Gå til innhold

IBS -erfaring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.  Jeg mistenker mer og mer at jeg moder av IBS (irritabel tarm). Har symptomer som oppblåsthet, magesmerter,diaré eller fortolket, sto gassproduksjon i perioder også.

Har noen her vært til lege med slike symptomer og hva skjedde? Har hørt så mye fælt om slange opp i tarmen så vil helst unngå dette......

Anonymkode: d9a6f...bdd

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke vært hos legen engang, så skjønner ikke hvordan du kan mistenke IBS når ingenting er blitt utelukket enda. Du må liksom få utelukket det meste annet for å få den diagnosen. Dette gjøres blant annet med FeCal test som er en avføringsprøve. 

Anonymkode: 64631...be7

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke vært hos legen engang, så skjønner ikke hvordan du kan mistenke IBS når ingenting er blitt utelukket enda. Du må liksom få utelukket det meste annet for å få den diagnosen. Dette gjøres blant annet med FeCal test som er en avføringsprøve. 

Kanskje fordi at 80% av de som kommer inn med mageproblemer får "diagnosen" IBS?

Anonymkode: 0eed9...de6

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slange opp i tarmen som gjøres først. Jeg gikk til legen med lignende symptomer som deg, han tok blodprøver og kjente på magen min. Blodprøven slo ut positivt på cøliaki, jeg tok gastroskopi (slange inn i munnen og ned i tarmen, null problem) og fikk diagnosen. Det kan jo hende du f.eks. reagerer på laktose eller noe annet du finner i mat, ut i fra symptomene du har.

IBS er en diagnose du får når de ikke finner noe annet galt med deg. Så det er ikke det første jeg ville tenkt det var, og jeg ville kommet meg til legen for å slippe og gå sånn unødvendig lenge. 

Anonymkode: 3d735...ea0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ta alle mulige slags blodprøver, avføringsprøver x 5 og rektoskopi (slange kun i endetarmen og pittelitt opp i siste del av tykktarmen. Ubehagelig, men nødvendig for å utelukke andre sykdommer som ulcerøs colitt, crohns, kreft og liknende. Men føles godt å få konstatert at ingenting er alvorlig galt, og jeg har slått meg til ro med diagnosen IBS. Så får man bare forske på hvilke matvarer man bør holde seg unna, og hva som er lurt å spise. Det er veldig individuelt. Selv er det kun laktose og grovbrød jeg holder meg helt unna. :)

Anonymkode: a11ad...1d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

IBS er en utelukkingsdiagnose. Du blir testet for ALT annet i forveien, som kan føre til slike plager. Det er kamera ned i halsen. Det er kamera opp i baken. Det tas blodprøver, allergitesting osv. Sånn er det bare. 

IBS er en diagnose man får når man finner en betennelsestilstand i tarmen - uten noen tilsynelatende grunn. Man vet med andre ord ikke hva det er som feiler en.

Jeg ville mistenkt allergi/intoleranse fremfor IBS.

Anonymkode: 73689...6a7

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

IBS kan ikke påvises med en fecaltest da den er helt normal. Tarmsykdommene Crohns og Ulcerøs Colitt kan mistenkes om fecaltesten er høy. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

IBS er en utelukkingsdiagnose. Du blir testet for ALT annet i forveien, som kan føre til slike plager. Det er kamera ned i halsen. Det er kamera opp i baken. Det tas blodprøver, allergitesting osv. Sånn er det bare. 

IBS er en diagnose man får når man finner en betennelsestilstand i tarmen - uten noen tilsynelatende grunn. Man vet med andre ord ikke hva det er som feiler en.

Jeg ville mistenkt allergi/intoleranse fremfor IBS.

IBS er ikke en betennelsestilstand i tarmen! Det er ulcerøs colitt og crohns, og cøliaki! IBS er en diagnose man får når man ikke finner noen logisk årsak til mageproblemene. Noen er bare mer sensitiv i magen enn andre, selv om man ikke har allergi. Men å holde seg unna visse matvarer kan hjelpe på. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slange opp i tarmen som gjøres først. Jeg gikk til legen med lignende symptomer som deg, han tok blodprøver og kjente på magen min. Blodprøven slo ut positivt på cøliaki, jeg tok gastroskopi (slange inn i munnen og ned i tarmen, null problem) og fikk diagnosen. Det kan jo hende du f.eks. reagerer på laktose eller noe annet du finner i mat, ut i fra symptomene du har.

IBS er en diagnose du får når de ikke finner noe annet galt med deg. Så det er ikke det første jeg ville tenkt det var, og jeg ville kommet meg til legen for å slippe og gå sånn unødvendig lenge. 

Greit å ta med at det er snakk om tolvfingertarmen (rett etter magesekken) så det ikke virker som om røret de bruker skal gå ned i endetarmen..

Anonymkode: d3a6a...452

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser at flere skriver om IBS som en betennelse i tarmen, dette er ikke betennelse i tarm. Fecaltest kan du ta, men har du IBS er denne normal. Det kan likevel være greit å utelukke tarmsykdommene Crohns og Ulcerøs Colitt. Ellers ville jeg bedt om tester for allergi. 

Har du intoleranse må du finne ut mye på egenhånd som jeg har gjort. Test gjerne ut FODMAP over en periode og se om du blir bedre. Så kan du begynne å reintrodusere matvarer:) funker toppen for meg. Jeg spiser det meste av frukt og grønt, men inngår feks store mengder løk. Holder meg mye unna gluten, men tillater speltlomper med havre da dette er lettere å fordøye. Samme gjelder surdeig. Laktose holder jeg meg stort sett unna også. Disse tingene har jeg testet ut gjennom en FODMAP kosthold over en periode.

Ta kontakt med fastlegen din, plagene dine skal skyldes mye annet også 

• Liker 2
Gjest Kattifnatten
Skrevet (endret)

Ville blitt undersøkt av lege før du evt. begynner å kutte noe fra kostholdet. Men FODMAP er en god idé dersom du får IBS-diagnosen.

Endret av Kattifnatten
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

IBS er ikke en betennelsestilstand i tarmen! Det er ulcerøs colitt og crohns, og cøliaki! IBS er en diagnose man får når man ikke finner noen logisk årsak til mageproblemene. Noen er bare mer sensitiv i magen enn andre, selv om man ikke har allergi. Men å holde seg unna visse matvarer kan hjelpe på. 

Jeg har IBS. Fått beskjed om at jeg har en betennelsestilstand i tarmen. Som attpåtil kan gi høy CRP. Jeg er blitt testet opp og i mente. IBS, fikk jeg beskjed om. Er det du eller legen som gir meg riktig diagnose, mener du?

Det med sensitiv mage er jeg helt enig i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har IBS. Fått beskjed om at jeg har en betennelsestilstand i tarmen. Som attpåtil kan gi høy CRP. Jeg er blitt testet opp og i mente. IBS, fikk jeg beskjed om. Er det du eller legen som gir meg riktig diagnose, mener du?

Jeg føler i alle fall at jeg får en betennelsestilstand i kroppen når jeg blir dårlig så jeg støtter denne!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slo du positivt ut på cøliaki men har det ikke? Det samme skjedde meg. Bare alltid lurt på hvordan dettw gikk til. Fikk først beskjed om cøliaki og så hadde jeg det ikke etter jeg tok gastroskopi allikevel.

Holder meg helt unna gluten og laktose, men hadde kanskje holdt å unngå hvete. Er i alle fall mye bedre enn før etter jeg begynte med dette, men kan reagere på for mye fiber eller annen type tilsynelatende glutenfri kost. Ting med eplefiber kan f eks gi dårlig mage og diaré. 

Er fortvilende å være så ømfintlig. Man må bruke så mye tid på å finne ut hva en kan spise og ikke. Og spises det noe fancy som ikke magen er vant med kan du banne på det slår ut med magevondt...

Anonymkode: 3597f...9c9

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler i alle fall at jeg får en betennelsestilstand i kroppen når jeg blir dårlig så jeg støtter denne!

Slo du positivt ut på cøliaki men har det ikke? Det samme skjedde meg. Bare alltid lurt på hvordan dettw gikk til. Fikk først beskjed om cøliaki og så hadde jeg det ikke etter jeg tok gastroskopi allikevel.

Holder meg helt unna gluten og laktose, men hadde kanskje holdt å unngå hvete. Er i alle fall mye bedre enn før etter jeg begynte med dette, men kan reagere på for mye fiber eller annen type tilsynelatende glutenfri kost. Ting med eplefiber kan f eks gi dårlig mage og diaré. 

Er fortvilende å være så ømfintlig. Man må bruke så mye tid på å finne ut hva en kan spise og ikke. Og spises det noe fancy som ikke magen er vant med kan du banne på det slår ut med magevondt...

Anonymkode: 3597f...9c9

Nei, jeg har cøliaki, beklager om det ikke kom godt nok fram.

Så jeg sier ikke at du ikke kan ha det, men det kan også være andre ting i mat. Problemet er at om du holder deg unna gluten og har udiagnostisert cøliaki, vil ikke legene kunne finne ut av det ut fra blodprøver eller tarmbiopsi. En cøliaker som lever glutenfritt, er per definisjon frisk. Det kjipe er at du da går uten diagnose, og dessuten går du glipp av 2000 kr i måneden i støtte fra staten. Du har gjort det litt dumt for deg selv ved å kutte ut mat før du har vært hos legen.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Silje92 skrev:

IBS kan ikke påvises med en fecaltest da den er helt normal. Tarmsykdommene Crohns og Ulcerøs Colitt kan mistenkes om fecaltesten er høy. 

Tror du misforstod innlegget mitt :) Jeg sa ikke at man får positivt resultat på FeCal test dersom man har IBS ;)

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på du ikke har IBD? Det er betennelse i tarmen.

Anonymkode: 5f286...703

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Chrons altså påvist betennelse i tarm. Legen min sa derimot at IBS er en utelukkelsessykdom for hypokondere med dårlig kosthold og som gjerne trener lite eller aldri.

Anonymkode: 72fd1...c2d

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på du ikke har IBD? Det er betennelse i tarmen.

Anonymkode: 5f286...703

Helt sikker. Jeg har aldri hørt om IBD. Har i tillegg fått skriv fra både lege og spesialister med informasjon om IBS. Merkelig jeg skulle få det, om jeg hadde hatt noe helt annet.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Chrons altså påvist betennelse i tarm. Legen min sa derimot at IBS er en utelukkelsessykdom for hypokondere med dårlig kosthold og som gjerne trener lite eller aldri.

Anonymkode: 72fd1...c2d

Da har legen din tatt utrolig feil. Jeg lever i perioder i et smertehelvette, gått gjennom flere jævlige undersøkelser og kommet fram til IBS. Jeg trener, det har jeg gjort i mange mange år. Jeg spiser ren og naturlig mat. Hvis du tar en prat med de som faktisk sitter inne med riktig kunnskap, så kan de med IBS ha MYE MYE verre symptomer enn med en tarmsykdom. Irritabel tarm kan medisineres og reguleres med kosthold, men det er ikke nødvendigvis sånn at det blir bra. 

Mange med Crohns kan leve et mye bedre liv enn de med IBS. Og nei, det trenger ikke skyldes stress eller psykiske ting. Ta et prat med en annen lege du så får du et skikkelig svar😉 

Bare fordi du sitter med er diagnose så er det drøyt å uttale seg om ting du ikke vet noe om. 

Hvis du har vært på legevakta x-antall ganger med et smertehelvette, både i Norge og utenlands med "bare" IBS så hadde du ikke sagt det du gjør nå. 

• Liker 4
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du misforstod innlegget mitt :) Jeg sa ikke at man får positivt resultat på FeCal test dersom man har IBS ;)

Min feil 👌 jeg trodde du mente at fecaltesten ville være positiv. 

Men igjen kan man få ofte infeksjoner i tarm uten at det nødvendigvis er en tarmsykdom 💩

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...