AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #1 Skrevet 23. mai 2017 Fader altså ! Jeg har nå prestert å legge på meg ganske mye på ett år. for å si det sånn så var bunaden hinsides knapp i år Jeg skjønner jo at jeg har hatt i meg for mye kalorier, og jeg har ikke evnet å se det selv. Er middels aktiv, 30 år, 175 høy og vil ned ca 10 kg. Gode kostholdstips/ planer som lar seg følge over tid mottas med stor takk. Anonymkode: 5856d...91e
Mr. Kilmister Skrevet 23. mai 2017 #2 Skrevet 23. mai 2017 Løp som et helvete i motbakker, du vil rase ned i vekt. Men vær forsiktig med alt som er godt, typisk øl, brus, sjokolade og potetgull. Ellers spiser du bare vanlig. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #3 Skrevet 23. mai 2017 Er nok det at det har skeiet litt ut med "gode " ting ja. Mener ikke jeg spiser enorme mengder tomme kalorier, men blir alt for ofte "litt her og litt der". Er student. Alt for ofte blir innleverings -/eksamensstress døyvet med diverse:p også øl ja.. skjerpings Anonymkode: 5856d...91e
Gjest EkteMannen Skrevet 23. mai 2017 #4 Skrevet 23. mai 2017 Hei, Har ingen konkrete kostholdsråd, i hovedtrekk er det kalorier inn Vs kalorier ut. Men mitt råd er finn ut hvor din svakhet er, og hva som er viktig for deg. For min egen del så er min svakhet overspising av middagsmat. Det har jeg løst ved at 2 dager i uka kutter jeg middagen (event. spiser jeg en bitteliten porsjon sammen med ungene). Da blir det fort litt 5:2 light diett. Det som var viktig for meg var å kunne kose meg av og til med god samvittighet. Jeg satt fredag som min kosedag og stappe meg med godt, men ingenting resten av uka. Etter en kort innkjøringsperiode gikk jeg lei, nå må jeg nærmest tvinge meg til å spise litt godteri hver fredag for å minne meg på at de egentlig ikke er så godt likevel. Resultatet for min del er en veldig langsom vektnedgang med minimal innsats.
Pringle Skrevet 23. mai 2017 #5 Skrevet 23. mai 2017 Skal du ha en god plan, må du lage den selv, for det er du som skal følge den. Men du kan få informasjon, råd og innspill. Hva trenger du hjelp med? Hvilke utfordringer har du? Og motsatt, hvilke personlige egenskaper og omstendigheter i livet ditt kan du bruke til din fordel?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #6 Skrevet 24. mai 2017 Spis mindre enn du forbrenner. Planen legger du selv etter egne ønsker og behov; kanskje passer det best for deg å øke treningsmengdene uten å kutte drastisk ned på kostholdskaloriene? Kanskje passer det deg bedre å fokusere på maten? I hvert fall en god start å få oversikt over hva du inntar ila en uke og ta det derfra. Ikke begynn på noen tullete dietter, fokuser på et mest mulig normalt, men bevisst kosthold. Anonymkode: 93586...0a2 1
Puny Skrevet 24. mai 2017 #7 Skrevet 24. mai 2017 Det er fint å trene, men det er mye viktigere hvor mange kalorier du spiser hvis du skal ned i vekt. Du må for eksempel trene veldig hardt og lenge for å bli kvitt en pose potetgull, som jo ikke tar spesielt lang tid å spise.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #8 Skrevet 24. mai 2017 20 timer siden, Hemmingroad skrev: Løp som et helvete i motbakker, du vil rase ned i vekt. Men vær forsiktig med alt som er godt, typisk øl, brus, sjokolade og potetgull. Ellers spiser du bare vanlig. Brus kan du fint drikke, pass på at det er feks er pepsi max som inneholder null kalorier Anonymkode: 90cf3...96e
Pringle Skrevet 24. mai 2017 #9 Skrevet 24. mai 2017 Da kan du snart sette opp en strategi! Antall måltider forårsaker ikke i seg selv mer eller mindre sultfølelse, og "blodsukker" er blåst opp noe forferdelig i media; du kan spise alle kaloriene dine i ett måltid eller i femten, bare finn ut om du trives med småspising, eller om færre og større måltider er bedre for deg. Uansett - spis nok. Når du spiser nok, er næringsinntaket ditt sikret, og da er ikke sultfølelse noe å bekymre seg om. Tanken på å bli sulten er sannsynligvis en større grunn til at man blir sulten, og tanken på at man skal ned i vekt (og derfor må spise mindre), kan stresse deg, og stresset gjøre deg sulten. Og selv om tanken ikke har streifet deg engang, kan man få ideen fra artikler i media og fra reklame for "mellommåltider" og snacksprodukter. Vi blir sultne, det er helt normalt og ingenting å være redd for. Bare spis nok, og spis godt. Du skal fremdeles spise godt og nok mens du går ned i vekt. Du kutter bare på overflødige kalorier, og lar kroppens fettreserver utgjøre noe av det daglige drivstoffet. Det er utallige måter å spise nok og godt. Du skal bare finne en måte som er bra for deg. Liker du brød, så prioriter brød og spis mindre middager. Er du sulten om kvelden, så må du enten spise mer tidligere på dagen for å unngå dette, eller planlegge et større (men ikke for stort) måltid som du kan se fram til på kvelden. Det er fint at du har redusert inntaket av øl. Alkohol, godteri, snacks og fastfood er kaloritett og har lite næring og det er lett å få i seg for mange kalorier på kort tid. Derfor er det lurt å spise junkfood sjeldnere, og hjemmelaget mat oftere. Hva som er ofte og sjelden må du selv finne ut av, men en ofte brukt tommelfingerregel er 80/20, dvs at 80% av kaloriene dine er ordentlig mat, og for de resterende 20% kan du spise/drikke hva som helst. Når du skal ned i vekt har du behov for like mye næring som ellers, så jeg vil nok anbefale at du spiser minst 90% ordentlig mat så lenge målet ditt er vektnedgang, og så 80/20 når du når målvekta. Det er selvfølgelig umulig å avgjøre helt eksakt hva som er junk og hva som er mat, så bruk dette som en øvelse i å utøve sunn fornuft. 1
sofie777 Skrevet 25. mai 2017 #10 Skrevet 25. mai 2017 Tråden er ryddet for brudd på følgende regel: Sitat * Kommentarer og vurderinger angående kropp, både ens egen og andres. Kvinneguiden ønsker ikke å være en arena som trigger sykdom og bidrar til kroppspress, vi tillater derfor ikke referanseverdiene høyde og vekt kombinert. Les mer her. sofie777, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå