Gå til innhold

Kan en saksbehandler i kommunen ta en befaring uten å varsle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan hjelpe oss? Kan en saksbehandler ansatt i kommunen dra på befaring på en privat eiendom uten at eieren av eiendommen får beskjed? Hvilke lover og regler gjelder for slikt? 

Anonymkode: 24610...d85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor var de på befaring?

om en nabo eller andre har tipset dem om ulovligheter kan de dra på befaring uten å varsle. Jeg har en nabo som skrev og ringte til kommunen om mine angivelige ulovligheter. Kommunen kom på befaring og fant ingen ulovligheter. Naboen mener fortsatt at jeg har utført ulovlige tiltak og påstår at kommunen har feil. Mange påståelige ondsinnete folk i denne verden.

Anonymkode: 73406...8e5

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du mener med befaring. 

Hvem som helst, også en saksbehandler, kan stå på utsiden av eiendommen og kikke inn. Så lenge det ikke er av en intensitet som er plagsom. 

Men hvis du med befaring mener at en saksbehandler hos kommunen har tatt seg inn på privat eiendom og romstert som om vedkommende eide stedet, så er det selvsagt et klart brudd på den private eiendomsretten, som blant annet inneholder en rett til å nekte andre disposisjonsrett over egen eiendom. Eksempler på andre brudd på eiendomsretten er tyveri og innbrudd. 

Saksbehandlerens handlinger faller altså i samme kategori som tyveri og innbrudd. Felles for de alle tre, er at de er straffebetingende handlinger regulert i i straffeloven og som meldes, etterforskes og påtales av politiet.

Anonymkode: 4364c...de3

AnonymBruker
Skrevet

De kan gå i hagen din ja. Mannen min jobber for et firma som går på befaring og de varsler ikke alltid. De ringer ofte på for å innformere men har rett til å gå i hagen.

Anonymkode: e4ea8...136

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...