AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #1 Skrevet 23. mai 2017 Hei Jeg har holdt vekten stabil ganske lenge nå, men vet ikke helt om jeg spiser nok. Startet på 1800 kcal og holdt meg stabil. Jeg fant ut at jeg ville prøve å øke litt og se hva som skjedde. Jeg økte til 2000, vekta rikka seg ikke. En stund senere bestemte jeg meg for å øke igjen siden jeg alltid følte meg så sulten. Da ble det 2200-2300, fortsatt skjedde det ikke noe med vekta. Nå ligger jeg på 2500 kcal og vet ikke om jeg skal prøve å øke enda mer? Jeg kjenner når jeg blir sulten, men har vanskeligheter med å kjenne etter når jeg er mett, så det er liksom litt komplisert... Har lite lyst til å øke, og eventuelt bli nøtt til å gå ned i mengde igjen. Spørsmålet er, tror dere jeg egentlig trenger mer? Trener hver dag og går ganske mye (20 000 skritt i gjennomsnitt) Jeg lurer også på hvorfor jeg ikke gikk NED i vekt på 1800kcal når jeg ikke går opp på 2500? Anonymkode: 22991...c98
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #2 Skrevet 23. mai 2017 Forbrenning er adaptivt (tilpasser seg) Anonymkode: 7ce7a...7eb
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #3 Skrevet 23. mai 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forbrenning er adaptivt (tilpasser seg) Anonymkode: 7ce7a...7eb Så om jeg øker til f.eks 3000 vil kroppen tilpasse seg dette uten å legge på seg? Anonymkode: 22991...c98
fitlife Skrevet 23. mai 2017 #4 Skrevet 23. mai 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så om jeg øker til f.eks 3000 vil kroppen tilpasse seg dette uten å legge på seg? Anonymkode: 22991...c98 Det kommer an på aktivitetsnivå, men det stemmer at metabolismen/forbrenningen tilpasses energiinntak. Hvis du spiser lite over tid kan du gå ned i vekt, men vil nok slutte å gå ned i vekt på ett punkt fordi kroppen har tilpasset seg. Med økning er det ikke helt likt, dessverre, men hovedregelen om at kroppen tilpasser seg gjelder her også. Du kan jo prøve å øke og se hva som skjer
fitlife Skrevet 23. mai 2017 #5 Skrevet 23. mai 2017 ELLER så har du telt og antatt feil energiinnhold i mat og drikke du har inntatt. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #6 Skrevet 23. mai 2017 1 minutt siden, fitlife skrev: Det kommer an på aktivitetsnivå, men det stemmer at metabolismen/forbrenningen tilpasses energiinntak. Hvis du spiser lite over tid kan du gå ned i vekt, men vil nok slutte å gå ned i vekt på ett punkt fordi kroppen har tilpasset seg. Med økning er det ikke helt likt, dessverre, men hovedregelen om at kroppen tilpasser seg gjelder her også. Du kan jo prøve å øke og se hva som skjer Takk for svar. Er ganske aktiv og føler jeg kan spise til det uendlige. Tenker nok å prøve å øke litt til og se hva som skjer:) Anonymkode: 22991...c98 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #7 Skrevet 3. juni 2017 Jeg lurer på det samme. Jeg får ikke slike kalori regnestykker til å gå opp. Vennene mine spiser ganske så mye. Hvis jeg har vært med dem en hel dag har jeg regnet ut av hva de har spist og det går over dagsbehovet for kalorier for å si det slik. Skjønner ikke hvorfor de ikke har lagt på seg da. Nå vet jo ikke jeg hva de alltid gjør, men når jeg er med dem til vanlig så spiser de nå da også. Anonymkode: 213ab...ff6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #8 Skrevet 3. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på det samme. Jeg får ikke slike kalori regnestykker til å gå opp. Vennene mine spiser ganske så mye. Hvis jeg har vært med dem en hel dag har jeg regnet ut av hva de har spist og det går over dagsbehovet for kalorier for å si det slik. Skjønner ikke hvorfor de ikke har lagt på seg da. Nå vet jo ikke jeg hva de alltid gjør, men når jeg er med dem til vanlig så spiser de nå da også. Anonymkode: 213ab...ff6 Jeg ville kontaktet lege hvis jeg var deg. Du har et altfor stort fokus på mat når du ned på detaljnivå følger med på hva venner spiser. Du er ikke med de hele tiden, hver dag. Kosthold er noe ma har over tid (flere måneder i strekk) og dette utgjør hvor mye kalorier og vekt. Folk har også ulik kroppsform og bærer kilo anderledes. Noen får mer fett på magen og dress på rumpe og lår. Noen kler seg smart andre legger ikke så mye tanke i det. Hvis du synes vennene dine spiser mye og fortsatt holder fin vekt, ville jeg økt hvor mye du selv spiser. Du spiser da mest sannsynlig altfor lite og har et altfor strengt blikk på egen kropp og vekt Anonymkode: 296c3...74f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå