Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skikkelig dum når det kommer til matte. Jeg mener, jeg kan knapt 2+2. 

Jeg går ikke på skole, og gruer meg til den dagen jeg skal tilbake fordi jeg er dum. 

Problemet mitt er at jeg ikke forstår hvordan jeg skal løse oppgaver. Virker som at det sier klikk hos andre mennesker, de forstå med en gang hvordan man løser oppgaver. Eksempel: På skolen forklarer læreren hvordan man løser de første oppgavene, men de vi skulle løse selv skulle løses på en annen måte enn eksempelet fra læreren og det som står i boka.

Hvordan kan jeg komme meg opp på et normalt nivå på egenhånd?

Anonymkode: b5b6b...4df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke et enkelt spørsmål siden folk er så forskjellige i forhold til hvordan man lærer. Men jeg kan jo si hva jeg gjorde:

Selv gikk jeg fra 2-er-nivå på u.skolen til 6-er-nivå på vgs. På ungdomsskolen var jeg en mattehater og ikke så glad i skolen, men da jeg kom på allmenn på vgs, ble jeg kjent med folk med ambisjoner og mål, de var flinke i realfag og greier :P 

Vi hadde en evnetest i matte første dagen på vgs og jeg havnet i 2-er-klassen som forventet. Jeg bestemte meg for å jobbe med matematikken og da brukte jeg 5-6 timer hver eneste kveld for å komme meg fra basic kunnskap til vgs-nivå. Regnet mye brøker og likninger som jeg hadde slitt mye med tidligere.

Målet mitt var å frigjøre meg fra regelbøkene. De er egentlig fandens verk da man lærer masse regler, som "flytt-bytt", uten at man egentlig skjønner hvorfor man løser mattestykkene på den og den måten. Plutselig får man et mattestykke som avviker fra det du har skrevet i regelboka også sitter du der som et spørsmålstegn. Ekstremt viktig å lære å forstå! 

Jeg fikk etter hvert 4 på matteprøven og begynte i 4-er-klassen. I første timen der gikk læreren gjennom trigonometri og det var et eller annet han sa som gjorde at jeg plutselig skjønte likninger. Husker jeg dro rett hjem for å regne mattestykker og de gikk plutselig lett som en lek.

Etter å ha forstått likninger var ingenting i matematikken noe problem lenger :) og det ble veldig gøy! Var nok for bundet til tanken om alle reglene for å løse likninger, men du trenger ikke tenke på de hvis du skjønner hva likninger egentlig dreier seg om. Det meste i matematikken på vgs bunner i forståelse av likninger, det blir på en måte grunnlaget for alt.

Så kort sagt: invester masse timer i å komme deg opp på nivået som kreves på trinnet ditt, lær å forstå, frigjør deg fra regelboka. Det skulle vært forbudt med selvskrevne regelbøker på skolen. Kjenner det er noe som engasjerer meg da jeg brukte regelboka som hvilepute i alt for mange år til ingen nytte. Forstår du matematikk trenger du ikke skrive opp alskens regler ;) 

For oss som ikke tar matematikken med en gang kreves det gjerne en del jobbing altså :) men du har jo lyst å bli flinkere og det er en super start!

Anonymkode: 93f1a...e5b

Skrevet

Det var ikke lenge siden jeg så en kort snutt på tv hvor noen hadde gått fra bunnkarakter til nesten toppkarakter i matte, bare av å starte opp på nytt av med mattematikk. Startet helt nede på barneskole matte, og jobbet seg oppover. Dette er noe jeg vurderer sterkt å prøve, i og med at mattematikk for meg er generelt et veldig vanskelig fag. :) Stå på! 

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet (endret)

Få privattimer hos en GOD lærer, kvaliteten på læreren har alt å si, og du trenger å forstå ting i ditt eget tempo.

Jeg strøk i matte på videregående, og tok det omigjen noen år senere. Da stod jeg med glans for læreren var fantastisk. Jeg fikk en lærer som faktisk forstod matte, og som ikke bare sa "sånn er det bare" når du spurte. Skikkelig smart fyr og lidenskapelig opptatt av matte.

Endret av Den Lille Heksa
Skrevet

Matte er vanskelig dersom du har hull i den grunnleggende matten. Start fra barneskolen, og jobb deg utover.

Send gjerne melding dersom du trenger hjelp. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er OK i engelsk er det diverse nettsteder som viser framgangsmåten for mange typer regnestykker som video, f.eks. https://www.khanacademy.org/. Fordelen er at du kan se en video så mange ganger du vil for å få med deg framgangsmåten.

I USA har de et litt forskjellig fokus i matte så jeg vet ikke hvor hjelpsomt det er for deg, men jeg ville tatt en kikk. Husk at selv om man av og til får aha-opplevelser så er det også mye jobb å bli god i matte. Det viktigste er å ikke gi opp.

Anonymkode: 9706e...bd7

Gjest GulSol
Skrevet

Boken de snakket om på tv2 her en dag heter HVORDAN FATTE MATTE! Tror det er en genial bok og har planer om å kjøpe den til matematikktimene mine til høsten.

AnonymBruker
Skrevet

Ang. Khan Academy ser jeg forresten at de har norsk tekst på mange av videoene. Du kan bytte ved å trykke på innstillings-hjulet.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke et enkelt spørsmål siden folk er så forskjellige i forhold til hvordan man lærer. Men jeg kan jo si hva jeg gjorde:

Selv gikk jeg fra 2-er-nivå på u.skolen til 6-er-nivå på vgs. På ungdomsskolen var jeg en mattehater og ikke så glad i skolen, men da jeg kom på allmenn på vgs, ble jeg kjent med folk med ambisjoner og mål, de var flinke i realfag og greier :P 

Vi hadde en evnetest i matte første dagen på vgs og jeg havnet i 2-er-klassen som forventet. Jeg bestemte meg for å jobbe med matematikken og da brukte jeg 5-6 timer hver eneste kveld for å komme meg fra basic kunnskap til vgs-nivå. Regnet mye brøker og likninger som jeg hadde slitt mye med tidligere.

Målet mitt var å frigjøre meg fra regelbøkene. De er egentlig fandens verk da man lærer masse regler, som "flytt-bytt", uten at man egentlig skjønner hvorfor man løser mattestykkene på den og den måten. Plutselig får man et mattestykke som avviker fra det du har skrevet i regelboka også sitter du der som et spørsmålstegn. Ekstremt viktig å lære å forstå! 

Jeg fikk etter hvert 4 på matteprøven og begynte i 4-er-klassen. I første timen der gikk læreren gjennom trigonometri og det var et eller annet han sa som gjorde at jeg plutselig skjønte likninger. Husker jeg dro rett hjem for å regne mattestykker og de gikk plutselig lett som en lek.

Etter å ha forstått likninger var ingenting i matematikken noe problem lenger :) og det ble veldig gøy! Var nok for bundet til tanken om alle reglene for å løse likninger, men du trenger ikke tenke på de hvis du skjønner hva likninger egentlig dreier seg om. Det meste i matematikken på vgs bunner i forståelse av likninger, det blir på en måte grunnlaget for alt.

Så kort sagt: invester masse timer i å komme deg opp på nivået som kreves på trinnet ditt, lær å forstå, frigjør deg fra regelboka. Det skulle vært forbudt med selvskrevne regelbøker på skolen. Kjenner det er noe som engasjerer meg da jeg brukte regelboka som hvilepute i alt for mange år til ingen nytte. Forstår du matematikk trenger du ikke skrive opp alskens regler ;) 

For oss som ikke tar matematikken med en gang kreves det gjerne en del jobbing altså :) men du har jo lyst å bli flinkere og det er en super start!

Anonymkode: 93f1a...e5b

Jeg er ikke TS, men kan du forklare med ord hvordan man løser ligninger, hva dreier ligninger seg egentlig om? Jeg er voksen men har allikevel bestilt boken " Hvordan fatte matte", jeg var en latsabb på skolen men fikk allikevel gode karakter, men i matte kunne man ikke være latsabb og samtidig få gode karakterer, kjempet meg til en 3`êr.  ;) . Nå har jeg rett og slett bestemt meg for å studere matte på hobbybasis :) .

Anonymkode: 2aa36...772

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS, men kan du forklare med ord hvordan man løser ligninger, hva dreier ligninger seg egentlig om? Jeg er voksen men har allikevel bestilt boken " Hvordan fatte matte", jeg var en latsabb på skolen men fikk allikevel gode karakter, men i matte kunne man ikke være latsabb og samtidig få gode karakterer, kjempet meg til en 3`êr.  ;) . Nå har jeg rett og slett bestemt meg for å studere matte på hobbybasis :) .

Likninger er bare regnestykker der noen av tallene ikke er kjent. Da bruker vi en bokstav istedenfor.  Mest brukt er jo x.

