Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg gjort noe galt når:

1. Jeg har krysset av for at det er utarbeidet skaderapport de siste 5 år

2. Skaden kom ikke inn under forsikringsdekningen: altså ble det utarbeidet skaderapport av forsikringsselskapet men ingen utbetaling.

3. Skaden/ feilen er nevnt i takst og egenerklæring men jeg har ikke spesifisert at det er utarbeidet skaderapport på dette. Jeg har spesifisert et annet tilfelle som ble utbedret av forsikring.

Er det tilstrekkelig at jeg har nevnt skaden/feilen i egenerklæringen at den er nevnt i takst samt at jeg har krysset av for at det er utarbeidet skaderapporter siste 5 år - eller burde jeg ha spesifisert at det foreligger skaderapport på dette? Prioriterte å spesifisere den andre skaden ettersom den ble utbedret via forsikringen.

Er jeg innafor eller har jeg gjort en feil her?

Anonymkode: 9b0f4...8af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spesifiser, ikke prøv å pynte på, eller dekke over noe som helst. Som selger har du plikt til å gi så grundig og detaljert informasjon om eiendommen som mulig. 

Står ting i prospektet kan ikke kjøper komme å klage etterpå. Men er det holdt tilbake informasjon så kan det fort koste deg dyrt. 

• Liker 3
Skrevet

Enig med kommentaren over her. Dersom du unnlater å gi informasjon, eller gir uriktige opplysninger, er dette straffbart i henhold til avhendingsloven jf. §3-7 og/eller §3-8, og kan i verste fall koste deg en heving av kjøpet.
Sørg for at det blir avgitt korrekt informasjon i prospektet, eller gjennom annen dokumentert informasjon som ekstrautgave av prospekt eller løse dokumenter (og sørg for at kjøper bekrefter at all slik dokumentasjon er mottatt ved inngåelse av kontrakt). 

AnonymBruker
Skrevet

Nå gjelder dette helt konkret at det ved mye nedbør renner vann i krypkjeller. Jeg har krysset av på at jeg kjenner til vanninnsig, dreneringssvikt. Jeg har også spesifisert at det renner vann i krypkjeller samt at dette også er innformert om i takst. Jeg har ikke spesifisert at det er skrevet skaderapport på dette. Men har krysset av på at det er utarbeidet skaderapport iløpet av de 5 siste år. Den ikke oppført spesifiserte skaderapporten fastslår ikke prsaken: kun at det har pågått over flere år og trolig skyldes sprekk i fjell eller dreneringssvikt : som jo er logisk i en slik situasjon. Jeg har krysset ja på at jeg kjenner til dreneringssvikt/ vanninsig og spesifisert at det renner vann i krypkjeller. Det er for sent å korrigere dette nå men jeg håper kjøperne allikevel er rikelig opplyst.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, stan skrev:

Spesifiser, ikke prøv å pynte på, eller dekke over noe som helst. Som selger har du plikt til å gi så grundig og detaljert informasjon om eiendommen som mulig. 

Står ting i prospektet kan ikke kjøper komme å klage etterpå. Men er det holdt tilbake informasjon så kan det fort koste deg dyrt. 

Hei Stan. Kan du se innlegget mitt lenger ned og gi et svar utifra det? Mener det er godt opplyst om og ikke pyntet over. Hva syns du?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei Stan. Kan du se innlegget mitt lenger ned og gi et svar utifra det? Mener det er godt opplyst om og ikke pyntet over. Hva syns du?

Viser til mitt svar til Anett 94- var beregnet til dere begge.

AnonymBruker
Skrevet

Noen gang må du ta en spansk en. Hvis man er 100% ærlig så får man ikke alltid solgt. Jeg hadde mange ting jeg kunne skrevet opp, men i samråd med megler så kom vi frem til at dette kom under "Selges som den er" og at kjøper har plikt i å undersøke boligen på forhånd. Noe ble skrevet på en måte som ikke vekket oppmerksomhet. Noe ble unnlatt å skrive om fordi jeg som selger kan stå inne for at det ikke ville vært noe relevant, og at boligen er i bedre stand enn den tidligere var uansett.

Vel hadde jeg vært 100% ærlig i egenerklæringen så hadde hele siden vært ganske full av alt mulig, og en potensiell kjøper hadde garantert blitt forvirret og skremt.

Anonymkode: 300ea...2b9

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare ta med det du skriver her? Da er jo alt klart og tydelig. 

Sjekk gjerne med megler. 

Det viktigste er jo at skadene er dokumentert. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, stan skrev:

Kan du ikke bare ta med det du skriver her? Da er jo alt klart og tydelig. 

Sjekk gjerne med megler. 

Det viktigste er jo at skadene er dokumentert. 

Det er forsent å korrigere egenerklæringen. Det jeg spør om er om de opplysningene jeg har gitt er god nok- problemet er ikke skjult men jeg har ikke spesifisert at det finnes en skaderapport.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen gang må du ta en spansk en. Hvis man er 100% ærlig så får man ikke alltid solgt. Jeg hadde mange ting jeg kunne skrevet opp, men i samråd med megler så kom vi frem til at dette kom under "Selges som den er" og at kjøper har plikt i å undersøke boligen på forhånd. Noe ble skrevet på en måte som ikke vekket oppmerksomhet. Noe ble unnlatt å skrive om fordi jeg som selger kan stå inne for at det ikke ville vært noe relevant, og at boligen er i bedre stand enn den tidligere var uansett.

