AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #1 Skrevet 23. mai 2017 Når smører dere barna deres? Jeg er så lei alle besteforeldrene klager over solkrembruken vår. Barnet er ett og ett halvt år. I fjor var han ett halvt år på sommeren og vi holdt han i skyggen. Brukte ikke solkrem. Dette var også feil, han hadde godt av å få sol på kroppen pga d vitamin. Er det riktig? I år er vi ofte og mye ute. Han går selv og er selvsagt overalt. Sol og ikke sol. Jeg pleier å smøre han på morningen så solkremen får litt tid før vi går ut( når jeg vet det er meldt sol). Ellers smører jeg når jeg ser det blir bra vær. Han bruker også solhatt eller lue om det er mye vind. Jeg pleier også å smøre en gang til i løpet av dagen når han er mye ute. Trodde man skulle det. Men besteforeldrene hans mener det bare er tull og smøre på morningen. Og at han bør venne seg til sol uten solkrem. Riktig? De syns forøvrig jeg smører på for mye solkrem. Vanskelig å forklare hvor mye jeg smører, men tar på så det dekker... trodde det var viktig å ha på nok. Har fått med meg at det er mye som ikke er bra i solkrem, men har lest masse tester og valgt en som ikke inneholder allergifremkallende og noe annet jeg ikke husker lenger. Anbefalt for små barn. Men får så dårlig samvittighet for høres ut som solkremen er giftig. Men er det ikke verre og skulle få solkreft? Eller har jeg misforstått noe? Hva gjør dere? Anonymkode: 38dc1...728 3
Gjest Overrasket Skrevet 23. mai 2017 #2 Skrevet 23. mai 2017 Det har vel egentlig ikke besteforeldrene noe med.
ekkoet Skrevet 23. mai 2017 #3 Skrevet 23. mai 2017 Du smører. Det er det som er riktig. Dette er noe barnet ikke kan kontrollere selv og der voksne må ta ansvar. Det er bedre å smøre en gang for mye enn en gang for lite. 23
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #4 Skrevet 23. mai 2017 Høres ut som helt normal smøring I barnehagen vår har vi gått beskjed om å smøre på morgenen før levering, og så smører de ansatte en gang til etter sovetid. Anonymkode: 19937...edd 10
Rotemor Skrevet 23. mai 2017 #5 Skrevet 23. mai 2017 Hvorfor bryr du deg? Det er jo bare å lese seg opp rett bruk og ignorere hva de sier... Folk lager så mye problemer for seg!! 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #6 Skrevet 23. mai 2017 Det er du som har rett her. Besteforeldre er ofte utdaterte når det kommer til hva som er bra. Før hadde de ikke like stor info om hvor farlig solen kan være. Hadde bare sagt at jeg ikke med viten og vilje ville utsatt barnet mitt for noe som er bevist at øker faren for føflekkreft blandt annet. Anonymkode: 86e82...ae4 12
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #7 Skrevet 23. mai 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når smører dere barna deres? Jeg er så lei alle besteforeldrene klager over solkrembruken vår. Barnet er ett og ett halvt år. I fjor var han ett halvt år på sommeren og vi holdt han i skyggen. Brukte ikke solkrem. Dette var også feil, han hadde godt av å få sol på kroppen pga d vitamin. Er det riktig? I år er vi ofte og mye ute. Han går selv og er selvsagt overalt. Sol og ikke sol. Jeg pleier å smøre han på morningen så solkremen får litt tid før vi går ut( når jeg vet det er meldt sol). Ellers smører jeg når jeg ser det blir bra vær. Han bruker også solhatt eller lue om det er mye vind. Jeg pleier også å smøre en gang til i løpet av dagen når han er mye ute. Trodde man skulle det. Men besteforeldrene hans mener det bare er tull og smøre på morningen. Og at han bør venne seg til sol uten solkrem. Riktig? De syns forøvrig jeg smører på for mye solkrem. Vanskelig å forklare hvor mye jeg smører, men tar på så det dekker... trodde det var viktig å ha på nok. Har fått med meg at det er mye som ikke er bra i solkrem, men har lest masse tester og valgt en som ikke inneholder allergifremkallende og noe annet jeg ikke husker lenger. Anbefalt for små barn. Men får så dårlig samvittighet for høres ut som solkremen er giftig. Men er det ikke verre og skulle få solkreft? Eller har jeg misforstått noe? Hva gjør dere? Anonymkode: 38dc1...728 Du vet vel egentlig selv hva som er riktig her. Bare prøv å lukk ørene og gjør det du tror er best for barnet ditt. Hadde jeg fått en krone hver gang jeg fikk et godt råd vedr.barna fra den eldre garde-da hadde jeg vært steinrik. Anonymkode: 35eee...93f 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #8 Skrevet 23. mai 2017 Man vil vel gjerne ikke at barnet sitt skal få hudkreft eller føflekkreft, så da er det viktig å smøre. Besteforeldrene er teite som ikke skjønner såpass Anonymkode: b0a28...2c8 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #9 Skrevet 23. mai 2017 http://www.tv2.no/a/9115094/ Anonymkode: b07a0...3ae 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #10 Skrevet 23. mai 2017 Har nøyaktig samme problem. Du gjør helt riktig. Besteforeldrene er ikke oppdatert på dagens anbefalinger. Ikke hør på dem. Anonymkode: b907b...447 1
