Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! For 1 måned siden startet jeg i ny jobb via et bemanningsbyrå, hvor 10 stykker startet samtidig.

Nå har 2 av dem fått sparken. Han ene ble for mye borte pga. sykt barn. Nå har nr. 2 fått sparken fordi han kom 15 minutter for sent ÊN gang?! Han sa til meg i dag at han fikk en advarsel om at han ikke har lov til å komme for sent ên gang til før jul, for da blir det oppsigelse. Nå sa kollegaen min at de hadde ombestemt seg, og at de valgte å si opp kontrakten pga. denne ene hendelsen.

Hvor sykt er ikke det? Jeg er klar over at det er viktig å være presis på jobb, men bør han ikke i det minste få en sjanse til? Vi ble fortalt at vi først får 2 advarsler før evt. oppsigelse. Nå kan det riktignok ligge mer bak oppsigelsen til kollegaen min enn det han har fortalt, men jeg vet at han har vært presis helt siden vi startet i ny jobb (bortsett fra denne ene gangen), og han har vært flink i jobben han har gjort.

Bør de ikke i det minste få oppsigelsestid? Det står at man får 2 uke oppsigelsestid i kontrakten ved opphør av kontrakten i prøveperioden, men begge kollegaene mine måtte gå på dagen.

Før vi startet i jobben sto det at det var NULLTOLERANSE for fravær i prøveperioden, men det å få sparken pga. at han kom 15 min for sent 1 gang høres sykt ut for meg...

Hva tenker dere i denne situasjonen?

Anonymkode: 9912a...70c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er dette Bane NOR (tidligere Jernbaneverket) eller? Jeg jobber her, og det er helt Texas! Det blir kke et godt arbeidsmiljø med et sånt naziregime... men sånn blir det nå sjefene kommer fra millitæret...

Anonymkode: 08763...881

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket land er dette? I norge har vi arbeidsmiljøloven og detter er ikke i henhold til den.

Anonymkode: 286ba...168

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette Bane NOR (tidligere Jernbaneverket) eller? Jeg jobber her, og det er helt Texas! Det blir kke et godt arbeidsmiljø med et sånt naziregime... men sånn blir det nå sjefene kommer fra millitæret...

he he, fortell mer!

Anonymkode: dcf16...3b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Nei, er nok ikke der. :) Sier ikke hvilket firma det gjelder. Til andre anonyme brukeren: Dette er i Norge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bemanningsbyrået?  En gang, aldri mer. Sitter ansatte uten kunnskap. Bedrifter er uten ansvar...overlater alt tide,  og vet ikke hva som foregår. Mitt fagforbund kontaktet bedriften som har hyret de. Sånn fikk jeg det jeg har krav på. Hold dere borte fra bemanningsbyråer

Anonymkode: 21805...bb3

• Liker 1
Skrevet

Sparken og oppsigelse av en kontrakt er to forskjellige ting, det er litt uklart hva du mener. Hvor har dere ansettelsesforholdet deres? Jeg vil tro det er i bemanningsbyrået? I så fall vil jeg ikke tro noen har fått sparken?

Det er ikke mulig å sparke noen på dagen med mindre de har gjort noe straffbart. Dette er beskrevet i arbeidsmiljøloven.

Å avslutte en kontrakt kan derimot lett gjøres, dette avhenger av avtaleteksten. Dersom det er avtalt 15 dagers oppsigelsestid gjelder dette. Det er også mulig å definere i avtalen hva som kan fløre til at kontrakten termineres på dagen.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket land er dette? I norge har vi arbeidsmiljøloven og detter er ikke i henhold til den.

Helt riktig som du skriver, men det er dessverre alt for mange bedrifter som lager egne regler. 

Det som TS beskriver er helt klart ulovlig. Hadde vært morsomt å hørt vilket firma det er.

AnonymBruker
Skrevet

Minner meg om en jobb jeg fikk gjennom vikarbyrå, var ett telefonselskap som hadde ansatt oss som kundeservice,

han som var daglig leder, jobbet seg oppover som telefonselger, han hold på sånn.

Jeg ble ikke tatt videre etter en mnd, noe jeg utrolig glad for, han kom med så mange beskyldninger at det var makan til.

Han idioten hold på sånn.

Anonymkode: 288f7...7be

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei! For 1 måned siden startet jeg i ny jobb via et bemanningsbyrå, hvor 10 stykker startet samtidig.

Nå har 2 av dem fått sparken. Han ene ble for mye borte pga. sykt barn. Nå har nr. 2 fått sparken fordi han kom 15 minutter for sent ÊN gang?! Han sa til meg i dag at han fikk en advarsel om at han ikke har lov til å komme for sent ên gang til før jul, for da blir det oppsigelse. Nå sa kollegaen min at de hadde ombestemt seg, og at de valgte å si opp kontrakten pga. denne ene hendelsen.

Hvor sykt er ikke det? Jeg er klar over at det er viktig å være presis på jobb, men bør han ikke i det minste få en sjanse til? Vi ble fortalt at vi først får 2 advarsler før evt. oppsigelse. Nå kan det riktignok ligge mer bak oppsigelsen til kollegaen min enn det han har fortalt, men jeg vet at han har vært presis helt siden vi startet i ny jobb (bortsett fra denne ene gangen), og han har vært flink i jobben han har gjort.

Bør de ikke i det minste få oppsigelsestid? Det står at man får 2 uke oppsigelsestid i kontrakten ved opphør av kontrakten i prøveperioden, men begge kollegaene mine måtte gå på dagen.

Før vi startet i jobben sto det at det var NULLTOLERANSE for fravær i prøveperioden, men det å få sparken pga. at han kom 15 min for sent 1 gang høres sykt ut for meg...

Hva tenker dere i denne situasjonen?

Og der har du sannsynligvis forklaringen - at det er mer i denne saken enn du kjenner til...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fagforening.

Anonymkode: fc459...c1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var totalt uprofesjonelt slik toppledelsen håndterte sparetiltakene tidligere i år. Info gikk ut til pressen en dag før de ansatte fikk beskjed. Det blir litt spesielt at info kommer fra venner og familie som har lest det på nett en dag før det kommer via riktige kanaler på arbeidsplassen.

Anonymkode: 3ecd4...568

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Daria skrev:

Og der har du sannsynligvis forklaringen - at det er mer i denne saken enn du kjenner til...

Ikke nødvengvis, i den jobben jeg fortalte om var det folk som ikke ble tatt videre av de mest latterligste grunnenene.

Anonymkode: 288f7...7be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I bransjen jeg jobber i blir ikke arbeidsmiljøloven fulgt i det hele tatt omtrent. Staten tar heller ikke tak i noe selv når folk melder klart ifra. Den arbeidsmiljøloven er ikke verdt papiret den er skrevet på. Den loven er mer nyttig som dasspapir.

Anonymkode: c2bf5...a87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I bransjen jeg jobber i blir ikke arbeidsmiljøloven fulgt i det hele tatt omtrent. Staten tar heller ikke tak i noe selv når folk melder klart ifra. Den arbeidsmiljøloven er ikke verdt papiret den er skrevet på. Den loven er mer nyttig som dasspapir.

Anonymkode: c2bf5...a87

Helg enig. Det er fritt frem i dagens arbeidsliv, den sterkestes rett. Men den medfører da også at jeg kommer til å være veldig brutal mot arbeidsgivere som setter seg på bakbeina angående rettigheter. Jeg skal ødelegge mennesker som står i veien for meg psykisk. 

Anonymkode: 93d36...a56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var totalt uprofesjonelt slik toppledelsen håndterte sparetiltakene tidligere i år. Info gikk ut til pressen en dag før de ansatte fikk beskjed. Det blir litt spesielt at info kommer fra venner og familie som har lest det på nett en dag før det kommer via riktige kanaler på arbeidsplassen.

Anonymkode: 3ecd4...568

Jeg vet om flere (i Bane NOR) som ble lovet gull og grønne skoger, og så hadde de plutselig ingen jobb lenger. Et par har sluttet av "fri vilje" fordi de ikke orket mer. I løpet av det siste halvåret har fem forskjellige kollegaer grått til meg! For meg er det veldig uvant, og jeg håper ikke det fortsetter sånn. 

Jeg er dokumentkontroller og vet at arbeidsmarkedet er presset, men situasjonen i Bane NOR nå har vært krevende. Det hjelper ikke at de har begynt å ansette sekretærer på midlertidig ansettelse til å gjøre samme jobben som vi faste dokumentkontrollere gjør. Forskjell i lønn er over 100.000,- i året. Skummel utvikling... De får også inn folk fra NAV til å gjøre samme jobb, men når stillinger som kunne vært aktuelle for dem utlyses så er der aldri de som får dem. 

Arbeidsmiljøet er giftig (i min avdeling i alle fall), og de fleste lederne jeg har mest med å gjøre kommer fra militæret. Problemet med det er at de er vant til en mer dominant og sjefere ledelsesstil, men de færreste i arbeidsmarkedet har lyst til å bli behandlet som en 19åring i førstegangstjeneste. Nei, grøss. En vakker dag kommer det til å komme mssive oppslag i diverse aviser om Bane NOR (håper jeg). Sannheten må ut!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om flere (i Bane NOR) som ble lovet gull og grønne skoger, og så hadde de plutselig ingen jobb lenger. Et par har sluttet av "fri vilje" fordi de ikke orket mer. I løpet av det siste halvåret har fem forskjellige kollegaer grått til meg! For meg er det veldig uvant, og jeg håper ikke det fortsetter sånn. 

Jeg er dokumentkontroller og vet at arbeidsmarkedet er presset, men situasjonen i Bane NOR nå har vært krevende. Det hjelper ikke at de har begynt å ansette sekretærer på midlertidig ansettelse til å gjøre samme jobben som vi faste dokumentkontrollere gjør. Forskjell i lønn er over 100.000,- i året. Skummel utvikling... De får også inn folk fra NAV til å gjøre samme jobb, men når stillinger som kunne vært aktuelle for dem utlyses så er der aldri de som får dem. 

Arbeidsmiljøet er giftig (i min avdeling i alle fall), og de fleste lederne jeg har mest med å gjøre kommer fra militæret. Problemet med det er at de er vant til en mer dominant og sjefere ledelsesstil, men de færreste i arbeidsmarkedet har lyst til å bli behandlet som en 19åring i førstegangstjeneste. Nei, grøss. En vakker dag kommer det til å komme mssive oppslag i diverse aviser om Bane NOR (håper jeg). Sannheten må ut!

Du er klar over at du nærmest outer deg selv nå? Og i tillegg snakker ned arbeidsplassen din offentlig, som sjelden er veldig lurt. Jeg jobber også i BaneNOR og forstår hvor du kommer fra. I vår avdeling går all misnøyen til fagforeningen. Kanskje du bør ta en prat med dem heller enn her...?

Anonymkode: 58a9b...d80

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at du nærmest outer deg selv nå? Og i tillegg snakker ned arbeidsplassen din offentlig, som sjelden er veldig lurt. Jeg jobber også i BaneNOR og forstår hvor du kommer fra. I vår avdeling går all misnøyen til fagforeningen. Kanskje du bør ta en prat med dem heller enn her...?

Anonymkode: 58a9b...d80

Dette er et anonymt nettforum og det er heller ikke slik at det er så mange som leser én tråd her inne. Uansett er det bra å bli advart, så vet en hvor en ikke skal søke jobb (ikke at det er aktuelt for meg uansett), men da kan en advare andre. 

Anonymkode: 609a4...7f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et anonymt nettforum og det er heller ikke slik at det er så mange som leser én tråd her inne. Uansett er det bra å bli advart, så vet en hvor en ikke skal søke jobb (ikke at det er aktuelt for meg uansett), men da kan en advare andre. 

Anonymkode: 609a4...7f1

Vi leser tråden i Bane Nor. Du man skrive visse ord så fanges dette opp av søkermotorer som plasserer innlegg i en feed.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi leser tråden i Bane Nor. Du man skrive visse ord så fanges dette opp av søkermotorer som plasserer innlegg i en feed.

Det er jo synd for dere. Jobber ikke selv i Bane Nor, så det er sagt. Men dere kan faktisk ikke forvente å bli omtalt positivt hvis det medfører riktighet at det faktisk ikke er gode arbeidsforhold hos dere. Misnøye sprer seg som ild i tørt gress i alle organisasjoner, og man kan ikke forvente at de som ikke er fornøyde ikke skriver om dette anonymt på et offentlig fora. For så lenge innleggene ikke utleverer og henger ut enkeltpersoner/enkeltressurser i en organisasjon er dette innenfor. Jeg tviler på at dere kommer noen vei juridisk hvis dere forsøker å finne ut hvem som er misfornøyd. Bruk heller ressursene på å rydde opp internt, så får dere nok mer fornøyde medarbeidere etterhvert :) 

Eventuelt så får du argumentere for hvilke gode sier arbeidsforholdene har ved Bane Nor, slik at innlegget ikke står uimotsagt. 

Anonymkode: 93d36...a56

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...