AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #1 Skrevet 23. mai 2017 Har et lite dilemma. For litt siden begynte jeg i en ny jobb som jeg trives godt i og kollegaene er veldig hyggelige. Har møtt og bli litt kjent med alle sammen til tross for at jeg ikke har jobbet veldig mye enda (har ikke en veldig stor stilling). Til helga er det planlagt at alle i bedriften skal ut og spise, drikke og gjøre noe gøy sammen. Føler dette er en fin mulighet til å bli bedre kjent med alle og komme litt mer "inn" i gruppen. Ut og spise, drikke samt eventuelle aktiviteter trenger ikke nødvendigvis å bli veldig dyrt men det koster jo litt. Helga etter der igjen så skal jeg bort for en slags "reunion" helg med alle mine bestevenninner (et par som har vært borte lenge og alle skal treffes igjen). Har allerede bestilt hotell, vi skal ut og spise, drikke og kose oss den helga. I tillegg kostnader på dette kommer det utgifter for transport til/fra osv. Så det blir jo sikkert ikke den billigste helga. Denne helga har vært planlagt i kanskje 2 måneder (og har sagt ja) mens det med jobben fikk jeg vite om forrige uke (ikke sagt ja enda) Greia er jo at jeg egentlig ikke har råd til begge deler. Har ikke den romsligste økonomien og med normale/dagligdagse utgifter så kan jeg rett og slett ikke ta meg råd til begge to. Jeg har jo veldig lyst til å dra ut med jobben for det sosiale sin del og bli bedre kjent med alle men den reunionhelga har jeg allerede planlagt lenge før og gleder meg veldig til å se igjen alle. Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre? Må jeg droppe å gå ut med kollegaene? Anonymkode: fe8f0...7fd
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #2 Skrevet 23. mai 2017 Hold den første avtalen din du, det er vel det mest ryddige? jada, det er viktig med kollegakveld i ny og ne, men du har jo planlagt reunion først. Dessuten syntes jeg private venner er hakket viktigere hvis to ting krasjer. Om du likevel vil bli med på begge, så kan du evt. si at du kommer senere etter middagen da du har noen ærender etter jobb slik at du ikke rekker middag. Jada, det er kanskje en hvit løgn, men det kan gjøre at du sparer en del kroner om du bare tar en øl eller to med kolleger, fremfor full middag med vin og alt som hører til. Da har du kanskje råd til begge ting Anonymkode: 22370...212 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #3 Skrevet 23. mai 2017 Er du sikker på at du må betale selv for jobbgreia? Når vi gjør ting med jobben så betaler de som regel mat + aktiviteter + noe drikke. Kanskje du kan bli med på jobbtingen men joine etter maten, ikke kjøpe mye drikke osv? Ville prioritert vennehelgen da. Anonymkode: 656a4...0da
Fru Uperfekt Skrevet 23. mai 2017 #4 Skrevet 23. mai 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et lite dilemma. For litt siden begynte jeg i en ny jobb som jeg trives godt i og kollegaene er veldig hyggelige. Har møtt og bli litt kjent med alle sammen til tross for at jeg ikke har jobbet veldig mye enda (har ikke en veldig stor stilling). Til helga er det planlagt at alle i bedriften skal ut og spise, drikke og gjøre noe gøy sammen. Føler dette er en fin mulighet til å bli bedre kjent med alle og komme litt mer "inn" i gruppen. Ut og spise, drikke samt eventuelle aktiviteter trenger ikke nødvendigvis å bli veldig dyrt men det koster jo litt. Helga etter der igjen så skal jeg bort for en slags "reunion" helg med alle mine bestevenninner (et par som har vært borte lenge og alle skal treffes igjen). Har allerede bestilt hotell, vi skal ut og spise, drikke og kose oss den helga. I tillegg kostnader på dette kommer det utgifter for transport til/fra osv. Så det blir jo sikkert ikke den billigste helga. Denne helga har vært planlagt i kanskje 2 måneder (og har sagt ja) mens det med jobben fikk jeg vite om forrige uke (ikke sagt ja enda) Greia er jo at jeg egentlig ikke har råd til begge deler. Har ikke den romsligste økonomien og med normale/dagligdagse utgifter så kan jeg rett og slett ikke ta meg råd til begge to. Jeg har jo veldig lyst til å dra ut med jobben for det sosiale sin del og bli bedre kjent med alle men den reunionhelga har jeg allerede planlagt lenge før og gleder meg veldig til å se igjen alle. Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre? Må jeg droppe å gå ut med kollegaene? Anonymkode: fe8f0...7fd Undersøk først om du må betale noe for jobb tingen. Er vant til at firmakortet blir brukt til denslags, evt at de får faktura.
Ild Skrevet 23. mai 2017 #5 Skrevet 23. mai 2017 Som leder er jeg vant til at unge/uerfarne lurer på dette med betaling og pleier å ta en prat om dette ved ulike arrangementer med dem. Det er helt normalt å spørre.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #6 Skrevet 23. mai 2017 Man holder seg til inngåtte avtaler, det forstår nok de på jobben også. Si at du dessverre har en annen avtale, men gjerne blir med neste gang. Anonymkode: 8f9d5...607
Glitnir Skrevet 24. mai 2017 #7 Skrevet 24. mai 2017 Ser ikke helt problemet med å være med på begge om det er det du ønsker. Jobbarrangementer som er initiert fra ledelsen betales vanligvis av jobben, selv om det er rent sosialt. Dersom det ikke betales av jobben styrer du jo kostnaden helt selv siden det da er snakk om å betale egen mat og drikke. Kom evt etter middag.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #8 Skrevet 24. mai 2017 Jeg har aldri opplevd at jobben betaler for det sosial etter jobb. Nå jobber jeg i staten og de er nok litt kjipe ( har ikke julebord engang) men jeg hadde valgt venner. Det er den avtalen du hadde først og du får fler sjanser å bli kjent med de på jobb. Eller bli med på det som ikke koster penger og bare si hvorfor. Folk flest skjønner hvorfor. Anonymkode: e2317...46f 1
Sirah Skrevet 24. mai 2017 #9 Skrevet 24. mai 2017 Undersøk om jobben betaler den første ja. Om ikke så trenger jo ikke dette bli dyrt? Si at du skal i bursdag til "tante Olga" og kom etter middag. Du trenger jo heller ikke tømme baren, ta en øl eller to eller en solo.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #10 Skrevet 24. mai 2017 Om jobb-sosialisering er noe man må betale selv eller ikke, kommer jo helt an på jobben. Lønningspils er for eksempel helt normalt at man betaler selv - jeg har aldri hørt at ledelsen spanter da... Det er uhøflig å bryte den avtalen du allerede har. Det kommer nok flere anledninger til å sosialisere med jobben. Men hvor dyrt blir det med jobben, da? Du kan jo holde deg til å drikke vann enten på vennesamlignen eller jobben, og spare litt på begge deler så du får råd til begge deler? Anonymkode: 7636a...f05
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #11 Skrevet 24. mai 2017 Jobbfest er det værste som fins. Det blir mye vanskeligere å holde seg effektiv på jobb, og å sette ned foten om noen slintrer seg unna arbeid eller si fra om noen er frekke mot deg , om du har fått en vennskapelig fritidstone med de. Anonymkode: fbd89...543
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå