Gjest Virvel Skrevet 30. desember 2004 #1 Skrevet 30. desember 2004 Siden "alle" sier at det er så mye tull med Internet Explorer fra MS, har jeg begynt å bruke Opera. Det funker til tusen, bortsett fra når jeg skal logge på hos Skandiabanken. For å få brukt nettbanken, må jeg laste ned et sertifikat. Opera har noen ekstra sikkerhetsgreier som går ut på at man beskytte slike sertifikater med et passord, og jeg har jo da selvfølgelig laget et passord som jeg ikke klarte å huske... Jeg trodde ikke det var verre enn at jeg kunne slette sertifikatet og laste ned et nytt, men neida! Jeg må nemlig oppgi det satans passordet for å få lastet ned et nytt sertifikat! Er det noen som har noen som helst idé om hvordan jeg kan få fikset dette? Jeg har naturligvis fortsatt Explorer på pcen og får logget på Skandiabanken der, så det er ikke fullstendig krise, men temmelig irriterende...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 30. desember 2004 #2 Skrevet 30. desember 2004 Når du laster ned et sertifikat, ber opera deg om å skrive inn passordet - to ganger. Altså du skriver inn det nye passordet Prøv igjen .
Gjest Virvel Skrevet 30. desember 2004 #3 Skrevet 30. desember 2004 Det trodde jeg også da den boksen dukket opp andre gangen jeg lastet ned sertifikat, men ettersom det popper opp en ny boks med "galt passord" eller noe i den duren, er jeg temmelig sikker på at det er det opprinnelige passordet, som jeg altså ikke husker, de vil ha...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 30. desember 2004 #4 Skrevet 30. desember 2004 Det trodde jeg også da den boksen dukket opp andre gangen jeg lastet ned sertifikat, men ettersom det popper opp en ny boks med "galt passord" eller noe i den duren, er jeg temmelig sikker på at det er det opprinnelige passordet, som jeg altså ikke husker, de vil ha... Okey. Har en løsning, som vil slette alle dine innstillinger i Opera, så hvis du vil følge den må du ta backup av f.eks bookmarks, mail (hvis du har o.s.v.). Slett: c:Documents and SettingsbrukernavnProgramdataopera Du sletter ikke opera, men innstillingene.Mappa er skjult, for å vise skjulte filer: http://www.bleepingcomputer.com/forums/ind...showtutorial=62
Gjest Dalwhinnie Skrevet 30. desember 2004 #5 Skrevet 30. desember 2004 Jeg gikk i samme fella da jeg begynte å bruke Opera. Sendte mail til Skandiabanken og fikk et skikkelig svar på hvordan jeg kunne gjøre det, men har dessverre ikke tatt vare på den.
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2004 #6 Skrevet 30. desember 2004 Siden "alle" sier at det er så mye tull med Internet Explorer fra MS' date=' har jeg begynt å bruke Opera. Det funker til tusen, bortsett fra når jeg skal logge på hos Skandiabanken. For å få brukt nettbanken, må jeg laste ned et sertifikat. Opera har noen ekstra sikkerhetsgreier som går ut på at man beskytte slike sertifikater med et passord, og jeg har jo da selvfølgelig laget et passord som jeg ikke klarte å huske... Jeg trodde ikke det var verre enn at jeg kunne slette sertifikatet og laste ned et nytt, men neida! Jeg må nemlig oppgi det satans passordet for å få lastet ned et nytt sertifikat! Er det noen som har noen som helst idé om hvordan jeg kan få fikset dette? Jeg har naturligvis fortsatt Explorer på pcen og får logget på Skandiabanken der, så det er ikke fullstendig krise, men temmelig irriterende...[/quote'] Dersom det ikke gjør noe for deg å slette data du allerede ha lagret så kan du 1) avslutte opera, 2) gi "profiles" katalogen i opera katalogen din et annet navn og 3) starte opera på nytt. Den vil da opprette en ny "profiles" katalog uten passordbeskyttede filer. Bokmerkefilen ligger i samme profiles katalog men den kan du jo kopiere etter at den nye katalogen er opprettet om nødvendig
Stjerne Skrevet 5. januar 2005 #8 Skrevet 5. januar 2005 Vet ikke om du har fått det til nå, men her er i alle fall hva som står i FAQen til SkandiaBanken: Dersom du ikke har passordet, er løsningen følgende: Opera - Avslutt/steng ned Opera - Gå på start-knappen nederst i Windows - Velg Søk (Search) - Velg filer eller mapper (files or folders) - Skriv inn opcert6.dat i feltet for filnavn. - Klikk på Søk (Search) - Når filen kommer opp i oversikt over filer markerer du denne og trykker Delete på tastaturet ditt. Bekreft at du virkelig ønsker å slette filen. Du må nå laste sertifikatet på nytt, og samtidig lage et nytt passord når Opera ber deg om det. Dersom du nettopp har lastet ned Opera, vil du ikke finne filen. Du må da selv lage deg et passord. Passordet må bestå av minimum 6 tegn (både tall og bokstaver). Passordet må skrives inn to ganger, første gangen for å opprette det og andre gangen for å bekrefte det. Dersom du ikke finner filen opcert6.dat, og det allerede er laget et passord i Opera som du ikke kjenner til, så er eneste løsning å installere Opera på nytt. Stjerne
Gjest Virvel Skrevet 5. januar 2005 #9 Skrevet 5. januar 2005 Seriøst, jeg har lest alt som står på hjelpesidene til Skandiabanken... utrolig at jeg ikke så det der. La oss bare si at det ble lagt ut i går eller noe, så føler jeg meg litt mindre dum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå