AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #1 Skrevet 24. mai 2017 Hvis man tar mye fra en semesteroppgave.. forandrer det til sitt, men har samme struktur nesten.. kan man bli tatt for plagiat ? Ser på eksempeloppgaver som universitetet har lagd ut. Bruker referansene som vedkommende har brukt og teoriene. Jeg klipper ikke ut og inn, men har måttet gjøre mye likt som personen bare forandret teksten og argumenter mer 1000 ord + . Dårlig tid. Noen som har noen plagiat programmer ? Anonymkode: 0b0b6...a07
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #2 Skrevet 24. mai 2017 Vi har elektronisk plagiatkontroll på oppgavene våre og jeg har aldri blitt tatt når jeg har omskrevet tidligere oppgaver. Men man må selvsagt omskrive for programmet set jo etter like setninger. At oppbygningen er helt identisk har derimot ikke vært et problem. Anonymkode: 11680...ece
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #3 Skrevet 24. mai 2017 Dersom du skal gjøre det etter boken bør du liste opp denne semesteroppgaven som kilde. Anonymkode: 75f9d...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #5 Skrevet 24. mai 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom du skal gjøre det etter boken bør du liste opp denne semesteroppgaven som kilde. Anonymkode: 75f9d...b2c Dermed kan ma se veldig klare likheter.. at jeg har bare endret på teksten.. Anonymkode: 0b0b6...a07
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #6 Skrevet 24. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dermed kan ma se veldig klare likheter.. at jeg har bare endret på teksten.. Anonymkode: 0b0b6...a07 Da er det vel plagiat? Anonymkode: ab1de...a19
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #7 Skrevet 24. mai 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det vel plagiat? Anonymkode: ab1de...a19 Det er ikke dirkete kopiert, brukt samme struktur- endret bare på teksten. sammenligner du dem så virker det ikke veldig " selvstendig arbeid" siden jeg har bare endret på teksten og brukt mer pensum. Anonymkode: 0b0b6...a07
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #8 Skrevet 24. mai 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det vel plagiat? Anonymkode: ab1de...a19 Mer eller mindre Anonymkode: 0b0b6...a07
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #9 Skrevet 24. mai 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dermed kan ma se veldig klare likheter.. at jeg har bare endret på teksten.. Anonymkode: 0b0b6...a07 Det er jo klart at det er plagiat dersom du tar så mye fra en oppgave uten å føre det opp som kilde. Det er jo klart at det ikke slår ut på plagieringskontroll dersom du har reformulert alt, men dette er ikke den eneste måten å ta plagiat på. Mener du at du har brukt eksempeloppgaver fra ditt eget universitet? Da ville jeg hvertfall ha vært litt forsiktig. Anonymkode: 75f9d...b2c
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #10 Skrevet 24. mai 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo klart at det er plagiat dersom du tar så mye fra en oppgave uten å føre det opp som kilde. Det er jo klart at det ikke slår ut på plagieringskontroll dersom du har reformulert alt, men dette er ikke den eneste måten å ta plagiat på. Mener du at du har brukt eksempeloppgaver fra ditt eget universitet? Da ville jeg hvertfall ha vært litt forsiktig. Anonymkode: 75f9d...b2c Ja, jeg har brukt eksempeloppgave fra universitet, burde jeg da oppgi den som kilde? Hørte at sensor kan ikke sammenligne tekster.. Anonymkode: 0b0b6...a07
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #11 Skrevet 24. mai 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke dirkete kopiert, brukt samme struktur- endret bare på teksten. sammenligner du dem så virker det ikke veldig " selvstendig arbeid" siden jeg har bare endret på teksten og brukt mer pensum. Anonymkode: 0b0b6...a07 For min del syntes jeg dette virker som det er i grenseland. Det kan av noen anses som plagiat dersom du har brukt materialet sånn som det er, bare i omskrevet form. Om det egentlig "står" nøyaktig det samme i din tekst som det gjør i originalteksten, bare med andre ord, begreper og setninger (dvs. at man ikke har tenkt over hva det står, ikke blandet inn sine egne tankerekker og konklusjoner, men bare "oversatt" til hvordan man selv ville formulert det samme innholdet) vil jeg si det er en form for plagiat. På den annen side har du brukt mer pensum, og jeg vil jo anta at da har du også skrevet din egen tekst i tillegg ut fra det? Så da kommer det litt an på hvorvidt du har blandet din egen diskusjon om ekstrapensumet i det du tok fra den andre oppgaven, eller om dette tillegget bare kommer på slutten? Som du ser er det mange spørsmål rundt plagiat, og det er nok ikke slik at det finnes noe fasitsvar fra noen her inne. Det kommer helt an på hva slags fag det er, hvilke kilder som er brukt osv. Faglærer er nok et mer egnet sted å spørre, de vet mer om hvilke premisser som må være oppfylt for å kunne klassifisere noe som plagiat innenfor rammene av det aktuelle faget. Anonymkode: 4800b...c8b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #12 Skrevet 24. mai 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: For min del syntes jeg dette virker som det er i grenseland. Det kan av noen anses som plagiat dersom du har brukt materialet sånn som det er, bare i omskrevet form. Om det egentlig "står" nøyaktig det samme i din tekst som det gjør i originalteksten, bare med andre ord, begreper og setninger (dvs. at man ikke har tenkt over hva det står, ikke blandet inn sine egne tankerekker og konklusjoner, men bare "oversatt" til hvordan man selv ville formulert det samme innholdet) vil jeg si det er en form for plagiat. På den annen side har du brukt mer pensum, og jeg vil jo anta at da har du også skrevet din egen tekst i tillegg ut fra det? Så da kommer det litt an på hvorvidt du har blandet din egen diskusjon om ekstrapensumet i det du tok fra den andre oppgaven, eller om dette tillegget bare kommer på slutten? Som du ser er det mange spørsmål rundt plagiat, og det er nok ikke slik at det finnes noe fasitsvar fra noen her inne. Det kommer helt an på hva slags fag det er, hvilke kilder som er brukt osv. Faglærer er nok et mer egnet sted å spørre, de vet mer om hvilke premisser som må være oppfylt for å kunne klassifisere noe som plagiat innenfor rammene av det aktuelle faget. Anonymkode: 4800b...c8b Jo, det er absolutt plagiat dersom man innhenter svært mye fra noe noen andre har skrevet uten å føre det opp som en kilde. Dette er selve prakteksempelet av plagieringstilfeller. Anonymkode: 75f9d...b2c
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #13 Skrevet 24. mai 2017 Jeg har "tatt" noen ideer - alle står i boka som han har brukt.. men det gjør vi alle og bygd oppgaven min slik som han, men samtidig drøftet på min egen måte for å vise forståelse.. ja jeg oppgir den som kilde. Tross alt merka selv at vedkommende har tatt fra en tidligere besvarelse. Anonymkode: 0b0b6...a07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå