Gå til innhold

Om å slutte å pumpe morsmelk..

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har veldig lite melk, men pumper ut det lille jeg har. Må si at jeg synes det er veldig slitsomt, men gjør det allikevel. Nå har melken blitt enda mindre, og i dag tidlig klarte jeg å pumpe ut hele 20 ml (!). Derfor må jeg bare spørre; er det virkelig såå viktig at babyen får morsmelk? Er det noen vits i å fortsette når det er så lite melk? Jeg må pumpe i flere omganger for å klare å "skrape sammen" til et måltid. Babyen spiser ca 120 ml pr måltid.

Ryggen og nakken verker, og derfor synes jeg det er veldig slitsomt. Hvis jeg bestemmer meg for å kutte dette helt ut, hvordan gjør jeg det? Er det bare å slutte og ferdig, eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Så lenge du har så lite melk som du har, er det bare til å kutte ut. Skulle du få melkespreng, er det bare til å ta frem pumpen igjen. Men som regel går det over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal faktisk ha tid og overskudd til å kose deg med babyen din!!! Ikke sitte med puppen i pumpa hele dagen! Ja, morsmelk er flotte greier, men ikke til enhver pris! Ammehysteriet er til tider heftig stort.....

Nå virker det på meg som du har prøvd hardt, gi deg selv litt fri. Tillegg gir faktisk babyen din det den trenger, det blir folk av flaskebarn også, helt sikkert!

Kan hende du får litt melkespreng, men i såfall er det jo bare å legge babyen til eller pumpe.

Nyt babytiden, den går så utrolig fort! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plonk ikke innlogget

Noen spesiell grunn til at du ikke ammer? Mye mindre strev enn å pumpe, pluss at det genererer større melkeproduksjon. Har visst noe med hormoner å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis babyen er veldig liten og du ønsker at han/hun skal få morsmelk er det bedre å få hjelp på helsestasjonen til å amme istedenfor å pumpe. Det er slik at hvis du legger babyen til brystet ofte så tar melkeproduksjonen seg opp. Mye hyggeligere (som er nevnt allerede) enn å amme. Selv pumpet jeg endel da jeg begynte i jobb igjen da datteren var 6 måneder. Syntes ikke det var noe morsomt og klarte ikke helt å finne roen med det. Da kom det rett og slett nesten ikke noe melk ut! Isteden kom pappaen til jobben i lunsjen med babyen og så ammet jeg da (gikk til et annet sted enn der de andre satt og spiste lunsj). Det funket fint. Når babyen var 9 måneder sluttet jeg å amme. Da var det ikke nok melk tror jeg, og ettersom jeg var i full jobb fikk jeg ikke gjennomført noen økedager heller. Alternativet var å være oppe og amme flere ganger hver natt. (Hun var så sulten at hun begynte å våkne hver 2-3 time igjen). Da var det bedre å gå over til mme syntes jeg. Man skal tross alt ha en levelig tilværelse selv også. En mamma som er oppe om flere ganger om natten eller sliter seg helt ut med ammingen hele dagen er vel ikke helt ideelt for babyen heller! Bedre med fornøyd baby med tåteflaske da spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil amme, gir du erstatning.

Verre er det faktisk ikke!

Drit i alle som sier at du skal gjøre alt for å fortsette, det høres ut som om du har gjort ditt fra innlegget over hvertfall. Kos deg med bebisen din, de har det aller best når mamma har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Takker for alle svar. Jeg har vel mer eller mindre sluttet å pumpe nå, det er sant som dere sier, at man skal ha litt tid til å kose seg også. Jeg har et barn fra før, og hun fikk MME hun også, så jeg vet det blir folk av det. Grunnen til at jeg pumper er at babyen sugde veldig bra i begynnelsen (er 7 uker nå), men da hadde jeg enda mindre melk, og hun fikk ikke nok. Gikk lite opp i vekt, og derfor måtte jeg begynne å gi MME på flaske. I tillegg hadde jeg veldig såre brystvorter, så jeg var nødt til å pumpe. Når brystvortene begynte å bli bra igjen, så hadde hun vent seg til flaske, og nå ville hun ikke suge i det hele tatt. Og da var den onde sirkelen igang. Dette kombinert med lite melk, gjorde at jeg fortsatte å pumpe det jeg hadde og ga MME i tillegg. Hun er så fornøyd, atte.. :-)

Orker ikke dra på helsestasjonen for dette, synes det bare blir pes hele greia. Nå har jeg ikke pumpet siden de 20 ml i går morges, og har ikke antydning til melkespreng i det hele tatt..men skulle gjerne ha sluppet dette flaskestyret og hele greia, men går det ikke så går det ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil amme videre er det to ting som kan hjelpe deg til å få melk slik at babyen kanskje vil suge igjen: Syntocinon og Afipran. Syntosinon hjelper til på utdrivningsrefleksen og Afripran hjelper til på produksjonen. Sistnevnte er egentlig tabletter mot kvalme, men har en koselig bivirkning for de som vil ha mer melk. Afipran bør kombineres med økedøgn (enten med baby til brystet eller brystet koplet til pumpe) og Syntocinon.

Begge disse legemidlene er reseptbelagt, men jeg har fått dem veldig enkelt av legen (legen måtte dog ringe Riksen for å høre om Afipran, siden han aldri hadde vært borti det).

Men det blir fine barn av MME også! Det er ditt valg, hva du vil gjøre. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...