Gå til innhold

IBS -erfaring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Silje92 skrev:

Da har legen din tatt utrolig feil. Jeg lever i perioder i et smertehelvette, gått gjennom flere jævlige undersøkelser og kommet fram til IBS. Jeg trener, det har jeg gjort i mange mange år. Jeg spiser ren og naturlig mat. Hvis du tar en prat med de som faktisk sitter inne med riktig kunnskap, så kan de med IBS ha MYE MYE verre symptomer enn med en tarmsykdom. Irritabel tarm kan medisineres og reguleres med kosthold, men det er ikke nødvendigvis sånn at det blir bra. 

Mange med Crohns kan leve et mye bedre liv enn de med IBS. Og nei, det trenger ikke skyldes stress eller psykiske ting. Ta et prat med en annen lege du så får du et skikkelig svar😉 

Bare fordi du sitter med er diagnose så er det drøyt å uttale seg om ting du ikke vet noe om. 

Hvis du har vært på legevakta x-antall ganger med et smertehelvette, både i Norge og utenlands med "bare" IBS så hadde du ikke sagt det du gjør nå. 

Kan IBS medisineres? Dette er helt nytt for meg. Jeg har gode og dårlige perioder, og i dårlige perioder tåler jeg INGENTING. Kjøtt nei, frukt nei, grønnsaker nei, bær nei. Korn, nei. Melk, nei. Te/kaffe, nei. Sukker/sukkererstatninger, i hvert fall nei. Alt er fy-mat. Selv rent vann kan gjøre meg klein i disse periodene. Lavfood map er oppskrytt, enda så slavisk jeg har forsøkt. I dårlige perioder, vel og merke. I gode perioder tåler jeg alt, men da handler det om mengde. I moderate mengder tåler jeg det meste, noe tåler jeg mer/mindre av osv. 

Så hva slags medisiner er dette, da? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Chrons altså påvist betennelse i tarm. Legen min sa derimot at IBS er en utelukkelsessykdom for hypokondere med dårlig kosthold og som gjerne trener lite eller aldri.

Anonymkode: 72fd1...c2d

IBS er det verste jeg noen gang har opplevd å ha. Selv den 48 timer lange fødselen min med brukket halebein, unge som satt fast i bekkenet (stjernekikker) og ingen mulighet til å få smertelindring (pga helse der og da), rakna fra a til å og trengte blodoverføring og operasjon etterpå, var mer behagelig enn å ha IBS. 

Min venninne har Chrons, og hun har langt bedre livskvalitet. 

Anonymkode: 73689...6a7

AnonymBruker
Skrevet

IBS er en psykisk sykdom. Som oftest stress/angst gir mageproblemer. 
Crohns er ganske likt ibs, bortsett fra at det er en autoimunn skykdom som kan påvirkes av psyken, men den kommer ikke av psyken. Crohns kan påvises på prøver, det kan ikke ibs. 

Jeg trodde i mange år at det var IBS jeg hadde. Så fikk jeg diagnosen angst og da ga det enda mer mening. Hadde en periode hvor jeg hadde sterke smerter i magen, men angsten var lavere enn på mange år. Dro til legen og tok blodprøver og fikk utslag på noe, husker ikke hva. Tok gastroskopi og fikk diagnosen crohns. 
For meg så påvirker ikke mat magen så mye. En dag kan fet og tung mat føre til plager, neste dag så gir det ingen reaksjon. Har ikke tenkt stort over det, for jeg føler magen lever sitt eget liv allikevel. Har kun sett kobling mellom fet mat og mageproblemer, men det er som sagt ustabilt og gambling hver gang. Stress og angst påvirker magen ekstremt mye hos meg. Også er det veldig ustabilt. Kan være hjemme i min egen trygge boble i 1 mnd og allikevel ha ubehag i magen. 

Anonymkode: 2a599...669

AnonymBruker
Skrevet

Kan IBS medisineres? Dette er helt nytt for meg. Jeg har gode og dårlige perioder, og i dårlige perioder tåler jeg INGENTING. Kjøtt nei, frukt nei, grønnsaker nei, bær nei. Korn, nei. Melk, nei. Te/kaffe, nei. Sukker/sukkererstatninger, i hvert fall nei. Alt er fy-mat. Selv rent vann kan gjøre meg klein i disse periodene. Lavfood map er oppskrytt, enda så slavisk jeg har forsøkt. I dårlige perioder, vel og merke. I gode perioder tåler jeg alt, men da handler det om mengde. I moderate mengder tåler jeg det meste, noe tåler jeg mer/mindre av osv. 

Lav dose antidep brukes noen ganger mot ibs plager

Anonymkode: 0eed9...de6

AnonymBruker
Skrevet

Legen min mener jeg muligens har IBS, mest fordi jeg er skeptisk til å levere min avføring eller andre innsider av tarmen til undersøkelse når symptomene mine tilsier problemer med andre organer, men tester viser de fine. Har så lenge jeg kan huske hatt problemer med magen. Alt fra kvalme/smerte til løs mage (u)avhengig av kosthold. Å teste nye ting om jeg skal noe dagen etter, er bare å glemme. Å stikke på restaurant og ta et glass øl/vin med jobb dagen etter, uaktuelt.

Det som fungerer for meg er å spise et ganske kjedelig kosthold, men likevel variert, og heller spare utskeielsene (ikke nødvendigvis usunt, men uvant) til helgen.

Mye av grunnen til at jeg ikke klarer uvant mat er fordi jeg underbevisst stresser over det og leter etter ubehag. Om jeg spiser en ukjent type fisk eller en baguett med ukjent saus så vil jeg kjenne på om jeg er kvalm og om det gjør vondt - noe det da gjør, og jeg underbevisst anstrenger meg om å ha ubehag. Nettopp fordi jeg vil komme kvalmen og eventuell diare i forkjøpet. Jeg ønsker ikke å bli tatt på senga og plutselig kaste opp, men om jeg kjenner konstant på at jeg er kvalm, kan jeg kjenne små endringer (som sikkert kommer av at jeg kjenner på det i første omgang).

Det har gått bra hittil, bortsett fra mye gass og luftig avføring, men ved å ha tilgang til toalett og benytte meg av de (ubehagelig å drite på jobb), så har jeg kontroll nok.

Har lært meg å like syrna melk (kulturmelk, kefir, biola, cultura) i glasset eller generell erstatning for melk i mat så får i meg næringen til melken, og innbiller meg at jeg steller tarmfloraen også. Om det er psykisk overbevisning eller hva, så føler jeg meg tryggere ved å drikke disse produktene til mat.

Det beste jeg kan si, er å ta en bevisst avgjørelse om hvordan du forholder deg til mat. Og jeg anbefaler å prøve å kutte ALT av løk over en lengre periode. Det vil si rå løk, og ALLE smakstilsetninger som bruker løk av noe slag. Du blir overrasket over hvor mye du faktisk må unngå, og du vil sette pris på hjemmelaget mat. Dette er mer et tips om å få kontroll på hva en tar inn fremfor hva som er godt for tarmen. For fransk løksuppe er jævla digg ;)

Anonymkode: 38115...ac5

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Silje92 skrev:

Da har legen din tatt utrolig feil. Jeg lever i perioder i et smertehelvette, gått gjennom flere jævlige undersøkelser og kommet fram til IBS. Jeg trener, det har jeg gjort i mange mange år. Jeg spiser ren og naturlig mat. Hvis du tar en prat med de som faktisk sitter inne med riktig kunnskap, så kan de med IBS ha MYE MYE verre symptomer enn med en tarmsykdom. Irritabel tarm kan medisineres og reguleres med kosthold, men det er ikke nødvendigvis sånn at det blir bra. 

Mange med Crohns kan leve et mye bedre liv enn de med IBS. Og nei, det trenger ikke skyldes stress eller psykiske ting. Ta et prat med en annen lege du så får du et skikkelig svar😉 

Bare fordi du sitter med er diagnose så er det drøyt å uttale seg om ting du ikke vet noe om. 

Hvis du har vært på legevakta x-antall ganger med et smertehelvette, både i Norge og utenlands med "bare" IBS så hadde du ikke sagt det du gjør nå. 

Har ikke bare Chrons, har også kronisk fissur, som er vanlig med chrons. De sprekker ved et hvert toalettbesøk og blør og gjør svært vondt. Er noe jeg må leve med, med mindre jeg en dag trenger utlagt tarm. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Silje92 skrev:

Hvis kosthold og medisiner hjelper, så har man i det minste gode perioder med denne tilstanden, det har ikke jeg. Trener og spiser strengt, men smertene er der uansett. Men orker ikke sitte på nettet og klage og sutre for det eller konkurere om hvem som har verst sykdom.

Hvis det ikke skyldes stress eller mental belastning hva skyldes det da? Er også veldig mote og slite med diverse mageproblemer og kostholdproblemer, ofte pga et økonomisk insentiv. Legen min sier IBS ikke kan påvises på noen som helst tester og at hun nesten daglig får folk som ønsker å søke stønader, sykelønn og trygder for de merkeligste dietter og vondter, uten påvist behov.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis kosthold og medisiner hjelper, så har man i det minste gode perioder med denne tilstanden, det har ikke jeg. Trener og spiser strengt, men smertene er der uansett. Men orker ikke sitte på nettet og klage og sutre for det eller konkurere om hvem som har verst sykdom.

