Gå til innhold

ADD-utredning barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi har et barn i småskolealder der vi foreldre mistenker har ADD. Vi er i tett dialog med skolen omkring utfordringene, og selv om skolen ser at det trengs ekstra ressurser, har de ikke mulighet til å sette inn det pga økonomi.

Noen som har erfaring ift om det blir satt inn ressurser med en diagnose og legeerklæring/spesialistutralelse? Ikke misforstå, jeg vil ikke at barnet skal få diagnosen kun for ekstra ressurser, men vi ser at dette hemmer mye i skolesammenheng og at vi trenger hjelp. 

Hvordan er gangen fra fastlege kontaktes for så videre?

Hvordan foregår utredningen?

Hvilken hjelp/tiltak settes inn for at situasjonen skal bli bedre?

Anonymkode: ae879...bfa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å lese gabor maté, eller skjekke ut foredrag fra han på YouTube. 

Anonymkode: d6c39...460

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her..

Kun engelsk, og det er jeg ikke så stødig på. Ser han er en ungarsk psykiater, men hva er det han fokuserer på? Ble litt nyskjerrig 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Vi har et barn i småskolealder der vi foreldre mistenker har ADD. Vi er i tett dialog med skolen omkring utfordringene, og selv om skolen ser at det trengs ekstra ressurser, har de ikke mulighet til å sette inn det pga økonomi.

Noen som har erfaring ift om det blir satt inn ressurser med en diagnose og legeerklæring/spesialistutralelse? Ikke misforstå, jeg vil ikke at barnet skal få diagnosen kun for ekstra ressurser, men vi ser at dette hemmer mye i skolesammenheng og at vi trenger hjelp. 

Hvordan er gangen fra fastlege kontaktes for så videre?

Hvordan foregår utredningen?

Hvilken hjelp/tiltak settes inn for at situasjonen skal bli bedre?

Det blir lettere å få ressurser med diagnose, men det har dere rett på om barnet sliter mye og ikke har diagnose også. Det er kommunen som skal stå for ressursene, ikke skolen (økonomisk). Har dere/skolen kontaktet ppt? Det er som regel ppt som kontakter bup ang utredning (men kan gjøres via fastlege også).

Vi har også et småskolebarn som skal utredes for dette samt litt annet. Vi har allerede ressurser og har hatt det lenge før barnet fikk noe diagnose. 

Lykke til:-)

Anonymkode: 8ccce...3f0

Skrevet

Du må gå til fastlege å be om henvisning til BUP. De vil da utrede barnet deres. Dette består av anamneseopptak, diagnostisk intervju, dere og skolen svarer på ulike skjema, barnet testes, mulig skole observasjon, samtale med skolen og legeundersøkelse.

En diagnose gir ikke rettigheter, men dersom dere ønsker timer med assistent eller spes. ped så må barent henvises til PPT for utredning. Dersom PPT anbefaler timer i deres sakkyndige vurdering, så kan ikke skolen skylde på økonomi. 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir lettere å få ressurser med diagnose, men det har dere rett på om barnet sliter mye og ikke har diagnose også. Det er kommunen som skal stå for ressursene, ikke skolen (økonomisk). Har dere/skolen kontaktet ppt? Det er som regel ppt som kontakter bup ang utredning (men kan gjøres via fastlege også).

Vi har også et småskolebarn som skal utredes for dette samt litt annet. Vi har allerede ressurser og har hatt det lenge før barnet fikk noe diagnose. 

Lykke til:-)

Ressurser til spesialundervisning tas av skolens totale ramme, ikke kommunens. Altså jo flere ressurser til spesialundervisning, jo færre ressurser til ordinær opplæring. 

Det kan ikke fattes enkeltvedtak om spesialundervisning uten sakkyndig vurdering fra PPT.

Anonymkode: 9c413...896

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ressurser til spesialundervisning tas av skolens totale ramme, ikke kommunens. Altså jo flere ressurser til spesialundervisning, jo færre ressurser til ordinær opplæring. 

Det kan ikke fattes enkeltvedtak om spesialundervisning uten sakkyndig vurdering fra PPT.

Anonymkode: 9c413...896

Nei det går fra kommunen. Her skulle barnet få mer ressurser ift ppt, men kommunen hadde ikke råd til det så det ble mindre. Det går ikke ut over resten av elevene om noen trenger mer ressurser.

Ja var derfor jeg skreiv om PPT var i bildet. Du trenger ikke å lære meg dette :-)

AnonymBruker
Skrevet

For å få ressurser, trengs ikke verken diagnose eller legeerklæring. Det som trengs er en sakkyndig vurdering fra ppt. 

Jeg vil anbefale deg å melde barnet opp til ppt i samarbeid med skolen. Ppt vil da kunne anbefale utredning hos bup, dersom de ser at barnet kan ha en diagnose. Samt gi sakkyndig vurdering som gir barnet rett til ekstra ressurser ut fra behov.

Når en elev har rett til ekstra ressurser, skal dette budsjetteres hos skole og kommune. Dvs at kommunen skal øke skolens budsjett, for å gi rom for ekstra ressurser til barnet. Én elevs behov for ekstra ressurser, skal ikke negativt påvirke skolen/klassen som helhet mtp undervisning og ressurser. 

Henvisning til bup, går via fastlege. Her jeg bor, krever bup at ppt gir anbefaling om utredning for at barnet skal tas inn. 

Husk at det er ventetid både hos bup og ppt. Mitt barn ble meldt opp til ppt i mai for tre år siden. Sakkyndig vurdering var på plass i november samme år, og ressurser på plass i barnehagens budsjett fra januar året etter. Utredning hos bup startet opp to mnd etter det, og i desember i fjor var diagnosen satt (adhd).

En evt utredning hos bup vil nok ta noe kortere tid for dere, da vi måtte vente på at barnet skulle bli gammelt nok til å gjennomføre alle testene. (Barnet var tre år ved oppmelding til ppt.)

Anonymkode: 7dc7f...b2f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...