hjortesvin Skrevet 24. mai 2017 #1 Skrevet 24. mai 2017 Og jeg så en stor, hvit trone og ham som satt på den. Jord og himmel flyktet bort fra hans ansikt og var ikke lenger til. 12 Og jeg så de døde, både store og små: De sto foran tronen, og bøker ble åpnet. Så ble en annen bok åpnet, livets bok. Og de døde ble dømt etter det som sto skrevet i bøkene, etter sine gjerninger. 13 Havet ga fra seg de døde som var der, og døden og dødsriket ga fra seg de døde som var i dem, og enhver ble dømt etter sine gjerninger. 14 Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen. - Åp. 20
omarel Skrevet 24. mai 2017 #2 Skrevet 24. mai 2017 55 minutter siden, hjortesvin skrev: Og jeg så en stor, hvit trone og ham som satt på den. Jord og himmel flyktet bort fra hans ansikt og var ikke lenger til. 12 Og jeg så de døde, både store og små: De sto foran tronen, og bøker ble åpnet. Så ble en annen bok åpnet, livets bok. Og de døde ble dømt etter det som sto skrevet i bøkene, etter sine gjerninger. 13 Havet ga fra seg de døde som var der, og døden og dødsriket ga fra seg de døde som var i dem, og enhver ble dømt etter sine gjerninger. 14 Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen. - Åp. 20 Nysgjerrig spørsmål. Kommer ikke alle inn i paradiset fordi Jesus døde på korset? Hvem er disse som straffes. Skal ikke de som tror på Jesus ikke dømmes etter gjerninger i følge kirken, eller har jeg missforstått?
LuxLucet Skrevet 24. mai 2017 #3 Skrevet 24. mai 2017 10 minutter siden, omarel skrev: Nysgjerrig spørsmål. Kommer ikke alle inn i paradiset fordi Jesus døde på korset? Hvem er disse som straffes. Skal ikke de som tror på Jesus ikke dømmes etter gjerninger i følge kirken, eller har jeg missforstått? De som tror på Herren og har omvendt seg fra sine synder, vil få dem tilgitt og komme til himmelriket. De som straffes er de som ikke har omvendt seg fra sin synd, og nektet å ta imot nåden fra Gud. Det er kun Guds nåde som kan gi frelse, og ingen gjerninger kan derfor bli gjort for å få tilgivelse. Sann omvendelse er derimot at man avstår fra sine tidligere syndige gjerninger, hvis ikke er det ikke omvendelse. Tro uten gjerninger er død, og disse går som hånd i hanske. Så gjerninger er ikke helt uten betydning, men i forbindelse med "oppnåelsen" av tilgivelse har de ingenting å si, siden tilgivelse aldri kan bli kjøpt - kun gitt. 2
omarel Skrevet 24. mai 2017 #4 Skrevet 24. mai 2017 (endret) 3 timer siden, LuxLucet skrev: De som tror på Herren og har omvendt seg fra sine synder, vil få dem tilgitt og komme til himmelriket. De som straffes er de som ikke har omvendt seg fra sin synd, og nektet å ta imot nåden fra Gud. Det er kun Guds nåde som kan gi frelse, og ingen gjerninger kan derfor bli gjort for å få tilgivelse. Sann omvendelse er derimot at man avstår fra sine tidligere syndige gjerninger, hvis ikke er det ikke omvendelse. Tro uten gjerninger er død, og disse går som hånd i hanske. Så gjerninger er ikke helt uten betydning, men i forbindelse med "oppnåelsen" av tilgivelse har de ingenting å si, siden tilgivelse aldri kan bli kjøpt - kun gitt. Vakkert. Men jeg forstod ikke denne" Tro uten gjerninger er død. Hva menes med det? Når du som kristen sier Gud/Herren, hvem mener du at det er. er det Jesus eller er det Gud Den allmektige? Lurer på en annen ting i forbindelse med kristendommen og det du skriver. Hvor kommer jesus død opp i dette? Jeg spør kun fordi jeg er nysgjerrig. Endret 24. mai 2017 av omarel
LuxLucet Skrevet 24. mai 2017 #5 Skrevet 24. mai 2017 1 time siden, omarel skrev: Vakkert. Men jeg forstod ikke denne" Tro uten gjerninger er død. Hva menes med det? Når du som kristen sier Gud/Herren, hvem mener du at det er. er det Jesus eller er det Gud Den allmektige? Lurer på en annen ting i forbindelse med kristendommen og det du skriver. Hvor kommer jesus død opp i dette? Jeg spør kun fordi jeg er nysgjerrig. At tro uten gjerninger er død, kommer fra det Nye Testamentet (Jak.2:17-18). Med dette menes at dersom en person utgir seg for å være kristen, enten for mennesker eller Gud, men ikke handler deretter så er troen død og uten verdi. Dersom jeg stjeler i en butikk til tross for Guds bud om at man ikke skal stjele, så er troen min død fordi jeg "lever ikke troen", jeg bare bekjenner troen overfladisk med min munn, men på innsiden i hjertet mitt er jeg en løgner – eller i det minste en svak troende som lett kan falle. Her kan fort uttrykket "hykler" komme inn. Poenget jeg prøver å få frem er at gjerningene vitner om troen din – man dreper ikke et menneske bare fordi man har lyst, dersom man er en sann Jesu etterfølger. Med "Herren" (YHWH) mener jeg Jesus. Han blir omtalt som Herren i Bibelen, og Han er Den Allmektige – likestilt som Gud Faderen. Beklager, jeg forstod ikke helt det siste spørsmålet ditt, og jeg tør derfor ikke komme med et svar i tilfelle jeg sier noe feil til deg.
omarel Skrevet 25. mai 2017 #6 Skrevet 25. mai 2017 (endret) På 5/24/2017 den 13.31, LuxLucet skrev: At tro uten gjerninger er død, kommer fra det Nye Testamentet (Jak.2:17-18). Med dette menes at dersom en person utgir seg for å være kristen, enten for mennesker eller Gud, men ikke handler deretter så er troen død og uten verdi. Dersom jeg stjeler i en butikk til tross for Guds bud om at man ikke skal stjele, så er troen min død fordi jeg "lever ikke troen", jeg bare bekjenner troen overfladisk med min munn, men på innsiden i hjertet mitt er jeg en løgner – eller i det minste en svak troende som lett kan falle. Her kan fort uttrykket "hykler" komme inn. Poenget jeg prøver å få frem er at gjerningene vitner om troen din – man dreper ikke et menneske bare fordi man har lyst, dersom man er en sann Jesu etterfølger. Med "Herren" (YHWH) mener jeg Jesus. Han blir omtalt som Herren i Bibelen, og Han er Den Allmektige – likestilt som Gud Faderen. Beklager, jeg forstod ikke helt det siste spørsmålet ditt, og jeg tør derfor ikke komme med et svar i tilfelle jeg sier noe feil til deg. Dette er interessant. I islam så er man synder men hykler den er nærmere i tilbedelse enn handlinger selv om alle handlinger kan være tilbedelse. Det viktigste hos oss er intensjonen og om den er i tråd med Koranen. Dette for for å unngå innovasjon. en handling og tilbedelse kan både være hyklersk eller kufr (vantroisk/fornektelig). Det vil si at du foretar en tilbedelse for at folk skal si prise deg, så da er ikke handlingene oppriktige. Ut ifra hva du har forklart syntes jeg at det er vanskelig å skille mellom Jesus og Gud. Men jeg kommer til å prøve å forstå det, men jeg er på farta nå. Takk. Endret 25. mai 2017 av omarel
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #7 Skrevet 25. mai 2017 Sitat Dersom jeg stjeler i en butikk til tross for Guds bud om at man ikke skal stjele, så er troen min død fordi jeg "lever ikke troen", jeg bare bekjenner troen overfladisk med min munn, men på innsiden i hjertet mitt er jeg en løgner – eller i det minste en svak troende som lett kan falle. Her kan fort uttrykket "hykler" komme inn. Sitat I Tredje Mosebok 19.18 står det at «Du skal elske din neste som deg selv.» «Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem. For dette er loven og profetene i en sum.» (Matteus, 7.12) Med det blir jo salen som ga trampeklapp til Listhaug på Oslo Symposium hyklere hele gjengen. Anonymkode: cce71...60e
linsejesus Skrevet 25. mai 2017 #8 Skrevet 25. mai 2017 På 5/24/2017 den 8.54, LuxLucet skrev: De som tror på Herren og har omvendt seg fra sine synder, vil få dem tilgitt og komme til himmelriket. De som straffes er de som ikke har omvendt seg fra sin synd, og nektet å ta imot nåden fra Gud. Det er kun Guds nåde som kan gi frelse, og ingen gjerninger kan derfor bli gjort for å få tilgivelse. Sann omvendelse er derimot at man avstår fra sine tidligere syndige gjerninger, hvis ikke er det ikke omvendelse. Tro uten gjerninger er død, og disse går som hånd i hanske. Så gjerninger er ikke helt uten betydning, men i forbindelse med "oppnåelsen" av tilgivelse har de ingenting å si, siden tilgivelse aldri kan bli kjøpt - kun gitt. Dette ser ut som en selvmotsigelse. Det er kun Guds nåde som kan gi frelse, ikke gjerninger, men det er likevel dine gjerninger (gode eller dårlige) som avgjør om du blir frelst?
