Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens! Jeg lette etter en tråd for våreksamen 2017, men fant ingen, så oppretter en :) hvilke eksamener har dere denne våren? Jeg hadde vg3 norsk sidemål i dag og skal ha vg3 norsk hovedmål i morgen. Gruet meg og var skikkelig nervøs for i dag, men det gikk fint! Er det noen som har hatt sidemålseksamen i dag? Hva synes du/dere i så fall om oppgavene? Har du/dere forberedt dere til neste eksamen? Hvilke temaer tenker dere kan komme? Hvilken oppgave velger dere helst på langsvarsoppgaven i norsk?

i dag valgte jeg oppgave 4, og skrev en slags retorisk analyse. Jeg prøvde meg på en kreativ innledning, og brukte et par avsnitt på å forklare budskap/formål med teksten. Videre, i del 2 av oppgaven, skrev jeg om virkemidler, men glemte sirkelkomposisjon og kairos. I den siste delen, refleksjonsdelen, skrev jeg litt av hvert og prøvde egentlig bare å få frem mine tanker som kanskje kunne være nye og interessante for sensor. Til slutt avsluttet jeg med å svare på spørsmålet jeg hadde i innledningen. Alt i alt ble jeg ganske fornøyd! Tør ikke håpe på sekser, fordi jeg vet det er strengere på eksamen enn tentamen. Får bare vente og se :) 

Jeg har ingen anelse om hva som er tema for hovedmålseksamen i morgen. Kommer ikke til å gå for novelletolkning, helst ikke dikttolkning heller. Retorisk analyse av reklame er noe hærk. Kreativ eller resonnerende tekst er tommel opp, i alle fall om det er noe jeg kan noe om og/eller er interessert i. Ellers kan jeg skrive retorisk analyse av tekst som en nødløsning. Det var altså sistnevnte jeg gikk for i dag!

Hva gjør dere for å forberede dere til eksamen? 

Videoannonse
Annonse
Gjest Linaria
Skrevet

Er det bare for vgs-eksamen? Jeg hadde min siste eksamen i dag, nordisk syntaks og morfologi. Tror det gikk greit nok, men jeg skal helst få B på den for å komme inn på Master.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor folk henger seg opp i tema på norsk skriftlig eksamen. Det eneste man kan forberede seg til er jo alle sjangrene, virkemidler, epoker osv. Jeg ser ikke noe konkrete temaer i de siste eksamenene som man finner på udir.no, og synes det blir mye bortkastet tid å oppdatere seg på all verdens temaer, kanskje er det tema om samene da de hadde jubileum i år, kanskje handler det om sosiale medier, kanskje handler det om terrorisme, kanskje handler det om noe folkeeventyr, nasjonalisme, kommunikasjon, modernisme... Det skal bli så inni h**** godt å bli ferdig med eksamen i morgen og feire sommerferiens ankomst med champagne, sjokolade, grillmat og noe grønt!

Anonymkode: ddbc2...acb

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha gjort veldig dårlig research om du mener at du ikke fant noe tråd som omhandler eksamen.. 

Anonymkode: f2bec...c94

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha gjort veldig dårlig research om du mener at du ikke fant noe tråd som omhandler eksamen.. 

Anonymkode: f2bec...c94

Fant ingen her på KG. Antok at siden eksamen skjer nå om dagen, ville tråden være høyt oppe på siste innlegg-lista. Bladde nedover og fant ingenting. 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor folk henger seg opp i tema på norsk skriftlig eksamen. Det eneste man kan forberede seg til er jo alle sjangrene, virkemidler, epoker osv. Jeg ser ikke noe konkrete temaer i de siste eksamenene som man finner på udir.no, og synes det blir mye bortkastet tid å oppdatere seg på all verdens temaer, kanskje er det tema om samene da de hadde jubileum i år, kanskje handler det om sosiale medier, kanskje handler det om terrorisme, kanskje handler det om noe folkeeventyr, nasjonalisme, kommunikasjon, modernisme... Det skal bli så inni h**** godt å bli ferdig med eksamen i morgen og feire sommerferiens ankomst med champagne, sjokolade, grillmat og noe grønt!

Henger meg ikke veldig opp i tema, men synes det er morsomt å spekulere. Jeg vet at det kan bli hva som helst. Før har det gjerne vært noe som er dagsaktuelt, så det begrenser det jo litt, men det er fortsatt veldig mye. Er forsåvidt enig i at det er bedre å forberede seg på sjangre. 

Skrevet

Dette semesteret har jeg ingen vanlige typer eksamener, men har to rapporter som må skrives i webprosjekt (på 10 000 ord), og en rapport som må leveres i Strategisk Design + presentasjon av det vi har gjort. Så har jeg en obligatorisk innlevering i PHP. Alt dette skal være inne ca 1.juni, og jeg er superstresset :( 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tippet at temaet var nasjonalromantikk på enten sidemål eller hovedmål da jeg var oppe til eksamen, og jeg tippet helt rett. Jeg tror absolutt at det kan være lurt å forberede seg på de sentrale temaene i norskfaget, og at man har en god kjennskap til norsk litteraturhistorie. 

