Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fyller snart 19 år, og lurer i den anledning på hvordan det er med AAP for de som ikke kan jobbe på grunn av psykisk sykdom. Jeg er diagnosert med blant annet depresjon (mild-alvorlig) og sosial angst, som gjør at jeg ikke klarer å være særlig på skolen, og dermed gjør en jobb uaktuell. 

Er det meningen at foreldrene mine skal forsørge meg, eller kan jeg få støtte av NAV for tapt arbeidsinntekt pga psykisk sykdom? Har aldri vært i jobb tidligere. 

Anonymkode: 15d33...7ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få AAP for psykisk sykdom hvis det er av en sånn karakter at du ikke fungerer (men du må være under behandling)

Anonymkode: dc252...e7e

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fyller snart 19 år, og lurer i den anledning på hvordan det er med AAP for de som ikke kan jobbe på grunn av psykisk sykdom. Jeg er diagnosert med blant annet depresjon (mild-alvorlig) og sosial angst, som gjør at jeg ikke klarer å være særlig på skolen, og dermed gjør en jobb uaktuell. 

Er det meningen at foreldrene mine skal forsørge meg, eller kan jeg få støtte av NAV for tapt arbeidsinntekt pga psykisk sykdom? Har aldri vært i jobb tidligere. 

NAV vil kreve at du går i behandling. Depresjon og sosial angst kan man enkelt bli frisk av, så det er fint at du vil ha behandling slik at du kan komme i gang med skolegang eller jobb etter hvert.

Anonymkode: 347e1...b71

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ledighet gir depresjon og øker sosialangsten. For å bli angstfri og få det bedre må du utfordre angsten din, ta små skritt om gangen. Jeg har selv slitt med angst da jeg var yngre. Ble med i en gruppe med andre mennesker med angst. Vi møttes og bakket hverandre opp. I dag jobber jeg og kjenner sjelden noe til angsten- det hjelper å holde seg opptatt og få tankene bort fra seg selv. Jeg kjenner mine begrensninger, men har lært meg å innrette meg å ha styring over mitt eget liv- heller det enn å la angsten styre livet mitt. Ikke meld deg ut av samfunnet pga. Angst- kom deg ut og kjemp deg ut av det- det er fult mulig

Anonymkode: 7e2de...b8d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer går på AAP grunnet sosial angst i hovedsak. Det var ikke bare bare å få det. Han begynte å gå på Nav i en alder av 19. Det ble flere år på sosialstønad (da snakker vi rundt 5000 i mnd.), forskjellige tiltak som ikke fungerte osv. Han ble blant annet plassert i en bedrift der det utelukkende jobbet psykisk utviklingshemmede. Der ble han flere ganger satt til å brette ark (og lignende ting som en femåring hadde klart). Når han var 23 fikk han endelig AAP. For at han skulle få det krevde Nav at han måtte reise å snakke med deres psykolog (i et annet fylke). Siden deres psykolog var enig i at han hadde nedsatt arbeidsevne, fikk han AAP. Han gikk så på AAP i to år (uten behandling) før Nav igjen fant ut at han skulle ut i arbeidstrening. Der var han noen uker før han sluttet. Så gikk det vel nesten to år til før Nav forlangte at han skulle begynne i behandling. Det holder han enda på med, i tillegg til at han på nytt er ute i arbeidstrening. Nå er han 29. Det ser ikke bra ut fra sommeren/høsten av.

Skal du ha AAP må du være forberedt på at det ikke nødvendigvis er en enkel prosess. Det kommer jo selvfølgelig litt an på hvilket Nav kontor du hører til og hva du evt. har av papirer som bekrefter at du ikke kan gå på skole eller jobbe. Du må være forberedt på at Nav likevel kan finne på å sette deg i bl.a. arbeidstrening. Noe av det viktigste er at du selv er innstilt på å bli frisk. I min samboer tilfelle begynte tilslutt den ene saksbehandleren å leke psykolog. Endte med at hun satt diagnoser på han som hun absolutt ikke hadde kompetanse til å sette, og foreslo behandling/tiltak rettet mot de diagnosene hun selv hadde satt. Dette skjedde til tross for at hans psykolog ikke var enig. Min samboer har måttet krangle en god del med Nav for å få beholde AAP samtidig som han får den hjelpen han og psykologen mener er best, men som Nav er uenig i. Til tider kan dette være et ufattelig vanskelig system.

Anonymkode: 73ef6...7cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har diagnoser fra bup, men går ikke til behandling nå. Går fortsatt på skolen, men tar bare et par fag. 

Skal jeg ta kontakt med lege for henvisning til dps først, eller nav? 

/ts (er på mobil, så antar jeg har en annen anonymkode)

AnonymBruker
Skrevet

Legen først. For det andre så vil det kunne fremstå som problematisk at du går på skole når du søker. Du er i den alderen der det forventes at du går på skole. Det er noe som vil bli brukt mot deg.

Anonymkode: 85df4...953

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte aap i samme alder og på denne tiden. Skrev at jeg var ferdig på skolen  eks 20.juni og ikke hadde arbeid eller søkt skole pga psykisk helse. Greit å være i forkant. Og ha med alle papirer og snakke med legen.

Fikk aap og ung uføretillegg. 

Anonymkode: 425af...3ca

AnonymBruker
Skrevet

Går du på videregående, så er det foreldrene dine som skal forsørge deg.

Nav, kan kreve at du må slutte på videregående, skal du få AAP. Mangler du mange fag, før du er ferdig med videregående? Jeg har selv en datter på videregående, som sliter psykisk, så hun slipper noen fag vært år, som hun da må ta opp senere. Og det blir jo jeg som må forsørge henne, så lenge hun går på videregående.

Men hør med legen din, det er store forskjeller, fra de forskjellige Nav kontorene og. Men et krav for å få AAP, er behandling. For du kan bli frisk av det du er plaget med, og er alt for ung til å gi opp arbeidslivet.

Anonymkode: e21bc...607

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få det. Som 19-åring er du myndig og har rett på egen inntekt, hvis du er syk

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg kan ikke søke om aap før jeg er ferdig på vgs? 

Vet at foreldrene mine har forsørgerrett så lenge jeg går på vgs, men skulle gjerne vært litt mer selvgående.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal søke aap pga psykisk sykdom. Det viktigste for nav er at man gjør et eller annet for å få det bedre, altså tiltak. Nav sa at jeg ikke trenger å gå til psykolog, så lenge jeg gjør et eller annet som for eksempel å gå på trening, fordi det er vanskelig for meg men samtidig noe jeg kan få til og noe som er viktig for min psykiske helse.

Anonymkode: 2b281...df5

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det aktivitetsplikt på Arbeidsavklaringspengene, og det vil si at man skal ut i ulønnet arbeid for å teste arbeidsevnen. I tillegg er det krav om å gå i behandling. Følger ikke Nav disse kravene, så bryter de reglene. Det er ikke meningen at man skal gå passivt på denne ytelsen. 

Anonymkode: 4f253...e5b

AnonymBruker
Skrevet

Men kan jeg være elev på vgs og samtidig få aap? De fleste på min alder har en deltidsjobb, men det er vanskelig for meg når jeg knapt fungerer. 

AnonymBruker
Skrevet

En jobb hvor du ikke trenger forholde deg til andre mennesker kan være en grei løsning, det er i hvert fall det jeg foretrekker. 

Renholder kan være en løsning, de kan ofte komme og gå på tider hvor bygningen er folketom.

Anonymkode: de633...433

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk aap som 18åring grunnet psykisk sykdom, dog noe mer komplekst enn ditt (flere personlighetsforstyrrelser, tilbakevendende depresjon, PTSD osv) er på mitt syvende år på AAP nå

Anonymkode: d86da...2fb

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En jobb hvor du ikke trenger forholde deg til andre mennesker kan være en grei løsning, det er i hvert fall det jeg foretrekker. 

Renholder kan være en løsning, de kan ofte komme og gå på tider hvor bygningen er folketom.

Kommer an på. På noen plasser har renholder litt mer ansvar utover å bare vaske, mye som gjerne inngår å være rundt og måtte hilse på mange daglig. Har heller ikke huske en renholder som kan flytende norsk. Ikke at det er et krav, eller sier noe om kvalitet på arbeidet, bare en observasjon fra mitt ståsted i norskt arbeidsmiljø.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det aktivitetsplikt på Arbeidsavklaringspengene, og det vil si at man skal ut i ulønnet arbeid for å teste arbeidsevnen. I tillegg er det krav om å gå i behandling. Følger ikke Nav disse kravene, så bryter de reglene. Det er ikke meningen at man skal gå passivt på denne ytelsen. 

Anonymkode: 4f253...e5b

Eller "jobbkurs" eller andre kurs, bonus om du havner i et kurs som skal gjøre jobben til NAV hvor du møter opp daglig og "gjør oppgaver" og "finner deg sjælv". Et kurs hvor alle får vite at alle er smarte, alle er pene, at alle strever, men må bare finne sitt kall.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen først. For det andre så vil det kunne fremstå som problematisk at du går på skole når du søker. Du er i den alderen der det forventes at du går på skole. Det er noe som vil bli brukt mot deg.

Anonymkode: 85df4...953

Mnja, om en kan vise til behandling mens en går på skole / høyere utdanning så er det med på å forklare sykdomsbildet. Viser også at du prøver, men grunnet redusert arbeidsevne (midlertidig eller permanent) er det vanskelig å følge ordinært utdanningsløp, og vil mest sannsynlig vise at full arbeidstid heller ikke er aktuelt.

Anonymkode: b903e...c6f

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på. På noen plasser har renholder litt mer ansvar utover å bare vaske, mye som gjerne inngår å være rundt og måtte hilse på mange daglig. Har heller ikke huske en renholder som kan flytende norsk. Ikke at det er et krav, eller sier noe om kvalitet på arbeidet, bare en observasjon fra mitt ståsted i norskt arbeidsmiljø.

Anonymkode: b903e...c6f

Da får man bare undersøke litt hva som finnes i sitt eget nærmiljø.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk aap som 18åring grunnet psykisk sykdom, dog noe mer komplekst enn ditt (flere personlighetsforstyrrelser, tilbakevendende depresjon, PTSD osv) er på mitt syvende år på AAP nå

Gikk du på skole og bodde hjemme da du fikk innvilget aap? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk du på skole og bodde hjemme da du fikk innvilget aap? 

Nei, måtte slutte på skolen grunnet psyken. Fikk heller ikke bo hjemme, da jeg ikke kunne fullføre vgs

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...