Gå til innhold

Kjøpt noe på fullpris med byttelapp, nå er varen på salg, ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte en ganske dyr genser til en venninne i bursdagsgave. Denne hadde hun ønsket seg, så hun fikk 2 like. 
Heldigvis hadde jeg fått byttelapp over prisen, hvor det står "byttes på X innen 31.05.17". Jeg har også kvitteringen som viser at jeg betalte fullpris på varen. 

Jeg skulle bytte den for henne fordi hun var på besøk i byen min en helg og bor langt unna (bursdag lørdag, reiste søndag), så vi rakk ikke bytte før hun reiste. Vi gikk inn på nettbutikken på lørdag og hun pekte ut noe annet hun syntes var fint, og i dag dro jeg ned for å bytte.

Nå er varen på 70% salg. Den må ha blitt satt på salg denne uken, for jeg kjøpte den forrige uke på fullpris. 

Jeg vet at ikke butikken har KRAV om å bytte varer, men når det står en byttelapp med dato + at jeg har kvittering så burde det vel være greit? Nå nekter de la meg bytte til noe til tilsvarende pris. Genseren kostet opprinnelig 600,- og er nå satt ned til 180,- Det er jo en vesentlig forskjell, og hvis jeg skal kjøpe noe for tilsvarende sum så må jeg jo legge på 420,-, så da blir jeg jo å bruke 1020,- på en bursdagsgave...

Hva blir rett her? Kan butikken kun gi meg tilbudsbyttepris når jeg har byttelapp (med dato fra akkurat den butikken) og kvittering som er under 1 uke gammel? 

Anonymkode: c2f55...411

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel 14-dagers angrerett, og da har du krav på full refusjon av pengene! 

Anonymkode: 25ca6...201

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke angrerett på kjøp i butikk (med mindre butikken selv har en slik ordning da).

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Forbrukerkjøpsloven er klar og butikken følger loven. At du taper på dette er din risiko. 

(Er jo og en merkeligbtid på året med 70 % salg, da.)

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Angrerett gjelder ved nettkjøp, ikke kjøp over disk. Unntaket er om butikken går utover lovens minimumskrav og gir x dagers åpent kjøp. Det vil i tilfellet stå på kvitteringen. 

Anonymkode: 2fd53...38a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken butikk er det? 14 dagers angrerett gjelder kun på nett å butikken gjør egentlig akkurat som den vill her men alle butikker har jo sine regler. Så hva står det på kvitteringenen angående bytterett/åpent kjøp  og bytte av salgsvarer? 

Anonymkode: 03841...bf9

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp varen på salg. Så har du kjøpt den til salgspris.

Så bytter du den som du har til fullpris til andre ting du har lyst på til den fulle prisen.

Anonymkode: 661c1...6cc

AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen rettigheter, men butikken har som regel en form for refusjon som service. Det er derimot ikke alltid du får penger igjen, men et gavekort. 

Du må bare snakke med butikken. 

Anonymkode: ec08e...907

Skrevet

Nei, det er ikke merkelig med salg. Jeg jobber i en butikk på et senter og det er gudbedremeg salg hele tiden. Kundeklubber og markedsdager og sommersalg... både i butikkregi, kjederegi og senterregi. 
Hvis butikken har åpent kjøp, kan du få pengene igjen. Hvis du skal bytte, får du bytte for det du har på byttelappen. Sånn gjør vi det i hvert fall.
Å kjøpe ting som kommer på salg om en uke, er alltid en risiko.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve å snakke med butikksjefen? H*n er kanskje opptatt av at butikken får gode omtaler. Hvis du ikke får viljen din her, så kommer du kanskje til å fortelle dette til flere personer, som kanskje forteller det til andre. Som gjør at de får et dårlig rykte på seg... Jeg er slik selv. Opplever jeg EKSTREMT dårlig kundeservice, som for eksempel Eplebutikken, så forteller jeg dette og handler aldri der igjen. De tjener mer på at du får viljen din og heller forteller folk du kjenner om det snille de gjorde :)

Vet ikke om det var så klart skrevet haha.. 