Anonymkode: 567c0...31d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For noen oppgaver! :rolleyes: 

alle gikk jo nesten ut på det samme?! Kunne de ikke ha en med kreativ tekst arg!  Alt var jo en form for analysering.. 

jah, nå lurer jeg på om jeg må ta eksamen på nytt. Første del svarte jeg bra på, fikk dårlig tid på del 2. Valgte oppgave 3 (hvorfor har de tatt med sidemål her forstår jeg ikke.. men men)  fikk helt hjernteppe og den så lettest ut, selv om jeg aldri har analysert en tale. 

Vurderete å sammenligne dikt, men da hadde jeg jo bare gjengitt del a føler jeg.. 

uansett jeg har dysleksi og har krav på mer tid, men jeg glemte å søke.  Så jeg har til sammen skrevet ca 800 ord. Men jeg skrev om retoriske virkemidler - appellformer osv. Har prøvd å søke litt, virker som om oppgaven er godt skrevet så kan det veie opp? 

Ønsker meg en 4er, men er vel dømt til å få 2, kanskje 3 med så få ord? 

Hvordan gikk det med dere? :) 

Anonymkode: ee422...847

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

alle gikk jo nesten ut på det samme?! Kunne de ikke ha en med kreativ tekst arg!  Alt var jo en form for analysering.. 

jah, nå lurer jeg på om jeg må ta eksamen på nytt. Første del svarte jeg bra på, fikk dårlig tid på del 2. Valgte oppgave 3 (hvorfor har de tatt med sidemål her forstår jeg ikke.. men men)  fikk helt hjernteppe og den så lettest ut, selv om jeg aldri har analysert en tale. 

Vurderete å sammenligne dikt, men da hadde jeg jo bare gjengitt del a føler jeg.. 

uansett jeg har dysleksi og har krav på mer tid, men jeg glemte å søke.  Så jeg har til sammen skrevet ca 800 ord. Men jeg skrev om retoriske virkemidler - appellformer osv. Har prøvd å søke litt, virker som om oppgaven er godt skrevet så kan det veie opp? 

Valgte også oppgave 3 i dag - skrev også 800 ord,tilsammen på både kort og lang. Tror at så lenge teksten er bra skrevet og du får med det du trenger, så skal vel ikke lengde på langsvarsoppgaven ha SÅ mye å si?

Jeg glemte forsåvidt å legge ved kildehenvisning til læreboken, så spent på hvor mye det trkker ned :(

Anonymkode: c4823...ca8

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Valgte også oppgave 3 i dag - skrev også 800 ord,tilsammen på både kort og lang. Tror at så lenge teksten er bra skrevet og du får med det du trenger, så skal vel ikke lengde på langsvarsoppgaven ha SÅ mye å si?

Jeg glemte forsåvidt å legge ved kildehenvisning til læreboken, så spent på hvor mye det trkker ned :(

Godt vi er flere :) 

Håper det for våres del.. 

jeg husket å ta den med som kilde, meen er veldig usikker på om jeg skrev opp kilden rett. Så vi er sånn ca i samme båt :fnise: 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte også nr 3! Virker som at mange valgte den. Jeg skrev også om appellformer og språklige virkemidler. Skrev drøyt 2000 ord til sammen på hele besvarelsen. Følte jeg gjentok meg selv en del fordi at jeg tok opp noe i en sammenheng også igjen senere og utdypet det, men om jeg hadde endret strukturen slik at jeg kun hadde tatt det opp én gang ville det blitt uoversiktlig og rotete tror jeg. 

Håper ikke lengden betyr noe særlig. Kan se for meg at sensor vil bruke minst mulig tid på hver besvarelse i og med at de har såpass mange på kort tid. Læreren min har sagt at antall ord betyr svært lite, det er innholdet som teller! 

Skulle ønske det var kreativ tekst med. Kunne jo skrevet essay på resonnerende tekst-oppgaven (tror det var nr 2), men likte ikke helt selve oppgaven og synes ikke det virket spennende. 

Ønsker meg sekser jeg :) tviler på at jeg får det uten revolusjonære tanker eller blåser sensor av banen. Regner med at det blir en femmer :) 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt vi er flere :) 

Håper det for våres del.. 

jeg husket å ta den med som kilde, meen er veldig usikker på om jeg skrev opp kilden rett. Så vi er sånn ca i samme båt :fnise: 

Haha, krysser fingrene for oss begge! Hadde du nynorsk i går?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte også oppgave 3! Skrev ca. 1350 ord totalt på hele eksamenen. Følte også at jeg gjentok meg selv, og kanskje ikke gikk nok i "dybden". Men fikk med alle appellformene, og gjorde så godt jeg kunne! :P Blir spennende å se hvordan dette gikk. Fortell gjerne mer om hvordan dere valgte å løse oppgavene!

Anonymkode: 86d0a...54d

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, fitlife skrev:

Jeg valgte også nr 3! Virker som at mange valgte den. Jeg skrev også om appellformer og språklige virkemidler. Skrev drøyt 2000 ord til sammen på hele besvarelsen. Følte jeg gjentok meg selv en del fordi at jeg tok opp noe i en sammenheng også igjen senere og utdypet det, men om jeg hadde endret strukturen slik at jeg kun hadde tatt det opp én gang ville det blitt uoversiktlig og rotete tror jeg.

Akkurat slik føler jeg det også! :P

Anonymkode: 86d0a...54d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det som er digg, er å være ferdig med alle oppgavene med god tid igjen, tenke at "dette gikk jo bra", og så ser man at alle de andre strever med å bli ferdig innen den tiden man har til rådighet, og så hører man flere av de andre snakke om hvor vanskelig eksamen var, et godt tegn :)

Endret av JackIost
Skrevet

Gikk for oppgave 4 jeg. Sliter med langsvarsoppgaver, de blir alltid litt i korteste laget - så blir litt stressa av å se antall ord enkelte har brukt :laugh: Satt hele tiden ut for å få ned flest mulig ord, oppgave i seg selv var lett :)

Gjest Linaria
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flere ord betyr ikke nødvendigvis bedre karakter. Jeg har fått A på universitetseksamen med 800 ord. Hvilke temaer fikk dere?

Skrevet
4 timer siden, Linaria skrev:

Flere ord betyr ikke nødvendigvis bedre karakter. Jeg har fått A på universitetseksamen med 800 ord. Hvilke temaer fikk dere?

Sant det! På ungdomsskolen skrøt folk av at de hadde så mange ord på innleveringer og lignende, og vi spurte alltid hverandre hvor mange ord en hadde skrevet. Som om det var målet i livet å skrive mange ord. Facepalm. 

Husker ikke hva de andre oppgavene var og tok ikke noe særlig tid til å lese de andre vedleggene, men jeg tror alle oppgavene handlet om språk i Norge. Ett vedlegg om samisk, ett om nynorsk og språklig mangfold, noen dikt (tror ett av de het "Ville veier"). En av oppgavene var å sammenligne teksten om samisk og en tale om nynorsk og språklig mangfold, en var å skrive en resonnerende tekst der en skulle reflektere over hvordan språk skaper/påvirker identitet. Husker ikke den siste. Kortsvarsoppgaven handlet om modernismen. Ser ikke helt sammenhengen mellom kort- og langsvarsoppgavene, men det var tydelig at språk var tema blant langsvarsoppgavene i alle fall :) 

Gjest Linaria
Skrevet
3 minutter siden, fitlife skrev:

Sant det! På ungdomsskolen skrøt folk av at de hadde så mange ord på innleveringer og lignende, og vi spurte alltid hverandre hvor mange ord en hadde skrevet. Som om det var målet i livet å skrive mange ord. Facepalm. 

Husker ikke hva de andre oppgavene var og tok ikke noe særlig tid til å lese de andre vedleggene, men jeg tror alle oppgavene handlet om språk i Norge. Ett vedlegg om samisk, ett om nynorsk og språklig mangfold, noen dikt (tror ett av de het "Ville veier"). En av oppgavene var å sammenligne teksten om samisk og en tale om nynorsk og språklig mangfold, en var å skrive en resonnerende tekst der en skulle reflektere over hvordan språk skaper/påvirker identitet. Husker ikke den siste. Kortsvarsoppgaven handlet om modernismen. Ser ikke helt sammenhengen mellom kort- og langsvarsoppgavene, men det var tydelig at språk var tema blant langsvarsoppgavene i alle fall :) 

Haha, jeg vet. Jeg har sittet i fag på høyere nivå på universitetet der folk skryter av at de har skrevet 25 sider på en maks 7-sidersoppgave, og du ser bare foreleseren bli livredd for å måtte lese massevis av lange oppgaver :P

Høres ut som interessante temaer i hvert fall :P

Skrevet
28 minutter siden, Linaria skrev:

Haha, jeg vet. Jeg har sittet i fag på høyere nivå på universitetet der folk skryter av at de har skrevet 25 sider på en maks 7-sidersoppgave, og du ser bare foreleseren bli livredd for å måtte lese massevis av lange oppgaver :P

Høres ut som interessante temaer i hvert fall :P

Hahaha kan se for meg å være lærer i en sånn situasjon, forferdelig! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...