Hvis det ikke skyldes stress eller mental belastning hva skyldes det da? Er også veldig mote og slite med diverse mageproblemer og kostholdproblemer, ofte pga et økonomisk insentiv. Legen min sier IBS ikke kan påvises på noen som helst tester og at hun nesten daglig får folk som ønsker å søke stønader, sykelønn og trygder for de merkeligste dietter og vondter, uten påvist behov.

Dessverre vet de altfor lite rundt kosthold til tarmsykdommene/plagene vi har, og flere og flere får dette. Jeg er med i et prosjekt for Lovisenberg som går over to år der de skal finne ut mere om IBS og tarmsykdommene vi har. Det omfatter mye blodprøver og fecaltester bl.a. Ibsen lll heter dette. 

De vet ikke hvorfor flere får påvist og sliter med dette. I tillegg vet de ikke de bakforliggende årsakene rundt tarmsykdommene vi har. Den siste informasjonen jeg har fått fra Ullevål som de anbefaler til de med Crohns og Ulcerøs Colitt er FODMAP. Det kan hjelpe, men det er ikke nødvendigvis sånn at det fungerer for alle dessverre =/ IBS symptomene kan forverres i situasjoner der du er mye stresset osv, men det er ikke nødvendigvis sånn at dette gjelder alle. Jeg synes det er synd at mange har så vrangforestillinger på hva dette innebærer, inkludert meg selv før jeg fikk informasjon rundt dette. 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Crohns er ganske likt ibs, bortsett fra at det er en autoimunn skykdom som kan påvirkes av psyken, men den kommer ikke av psyken. Crohns kan påvises på prøver, det kan ikke ibs. 

Jeg trodde i mange år at det var IBS jeg hadde. Så fikk jeg diagnosen angst og da ga det enda mer mening. Hadde en periode hvor jeg hadde sterke smerter i magen, men angsten var lavere enn på mange år. Dro til legen og tok blodprøver og fikk utslag på noe, husker ikke hva. Tok gastroskopi og fikk diagnosen crohns. 
For meg så påvirker ikke mat magen så mye. En dag kan fet og tung mat føre til plager, neste dag så gir det ingen reaksjon. Har ikke tenkt stort over det, for jeg føler magen lever sitt eget liv allikevel. Har kun sett kobling mellom fet mat og mageproblemer, men det er som sagt ustabilt og gambling hver gang. Stress og angst påvirker magen ekstremt mye hos meg. Også er det veldig ustabilt. Kan være hjemme i min egen trygge boble i 1 mnd og allikevel ha ubehag i magen. 

Det er ingen psykisk sykdom. Symptomene kan forverres av stress og andre ting, men det er ikke derfor man er plaget med dette. Angsten din kan forverre irritabel tarm, men det er ikke nødvendigvis sånn at du har irritabel tarm selv om du sliter med fordøyelsen under perioder med angst. 

Har du prøvd FODMAP?

• Liker 1
Skrevet

Dette har jeg ikke tatt videre med legen min, men det var han som nevnte det. Etter at jeg la om kostholdet helt med mye FODMAP-vennlig mat har jeg blitt mye bedre og medisineringen har ikke vært nødvendig for min del. Det er ganske nytt på markedet i følge han. Jeg unngår tungt fordøyelige karbohydrater spesielt rettet mot en del gluten, mye fullkorn, laktose og en del rå løk. Jeg begrenser også inntaket av diverse frukt og grønt som jeg vet er litt ekstra hardt for magen. 

Skrevet

"Irritabel tarmsyndrom (IBS - Irritable bowel syndrome) er en betegnelse for mageplager som trolig skyldes avvik i tykktarmens funksjon. IBS er en vanlig sykdom som rammer anslagsvis 10-20% av befolkningen. Med andre ord er det et stort problem - for hver enkelt det gjelder og for samfunnet.  Årsaken til IBS er ukjent. Sykdommen er godartet, hvilket betyr at den ikke antas å medføre økt dødelighet. Likevel er det mange som opplever redusert livskvalitet. Det sentrale symptomet ved IBS er mageplager. I tillegg assosierers sykdommen med en rekke tilliggende symptomer som uforklarte muskel og leddsmerter, fatigue (utmattelse) og nedstemthet. Vil du vite mer? Last ned IBS-brosjyren nederst på siden. Brosjyren er under revidering. En ny utgave vil bli gitt ut i løpet av 2015.  - See more at: https://lmfnorge.no/Magesmerter/Diagnoser/IBS#sthash.DaJHxxH5.dpuf " 

Hentet fra nettsiden: lmfnorge.no 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har cøliaki, beklager om det ikke kom godt nok fram.

