Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg studerer sosialt arbeid og har nå hjemmeeksamen i "samfunnsarbeid" og "sosiologi og sosiantropologi". 
Jeg sitter nå fast, og trenger hjelp til å løse oppgave 3!

1 - Redegjør for begrepene makt og avmakt.

2 - Redegjør for forbindelseslinjene mellom motmakt og samfunnsarbeid. (Her har jeg skrevet om empowerment som tilnærming)

3 - Drøft hvordan og i hvilken grad ulike tilnærminger i samfunnsarbeid kan utjevne maktforskjeller? Anvend begrepene det er redegjort for i oppgave 1.

Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om på oppgave 3. Hvilke tilnærminger i samfunnsarbeid har vi? 

Anonymkode: 1a2c9...d70

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg studerer sosialt arbeid og har nå hjemmeeksamen i "samfunnsarbeid" og "sosiologi og sosiantropologi". 

2 - Redegjør for forbindelseslinjene mellom motmakt og samfunnsarbeid. (Her har jeg skrevet om empowerment som tilnærming)

3 - Drøft hvordan og i hvilken grad ulike tilnærminger i samfunnsarbeid kan utjevne maktforskjeller? Anvend begrepene det er redegjort for i oppgave 1.

Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om på oppgave 3. Hvilke tilnærminger i samfunnsarbeid har vi? 

Integrering?

Anonymkode: 5776d...ba2

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig?? Hva har du gjort mens du har gått på skolen?? Dette må du finne ut av selv som vi alle andre også har gjort.

Anonymkode: 34021...1c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et hett tips er å lese pensum og forelesningsnotater.

Anonymkode: 833fe...70a

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Integrering?

Anonymkode: 5776d...ba2

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal altså bruke begrepene avmakt og makt for å drøfte.

for eksempel hvordan skal saksbehandler forholde seg til sine klienter i en sårbar situasjon? Der klienten er svært syk, kan saksbehandler handle på sin egen ønskede måte fordi h*n har makt? I mange nav saker er klienten fullstendig uten makt, det er enkeltindividet mot en stor statlig organisasjon.

Viss du ikke har lest noe særlig på dette er det på tide å sette seg inn i dette fortest mulig. Her er et lite eksempel, det er lurt å bruke teoretikere for å bygge opp under påstander.

"Sosiologen Max Weber har en lignende definisjon av makt som «et eller flere menneskers sjanse til å sette gjennom sin vilje i det sosiale samkvem, og selv om andre deltakere i det kollektive liv skulle gjøre motstand». Her velger vi følgende: 

Makt er evnen til å kontrollere hva som skjer, få ting til å skje og blokkere ting som ikke skal skje.

Det som gjør begrepet så viktig i interkulturell kommunikasjon, er at makt vanligvis er evnen til å ta og gjennomføre beslutninger som ikke bare berører ens eget liv, men også livet til andre mennesker. I mange sammenhenger betyr dette at enkelte mennesker som har makt kan følge sine egne interesser selv om det går ut over andre".

Kilde: http://ndla.no/nb/node/78354?fag=2603

Meg: Siste setningen her er jo veldig sentral, for eksempel kan en saksbehandler bruke sin makt til å ikke hjelpe klienten slik den har behov for og krav på.

Det kan skje i et konfliktråd der saksbehandler stiller seg på parti med den ene parten. Her misbruker saksbehandler sin makt for å få gjennom sine egne interesser.

Det kan skje på nav, der en klient mister sine rettigheter fordi saksbehandler ikke er villig til å hjelpe, fordi saksbehandler bruker sin makt til å finne paragrafer for å feie bort klienten fra systemet, kun fordi saksbehandler mener at klienten burde gjøre noe som nav vil. Politiet kan bruke sin makt i ulike samfunnsforhold, de knapt gi deg bot for nesten alt, det kan oppstå situasjoner der de bruker makten sin korrupt.

Anonymkode: 2c7ab...f70

Skrevet

Hei. Vi går nok i samme klasse :) Vår kollokviegruppe diskuterte dette, da vi syntes tilnærminger var et dårlig ord. Og vi kom frem til at med ulike tilnærminger så er det de (4) arbeidsmetoder i samfunnsarbeid (Thyness s 59). Under disse er det mange mulige tiltak og tilnærminger/arbeidsmåter som er beskrevet rundt om i pensum.Sjekk også ut Garsjø fra side 317 for motmaktstrategier i samfunnsarbeid. Lykke til :)

Skrevet (endret)

Og forresten; empowerment er også veldig sentralt her. Det er gjennomgående i alle arbeidsmetodene. Og husk å holde det til kollektivt nivå (så noen tips her som Ikke passer for oss) ;)

Endret av Lizzite

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...