Gå til innhold

Er det riktig å "blande" små barn inn i det som ha

Gjest Madam Felle

Anbefalte innlegg

Gjest Madam Felle

Hvor små og hvor store bør barn være, før vi foreldre "blander" de inn i slike katastrofer? Har de godt av å se nyhetene? Vil det gjøre de til bedre mennesker?

og hvor gamle bør de være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke små barn bør se nyhetene. Kjenner VOKSNE som skjermer seg mot bilder, de får mer enn nok info fra andre medier enn tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det der er et skikkelig dilemma.

14 åringen min følger med mesteparten av tiden og det kan jeg vanskelig nekte. Vi snakker om det som har skjedd, konsekvenser, sorg, reaksjoner og andre ting som måtte dukke opp.

Yngre barn bør skjermes, men samtidig vil de nok høre en del ute, de vil se førstesidene på avisene hvis de er i butikken og av den grunn tror jeg det vil være lurt å fortelle litt - alt etter alder og modenhet - om det som har skjedd.

Det er kanskje ikke direkte skadelig for yngre barn å se nyhetssendingene, men jeg forstår ikke helt hvorfor de skal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns at unga bør skjermast frå alle dei grusomme bilda og filmklippa så langt det lar seg gjere. Dei reagerer sikkert ikkje spesielt på det der og då, men meir seinare når lyset er slått av og dei skal sove... Huskar sjølv at eg og søstra mi såg en brann på nyhetene når vi var små og vi hadde ekle drømmar om at huset skulle brenne ned leeenge etterpå.

Vanskelig å seie kor skillet bør gå mht alder. Ungar under 10 år bør i alle fall skjermast mest mulig. Så er det jo opp til foreldra å vite kor modne ungane er og kordan dei vil reagere på sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hva du mener med små barn...når barna er såpass `store` at de er i barneskole - er det vanskelig å unngå at de hører og snakker om det. Det vil alltids være noen andre barn som har hørt eller sett noe som de gjerne vil fortelle.

Tv/nyhetssendinger kan jo være veldig skremmende - selv for oss voksne. Jeg tror iallefall det er viktig å snakke med barna og forklare som best en kan på en litt skånsom måte - kan være verre å bare fortie hvis de skulle få all informasjon gjennom andre kilder. Barn har som sagt en livlig fantasi - og kan snart lage sine egne ville historier.

Nu er jo barn veldig forskjellig, de fleste barn takler veldig mye når de får det forklart av sine nærmeste. Mens andre er litt mer sart og får snart mareritt og kanskje tenker mye på det.

Tror alle får ta et eget standpunkt til om hvor mye og hva de vil fortelle barna sine - alt ettersom hvordan deres eget barn er/og hvor store de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har to barn på 8 og 10 år - jeg ser ikke på nyheter så lenge de er i stua om dagen. Men greier for egen del og holde meg oppdatert på nettet om katastrofen. Men vi prater om det fordi vi har bekjente som er savnet. De vet hva som har skjedd og at mange er døde - men tv det får de ikke se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har fortalt barnet mitt på seks år om tsunamien. Når hun kommer på skolen etter juleferien, regner jeg med at de vil snakke om katastrofen. Jeg vil heller at hun skal høre om det av meg først.

Hun får ikke se nyhetene, nå. Men hun fikk med seg et glimt av de den første dagen, og vet derfor om den...og da valgte jeg å svare på det hun lurte/lurer på. Hun så også på julemorgen da en fra røde kors snakket om tsunamien der. Det hun var mest nysgjerrig på var hva et jordskjelv var, og hvorfor de skjedde. Det har vi derfor lest om.

Og hun ville gjerne gi av sparepengene sine for å hjelpe. Det var jo en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Min sønn så et bilde av SFO lederen fra sin base på savnet-listen på forsiden av VG. Han er syv år. Det var ikke spesiellt morsomt å gå løs på forklaringen.

Unger forstår mer enn vi trur. Jeg vil at han skal være godt forberedt når han skal på skolen på tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortalt barnet mitt på seks år om tsunamien. Når hun kommer på skolen etter juleferien, regner jeg med at de vil snakke om katastrofen.  Jeg vil heller at hun skal høre om det av meg først.

Akkurat sånn tenker jeg også. Min jente er sju, og jeg har fortalt enkelt hva som har skjedd. Nyhetene får hun ikke se, det synes jeg ikke hun er gammel nok til.

Selv leser jeg nyhetene på tekst-TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er 7 og når hun kommer hjem fra pappan sin kommer jeg til å snakke mye med henne om det, hvor det har skjedd og at det ikke kan skje her vi bor. Tror det å skjerme barna for mye bare vil skape usikkerhet. De ser bilder på TV, i aviser, hører det på radio osv. Det er UMULIG å skjerme de så mye at de ikke får det med seg eller ser bilder av det. I allefall nå når det går ekstrasendinger på TV døgnet rundt.

Skolen begynner snart og da får de også høre om dette. Min mening er at det er bedre å få høre om det av foreldre enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...