Gå til innhold

Kan psykisk sykdom medføre 'indre' organisk skade/sykdom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på om det finnes noen form for psykisk sykdom(både oppdaget og uoppdaget) som kan forusake uunngålige skade på kroppen uten behandlig. Med uunngålig skade mener jeg handligsløs skade. La oss si person A er lam i alle viljestyrte muskler og er sengeliggende med respirator og sondeærnering.

Finnes det noe psykisk sykdom som kan medføre skade på person A?

Ekstrem angst som medførte hjertestans ville vært et gyldig eksempel om det var mulig.

Anonymkode: dd9c5...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Anoreksi, de indre organene kan slutte å fungere.

Anonymkode: 9aa4e...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kronisk stress som følge av psykdom kan føre til mageproblemer, migrene, magesår, store muskelspenninger i kroppen, hjerteproblemer og sikkert mange fler. Mennesker med psykiske vansker har en langt kortere gjennomsnittslevealder en psykisk friske.

Anonymkode: 86386...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anoreksi, de indre organene kan slutte å fungere.

Anonymkode: 9aa4e...2dc

Som følge av egne handlinger.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kronisk stress som følge av psykdom kan føre til mageproblemer, migrene, magesår, store muskelspenninger i kroppen, hjerteproblemer og sikkert mange fler. Mennesker med psykiske vansker har en langt kortere gjennomsnittslevealder en psykisk friske.

Anonymkode: 86386...07e

Dette er det jeg er ute etter. Så altså det er mulig for noen folk rammet av psykiske lidelser å ta direkte skade av dem i likhet med fysiologiske lidelser.

Anonymkode: dd9c5...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Kropp og hodet henger sammen, og fysisk og psykisk helse påvirker he´verandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er noen som mener at en del forskjellige fysiske sykdommer slik som kreft skyldes psykisk sykdom, men jeg har aldri hørt at det er noen betydlig høyre forekomst av slike sykdommer blandt psykiatiske pasienter.

Anonymkode: 217db...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Angst og stress sliter på hjertet blant annet.

Anonymkode: 000f0...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...