Anonymkode: f12cf...a8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Nei, det er ikke merkelig med salg. Jeg jobber i en butikk på et senter og det er gudbedremeg salg hele tiden. Kundeklubber og markedsdager og sommersalg... både i butikkregi, kjederegi og senterregi. 
Hvis butikken har åpent kjøp, kan du få pengene igjen. Hvis du skal bytte, får du bytte for det du har på byttelappen. Sånn gjør vi det i hvert fall.

Dette vet man jo ikke som kunde. Da ville jo alle ha ventet til den blir satt ned. 

Anonymkode: 5caa2...ca4

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette vet man jo ikke som kunde. Da ville jo alle ha ventet til den blir satt ned. 

Joda, det vet man! Og alle venter ikke, da kan det nemlig hende varen er utsolgt. Og man vet heller ikke alltid hva som kommer på salg, jeg snakket salg generelt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp varen på salg. Så har du kjøpt den til salgspris.

Så bytter du den som du har til fullpris til andre ting du har lyst på til den fulle prisen.

Anonymkode: 661c1...6cc

Men jeg får jo ikke bytte den av butikken til fullpris, det er jo det som er problemet her. :(

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingen rettigheter, men butikken har som regel en form for refusjon som service. Det er derimot ikke alltid du får penger igjen, men et gavekort. 

Du må bare snakke med butikken. 

Anonymkode: ec08e...907

Har forsøkt å snakke med butikken. De sier at jeg kan få bytte for 180,- (som er nåværende salgspris) og ikke 600 (som jeg betalte for den for noen dager siden).

2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg trodde ikke den kom til å komme på salg :( Var en fin genser som er veldig sommerlig, men de mener at den går under "17.mai tøy" og det skulle de visst ha salg på nå. Jaja, jeg har ikke noe med hva de skal ha/ikke ha på salg, men er jo veldig dumt når de gladelig setter på en byttelapp med dato til slutten av måneden, men ikke lar meg bytte den for hva som ble betalt.

Butikken taper jo i praksis ingenting på det, for om jeg velger en annen genser til 600,- så har jeg fortsatt kjøpt EN genser og lagt igjen 600,-

Jeg vet at ikke alle butikker har 14 dagers angrerett, men når de setter på en BYTTElapp, så må man vel få bytte? 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken butikk er det? 14 dagers angrerett gjelder kun på nett å butikken gjør egentlig akkurat som den vill her men alle butikker har jo sine regler. Så hva står det på kvitteringenen angående bytterett/åpent kjøp  og bytte av salgsvarer? 

Anonymkode: 03841...bf9

Det står ingenting, kun pris på varen, dato og hva varen het. Er en liten butikk og ikke en stor kjede, så er ikke som feks G-Sport som har retningslinjer som gjelder alle butikkene. 

Anonymkode: c2f55...411

AnonymBruker
Skrevet

Joda, det vet man! Og alle venter ikke, da kan det nemlig hende varen er utsolgt. Og man vet heller ikke alltid hva som kommer på salg, jeg snakket salg generelt. 

Nei, man vet da ikke når en vare kommer på salg. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, man vet da ikke når en vare kommer på salg. 

Nei, det stemmer. Det vet ikke alltid vi i butikken før rett innpå, heller. Men i hvert fall i senter så vet man at det regelmessig kommer salg og tilbud i form an klubbdager, nattåpent etc.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det stemmer. Det vet ikke alltid vi i butikken før rett innpå, heller. Men i hvert fall i senter så vet man at det regelmessig kommer salg og tilbud i form an klubbdager, nattåpent etc.

Klart, men skal man da la være å handle bursdagsgaver til noen som har bursdag rundt denne tiden? Er gavekort eneste utvei? 

Skrevet

Klart, men skal man da la være å handle bursdagsgaver til noen som har bursdag rundt denne tiden? Er gavekort eneste utvei? 

Men herregud da. De fleste normale mennesker handler det de skal ha når de trenger det. TS var bare itt satt ut av at det nå var på salg det hun hadde kjøpt. Prøver bare å si at det er helt normalt at det er salg rundt neste hjørne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan prøve å snakke med butikksjefen? H*n er kanskje opptatt av at butikken får gode omtaler. Hvis du ikke får viljen din her, så kommer du kanskje til å fortelle dette til flere personer, som kanskje forteller det til andre. Som gjør at de får et dårlig rykte på seg... Jeg er slik selv. Opplever jeg EKSTREMT dårlig kundeservice, som for eksempel Eplebutikken, så forteller jeg dette og handler aldri der igjen. De tjener mer på at du får viljen din og heller forteller folk du kjenner om det snille de gjorde :)

Vet ikke om det var så klart skrevet haha.. 

Anonymkode: f12cf...a8b

En butikk rår ikke dårlig rykte på seg av å følge forbrukerkjøpsloven. Snakker kunden butikken "ned" fordi butikken følger loven, så er det kunden som er urimelig noe folk flest forstår. 

Butikksjefer gir beskjed til sine underordnede om hvordan ting gjøres i butikken. Detfor betviler jeg sterkt at ts eller andre kommer noen bei med å "smiske" med butikksjefen, snarere tvert imot, ts vil dumme seg ut og vise at hun er en urimelig kunde. 

Og en ting til: vi kan jo da alle gå tilbake og kreve fullpris når en vare senere kommer på salg. Hvordan går det da med butikkene? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Men herregud da. De fleste normale mennesker handler det de skal ha når de trenger det. TS var bare itt satt ut av at det nå var på salg det hun hadde kjøpt. Prøver bare å si at det er helt normalt at det er salg rundt neste hjørne.

Hva er poenget ditt? Selvfølgelig er det leit at noe man har kjøpt som man vil bytte har nå blitt satt ned i pris, og TS lurer vel heller på hvordan hun skal løse dette. 

For nei, man vet ikke når en vare blir satt ned, og TS går jo også innunder din definisjon av normale mennesker som handlet bursdagsgaven når hun trengte å kjøpe den. 

At det er normalt med salg vet jo alle, og det er vel strengt tatt ikke relevant. 

Skrevet

Hva er poenget ditt? Selvfølgelig er det leit at noe man har kjøpt som man vil bytte har nå blitt satt ned i pris, og TS lurer vel heller på hvordan hun skal løse dette. 

For nei, man vet ikke når en vare blir satt ned, og TS går jo også innunder din definisjon av normale mennesker som handlet bursdagsgaven når hun trengte å kjøpe den. 

At det er normalt med salg vet jo alle, og det er vel strengt tatt ikke relevant. 

Jeg fortalte for mange innlegg siden hvordan det kunne løses. Så var det en som kommenterte at det var merkelig med salg nå, og jeg sier det er det ikke. Og dermed var kjøttbeinet kastet og noen gnagde seg fast i det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En butikk rår ikke dårlig rykte på seg av å følge forbrukerkjøpsloven. Snakker kunden butikken "ned" fordi butikken følger loven, så er det kunden som er urimelig noe folk flest forstår. 

Butikksjefer gir beskjed til sine underordnede om hvordan ting gjøres i butikken. Detfor betviler jeg sterkt at ts eller andre kommer noen bei med å "smiske" med butikksjefen, snarere tvert imot, ts vil dumme seg ut og vise at hun er en urimelig kunde. 

Og en ting til: vi kan jo da alle gå tilbake og kreve fullpris når en vare senere kommer på salg. Hvordan går det da med butikkene? 

TS har jo bytterett til 31. mai. Så nei, hvem som helst kan ikke trappe opp og forvente refusjon for pengene/bytte med mindre det er en reklamasjonssak eller at man har bytterett. 

Når man har bytterett, og man ikke kan bytte for den prisen man opprinnelig kjøpte for, ja, da gir det et dårlig rykte på butikken. Da er det jo ingen som vil handle gaver der i tilfelle en vare blir satt ned i pris og man sitter i samme situasjon selv. Bytterett er helt essensielt når man kjøper gaver. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...