Så jeg sier ikke at du ikke kan ha det, men det kan også være andre ting i mat. Problemet er at om du holder deg unna gluten og har udiagnostisert cøliaki, vil ikke legene kunne finne ut av det ut fra blodprøver eller tarmbiopsi. En cøliaker som lever glutenfritt, er per definisjon frisk. Det kjipe er at du da går uten diagnose, og dessuten går du glipp av 2000 kr i måneden i støtte fra staten. Du har gjort det litt dumt for deg selv ved å kutte ut mat før du har vært hos legen.

Anonymkode: 3d735...ea0

Jeg tok tarmbiopsi før jeg begynte på noen som helst form for diett. Dette er mange år siden. De konkluderte først med cøliaki etter blodprøve og avføringsprøve, men endret til ingen diagnose etterpå.

8 timer siden, Silje92 skrev:

Enig. Utrolig provoserende holdning. Les nyere forskning alle sammen som tror dette!

Anonymkode: 3597f...9c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

IBS er det verste jeg noen gang har opplevd å ha. Selv den 48 timer lange fødselen min med brukket halebein, unge som satt fast i bekkenet (stjernekikker) og ingen mulighet til å få smertelindring (pga helse der og da), rakna fra a til å og trengte blodoverføring og operasjon etterpå, var mer behagelig enn å ha IBS. 

Min venninne har Chrons, og hun har langt bedre livskvalitet. 

Jeg har samme erfaring. Når jeg blir dårlig kan kroppen min rejecte all mat. Jeg blir dårlig av alt. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lav dose antidep brukes noen ganger mot ibs plager

Anonymkode: 0eed9...de6

Jeg har hatt erfaring med at det har blitt bedre med antidep nettopp fordi det er muskelavslappende. Man har med osv en overaktib tarm og det hjelper.

Men at det kun er en psykisk sykdom som noen over her mener stemmer Ikke! Les dere opp før dere kommer med gammeldagse nedlatende holdninger om en smertefull sykdom!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med antidep menes antidepressiva? Det har ikke hatt noen effekt på meg i hvert fall... (Har brukt Sarotex i årevis - for migreneforebyggende, ikke for depresjon). 

AnonymBruker
Skrevet

Med antidep menes antidepressiva? Det har ikke hatt noen effekt på meg i hvert fall... (Har brukt Sarotex i årevis - for migreneforebyggende, ikke for depresjon). 

Vet ikke om alle antidepressiva hjelper. Surmontil kan ha en effekt ihvertfall.

Anonymkode: 13652...b42

AnonymBruker
Skrevet
På 24.5.2017 den 21.43, Silje92 skrev:

Dette har jeg ikke tatt videre med legen min, men det var han som nevnte det. Etter at jeg la om kostholdet helt med mye FODMAP-vennlig mat har jeg blitt mye bedre og medisineringen har ikke vært nødvendig for min del. Det er ganske nytt på markedet i følge han. Jeg unngår tungt fordøyelige karbohydrater spesielt rettet mot en del gluten, mye fullkorn, laktose og en del rå løk. Jeg begrenser også inntaket av diverse frukt og grønt som jeg vet er litt ekstra hardt for magen. 

Gluten har ingenting med FODMAP  å gjøre. Mye glutefritt er FODMAP-venlig, men det har ikke noe med glutenet å gjøre SÅ fint om du ikke villeder

Anonymkode: 5f286...703

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gluten har ingenting med FODMAP  å gjøre. Mye glutefritt er FODMAP-venlig, men det har ikke noe med glutenet å gjøre SÅ fint om du ikke villeder

Anonymkode: 5f286...703

Jeg skrev: en del gluten. Du må begynne å lese. Sjekk ut Julianne Lyngstad sin oversikt så får du en viss peiling 😉

Speltlomper med havre og spelt av surdeig spiser jeg bl.a 😊 

AnonymBruker
Skrevet
På 5/24/2017 den 14.17, AnonymBruker skrev:

Nei, IBS er IKKE psykisk sykdom. Det er somatiske funn ved IBS, som f.eks at magesekken tømmes på en annen måte enn hos friske. Det er omdiskutert om IBS gir psykiske plager eller om psykiske plager gir IBS. Det er ikke alle som har psykiske plager, men tarmen har så mye nerver at mye plager i tarmen gjerne gir mer bekymringer. Les boken sjarmen med tarmen og lær mer om dette. 

Jeg har selv cøliaki og irritabel tarm (ikke vanlig irritabel tarm, men en sjelden sykdom som skyldes det, men den er så sjelden at spesialister verden over kun kaller følgetilstanden med magen som IBS) og når jeg har smerter og ubehag en kveld får jeg etterhvert problemer med at jeg kverner på bekymringstanker. Legger jeg varm pute på magen forsvinner tankene ;)

Anonymkode: 64631...be7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...