Gå til innhold

Resistent mot pencilin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg gått på pencilin i 6 dager. Snart ferdig med kuren. Dagen før jeg begynte på pencilinen var dagen jeg bestemte meg for å dra til legen(sist onsdag), for da opplevde jeg de største smertene i halsen jeg noen sinne har opplevd. Var som om noen stakk en kniv inni halsen min og den ble liggende der og verke (ikke at jeg vet hvordan det føles, men det er den beste måten for meg å beskrive det på). Dagen jeg begynte på pencili! begynte jeg allerede å bli bedre, hadde fortsatt litt smerter med de var veldig små og klarte fin å leve med dem. Klarte å snakke, spise osv uten problem. Igår var jeg helt fin, ingen smerter, og trodde endelig jeg var "kurert". Var foresten ute i hele går pgr jeg hadde eksamen og måtte dermed på skolen, og gikk ikke med skjerf fordi det var ganske varmt, men var også en del vind. Men var ikke sånn at jeg følte jeg fryste noe særlig. (Kanskje dette kan ha påvirket??)

uansett, idag våknet jeg da med veldig store smerter, kjennes ut som de smertene jeg hadde sist onsdag. Veldig vondt i venstre side av halsen, veldig øm på den siden(på utsiden), smerten er så stor akkurat der at den overdøver all annen form for smerter jeg måtte ha, et mareritt å svelge. Og er bare helt ekstremt vondt generelt. 

Kan det hende jeg har fått feil type eller at jeg er resistent mot akkurat den jeg fikk? Har lest at det er normalt å bli bra etter 3-5 dager, og nå har det gått 6 dager og jeg er bare blitt verre/like dårlig som jeg var før jeg startet. Almenntilstanden min er helt fin foresten. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må også tilføye at før og når jeg startet på kuren, hadde jeg et belegg med bakterier på tungen. Det gikk vekk. Fikk også et slikt streptokokk-halsutslett, og var veldig sår i munnen, men det også har gitt seg. 

Anonymkode: 06241...cd0

Skrevet

Du er nok ikke resistent mot penicillin, for den virker på bakterier og ikke på mennesker ;)

Høres ut som du ble bra igjen, og så verre igjen? Da kan du enten ha fått noe nytt (bakterie som antibiotikaen ikke tar, eller et virus), eller så var noen av bakteriene resistente og har nå blitt så mange at du har fått symptomer igjen. Dvs du ble bra mens penicillinen drepte de følsomme bakteriene, og verre igjen når de ikke-følsomme fikk ta overhånd. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk penicillin/antibiotika (hva er egentlig forskjellen?) mot halsbetennelse og den ikke funket så var det kyssesyken :P 

Anonymkode: 3f87c...665

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg fikk penicillin/antibiotika (hva er egentlig forskjellen?) mot halsbetennelse og den ikke funket så var det kyssesyken :P 

Hadde akkurat samme opplevelse..

Anonymkode: 23e46...e18

Gjest Cyrus
Skrevet

Jeg trodde det var bakteriene som ble resistente?? 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis streptokokker, de er resistente. På engelsk kaller de det "strep throat". Det er andre ting som tar streptokokker, tror oregano-olje, sink og hvitløk er noe av det, men husker ikke nøyaktig nå. Denne audioen tar det for seg:  https://soundcloud.com/medicalmedium/streptococcus-revealed

Anonymkode: 50229...c21

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Penicillin er en type antibiotika, mens ikke alle antibiotika er penicillin. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis streptokokker, de er resistente. På engelsk kaller de det "strep throat". Det er andre ting som tar streptokokker, tror oregano-olje, sink og hvitløk er noe av det, men husker ikke nøyaktig nå. Denne audioen tar det for seg:  https://soundcloud.com/medicalmedium/streptococcus-revealed

Anonymkode: 50229...c21

NEI!!!!

Det finnes streptokokkstammer som er resistente mot visse tyoer antibiotika, men du kan ikke si "streptokokker er resistente." Begrepet "strep throat" beskriver streptokokkfaryngitt, og har ikke noe med resistens å gjøre.

Dine behandlingsråd er bare tull.

Anonymkode: ae15e...86c

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

NEI!!!!

Det finnes streptokokkstammer som er resistente mot visse tyoer antibiotika, men du kan ikke si "streptokokker er resistente." Begrepet "strep throat" beskriver streptokokkfaryngitt, og har ikke noe med resistens å gjøre.

Dine behandlingsråd er bare tull.

Hmm kanskje jeg har fått feil type AB da.. jeg fikk pencilin, og dette er min siste dag på kuren og det har enda ikke gitt seg :/

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Cyrus skrev:

Jeg trodde det var bakteriene som ble resistente?? 🤔

Nøye da?

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde akkurat samme opplevelse..

Anonymkode: 23e46...e18

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første gang jeg var hos legen etter jeg fikk halsbetennelsen, tok jeg alle slags prøver inkludert den hvor mAn tester for kyssesyken, og det var altså ikke noe kyssesyke. 

AnonymBruker
Skrevet
På Wednesday, May 24, 2017 den 6.55, Nadiaan skrev:

Nå har jeg gått på pencilin i 6 dager. Snart ferdig med kuren. Dagen før jeg begynte på pencilinen var dagen jeg bestemte meg for å dra til legen(sist onsdag), for da opplevde jeg de største smertene i halsen jeg noen sinne har opplevd. Var som om noen stakk en kniv inni halsen min og den ble liggende der og verke (ikke at jeg vet hvordan det føles, men det er den beste måten for meg å beskrive det på). Dagen jeg begynte på pencili! begynte jeg allerede å bli bedre, hadde fortsatt litt smerter med de var veldig små og klarte fin å leve med dem. Klarte å snakke, spise osv uten problem. Igår var jeg helt fin, ingen smerter, og trodde endelig jeg var "kurert". Var foresten ute i hele går pgr jeg hadde eksamen og måtte dermed på skolen, og gikk ikke med skjerf fordi det var ganske varmt, men var også en del vind. Men var ikke sånn at jeg følte jeg fryste noe særlig. (Kanskje dette kan ha påvirket??)

uansett, idag våknet jeg da med veldig store smerter, kjennes ut som de smertene jeg hadde sist onsdag. Veldig vondt i venstre side av halsen, veldig øm på den siden(på utsiden), smerten er så stor akkurat der at den overdøver all annen form for smerter jeg måtte ha, et mareritt å svelge. Og er bare helt ekstremt vondt generelt. 

Kan det hende jeg har fått feil type eller at jeg er resistent mot akkurat den jeg fikk? Har lest at det er normalt å bli bra etter 3-5 dager, og nå har det gått 6 dager og jeg er bare blitt verre/like dårlig som jeg var før jeg startet. Almenntilstanden min er helt fin foresten. 

Du blir ikke restistent mot medisiner, det er eventuelt bakteriene du har som blir eller er resistent mot en eller flere antibiotikum. Å være resistent betyr enkelt forklart at antibiotikaen ikke klarer å drepe bakteriene og få dem uskadeliggjort og satt ut av spill for den typen sykdom de lager i annen levende organisme her en menneskekropp. 

Kanskje du har virus i halsen, eller du har blitt syk på nytt av noe annet? Snakk med lege. 

Anonymkode: 22fab...9d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble det tatt prøver for å se hvilken bakterie du har? Hvis ikke så bør du dra tilbake til legen og be om det. Det kan være at du ikke har den riktige type antibiotika. Eller det kan være du har et virus, da hjelper ikke antibiotika.

Anonymkode: a4526...77c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nadiaan skrev:

Hmm kanskje jeg har fått feil type AB da.. jeg fikk pencilin, og dette er min siste dag på kuren og det har enda ikke gitt seg :/

Hvis den infeksiøse bakteriestammen var resistent, vile du ikke opplevd noen bedring. Sannsynligvis har du fått feil type antibiotika, eller gal dosering.

Dette må vurderes av lege. Eventuelt må en prøve fra halsen din sendes inn til dyrkning og typebestemmelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...