Vel hadde jeg vært 100% ærlig i egenerklæringen så hadde hele siden vært ganske full av alt mulig, og en potensiell kjøper hadde garantert blitt forvirret og skremt.

Og det har gått bra? Lenge siden du solgte?

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg vært igjennom med megler i dag. Du skal skrive spesifikt hva som har vært med boligen i hele din eietid. Har det vært en lekkasje, en elektrisk feil eller annen feil/mangel så skal det nevnes og forklares hva er i egenerklærimg dersom du vil ha ryggen fri i ettertid. 

Anonymkode: 4f6d0...c9f

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det verste jeg har lest noen gang. Skrekk og gru for den du har lurt i fella til å kjøpe din bolig. Og megleren kan komme i store problemer om han har gitt deg denne typen råd. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Edit: Ser nå at du har levert inn egenerklæringen allerede. Har det vært avholdt visning? Snakk med megler og prøv å få h*n til å f.eks lage en forklaring til egenerklæringen hvor du spesifiserer dette, og opplyse om dette på visning. Sørg for at det er dokumentert at kjøper har fått den, er inneforstått med det og signerer på dette ved signering av kjøpekontrakt (megler går jo også vanligvis gjennom slike punkter på kontraktsmøtet). 
*
Vilkårene for å kunne bli tatt for "manglende opplysninger" eller "uriktige opplysninger" har ikke kjempehøy terskel (står f.eks ingenting om at manglene må være "vesentlige"), så her er det egentlig bare å være rett frem og ikke skjule noe. Svar oppriktig på spørsmålene, legg ved tilleggsinformasjon hvis det er noe å legge til osv. Selger du via megler? Hva har h*n sagt angående dette?

Ser også noen nevner "as is"/"som den er", men det gjelder bare som en slags hovedregel. Dersom boligen er i såkalt "ringare stand" enn man kunne anta når man kjøper boligen, vil det fremdeles være mangel og tilsvarende erstatningsansvar, så det å støtte seg på den klausulen blir totalt feil. Kjøperens plikt til å undersøke boligen på forhånd er heller ikke så omfattende at det er noe å støtte seg på heller, og spesielt med slike tekniske ting som det ikke er naturlig å anta at kjøper visste utav det blå. Er liksom ikke plikt til å gå på visning, så da omfatter egentlig den undersøkelsesplikten ting som står i prospektet eller ting som "alle" vet.

Endret av Anette.94
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forsent å korrigere egenerklæringen. Det jeg spør om er om de opplysningene jeg har gitt er god nok- problemet er ikke skjult men jeg har ikke spesifisert at det finnes en skaderapport.

Det blir detaljer og fin juss som jeg ikke vet nok om. 

Men hvis du opplyste hva som er tilstanden nå, så er det kanskje ikke så om skaderapporten ikke er nevnt. Det er jo hva rapporten forteller som er viktig, ikke at det finnes en rapport. Men jeg ville tatt en prat med megler om dette. 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, stan skrev:

Det blir detaljer og fin juss som jeg ikke vet nok om. 

Men hvis du opplyste hva som er tilstanden nå, så er det kanskje ikke så om skaderapporten ikke er nevnt. Det er jo hva rapporten forteller som er viktig, ikke at det finnes en rapport. Men jeg ville tatt en prat med megler om dette. 

Takk- tilstanden er at det er vann som renner i krypkjeller når det er mye nedbør. Årsaken til dette er enten drenering eller sprekker i fjell. Rapporten stadfester ikke årsaken, den bare konkluderer med enten eller. Jeg har krysset ja på at jeg kjenner til svikt i drenering/ vanninsig. Samt spesifisert at det renner vann i krypkjeller samt at dette også er opplyst om i takst. Håper jeg har gitt så mye opplysning om dette at jeg har ryggen fri selv om jeg ikke tok med den rapporten...

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det verste jeg har lest noen gang. Skrekk og gru for den du har lurt i fella til å kjøpe din bolig. Og megleren kan komme i store problemer om han har gitt deg denne typen råd. 

Nei, du skulle bare visst hva som var utelatt i egenerklæringen hos den som solgte den boligen til meg. Leiligheten var i så dårlig forfatning iforhold til hva som sto i papirene, men fikk ingenting igjen på forsikringen selv med lekkasje i baderomsveggen. Jeg pusset opp hele leiligheten alt sammen med bedre planløsning. Men jeg gjør jo meg ikke akkuratt en tjeneste om jeg nevner lekkasjen i veggen som var og all utbedringen som skjedde i etterkant som visstnok skulle hatt nye tegninger og godkjenninger fra styret i laget. Derfor sier jeg at jeg har utelatt endel ting fra erklæringen som jeg mener ville bare skapt forvirring og skeptisme. Men boligen er mye høyere standard enn den jeg kjøpte selv om papirene er like. Tror neppe selger kommer så langt når forsikringsselskapet avviste meg når jeg hadde lekkasje og slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...