Hactar Skrevet 23. mai 2017 #11 Skrevet 23. mai 2017 Du har rett. Og om de skulle begynne å mene noe om unødvendig nøye bilsikring, er det du som har rett igjen. 8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #12 Skrevet 23. mai 2017 Samme her... Jeg smører like ofte som deg Ts, og besteforeldrene skal alltid poengtere at vi fikk aldri solkrem da vi var små, og at det sikkert ikke er så farlig. Tidene forandrer seg. Dessuten har de garantert glemt hvor solbrente vi ble etter en dag i sola uten smøring. Anonymkode: e1f17...a07 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #14 Skrevet 23. mai 2017 1 time siden, Hactar skrev: Du har rett. Og om de skulle begynne å mene noe om unødvendig nøye bilsikring, er det du som har rett igjen. TS Morsomt at du sier det! Det er en av de andre punktene vi er overhysteriske. Det var bare tull av oss å ikke bare ta ett sete fra Finn som var ca. 10 år gammelt. Hører om det stadig vekk. Anonymkode: 38dc1...728 2
Hactar Skrevet 23. mai 2017 #15 Skrevet 23. mai 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS Morsomt at du sier det! Det er en av de andre punktene vi er overhysteriske. Det var bare tull av oss å ikke bare ta ett sete fra Finn som var ca. 10 år gammelt. Hører om det stadig vekk. Anonymkode: 38dc1...728 Ja, den er klassisk. Og argumentet er gjerne at deres barn ikke satt i sele i det hele tatt, og det gikk jo bra med dem... 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #16 Skrevet 23. mai 2017 9 minutter siden, Hactar skrev: Ja, den er klassisk. Og argumentet er gjerne at deres barn ikke satt i sele i det hele tatt, og det gikk jo bra med dem... Noen lå jo til og med i hattehylla 😶 Anonymkode: 86e82...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #17 Skrevet 23. mai 2017 Smører 5åringen med solkrem når det er rundt 20+ grader og sol. Skal barnet være lenge ute i solen, som oftest i barnehagen, så kan de gjerne smøres ved 15+ grader og sol. For kortere turer til butikken og slikt så pleier jeg ikke smøre annet enn hvis solen er ekstremt sterk, som oftes i ferier til syden. Anonymkode: 3f56e...952 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 24. mai 2017 #18 Skrevet 24. mai 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen lå jo til og med i hattehylla 😶 Anonymkode: 86e82...ae4 Si det om de spør om bilsikring! Pføy; ungen legges jeg i bagasjerommet. Stor og fin plass. Se på lekematten jeg har lagt frem Det blir jo slitsomt om de skal mase om dette hele sommeren. Jeg hadde sagt rett ut: med all respekt! Det er våre barn og vi følger dagens oppdaterte anbefalinger om forebygging av hudkreft. Vi gjør det på vår måte og vil ikke høre mer om at det er tull med solkrem. Ferdig.
ashera Skrevet 24. mai 2017 #19 Skrevet 24. mai 2017 Det er riktig at solkrem - som jo forebygger hudkreft - hemmer dannelse av D-vitaminer. Derfor er det viktig å kompensere dette på annet vis, gjennom kost eller tilskudd: http://forskning.no/forebyggende-helse/2009/07/far-vi-d-vitaminer-nar-vi-bruker-solkrem
exictence Skrevet 24. mai 2017 #20 Skrevet 24. mai 2017 Det er så viktig å smøre med solkrem så barnet ikke blir brent. Det å bli brent kan virkelig være skadelig. Det er fint du passer på. Men for mye solkrem hemmer for d vitamin, ja. Og jeg tror ikke det er så bra å bruke solkrem i tykke lag og hver dag. Jeg tror huden har godt av også å være ute i solen uten solkrem, men da må man passe på at man ikke er lenge ute av gangen. Jeg tror jeg hadde sagt til besteforeldrene noe sånt som at det er fint at dere vil det beste, og det er riktig at jeg ikke alltid trenger å smøre hvis barnet skal være lite ute. Men ellers er det veldig viktig at barnet ikke blir brent. Solen er sterk, sterkere nå enn før. Det kan være veldig skadelig å bli brent. Jeg har funnet en krem som skal være god nok, så den kommer vi til å bruke. Mine foreldre var ikke så nøye alltid med å smøre meg. Jeg fikk skader i huden, og ble veldig brent enkelte steder. Husker det sved og brant, til og med. Man merker det jo ikke før noen timer etterpå, så veldig bra at du passer på. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå