AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #1 Skrevet 23. mai 2017 "Garåsen opplyste at det foreløpig er usikkert om også boligene og personalarealet i 1. etasje er skadet på grunn av spredningen av vannet. Det er allerede satt i gang opptørking. Opptørkingen har allerede ført til dårligere luftkvalitet i huset og enkelte ansatte harallerede fått plager med luftveiene." http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/05/23/Kommunalt-hybelhus-på-Valøya-må-stenges-etter-skadeverk-14769835.ece Hva er det med opptørkingen som gir dårligere luftkvalitet, og som forårsaker plager med luftveiene hos noen? Er det bruk av avfuktere som gir dårlig luftkvalitet? Noen bruker jo også avfuktere i tørkerom og bad hjemme? Er det skadelig? Anonymkode: a1162...3a9
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #2 Skrevet 23. mai 2017 Det blir jo tørrere luft, noe som ikke er bra. Jeg hadde luftavfukter i gamle leiligheten som var veldig fuktig. Aldri merket noenting der, der sto den på døgnet rundt. I den nye leiligheten har jeg den på når jeg tørker mye klær feks, og da må jeg slå den av leeeenge før den er full for lufta blir innestengt og ekkel. Noen mennesker reagerer jo fortere enn andre også Anonymkode: 3fd99...218 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #3 Skrevet 23. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det blir jo tørrere luft, noe som ikke er bra. Jeg hadde luftavfukter i gamle leiligheten som var veldig fuktig. Aldri merket noenting der, der sto den på døgnet rundt. I den nye leiligheten har jeg den på når jeg tørker mye klær feks, og da må jeg slå den av leeeenge før den er full for lufta blir innestengt og ekkel. Noen mennesker reagerer jo fortere enn andre også Anonymkode: 3fd99...218 Takk for svar! Så det er den tørre luften som gir helseplager, og ikke noe (stoffer?) som luftavfukterer avgir? Anonymkode: a1162...3a9
prt90 Skrevet 24. mai 2017 #4 Skrevet 24. mai 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: "Garåsen opplyste at det foreløpig er usikkert om også boligene og personalarealet i 1. etasje er skadet på grunn av spredningen av vannet. Det er allerede satt i gang opptørking. Opptørkingen har allerede ført til dårligere luftkvalitet i huset og enkelte ansatte harallerede fått plager med luftveiene." http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/05/23/Kommunalt-hybelhus-på-Valøya-må-stenges-etter-skadeverk-14769835.ece Hva er det med opptørkingen som gir dårligere luftkvalitet, og som forårsaker plager med luftveiene hos noen? Er det bruk av avfuktere som gir dårlig luftkvalitet? Noen bruker jo også avfuktere i tørkerom og bad hjemme? Er det skadelig? Anonymkode: a1162...3a9 Nei, det er ikke avfukteren som gir dårlig luftkvalitet. Vannskade gir derimot dårlig luftkvalitet ved at det fører til mugg. Avfukter motvirker dette. 2
prt90 Skrevet 24. mai 2017 #5 Skrevet 24. mai 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Så det er den tørre luften som gir helseplager, og ikke noe (stoffer?) som luftavfukterer avgir? Anonymkode: a1162...3a9 Her har du fått noen meget dårlige råd fra noen som ikke aner hva de snakker om. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #6 Skrevet 24. mai 2017 5 timer siden, prt90 skrev: Nei, det er ikke avfukteren som gir dårlig luftkvalitet. Vannskade gir derimot dårlig luftkvalitet ved at det fører til mugg. Avfukter motvirker dette. 5 timer siden, prt90 skrev: Her har du fått noen meget dårlige råd fra noen som ikke aner hva de snakker om. Tusen takk for svært god informasjon! Da forstår jeg det slik at det er bare positivt å bruke en avfukter på badet etter dusjing, og å bruke en avfukter i et rom der det tørkes tøy. Dette er noe som jeg har planer om å gjøre, for å unngå fuktskader. Anonymkode: a1162...3a9 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #7 Skrevet 25. mai 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svært god informasjon! Da forstår jeg det slik at det er bare positivt å bruke en avfukter på badet etter dusjing, og å bruke en avfukter i et rom der det tørkes tøy. Dette er noe som jeg har planer om å gjøre, for å unngå fuktskader. Anonymkode: a1162...3a9 Har du ikke avtrekksvifte på badet? Avtrekksvifte funker mye raskere og bedre enn en avfukter. Men i et rom der du tørker tøy vil jeg tro en avfukter kan være nyttig. Anonymkode: 0cc64...272 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #8 Skrevet 25. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du ikke avtrekksvifte på badet? Avtrekksvifte funker mye raskere og bedre enn en avfukter. Men i et rom der du tørker tøy vil jeg tro en avfukter kan være nyttig. Anonymkode: 0cc64...272 Takk for svar! Det er ventil på badet, men den er ikke nok. Anonymkode: a1162...3a9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #9 Skrevet 27. mai 2017 På Tuesday, May 23, 2017 den 23.23, AnonymBruker skrev: Det blir jo tørrere luft, noe som ikke er bra. Jeg hadde luftavfukter i gamle leiligheten som var veldig fuktig. Aldri merket noenting der, der sto den på døgnet rundt. I den nye leiligheten har jeg den på når jeg tørker mye klær feks, og da må jeg slå den av leeeenge før den er full for lufta blir innestengt og ekkel. Noen mennesker reagerer jo fortere enn andre også Anonymkode: 3fd99...218 Dette er et svar uten sammenheng med det ts spør om. På Tuesday, May 23, 2017 den 21.43, AnonymBruker skrev: "Garåsen opplyste at det foreløpig er usikkert om også boligene og personalarealet i 1. etasje er skadet på grunn av spredningen av vannet. Det er allerede satt i gang opptørking. Opptørkingen har allerede ført til dårligere luftkvalitet i huset og enkelte ansatte harallerede fått plager med luftveiene." http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/05/23/Kommunalt-hybelhus-på-Valøya-må-stenges-etter-skadeverk-14769835.ece Hva er det med opptørkingen som gir dårligere luftkvalitet, og som forårsaker plager med luftveiene hos noen? Er det bruk av avfuktere som gir dårlig luftkvalitet? Noen bruker jo også avfuktere i tørkerom og bad hjemme? Er det skadelig? Anonymkode: a1162...3a9 Åroblemet er når lim på gulvbelegg, fliser, veggplater m.m. blir vått, da blir det en "kjemisk mix". Det samme gjelder når parkett, kjøkkeninredninger, isolasjon i vegger og alt annet blir vått. Her ser det ut som om det er vannrørende inn i bygget som er revet av, og dermed er det ikke forurenset vann utenfra som kommer inn, noe som er bra. Men når vann ikke blir tørket opp i løpet av noen dager og en liten uke så begynner muggsoppen å vokse. Det er naturfag og udiskutabelt. Når mugg først er etablert må alt infisert materiale fjernes med god margin inn til tørt og uskadet materiale. Beton er særlig utfordrende både å tørke og å fjerne. De lærdes vet ikke om det er fukten og dermed avgassinger fra bygningsmaterialer, fukten eller muggsoppoppveksten eventuelt i kombinasjon med bakterieoppvekst og særlig Streptomyces som lager helseproblemer. Men det er vel kjentt og udiskutabelt at vannskalder gir helseplager hos mennesker. Der er og sett en klar sammenheng mellom fuktskader og økt forekomst hos beboerne av allergi, astma og andre helseplager. Derfor skal fuktskader taes alvorlig fra de blir oppdaget og umiddelbart fjernet/utbedret. Du kan søke på saken fra Trondheim om Dragvold og han som ble invalid etter å ha jobbet i bygningen. Eller du kan søke opp andre saker ved hjelp av google. Anonymkode: c9d60...226 1
prt90 Skrevet 28. mai 2017 #10 Skrevet 28. mai 2017 På 24.5.2017 den 13.55, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svært god informasjon! Da forstår jeg det slik at det er bare positivt å bruke en avfukter på badet etter dusjing, og å bruke en avfukter i et rom der det tørkes tøy. Dette er noe som jeg har planer om å gjøre, for å unngå fuktskader. Anonymkode: a1162...3a9 Jepp. Men sjekk luftfuktigheten først, hvis du er flink til å bruke avtrekksvifta på badet kan det hende luftfuktigheten er så lav at det ikke er noe poeng i avfukter der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå