Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så for å bevise at likninger er nyttig kommer du opp med et enda mer søkt eksempel? Dette er folk flest kaller et vanlig regnestykke, og man trenger ikke et eneste minutt med opplæring i likninger for å skjønne at man må dele 10 000 på 200 for å finne svaret.

Anonymkode: 9706e...bd7

Poenget mitt er at en ligning ikke er annet enn et «vanlig regnestykke».

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En førstegrads ligning, er det en ligning med bare en ukjent? Betyr ordet ligning likhet som en skrev ovenfor? Jeg skal som sagt studere matte på hobbybasis, hva er det viktigste jeg må ta med meg inn i " studiene"? Ps, tusen takk for alle svar :) . Jeg er ikke TS, men håper det er greit at jeg bruker tråden din, du kan sikkert selv ha nytte av svarene jeg får.

Anonymkode: 2aa36...772

Ja, det stemmer. En førstegradsligning er et regnestykke som er på hver sin side av et likhetstegn, og ergo er lik på hver side, og som har én ukjent. 6=6, eventuelt 2x = 6, der x=3 

(Andregradsligninger har 2 ukjente, tredjegrads 3, osv).

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Poenget mitt er at en ligning ikke er annet enn et «vanlig regnestykke».

Det er ikke et vanlig regnestykke, men ved hjelp av regler man lærer når man lærer å finne svaret på førstegradslikninger kan man gjøre det om til det. De trenger man ikke kunne for å løse så enkle problemer som man kommer ut for i det daglige.

Anonymkode: 9706e...bd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...