AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #1 Skrevet 23. mai 2017 Hei! Min datter og hennes venninne er ivrige håndballspillere. De vil også gjerne trene en egentrening i uken, ved å jogge. De er i veldig god form, og henger godt med på håndballbanen. Jeg kan lite om trening, og tenkte kanskje noen kunne svare meg. Min datter blir ekstremt sliten på starten av joggeturen, de første 10-15 minuttene. Hun sier hun må gå etter 300 meter, og sliter veldig med å løpe. Starter de for hardt? De sier selv at de starter svært sakte. Etter et par km er det ingen problem. Da sier de at de kunne løpt i mange km. De løper gjerne mellom 5-7 km. Jeg lovet henne å undersøke: hvordan kan man trene seg opp til å mestre første del av joggeturen bedre? Hva kan det komme av at starten er så tung, men det går veldig greit etter hvert. Det er beina hun sier gjør vondt, ikke pusten. Anonymkode: 8f85f...4d1
Gjest Cicero Skrevet 23. mai 2017 #2 Skrevet 23. mai 2017 Kanskje hun ikke er varm nok? Begynn med å gå og gjør litt kroppsvektsøvelser (knebøy, utfall osv) for å få i gang muskulaturen.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #3 Skrevet 23. mai 2017 Hvis hun dropper oppvarming og begynner rett på løpeturen er det ikke så rart. Det er lurt å få opp pulsen litt, høyere enn det hun får i løpet av løpeturen. På den måten får ikke kroppen helt sjokk når pulsen øker 300 meter ut i joggeturen. Det kan også være at de begynner for raskt, men jeg tipper det er manglende oppvarming som er problemet Anonymkode: 6857e...a06 2
fitlife Skrevet 23. mai 2017 #4 Skrevet 23. mai 2017 Jeg vil også si dårlig/manglende oppvarming og eventuelt mobilitetstrening. De kan feks gjøre 40 gående utfall, knebøy med kroppsvekt, noen laaaaange gående utfall med fokus på strekk, strekke etter føttene/bakken så sette seg ned i dyp knebøy og presse knærne utover med albuene, så høye skritt til siden over "usynlig benk" eller trestubbe.... sjekk flere øvelser feks på funkygine.com eller YouTube så videre til spesifikk oppvarming. De kan feks gjøre noen korte, relativt lette drag i svak motbakke. De bør være såpass at de får opp pulsen skikkelig, men ikke så mye at de blir utmattet. Dette har egentlig ikke noe med saken å gjøre, men jeg vil også si husk å tøye ut på slutten! 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #6 Skrevet 23. mai 2017 En ting å være obs på er overtrening. Som ungdom trente jeg veldig mye, (og spiste nok for lite). Da erfarte jeg den samme der, jeg fikk syre og vondt i musklene i beina med det samme jeg gikk i gang. Jeg kunne få syre og smerter i beina bare jeg gikk opp en trapp. Men likevel gikk jeg lange fjellturer, og det gikk bedre etter hver, begynnelsen var alltid verst. Jeg jogget også 10 km og det gikk fint, etter de første 2 km. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt en voksen i livet mitt som hadde litt peiling og reagerte på at jeg stadig kommenterte på melkesyre selv når jeg ikke hadde gjort noe spesielt travelt. I tillegg til slapphet, og at jeg sovnet på dagen hvis f.eks foreldrene mine hentet meg fra trening i bil. (Serr 20 sek etter at bilen hadde startet sovnet jeg. ) Bare en tanke, nå vet jeg ikke hvor mye 12-åringen trener, eller hvor mye hun spiser eller noe, men det er jo noe som mor å være obs på. Det går også an å snakke om hvorfor hun gjør det, for meg ble treningen et slags press (jeg vet ikke hvor det kom fra), jeg hadde flere trenere som absolutt mente at man skulle gjøre mer, og jeg ville være best på laget, jeg mistet gleden av treningen for jeg hadde så vondt i musklene alltid, og i tillegg var jeg så trøtt. For meg handlet det ikke om mat da, det var mer en konsekvens igjen, jeg orket ikke spise nok mat rett og slett. Jeg tenker at det er viktig å lære som barn at man trener fordi det gir en god følelse for en selv, fordi en selv setter pris på å være god og flink i (f.eks) håndball, og at det ikke handler om "å være god nok" eller "jeg vil bare bli sett" eller "jeg vil ikke at pappa/mamma/trener skal bli skuffa av meg". Ellers anbefaler jeg lett oppvarming, før man begynner å jogge. Ellers har jeg funnet at det hjelper å gå en slakk tur på kvelden etter at jeg har hatt hardtrening, tror det har noe med at man går vekk syra som har samlet seg fra forrige trening på den måten. Med å gjøre dette er jeg i alle fall mye bedre form neste dag. Anonymkode: 35c6f...2ce 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #7 Skrevet 24. mai 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: En ting å være obs på er overtrening. Som ungdom trente jeg veldig mye, (og spiste nok for lite). Da erfarte jeg den samme der, jeg fikk syre og vondt i musklene i beina med det samme jeg gikk i gang. Jeg kunne få syre og smerter i beina bare jeg gikk opp en trapp. Men likevel gikk jeg lange fjellturer, og det gikk bedre etter hver, begynnelsen var alltid verst. Jeg jogget også 10 km og det gikk fint, etter de første 2 km. Anonymkode: 35c6f...2ce Dette! Jeg tenker ikke nødvendigvis på at hun trener for mye, men at hun hviler for lite. En aktiv ungdom behøver også mye søvn/hvile/restitusjon. Jeg har det slik som det blir beskrevet når jeg har hvilt for lite. Da protesterer kroppen på belastningen de første 15-20 minuttene. Det føles som om jeg løper med håndbrekket på, før kroppen resignerer, og "løsner på håndbrekket". Det er som om kroppen sier: "nå har jeg prøvd å fortelle deg at jeg ikke vil ha denne løpeturen i dag, jeg er for sliten, men siden du insisterer på å løpe likevel får jeg gjøre det litt lettere for deg". Anonymkode: 70ef5...9e7 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #8 Skrevet 24. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette! Jeg tenker ikke nødvendigvis på at hun trener for mye, men at hun hviler for lite. En aktiv ungdom behøver også mye søvn/hvile/restitusjon. Jeg har det slik som det blir beskrevet når jeg har hvilt for lite. Da protesterer kroppen på belastningen de første 15-20 minuttene. Det føles som om jeg løper med håndbrekket på, før kroppen resignerer, og "løsner på håndbrekket". Det er som om kroppen sier: "nå har jeg prøvd å fortelle deg at jeg ikke vil ha denne løpeturen i dag, jeg er for sliten, men siden du insisterer på å løpe likevel får jeg gjøre det litt lettere for deg". Anonymkode: 70ef5...9e7 Dette. Hun er 12,ikke toppidrettsutøver. Anonymkode: 2d3c3...64e 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #9 Skrevet 24. mai 2017 Som andre sier bør du ta en titt på totalbelastningen sett over en uke. Her spiller også kostholdet inn dersom de trener en god del. De må spise nok og spise riktig mat. Skolebrød og cola som mange tolvåringer trykker i seg gir ingen næring til kroppen. Men, dette er snakk om tolv år gammel jente og man skal være litt forsiktig når det gjelder for stort fokus på kostholdet. Anonymkode: eff24...7ef 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #10 Skrevet 24. mai 2017 TS her. Takk for gode og utfyllende svar. Jenta mi er glad i å trene, men det er alltid lystbetont. Hun trener 3 ganger i uken i snitt. To ganger er vanlig håndballtrening og en gang er lett løpetrening. Hun elsker all aktivitet. Elsker gymtimene, idrettsdager ++. Sover nok (som regel). Fra kl. 2100 (blir nok 22.00 noen ganger....) til kl. 0700. Altså 9-10 timer hver natt. Spiser MYE, spesielt nå i prepuberteten. Mest på kvelden etter trening. Propper nok i seg litt usunt når vi ikke ser, men er ellers ganske "oppegående" på matfronten. Elsker fisk og grønnsaker og frukt og vanlig brødmat. Jeg skal snakke litt med henne om oppvarming. I motsetning til andre på laget er hun ikke liten og lett. Hun er stor og sterk. Absolutt ikke overvektig, men sterk og høy, og med mer vekt å jogge med enn de andre jentene på laget. Jeg har vært med henne noen turer, og hun sliter selv om jeg jobber veeeeeeeeelig sakte de første to km. Jeg skal forsøke å gå med henne, og gjøre noen utfall. Takk for svar. Anonymkode: 8f85f...4d1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #11 Skrevet 24. mai 2017 Tenker oppvarming er saken her. Prøv å gå litt i starten og øke tempoet gradvis. Jeg sliter ofte med at første km er blytung selv også, tror stadig vekk at jeg har en dårlig dag, men så etter et pr km når jeg har blitt varm så løsner det. Anonymkode: 7cbe9...5a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå