenge hun får betalt det hun vil. Hun vil jo ikke komme i godt lys av den situasjonen

Anonymkode: ec8a6...8a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke dere som mener at far skal fortsette å betale bidraget slev om de går over til 50/50 løsning (om han får det igjennom). Er ikke bidrag ment for den forelderen som har barna mest og som en økonomisk hjelp til barna? Altså til strøm, vann, mat, klær o.l? 

Så her skal far betale mor i bidrag, med andre ord forsørge henne bare fordi han vil ha barne mer. Jeg skjønner ikke at flere av dere ikke ser hvor bak mål det er. Man er forpliktet til å forsørge barna sine, ikke eksen og far her evt. får mer samvær får mor automatisk det lettere økonomisk. 

Anonymkode: 92d68...3a0

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...