Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har seg sånn at jeg må ta opp en eksamen fra første semester for å forbedre karakter. Men så har dette emnet endret seg sånn at man får 1 stp mindre hvis man tar opp den eksamenen. Det går ikke fordi da får jeg 179 stp i stedet for 180. Men siden dette emnet har 1 stp mindre finnes det sikkert et emne fra første semesteret som vil ha 1 stp mer enn det jeg originalt har i det emnet. Jeg klarer ikke ta opp to fag samtidig neste semester, men jeg tenkte hvis jeg tar opp det emnet som har 1 stp mer enn det jeg originalt har først så går jeg ut med 181 stp og så når jeg er ferdig utdannet så kan jeg ta opp den eksamenen jeg må forbedre karakteren i sånn at jeg til slutt får 180 stp, men jeg lurte på om det er mulig å gå ut med mer enn 180 stp, eller vil de stoppe meg på det? Noen som vet?

Anonymkode: 6c349...c65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg forhørt meg med studieveileder. Dette må du få helt på det rene fra stedet du studerer, ikke fra folk på nett som ikke har kjennskap til dette.

Anonymkode: e7da2...a49

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her hadde jeg forhørt meg med studieveileder. Dette må du få helt på det rene fra stedet du studerer, ikke fra folk på nett som ikke har kjennskap til dette.

Anonymkode: e7da2...a49

Studieveileder har ikke oversikt over dette, så jeg skal snakke med seksjonsansvarlig neste uke. Jeg bare lurer på om noen andre har erfaring med å gå ut med mer enn 180 stp. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg at det er et problem. På NTNU stilles det eksempelvis krav om å ha perspektivemne på 7.5 studiepoeng. Ikke noe problem å ha et emne som på 10 eller 15 studiepoeng. Da kommer man totalt sett på litt flere studiepoeng enn normalt. 

Anonymkode: 0c6aa...08a

Skrevet

Jeg har 182,5stp på min første bachelor.

Skrevet

Ja, dette er helt uproblematisk. I verste fall får du en vektingsreduksjon, men på kun ett studiepoeng er det også tvilsomt. 

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at det er noe problem. På alle mine studier er fagene minst 10 poeng, så jeg har ikke det samme problemet. Idiotisk med fag som kun er 1 poeng, men det er selvsagt skolen sin skyld og ikke din

Anonymkode: 16feb...d12

AnonymBruker
Skrevet

På det studiet jeg gikk, var det i alle fall ingen problem om man hadde for mange studiepoeng. Det du imidlertid MÅ undersøke er
1. Finnes det en overgangsordning for å kunne ta opp igjen det emnet som har hatt en poengreduksjon uten å tape poeng? Hvis det er tilfelle så er det jo ikke noe problem. (Når emner endres, så endres jo som regel fagnummeret og alt, så det du ønsker å ta opp igjen er kanskje i praksis et annet fag enn det som tilbys i dag.)
2. Er det grenser i studiereglementet for hvor mange beståtte fag eller studiepoeng man kan ta opp igjen? I og med at du vurderer å ta opp igjen to beståtte fag, så må du passe på så du ikke «narrer deg selv» og tenker «for lurt» slik at gjenopptak av det ene faget forhindrer deg fra å ta opp igjen det du faktisk HAR tenkt å ta opp igjen. 

Anonymkode: d5162...9e5

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På det studiet jeg gikk, var det i alle fall ingen problem om man hadde for mange studiepoeng. Det du imidlertid MÅ undersøke er
1. Finnes det en overgangsordning for å kunne ta opp igjen det emnet som har hatt en poengreduksjon uten å tape poeng? Hvis det er tilfelle så er det jo ikke noe problem. (Når emner endres, så endres jo som regel fagnummeret og alt, så det du ønsker å ta opp igjen er kanskje i praksis et annet fag enn det som tilbys i dag.)
2. Er det grenser i studiereglementet for hvor mange beståtte fag eller studiepoeng man kan ta opp igjen? I og med at du vurderer å ta opp igjen to beståtte fag, så må du passe på så du ikke «narrer deg selv» og tenker «for lurt» slik at gjenopptak av det ene faget forhindrer deg fra å ta opp igjen det du faktisk HAR tenkt å ta opp igjen. 

Anonymkode: d5162...9e5

Tusen takk! Jeg skal sjekke ut dette :)

De har sagt at overgangsordningen utløp i fjor, altså hadde jeg bare 1 sjanse på meg til å ta opp eksamen, men jeg visste ikke dette i fjor. Skal høre med seksjonsansvarlig om det er mulig at de fikser det sånn at jeg kan ta eksamenen likevel og få det ene ekstra studiepoenget.. Faglærer sa at faget de kjører nå er helt det samme. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at det er noe problem. På alle mine studier er fagene minst 10 poeng, så jeg har ikke det samme problemet. Idiotisk med fag som kun er 1 poeng, men det er selvsagt skolen sin skyld og ikke din

Anonymkode: 16feb...d12

Faget er ikke 1 poeng, det er 6 poeng. Eller det VAR 6 poeng og nå er det 5... 

AnonymBruker
Skrevet

På studiet jeg gikk, så hadde vi flere fag vi kunne ta frivillig vært år, da ble det ekstra studiepoeng. Så det er ikke noe problem.

Anonymkode: 29afe...799

Skrevet

Jeg ville absolutt forhørt meg med en studieveileder om hva du bør gjøre. 

Personlig hadde jeg 210 stp når jeg var ferdig med bachelorgraden, men i graden min inngår bare 180 av poengene så det er bare de obligatoriske emnene og valgfagene med best karakter som står på vitnemålet, og så har jeg resten bare på karakterutskrift som frie emner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...