AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #1 Skrevet 23. mai 2017 Jeg har et barn som av ulike grunner ikke kan ta vaksinene. Hun er med andre ord en av de få som er avhengig av at andre foreldre gjør sin jobb og vaksinerer barna sine. Vi skal passe på å kun omgås andre som er blitt vaksinerte. Jeg nekter å ta en risiko på dette her, jeg kunne aldri tilgitt hverken meg selv eller foreldre som velger vekk vaksinering om noe hadde skjedd med mitt barn fordi hun ikke kan få vaksinene. Hvordan gjør vi det med barnehagen? Har vi mulighet til å få oversikt over vaksinerte barn før vi søker? (ikke navn altså, men % eller noe). I barnehagen sprer jo sykdommer seg veldig fort, og uvaksinerte barn kan være smittebærere. Hun skal ikke i barnehagen før til høsten om et år, men dette er jo noe vi må begynne å tenke på nå.. Hun er fremdeles veldig liten. Jeg har ikke muligheten til å være hjemme med henne i til hun begynner på skolen.. Hva kan man gjøre her? Anonymkode: e5ae0...9d3
Måbarefåsiat... Skrevet 23. mai 2017 #2 Skrevet 23. mai 2017 Jeg forstår din engstelse, men jeg håper virkelig ikke dere får utlevert helseopplysninger av den typen på de andre barna. Kan ikke huske vi har blitt spurt om det heller, verken i bhg eller på skolen. 15
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #3 Skrevet 23. mai 2017 Tviler på at det er mulighet for at du skal få vite noe om barnas helse uten at foreldrene da godkjenner det, og det tviler jeg egentlig på at alle går med på... Anonymkode: ef116...8ed 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #4 Skrevet 23. mai 2017 Du kan jo uansett aldri få full oversikt over hvem som er rundt barnet ditt og om de eventuelt er vaksinert. Anonymkode: ef116...8ed 18
Hedda-78 Skrevet 23. mai 2017 #5 Skrevet 23. mai 2017 Vi måtte fylle ut et helseskjema da vårt barn startet i bhg, og der måtte vi svare på om barnet hadde fulgt barnevaksinasjonsprogrammet. Men jeg tviler jo på at barnehagen kan eller vil gå ut med slike opplysninger. Uansett så får du jo ikke vite det før søknadsfristen. Og uvaksinerte barn kan jo begynne i bhg etter at ditt barn har begynt. 11
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #6 Skrevet 23. mai 2017 Du skal ikke få den type informasjon, men det du kan gjøre er å ringe til de aktuelle barnehagene og snakke med styrer i de barnehagene dere vurderer for å høre hva den tenker om uvaksinerte barn og deres bekymring for deres barn. Men hvis det er slik at barnet ditt ikke kan vaksineres, vil ikke helsevesenet kunne gi deg informasjon om hvordan det blir i forhold til bhg og skole for barnet? Anonymkode: 2d1b3...fdd 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #7 Skrevet 23. mai 2017 Hvorfor kan ikke barnet ditt vaksineres? Anonymkode: 7875d...955 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #8 Skrevet 23. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan ikke barnet ditt vaksineres? Anonymkode: 7875d...955 Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: 4899b...1cf 8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #9 Skrevet 23. mai 2017 Du har selvfølgelig ingen rett på å få utlevert helseopplysninger om andre barn, alvorlig talt. Jeg er for at folk vaksinerer, men her går du over grensen. Uansett kommer du aldri til å kunne forsikre deg om at datteren din ikke omgås uvalsinerte barn, hverken i barnehagen, skolen, i nabolaget, på lekeplassen, i svømmehallen eller på fremtidige aktiviteter. Du kan kun satse på flokkimmunitet, og får håpe det holder. Anonymkode: 2b15e...0e0 15
Gjest GulSol Skrevet 23. mai 2017 #10 Skrevet 23. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: 4899b...1cf Jeg er ikke ab, men lurer på det samme - fordi jeg er uvitende og nysgjerrig.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #11 Skrevet 23. mai 2017 Her må du roe ned hysteriet. Det er helt riktig at man er mer utsatt for sykdommer pga folk som ikke vaksinerer - men dette er en tendens og innebærer ikke at det faktisk er reell risiko for et barn å få meslinger feks. Det er fortsatt veldig sjeldent. Du har ikke fått den informasjonen du har krav på og bør derfor oppsøke helsestasjone eller lege igjen. Dette blir HYSTERI. Anonymkode: 995b7...553 14
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #12 Skrevet 23. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et barn som av ulike grunner ikke kan ta vaksinene. Hun er med andre ord en av de få som er avhengig av at andre foreldre gjør sin jobb og vaksinerer barna sine. Vi skal passe på å kun omgås andre som er blitt vaksinerte. Jeg nekter å ta en risiko på dette her, jeg kunne aldri tilgitt hverken meg selv eller foreldre som velger vekk vaksinering om noe hadde skjedd med mitt barn fordi hun ikke kan få vaksinene. Hvordan gjør vi det med barnehagen? Har vi mulighet til å få oversikt over vaksinerte barn før vi søker? (ikke navn altså, men % eller noe). I barnehagen sprer jo sykdommer seg veldig fort, og uvaksinerte barn kan være smittebærere. Hun skal ikke i barnehagen før til høsten om et år, men dette er jo noe vi må begynne å tenke på nå.. Hun er fremdeles veldig liten. Jeg har ikke muligheten til å være hjemme med henne i til hun begynner på skolen.. Hva kan man gjøre her? Anonymkode: e5ae0...9d3 Herlighet, her må du ta et møte ned legen. For enten har du sovet i timen eller så har du ikke fått de opplysningene du trenger! Dette blir og er hysteri! Du kan aldri forsikre deg 100% mot noe, noe sted! Du må bare satse på at flokkimmunitet holder. De aller aller fleste vaksinerer barna sine, heldigvis. Men hvis ikke barnet ditt kan være utenom hus ever, så er der kanskje en øde øy dere kan bure dere inne på... herlighet... Anonymkode: ff56f...6d3 10
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #13 Skrevet 23. mai 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her må du roe ned hysteriet. Det er helt riktig at man er mer utsatt for sykdommer pga folk som ikke vaksinerer - men dette er en tendens og innebærer ikke at det faktisk er reell risiko for et barn å få meslinger feks. Det er fortsatt veldig sjeldent. Du har ikke fått den informasjonen du har krav på og bør derfor oppsøke helsestasjone eller lege igjen. Dette blir HYSTERI. Anonymkode: 995b7...553 Exactly my point 👏🏼 Anonymkode: ff56f...6d3 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #14 Skrevet 23. mai 2017 56 minutter siden, GulSol skrev: Jeg er ikke ab, men lurer på det samme - fordi jeg er uvitende og nysgjerrig. Noen kan ikke vaksineres grunnet sykdommer. Om TS sitt barn har immunsvikt anbefaler jeg TS å lese opp om retningslinjene for vaksinering av barn med immunsvikt. https://www.fhi.no/sv/vaksine/reisevaksiner/anbefaling-om-vaksiner-til-pasienter-med-primar-medfodt-immunsvikt/ Det er nemlig noen vaksiner barnet da kan ta. F.eks difteri, kikhoste, polio og stivkrampevaksinen kan tas selv om barnet har immunsvikt fordi den består kun av inaktive komponenter. Anonymkode: 2695f...1ac 3
Lingwipande Skrevet 23. mai 2017 #15 Skrevet 23. mai 2017 Jeg har også et barn som har måttet utsette vaksiner og følge eget vaksinasjonsprogram og syns det har vært vanskelig med tanke på barnehage og slikt.. har snakket med helsesøster og hun kunne gi et ca tall på hvor mange hun visste som IKKE vaksinerte..selvsagt uten å oppgi noen form for opplysninger om familiene..alt blir jo registrert.. ta en prat med helsesøster der du bor
Gjest making.a.mess Skrevet 23. mai 2017 #16 Skrevet 23. mai 2017 Jeg har også et barn som ikke kan vaksineres. Bhg får ikke gjort noe med dette. De kan bare opplyse deg om hvilke sykdommer det er utbrudd av i bhg. Jeg fikk beskjed når det dukket opp tilfeller av kusma. Da kunne jeg jo velge å bli hjemme x antall uker. Og ja du må betale bhg selv om barnet ditt er hjemme aldri så lenge. Du må 1) ta sjansen på å sende barnet i bhg eller 2) bli hjemme
Rotemor Skrevet 23. mai 2017 #17 Skrevet 23. mai 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her må du roe ned hysteriet. Det er helt riktig at man er mer utsatt for sykdommer pga folk som ikke vaksinerer - men dette er en tendens og innebærer ikke at det faktisk er reell risiko for et barn å få meslinger feks. Det er fortsatt veldig sjeldent. Du har ikke fått den informasjonen du har krav på og bør derfor oppsøke helsestasjone eller lege igjen. Dette blir HYSTERI. Anonymkode: 995b7...553 Signerer
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #18 Skrevet 23. mai 2017 Jeg forstår TS’ bekymring, men barnehagene gir ikke ut slike opplysninger. Enkelte forholdsregler kan man likevel ta: det finnes grupper i befolkningen der vaksineandelen er lavere enn hos gjennomsnittet. De mest kjente er Jehovas Vitner og Steinerbevegelsen. Jeg vet ikke om det finnes Jehovas Vitner-barnehager, men Steinerbarnehager finnes jo i rikt monn rundt om. Var jeg deg, så ville jeg unngått Steinerbarnehage, og søkt barnet inn i en helt gjennomsnittlig og ordinær barnehage. Anonymkode: 6e3be...39f 6
Handful Skrevet 23. mai 2017 #19 Skrevet 23. mai 2017 Jeg tror ikke barnehagen vet at vårt barn er vaksinert? Isåfall må de få opplysningene fra helsesøster, for vi har aldri blitt spurt om det.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #20 Skrevet 23. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen kan ikke vaksineres grunnet sykdommer. Om TS sitt barn har immunsvikt anbefaler jeg TS å lese opp om retningslinjene for vaksinering av barn med immunsvikt. https://www.fhi.no/sv/vaksine/reisevaksiner/anbefaling-om-vaksiner-til-pasienter-med-primar-medfodt-immunsvikt/ Det er nemlig noen vaksiner barnet da kan ta. F.eks difteri, kikhoste, polio og stivkrampevaksinen kan tas selv om barnet har immunsvikt fordi den består kun av inaktive komponenter. Anonymkode: 2695f...1ac Huff, jeg har en venninne som har en bror med immunsvikt. Under svineinfluensaen så måtte hun for eksempel vaksinere seg før hun fikk lov til å komme hjem til jul. Ellers så er det inderlig synd på denne gutten, fordi han ikke kunne gå på vanlig skole fordi noen foreldre var vaksinemotstandere. Anonymkode: 3ac96...cd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå