AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #1 Skrevet 24. mai 2017 Har fulgt saken til Loke, og så idag at han ble stjålet fra kennelen rett etter eierne fikk anken sin avslått og dødsdommen ble rettskraftig. https://www.nrk.no/trondelag/dodsdomt-hund-sporlost-forsvunnet-1.13523234 Hvis din hund ble dødsdømt, hva hadde du gjort? Sier ikke at eierne er involvert, det kan jo være hvem som helst som har hatt med han å gjøre som har gjort dette. Men hadde det vært min hund, hadde jeg selvsagt bortført den fra kennelen om jeg kunne. Hadde kanskje gjort det om det var noen andres hund også, da det ikke er riktig at en hund som ikke er aggressiv skal avlives. Anonymkode: 683ed...416 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #2 Skrevet 24. mai 2017 Litt vanskelig å si sikkert. Jeg har ikke satt meg inn i saken om Loke. Men dersom min hun ble dømt til døden og jeg var sikker på at den ikke var aggressiv, så hadde jeg tatt den hvis jeg fikk sjansen Min hund er hvert fall et familiemedlem. Jeg har ikke tenkt å se på at noen i familien blir drept helt uten videre. Når det er sagt så synes jeg ikke det er feil at aggressive hunder avlives. Er mange eksempler på både barn og voksne som har blitt alvorlig skadet eller drept av aggressive hunder. Dersom min hund hadde gjort noe slikt hadde jeg ikke vært i tvil om at avliving var det beste alternativet. Anonymkode: 2acc9...39a 12
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #3 Skrevet 24. mai 2017 Hunden bet et menneske mens han forsvarte seg mot en annen hund. Synes det er en skam at de vil drepe ham for det. Bra noen reddet ham. Anonymkode: 5569d...1c4 13
Simbyxor Skrevet 24. mai 2017 #4 Skrevet 24. mai 2017 Slik saken fremstilles i artikkelen, er jeg helt enig i at Loke ikke bør avlives. Enhver hund hadde BITT en fremmed person som legger den i bakken! Seriøst, hvor ufattelig lite vet folk om bikkjer egentlig? Du kan ikke slenge en hund i bakken uten å forvente at den biter ass. Da BER du om å bli bitt. 12
Gjest O.G. Skrevet 24. mai 2017 #5 Skrevet 24. mai 2017 Jeg hadde gått bortover og kidnappet min eiga hund.
Rødtoppen Skrevet 30. mai 2017 #6 Skrevet 30. mai 2017 Hadde nok kidnappa min egen hund ja, iallefall dersom saken var tilsvarande som denne der fagpersonar har erklært hunden trygg og stabil. Loke har ikkje fortent dødstraffen i mine auge. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #7 Skrevet 1. juni 2017 Hunden Loke bet et annet menneske som forsvarte sin egen hund fordi Loke angrep hunden, en 11 måneder gammel valp. Jeg klarer ikke helt å se hvordan Loke er uskyldig??? Anonymkode: 7dcee...46f 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #8 Skrevet 1. juni 2017 Toppen av urettferdighet at dyr ikke har lov å forsvare seg mot farer. Det er instinktet til alle skapninger. Jeg hadde uten tvil reddet mine dyr. Anonymkode: 212a0...ad1 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #9 Skrevet 1. juni 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hunden Loke bet et annet menneske som forsvarte sin egen hund fordi Loke angrep hunden, en 11 måneder gammel valp. Jeg klarer ikke helt å se hvordan Loke er uskyldig??? Anonymkode: 7dcee...46f Loke skal ha ligget nede mens eier av hunden satt på han og hunden hans spiste på han. Det var ikke merker på den andre hunden. "I august 2015 klarte dessverre Loke å slite seg fra kjettingen han var sikret i. Koblingen røk, og dermed så Loke sitt snitt til å ta seg en tur på egne labber. Det er oss fortalt at på denne ferden alene, møtte Loke en kvinne og 2 gutter på rundt 10-12 år. De forsto at han hadde slitt seg, og tok hånd om han. De fortalte at en person og hunden hans kom gående, og dessverre klarte de ikke å holde Loke igjen. Han løp mot den andre hunden. Vitnet fortalte videre at hundeeier deretter kastet seg over Loke og holdt han nede på bakken med makt, og at dennes hund bet Loke i bakparten og i halen. Under dette basketaket som oppsto, bet Loke hundeeieren i armen for å komme seg fri, og da denne slapp taket i han, løp Loke rett hjem. Loke måtte behandles hos veterinær for skader i bakpart og hale. Dette er skrevet ut fra vitners beskrivelse av hendelsen." https://www.facebook.com/notes/redd-loke/info-om-saken/1671675866429683/ Anonymkode: 683ed...416 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #10 Skrevet 1. juni 2017 Kopierer hele innlegget i tilfelle noen ikke har facebook: "Først må jeg som drifter siden presentere meg. Jeg heter Unni Østmo, er utdannet sykepleier. og er Lokes "bestemor". Jeg har et nært forhold til Loke, og har gått mye turer med han, og har også hatt han med meg på jobb mange ganger. Loke gjorde jobben som "besøkshund" veldig godt, og til stor glede for mange! Det må nevnes at Loke ikke er godkjent besøkshund, men hadde rollen som en. Loke er opprinnelig min datter og hennes tidligere samboers gutt. Han er renraset Dogo Canario, en lovlig rase i Norge, og han er 3 år gammel. Årsaken til at jeg har opprettet siden er fordi Loke er begjært avlivet av politiet, og jeg kjemper for å unngå at han blir avlivet. jeg kjemper hardt, og kommer til å fortsette å kjempe med alle midler til det ikke er pust i meg mer. Jeg gir ALDRI opp kampen for at Loke skal få leve. Årsaken til at jeg kjemper denne kampen er følgende: Den 28. august 2015 ble Loke satt i politiets forvaring, hos Viking. Der er han enda. Vi må betale regningene for oppholdet -og dette er sitat fra merknad på hver regning: "Det fremgår av hundeloven §25, 2. ledd jf.fvl § 42 at hundeeier må betale kostnader ved forvaring av hunder som beslaglegges av politiet". -Regningene kommer fra Nord-Trøndelag politidistrikt og er adresserte til min datters tidligere samboer Stian, og har ordlyden: "Blir ikke dette kravet betalt innen frist, kan vedtaket setts i verk straks". Dvs at Loke blir avlivet dersom ikke regningene blir betalte. Regningene og kvittering på at disse blir betalte ligger i denne mappen: LINK: https://www.facebook.com/media/set/… I august 2015 klarte dessverre Loke å slite seg fra kjettingen han var sikret i. Koblingen røk, og dermed så Loke sitt snitt til å ta seg en tur på egne labber. Det er oss fortalt at på denne ferden alene, møtte Loke en kvinne og 2 gutter på rundt 10-12 år. De forsto at han hadde slitt seg, og tok hånd om han. De fortalte at en person og hunden hans kom gående, og dessverre klarte de ikke å holde Loke igjen. Han løp mot den andre hunden. Vitnet fortalte videre at hundeeier deretter kastet seg over Loke og holdt han nede på bakken med makt, og at dennes hund bet Loke i bakparten og i halen. Under dette basketaket som oppsto, bet Loke hundeeieren i armen for å komme seg fri, og da denne slapp taket i han, løp Loke rett hjem. Loke måtte behandles hos veterinær for skader i bakpart og hale. Dette er skrevet ut fra vitners beskrivelse av hendelsen. Noen dager senere blir Lokes eier oppsøkt av politiet, og tatt inn til avhør med beskjed om at enten skrev han under på at de fikk Loke, ellers ble han avlivet umiddelbart på stedet. Lokes eier ønsket bistand fra advokat, men det var ikke en valgmulighet han fikk. Loke ble så hentet av Viking, med assistanse fra politiet. I mange uker etter dette forsøkte vi å få svar på hva som ville skje med Loke, men så fikk vi plutselig vite av andre kilder at Loke var vedtatt og begjært avlivet -uten at eier var informert om det. Avlivningen ble imidlertid utsatt da eier ikke var informert om dette, og fordi denne ergo ikke hadde hatt anledning å klage på vedtaket. Advokaten vi hadde på daværende tidspunkt leverte inn klage på avlivnings vedtaket, og vi fikk utsettelse, med en ukes frist. NOAH –for dyrs rettigheter ble også involvert, men deres klage på vedtaket ble ikke tatt hensyn til da politiet mente klagen kom etter fristen. Deretter gikk det flere uker uten at vi fikk noen informasjon, og mens vi ventet satte vi i gang en underskriftskampanje hvor 65 naboer, bekjente, sykehjemansatte skrev under på at de ikke oppfattet Loke som en farlig hund. -Vi ville dokumentere at ingen oppfattet Loke som farlig. Første vedtak om avlivning ble stoppet, så gikk det ukevis uten at vi hørte noe. Advokaten vår fremmet på denne tiden et krav om at Loke skulle gjennomgå en mentaltest, men svaret vi fikk fra politiet var som følger, sitat: "Det er helt greit med atferdstest av hunden, men det er ikke hundens atferd som er årsaken til at hunden er holdt tilbake av politiet. Bakgrunnen for at hunden begjæres avlivet/omplassert er kombinasjonen hundeeier/hund. Dette er til og med en hund vi vurderer å omplassere fremfor å avlive, så en atferdstest vil ikke endre vår beslutning. Vi har ikke hørt noe negativt om hunden etter at den ble overtatt av Viking. Med bakgrunn i at dette drar ut i tid, vil personer fra vår økonomiavdeling ta kontakt med deg slik at vi sikrer oss betaling for oppbevaring av hunden fra Wangbergs side." Dette svaret fra politiet vitner om at saken nå plutselig hadde gått fra å gjelde en hendelse med kamp og bitt, til at problemet lå i hund/eier forholdet. Ingen begrunnelse er gitt hva dette angår. Politiadvokaten spurte senere vår advokat om vi ville gå med på omplassering av Loke til en tredjepart, men dessverre fikk vi denne infoen en god stund etter at henvendelsen fra POD kom, og da vi samtykket, var det for sent! At POD vurderte omplassering var positivt, men dette har de i ettertid gått helt bort fra. Bakgrunnen for det er info fra anmelder om at denne hadde "omfattende skader " og dermed mener POD at det er fare for gjentakelse. Derfor anså de det som -ikke mulig å omplassere Loke. I ettertid har det også dukket opp anonyme i saken, som sier de selv har opplevd tilsvarende situasjoner med Loke, men dette stemmer ikke. Ingen har meldt inn noe i forkant av denne hendelsen. Vi er også informert om at en nabo med barn ikke turte å la barna gå ute alene, men her er det en hake, for det er nemlig ingen naboer med barn rundt der Loke bor. Alle de som bor der, har som tidligere nevnt skrevet under på kampanjen nevnt over - om at Loke ikke er å oppfatte som en farlig hund av naboen. Avliving var vedtatt og avgjort. Dermed måtte vi anke -og gå til sak. Vi byttet advokat til en som var mer erfaren i tilsvarende saker, og dette skjedde i samråd med vår daværende advokat. Vi fikk en dato for rettsaken, men denne ble utsatt pga av ny advokats krav om adferds test skal gjennomføres først. Adferds testen er satt til 11. mai 2016, og rettsaken er satt til 13. juni 2016 Saken er kort oppsummert slik at anklager fra politiet er endret fra opprinnelig vedtak pga av bitt, til at det er et problem med hund/eierforhold, og tilbake til at Loke nå er å anse som farlig. Hva anmelders skader angår, har vi bevis på dette. Skadeomfanget er IKKE i samsvar med hva anmelder hevder. Vitnet forteller at Loke bet for å komme seg løs og for å forsvare seg mot å bli holdt nede av anmelder, og fordi han ble bitt av dennes hund. Det er ikke rett at Loke skal måtte bøte med livet for dette, og derfor er støttesiden opprettet. Denne kampen kan jeg ikke vinne alene, jeg trenger hjelp, på alle mulige måter. Unni Østmo NB Opprinnelig innlegget fra november 2015 er redigert, og vil bli redigert ytterligere og fortløpende med utfyllende info for at alle skal få en bedre forståelse av saken og hva dette handler om. Hjelpeadmin april 2016"https://www.facebook.com/notes/redd-loke/info-om-saken/1671675866429683/ Anonymkode: 683ed...416 3
RockyRose Skrevet 1. juni 2017 #11 Skrevet 1. juni 2017 Eg hadde lett kidnappa hunden min eller andre sin om dei vart feilaktig dømt til døden! Hadde aldri sett på at eit familiemedlem vart drept på denne måten! 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #12 Skrevet 1. juni 2017 Hadde hunden min vært aggressiv eller farlig hadde jeg latt den dø. Hadde også sett på mens politiet førte bort en farlig bror eller søster. Anonymkode: 120d5...7cc 3
palamina Skrevet 1. juni 2017 #13 Skrevet 1. juni 2017 Det er i hvert fall tydelig at som hundeeier har man ingen rettssikkerhet når hunden er løs. Hvis det er mulig å dømme en hund til døden fordi et menneske legger seg på den og lar en annen hund bite løs på den, ja da finnes det jo ikke håp. Jeg håper hundeeieren tok saken i egne hender og fikk hentet Loke. Forhåpentligvis er hunden plassert hos noen som kan ta vare på han resten av livet hans. 4
Majott Skrevet 1. juni 2017 #14 Skrevet 1. juni 2017 Vi slapp billigere unna, og jeg forstår godt at eierne kjemper for hunden. Vår hund bet en jogger, der denne plutselig dukket opp på et sted der som regel ingen var, tett opptil bilen vår. Begge hundene våre var løse, jeg kom tilbake fra tur og skulle ta dem inn i bilen. Da joggeren plutselig kom der i nærheten av bilen kom ingen av hundene på innkalling. De sirklet rundt joggeren. Hunden var bare 15 mnd gammel, og burde latt en jogger gå uten bitt. Vi hadde kullsøsteren hans også, og hun var ikke i nærheten av å bite. Hannen bet joggeren i låret, et sånt napp der han trakk seg tilbake etterpå, ikke et ordentlig bitt. Vi ble anmeldt, og hunden ble begjært avlivet. Dette var en Cane Corso hann, altså noenlunde samme type hund som dette. Vi ga forklaring, og deretter fikk vi bot på kr 5000. Hunden slapp avliving mot at han alltid måtte være i bånd. Det var greit nok. Men jeg har sett flere tilfeller der hunder har blitt avlivet av tilsvarende grunner, og også grunner som ikke har vært like alvorlige som vårt tilfelle var. Vår Cane Corso hann bet flere etterhvert. Han hadde 9 bitt bak seg da han ble avlivet for nettopp den grunnen. Vi kunne ikke ha han lengre fordi han var en risiko for alle utenfor døra vår, men han hadde et godt liv så lenge det varte. Han ble nesten 4 år, men han levde så lenge fordi vi hele tiden gjorde vårt for at han skulle ha et godt liv, og vi ville ikke avlive før vi ble helt nødt til det. Vi hadde hele tiden tilgang på natur og friluft uten folk og dyr til stede. Vi har fortsatt søsteren, som er 8 år nå. Hun er ok, og grei å ha i hus.
Ruccula Skrevet 1. juni 2017 #15 Skrevet 1. juni 2017 På 24.5.2017 den 2.53, AnonymBruker skrev: Har fulgt saken til Loke, og så idag at han ble stjålet fra kennelen rett etter eierne fikk anken sin avslått og dødsdommen ble rettskraftig. https://www.nrk.no/trondelag/dodsdomt-hund-sporlost-forsvunnet-1.13523234 Hvis din hund ble dødsdømt, hva hadde du gjort? Sier ikke at eierne er involvert, det kan jo være hvem som helst som har hatt med han å gjøre som har gjort dette. Men hadde det vært min hund, hadde jeg selvsagt bortført den fra kennelen om jeg kunne. Hadde kanskje gjort det om det var noen andres hund også, da det ikke er riktig at en hund som ikke er aggressiv skal avlives. Anonymkode: 683ed...416 Jeg hadde stjålet bikkja, plassert den hos slekt jeg har i andre land i europa. Ikke pokkern om jeg hadde latt de drepe hunden min 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #16 Skrevet 1. juni 2017 4 minutter siden, Majott skrev: Vi slapp billigere unna, og jeg forstår godt at eierne kjemper for hunden. Vår hund bet en jogger, der denne plutselig dukket opp på et sted der som regel ingen var, tett opptil bilen vår. Begge hundene våre var løse, jeg kom tilbake fra tur og skulle ta dem inn i bilen. Da joggeren plutselig kom der i nærheten av bilen kom ingen av hundene på innkalling. De sirklet rundt joggeren. Hunden var bare 15 mnd gammel, og burde latt en jogger gå uten bitt. Vi hadde kullsøsteren hans også, og hun var ikke i nærheten av å bite. Hannen bet joggeren i låret, et sånt napp der han trakk seg tilbake etterpå, ikke et ordentlig bitt. Vi ble anmeldt, og hunden ble begjært avlivet. Dette var en Cane Corso hann, altså noenlunde samme type hund som dette. Vi ga forklaring, og deretter fikk vi bot på kr 5000. Hunden slapp avliving mot at han alltid måtte være i bånd. Det var greit nok. Men jeg har sett flere tilfeller der hunder har blitt avlivet av tilsvarende grunner, og også grunner som ikke har vært like alvorlige som vårt tilfelle var. Vår Cane Corso hann bet flere etterhvert. Han hadde 9 bitt bak seg da han ble avlivet for nettopp den grunnen. Vi kunne ikke ha han lengre fordi han var en risiko for alle utenfor døra vår, men han hadde et godt liv så lenge det varte. Han ble nesten 4 år, men han levde så lenge fordi vi hele tiden gjorde vårt for at han skulle ha et godt liv, og vi ville ikke avlive før vi ble helt nødt til det. Vi hadde hele tiden tilgang på natur og friluft uten folk og dyr til stede. Vi har fortsatt søsteren, som er 8 år nå. Hun er ok, og grei å ha i hus. Hvis hunden hadde 9 bitt bak seg hadde det gått for langt. En hund bør få minst en sjanse til, jeg ville nok avlivet eller omplassert (om mulig) på det tredje bittet. Anonymkode: dc330...d79 11
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #17 Skrevet 1. juni 2017 Den hunden er aggressiv, og bør dø. Folk bør tenke seg om to ganger før de gir dem uforbeholden støtte. Avlivingsvedtaket er begrunnet slik: Sitat Ved politiets vurdering er det særlig lagt vekt på omfanget av den påførte skade på fornærmede i saken i tillegg til den utrygghetsfølelsen din hund antas å medføre i fremtiden for fornærmede B og andre. Det vises til at flere naboer har opplysninger om at hunden ved flere anledninger har vært løs. Det opplyses fra naboer at de tar seg fri fra jobb for å følge barna til skolen av frykt av hunden. En hundefører i politiet, politibetjent Kurt Kristoffersen, opplyser at han møtte deg og din hund da han var ute og trente sine politihunder. Han opplyser at du ikke klarte å holde igjen hunden din da den ville angripe politihundene og at du ikke evnet å avverge angrepet. Kristoffersen skal i siste øyeblikk ha klart å unngå at hunden din angrep hans hunder. En annen hundeeier, som ønsker å være anonym, men som politiet kjenner identiteten til, har fortalt om en lignende episode Anonymkode: 67c8e...bd0 6
Suppetuppe Skrevet 1. juni 2017 #18 Skrevet 1. juni 2017 Dette er det tristeste jeg har lest!! Loke slet seg og bestemte seg for å ta en liten tur på egenhånd, mest sannsynlig lykkelig og uvitende. Tilfeldigvis møter han på en hund som han sikkert blir gira opp av å møte. Det går litt voldsomt for seg og hundens eier, en FREMMED, setter seg oppå han...?? Samtidig begynner den andre huden å bite, og Loke har ingen mulighet til å forsvare seg.. tenk så redd han må ha vært?:( da han biter for å komme løs, løper han rett hjem, noe som tyder på at han sikkert var livredd og ville hjem der det er trygt. stakkars hund, tragisk situasjon hvor han får skylden for noe han garantert ikke mente noe vondt med.... Han ville jo bare forsvare seg, også endte det så galt håper det er noen snille folk som har kidnappet han... man vet jo aldri. Som eieren i artikkelen sier så kan det jo være noen som torturerer han eller drukner han:/ 7
Majott Skrevet 1. juni 2017 #19 Skrevet 1. juni 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hunden hadde 9 bitt bak seg hadde det gått for langt. En hund bør få minst en sjanse til, jeg ville nok avlivet eller omplassert (om mulig) på det tredje bittet. Anonymkode: dc330...d79 Enig med deg i det! Det gikk for langt, og det var kun pga at han var en helt herlig hund for oss nærmeste. Han var som en baby for alle oss som var hans nærmeste. Og derfor ble det også vanskelig å ta beslutning om avliving. De han bet var folk som hadde nærmet seg han til tross for advarsel fra oss, og da lot vi det gå videre, til tross for at vi visste at det ikke var ok. Egentlig skulle han ha blitt avlivet da han bet joggeren, og vi ble anmeldt for det, for vi så allerede da tegn på at han ikke ville være omgjengelig for folk. Hadde vi bodd i Italia, så hadde han nok levd til han ble gammel, men vi bor ikke der. Der er det ok at hunder ikke kan omgås andre enn familien, der blir slike hunder satt til å vokte eiendom og familie. Her har vi ikke et sånt hundehold. Vi har kullsøster også, og hun er veldig grei. Kan omgås alle. Hun elsker folk, og elsker kos fra andre. Det er henne jeg har bilde av som profilbilde. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #20 Skrevet 1. juni 2017 29 minutter siden, Majott skrev: Vi slapp billigere unna, og jeg forstår godt at eierne kjemper for hunden. Vår hund bet en jogger, der denne plutselig dukket opp på et sted der som regel ingen var, tett opptil bilen vår. Begge hundene våre var løse, jeg kom tilbake fra tur og skulle ta dem inn i bilen. Da joggeren plutselig kom der i nærheten av bilen kom ingen av hundene på innkalling. De sirklet rundt joggeren. Hunden var bare 15 mnd gammel, og burde latt en jogger gå uten bitt. Vi hadde kullsøsteren hans også, og hun var ikke i nærheten av å bite. Hannen bet joggeren i låret, et sånt napp der han trakk seg tilbake etterpå, ikke et ordentlig bitt. Vi ble anmeldt, og hunden ble begjært avlivet. Dette var en Cane Corso hann, altså noenlunde samme type hund som dette. Vi ga forklaring, og deretter fikk vi bot på kr 5000. Hunden slapp avliving mot at han alltid måtte være i bånd. Det var greit nok. Men jeg har sett flere tilfeller der hunder har blitt avlivet av tilsvarende grunner, og også grunner som ikke har vært like alvorlige som vårt tilfelle var. Vår Cane Corso hann bet flere etterhvert. Han hadde 9 bitt bak seg da han ble avlivet for nettopp den grunnen. Vi kunne ikke ha han lengre fordi han var en risiko for alle utenfor døra vår, men han hadde et godt liv så lenge det varte. Han ble nesten 4 år, men han levde så lenge fordi vi hele tiden gjorde vårt for at han skulle ha et godt liv, og vi ville ikke avlive før vi ble helt nødt til det. Vi hadde hele tiden tilgang på natur og friluft uten folk og dyr til stede. Vi har fortsatt søsteren, som er 8 år nå. Hun er ok, og grei å ha i hus. Uff, dette er skrekken med min hund også. Hun er en blanding, men vet ikke helt av hva. Hun sirkler rundt folk og hopper opp og dytter i hendene deres med snuten, dette har skjedd to ganger, helt overraskende. Men jeg har aldri sett henne åpne munnen. Hvaslags bitt var det, advarsler eller skikkelige bitt? Anonymkode: 683ed...416
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå