lirot!!! Skrevet 23. mai 2017 #1 Skrevet 23. mai 2017 Jeg var slank i mange år, kunne spise alt jeg hadde lyst på uten å legge på meg et gram🤗har vel alltid også vært i aktivitet både på jobb og privat🤗men hadde en periode med depresjon/samlivsproblemer der jeg raste opp i vekt- 10-12 kg på kort tid, var vel kanskje ikke så aktiv denne perioden og hadde vel et større mat-inntak....det ble slutt med mannen min og meg og jeg fant tilbake til meg selv og min egen livstil igjen🤗 Jeg ble vel mer aktiv igjen og trivdes godt, raste ned igjen i vekt og var tilbake der jeg engang var, jeg var fornøyd med hele tilværelsen.🤗 Jeg holdt vekten i noen år, la ikke på meg igjen og tok heller ikke av meg, jeg var tilfreds...men etter 6-7 år kom noen kilo krypende igjen...merket at jeg var litt "tung" i kroppen, oppblåst i magen og slapp, var ikke like aktiv som jeg hadde vært de siste åra heller kanskje...🤔 For noen mnd siden fant jeg ut at jeg måtte ta tak, buksene strammet🤔 Jeg begynte igjen å gå lange turer hver dag, 5-10 km, og på jobben er jeg daglig aktiv (jobber på sykehjem, noe jeg har gjort i 20 år)...i tillegg har jeg blitt hekta på klatring, ca 2t to dager i uka...hjemme driver jeg også stort sett med noe hver dag, støvsuging, rydding osv....sitter ikke mye på rompa🤔 Jeg har ikke gått ned et gram på 3 mnd, buksene er like stramme😐spiser frokost,-1-2 brødskiver, havregrøt eller 2 knekkebrød, ost og kjøttpålegg....lunsj i samme kategori, og prøver ikke spise for store middagsposjoner, fisk og kjøtt...prøver å drikke 1/2 liter - 1 l vann... Hva gjør jeg galt? Spiser nesten aldri godteri eller drikker brus- koser meg med et glass vin på helg, d er vel d hele🤔 Er det noen som har gode råd?🤗🤔
Pringle Skrevet 23. mai 2017 #2 Skrevet 23. mai 2017 Du må spise mindre. Når du ikke klarer det ved å bare redusere størrelsen på måltidene, og/eller godterispisingen har kommet ut av kontroll: Prøv kaloritelling. Estimer hvor mye du trenger for å holde vekta (trening.no/bmr), trekk fra hvor mange færre kalorier du trenger å spise for å gå ned 1% av din vekt pr uke (1 kg fettvev tilsvarer 7000 kalorier). Vei alt du spiser/drikker, og logg det. Hold deg til kaloriinntaket ditt hver dag, og du går ned. 1
lirot!!! Skrevet 23. mai 2017 Forfatter #3 Skrevet 23. mai 2017 (endret) Jeg spiser ikke godteri eller svært sjelden( og da ekstremt lite). ..ser ikke helt for meg å spise mindre enn 1 skive brød til frokost, eller 2 knekkebrød...da føler jeg at det blir sulting🤔veie maten, da føler jeg at jeg blir helt opphengt, og at d blir stressende🤔 Endret 23. mai 2017 av lirot!!! Skrivefeil/dårlig setning
Pringle Skrevet 23. mai 2017 #4 Skrevet 23. mai 2017 Jeg vet ikke hva slags råd du hadde sett for deg? Når du logger inntaket ditt, vil du lettere se hvor mye du faktisk spiser, og hvor du enklest kan kutte ned. Men hvis du ikke veier det du spiser, kan du ikke vite sikkert hvor mye det er, og da er du like langt. Du kan fint spise 1 brødskive/2 knekkebrød eller tilsvarende til frokost og lunsj. Du er nødt til å spise mindre. Men det kan og skal du gjøre uten å sulte deg, stresse eller bli opphengt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #5 Skrevet 23. mai 2017 Utifra det jeg leser med at du følte deg oppblåst og slapp ville jeg kanskje tatt en tur til legen. Hvis det er dette som er grunnen til at du gikk opp i vekt, og det ikke var slappheten og oppblåstheten som kom av at du spiste dårlig mat, så kan det være du mangler noen næringsstoffer eller f.eks har noe problem med bukspyttkjertelen. Det er viktig å få nok næring, og da er det ikke snakk om kalorier, det er snakk om alle de ulike mikronæringsstoffene kroppen trenger for å fungere skikkelig. F.eks de ulike vitaminene, spesielt kan mangel på D-vitamin gjøre deg slapp, ellers er det kjempemange næringsstoffer de fleste av oss får igjennom kosten, men som dermed vil føre til problemer dersom man ikke spiser dem. Du kjenner nok til kalium, kalsium, folat, jern osv. Ellers har jeg litt vanskelig for å tro at hvis du KUN spiser 2 knekkebrød med pålegg til frukost og lunsj pluss en vanlig middagsporsjon at du ikke går ned i vekt. Er du sikker på at du ikke spiser noe mer? Kanskje du spiser om natta til og med? Kanskje du skeier ut i helgene? Og da mener jeg ikke godteri, men f.eks mer middag, eller boller til frukost. Hva med at du skriver ned AKKURAT hva du har spist i dag? Anonymkode: d6e2c...eef
sofie777 Skrevet 23. mai 2017 #6 Skrevet 23. mai 2017 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. sofie777, mod
Anbefalte innlegg