Så for eksempel:

4 + x + 2 = 9

For at begge sidene av likhetstegnet skal ha samme verdi må x = 3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, stan skrev:

Likninger er bare regnestykker der noen av tallene ikke er kjent. Da bruker vi en bokstav istedenfor.  Mest brukt er jo x.

Så for eksempel:

4 + x + 2 = 9

For at begge sidene av likhetstegnet skal ha samme verdi må x = 3

Hva brukes ligninger til, det må jo ha en praktisk betydning?

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kjøper tre ting. Den første koster 4 kr, den andre vet du ikke hva koster og den tredje koster 2 kr. Når du betaler koster det tilsammen 9 kr. Da blir likningen 4 + x + 2 = 9, som vil løser ved å la x stå igjen på venstre side av likhetstegnet, tallene vi flytter over skifter fortegn og det blir: x = 9 - 4 - 2. Som når vi regner sammen blir x = 3. Hvis vi erstatter x i det første uttrykket med 3 ser vi at begge sidene blir 9. Vi har en likhet, altså en likning.

Matematikk er et språk som kan beskrive verden med en fantastisk presisjon, men allikevel er mye av matematikken abstrakt og ofte ikke så direkte praktisk. Jeg tror noe av kunsten om man skal bli god i matematikk er å akseptere og utforske de abstrakte sidene. Matematikk er på mange måte en felles "fantasiverden" eller "dagdrøm", med tall og symboler som språk.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I praksis brukes det stort sett bare som et element i å løse større oppgaver, f.eks. av ingeniører, økonomer og noen typer programmeringoppgaver, og da er det gjerne litt spesialiserte former for likninger. Det man lærer fram til da er egentlig bare et grunnlag som ikke har noen særlig verdi isolert sett.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I praksis brukes det stort sett bare som et element i å løse større oppgaver, f.eks. av ingeniører, økonomer og noen typer programmeringoppgaver, og da er det gjerne litt spesialiserte former for likninger. Det man lærer fram til da er egentlig bare et grunnlag som ikke har noen særlig verdi isolert sett.

Ligninger har da praktisk betydning selv om man ikke er ingeniør.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Ligninger har da praktisk betydning selv om man ikke er ingeniør.

Du må gjerne komme med et eksempel. Det ganske søkte eksempelet fra stan er vel et godt eksempel på hvor vanskelig det er. Jeg kan aldri huske å ha trengt å bruke likningsreglene jeg lærte (og har glemt for lenge siden) på skolen.

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne komme med et eksempel. Det ganske søkte eksempelet fra stan er vel et godt eksempel på hvor vanskelig det er. Jeg kan aldri huske å ha trengt å bruke likningsreglene jeg lærte (og har glemt for lenge siden) på skolen.

På stående fot (litt sliten i hodet etter å nettopp avsluttet en eksamen).

La oss si du trenger å tjene si 10 000,- . Jobben betaler 200,- i timen. Hvor mange timer må du jobbe for å tjene disse kronene? 

Antall timer er ukjent, altså x.

Du får da 200x = 10 000

X = 10 000/200 = 50

Du må jobbe 50t for å få 10 000.

En (førstegrads) ligning er ikke noe annet enn et mattestykke der du trenger å finne et svar.

Jeg tror mange ser ordet likninger og tenker at det er noen fryktelig kompliserte, unødvendige greier, men det er jo ikke det.

Mer kompliserte ligninger som f.eks. andregradsligninger mm kan jeg skjønne at det vil være vanskelig å finne daglig relevans til.

Endret av FrittgåendeBurugle
AnonymBruker
Skrevet

En førstegrads ligning, er det en ligning med bare en ukjent? Betyr ordet ligning likhet som en skrev ovenfor? Jeg skal som sagt studere matte på hobbybasis, hva er det viktigste jeg må ta med meg inn i " studiene"? Ps, tusen takk for alle svar :) . Jeg er ikke TS, men håper det er greit at jeg bruker tråden din, du kan sikkert selv ha nytte av svarene jeg får.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, FrittgåendeBurugle skrev:

På stående fot (litt sliten i hodet etter å nettopp avsluttet en eksamen).

La oss si du trenger å tjene si 10 000,- . Jobben betaler 200,- i timen. Hvor mange timer må du jobbe for å tjene disse kronene?

Så for å bevise at likninger er nyttig kommer du opp med et enda mer søkt eksempel? Dette er folk flest kaller et vanlig regnestykke, og man trenger ikke et eneste minutt med opplæring i likninger for å skjønne at man må dele 10 000 på 200 for å finne svaret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...