hjortesvin Skrevet 25. mai 2017 Forfatter #9 Skrevet 25. mai 2017 For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. 9 Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv. 10 For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem. - Ef. 2 1
Gjest Kim Skrevet 25. mai 2017 #10 Skrevet 25. mai 2017 15 minutter siden, linsejesus skrev: Dette ser ut som en selvmotsigelse. Det er kun Guds nåde som kan gi frelse, ikke gjerninger, men det er likevel dine gjerninger (gode eller dårlige) som avgjør om du blir frelst? Er gud allmektig?
linsejesus Skrevet 25. mai 2017 #12 Skrevet 25. mai 2017 3 timer siden, Kim skrev: Er gud allmektig? Du vil nok få et "ja, men med modifikasjoner" fra de fleste kristne: Gud er allmektig, men han har likevel valgt å ikke bestemme hva menneskene skal gjøre, selv om det innebærer at de kan gå evig fortapt. Det finnes selvsagt mange variasjoner over dette, det er f.eks ikke alle som tror at helvete er evig, eller at det i det hele tatt vil være mennesker der, osv. Og det finnes kristne som mener at Gud bestemmer alt, også hvem som skal bli frelst når. Det er i alle tilfelle et paradoks at Gud skal være både allmektig og ute av stand til å få viljen sin.
Gjest Kim Skrevet 25. mai 2017 #14 Skrevet 25. mai 2017 52 minutter siden, omarel skrev: Ja Så gud kunne avblåst alt dette tullet og bare tilgitt menneskene. Konklusjonen blir følgende: Gud er enten ond, eller han er ikke allmektig, og da er han ingen gud... Problemet med synd og lidelse har aldri hatt en god teologisk forklaring og ser ut til å være det springene punktet for veldig mange av de som mister sin tro.
Gjest Kim Skrevet 25. mai 2017 #15 Skrevet 25. mai 2017 41 minutter siden, linsejesus skrev: Du vil nok få et "ja, men med modifikasjoner" fra de fleste kristne: Gud er allmektig, men han har likevel valgt å ikke bestemme hva menneskene skal gjøre, selv om det innebærer at de kan gå evig fortapt. Det finnes selvsagt mange variasjoner over dette, det er f.eks ikke alle som tror at helvete er evig, eller at det i det hele tatt vil være mennesker der, osv. Og det finnes kristne som mener at Gud bestemmer alt, også hvem som skal bli frelst når. Det er i alle tilfelle et paradoks at Gud skal være både allmektig og ute av stand til å få viljen sin. Hører du selv hvor grunn den forklaringen er? Vi snakker her om en skapning som har skapt universet og alt i det. Som hører folks tanker, som kan bryte inn etter eget forgodtbefinnende å helbrede noen, vekke døde til live osv. Hvis svaret ditt er: "gud har hitt oss fri vilje" så VET du at det ikke stemmer, ingen velger forelderene sine, hvor de blir født, om de blir født døve, lamme, eller som genier. Så fri vilje kan vi stryke med en gang. Da gjennestår det ikke mye av gud som et konsept.
omarel Skrevet 25. mai 2017 #16 Skrevet 25. mai 2017 1 time siden, Kim skrev: Så gud kunne avblåst alt dette tullet og bare tilgitt menneskene. Konklusjonen blir følgende: Gud er enten ond, eller han er ikke allmektig, og da er han ingen gud... Problemet med synd og lidelse har aldri hatt en god teologisk forklaring og ser ut til å være det springene punktet for veldig mange av de som mister sin tro. Han skapte engler. De adlyder i det Han pålegger dem. Menneske har fått fri vilje og vi blir testet i dette livet. Den som klarer testen blir belønnet med paradis paradiset er hva menneske aldri har tenkt, hørt eller sett. I oppstandelsen vill alle skapningen gjøre opp for sine handlinger og regnskapet vil gjøres av Gud på en rettferdig måte. Du kan kalle Gud ond eller god. Men du vil uansett dø og da vil du bli spurt om din tro og dine handlinger. Dette er fra et islamsk perspektiv. Hvis man ikke tror at livet og tror alt er tilfeldig kan man leve livet for dette liv. Tror man på et liv etter døden kan man investere på begge. Dette og neste.
Gjest Kim Skrevet 25. mai 2017 #17 Skrevet 25. mai 2017 6 minutter siden, omarel skrev: Han skapte engler. De adlyder i det Han pålegger dem. Menneske har fått fri vilje og vi blir testet i dette livet. Den som klarer testen blir belønnet med paradis paradiset er hva menneske aldri har tenkt, hørt eller sett. I oppstandelsen vill alle skapningen gjøre opp for sine handlinger og regnskapet vil gjøres av Gud på en rettferdig måte. Du kan kalle Gud ond eller god. Men du vil uansett dø og da vil du bli spurt om din tro og dine handlinger. Dette er fra et islamsk perspektiv. Hvis man ikke tror at livet og tror alt er tilfeldig kan man leve livet for dette liv. Tror man på et liv etter døden kan man investere på begge. Dette og neste. Jeg ser at du ikke leser hva jeg skriver... om det er fra islamsk perspektiv spiller ingen rolle, det er samme guden vi snakker om. Selvfølgelig skal vi alle dø, men at jeg møter en gud etter jeg er død eller at mine handlinger skal bli vurdert av en psykotisk gud har du absolutt ikke noe bevis for.
linsejesus Skrevet 25. mai 2017 #18 Skrevet 25. mai 2017 3 timer siden, Kim skrev: Hører du selv hvor grunn den forklaringen er? Vi snakker her om en skapning som har skapt universet og alt i det. Som hører folks tanker, som kan bryte inn etter eget forgodtbefinnende å helbrede noen, vekke døde til live osv. Hvis svaret ditt er: "gud har hitt oss fri vilje" så VET du at det ikke stemmer, ingen velger forelderene sine, hvor de blir født, om de blir født døve, lamme, eller som genier. Så fri vilje kan vi stryke med en gang. Da gjennestår det ikke mye av gud som et konsept. Dette er ikke MITT svar, men noen av de vanligste svarene man kan få fra kristne. Jeg synes det er interessant at det står veldig mange eksempler på at Gud overstyrer folks vilje i hele bibelen. Farao, Saul, Paulus og Judas er bare noen få eksempler. Det står flere steder at det er Gud som står bak også det mennesker oppfatter som vondt, men at han har en hensikt med det. Dette skurrer i ørene til de fleste kristne, fordi man tar for gitt at mennesker har en fri vilje, selv om det ikke står i bibelen. Det er litt som dette med at Adam og Eva spiste et eple fra det forbudne treet. Det står ikke i bibelen. Det var en frukt, men nesten alle tror det er et eple fordi det er det som vises på alle illustrasjoner. Men det er ikke rart at også kristne tror på fri vilje, for det er vanskelig å tenke seg hvordan man kan snakke om skyld, straff og nåde hvis det ikke er mennesker selv som bestemmer hva de gjør. Men jeg ser ikke hvordan spørsmålet om fri vilje gjør Guds eksistens mer eller mindre sannsynlig?
omarel Skrevet 25. mai 2017 #19 Skrevet 25. mai 2017 2 timer siden, Kim skrev: Jeg ser at du ikke leser hva jeg skriver... om det er fra islamsk perspektiv spiller ingen rolle, det er samme guden vi snakker om. Selvfølgelig skal vi alle dø, men at jeg møter en gud etter jeg er død eller at mine handlinger skal bli vurdert av en psykotisk gud har du absolutt ikke noe bevis for. Så hvis du ikke tror på Gud, hvorfor bryr du deg og hva gjør du i denne tråden Kim?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #20 Skrevet 25. mai 2017 2 timer siden, omarel skrev: Han skapte engler. De adlyder i det Han pålegger dem. Menneske har fått fri vilje og vi blir testet i dette livet. Den som klarer testen blir belønnet med paradis paradiset er hva menneske aldri har tenkt, hørt eller sett. I oppstandelsen vill alle skapningen gjøre opp for sine handlinger og regnskapet vil gjøres av Gud på en rettferdig måte. Du kan kalle Gud ond eller god. Men du vil uansett dø og da vil du bli spurt om din tro og dine handlinger. Dette er fra et islamsk perspektiv. Hvis man ikke tror at livet og tror alt er tilfeldig kan man leve livet for dette liv. Tror man på et liv etter døden kan man investere på begge. Dette og neste. Men fra et islamsk perspektiv, hvordan kan de tro at det å drepe "vantro" er en god handling? Du virker oppegående, tipper at du er imot det. Anonymkode: 533b0...3a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå