AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #1 Skrevet 23. mai 2017 Hei Min eks samboer og jeg splittet opp for 1 år siden. Vi har to felles barn på 6 og 3 år. Helt frem til nå har vi hatt barna 50% hver. En uke hos han og en uke hos meg. Fungert greit.. Men nå skal han ut å reise og vet ikke når han kommer tilbake. Derfor skal jeg ha 100% samvær. Holder det med at vi skriver en ny samværsavtale, eller må han i tillegg "gi fra seg" foreldreretten. Han har også sagt at den dagen han kommer tilbake, vil han ha barna annen hver helg bare, fordi det er det beste for barna. Det er helt greit for meg! Men for at jeg skal søke om evt overgangsstønad, utvidet barnetrygd osv, så vet jeg ikke hva vi må skrive under. Han har ikke mulighet til å betale barnebidrag heller, så derfor lurer jeg på det med foreldreretten. Om han "slipper det" hvis han skriver under noe slikt.. Det er ikke slik at jeg vil ta fra han barna på noen som helst måte. Syns det er vanskelig å finne ut av noe fornuftige svar.. spurt både nav og meklingskontoret... håper på kjapt svar, da han reiser om en uke! <3 A Anonymkode: 3dd44...0a5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #2 Skrevet 23. mai 2017 Han slipper ikke unna barnebidrag, foreldreansvar eller ei. Hvorfor skal han ikke betale bidrag? Om dere lager en privat avtale så opparbeider han seg ikke gjeld, om du søker barnebidrag/bidragsforskudd via nav vil han få gjeld på alt han ikke betaler, og til slutt tvangstrekk på lønna. Barnebidraget er for at ungene skal ha det bra, så det er dumt å ikke få det. Han trenger bare å skrive under på en ny samværsavtale, han har ingenting med overgangsstønad osv å gjøre. Anonymkode: 2feca...af2 1
Aurora- Skrevet 23. mai 2017 #3 Skrevet 23. mai 2017 Takk for svar.. Vel han sier han rett og slett ikke har råd til å betale da.. derfor vil han på en måte slippe unna. Jeg vil trenge hjelp når han forsvinner. Jeg blir alene med to, jeg har to jobber og flytter inn i ny leilighet neste uke. Ting går rundt, men ja, fortsatt veldig trangt da..
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #4 Skrevet 23. mai 2017 17 minutter siden, Aurora- skrev: Takk for svar.. Vel han sier han rett og slett ikke har råd til å betale da.. derfor vil han på en måte slippe unna. Jeg vil trenge hjelp når han forsvinner. Jeg blir alene med to, jeg har to jobber og flytter inn i ny leilighet neste uke. Ting går rundt, men ja, fortsatt veldig trangt da.. Han må ta seg råd til bidrag. Hvis han går ned i inntekt av å reise kan han ikke reise. Da vil ha opparbeide seg gjeld. Men ja, han må signere ny samværsavtale, slik at du kan vise den til Nav når du skal søke på stønader. Men unnskyld meg, hvorfor vil du gå med på ikke noe bidrag? Han drar fra ungene sine!! Snakk om "flott" far...:!! Anonymkode: 99874...4a9 2
Peter007 Skrevet 23. mai 2017 #5 Skrevet 23. mai 2017 Hvis barnas far var bidragsdyktig før en reise på ubestemt tid, vil han mest samsynlig bli funnet dette også når reisen finner sted. Det er NAV som fastsetter dette I første omgang. Betales ikke pålagt bidrag vil gjeld opparbeides. Far kan kreve at du er I arbeid med minst 80% stilling og inntekt som evnet. Dette som grunnlag for bidraget. Far skal også regnes med 80% stilling og inntekt som evnet. Foreldreansvar har ikke noe med samvær å gjøre om en følger opp barna. Så det kan beholdes. Far har ingen plikt til å si fra seg dette. Du kan heller ikke kreve dette slik uten videre. Du må gå rettens vei om du ønskee tvinge far til dette. Han må av retten bli funnet ikke egnet. Det følger av barneloven § 30 at de som har foreldreansvaret skal utøve dette ut fra barnets interesser og behov. Barnet har krav på omsorg og omtanke fra dem som har foreldreansvaret. De som har foreldreansvaret, plikter å gi barnet en forsvarlig oppdragelse og forsørgelse. De skal sørge for at barnet får utdannelse etter evne og muligheter.Det følger av barneloven § 30 at barnet ikke må utsettes for vold eller på annet vis bli behandlet slik at den fysiske eller psykiske helsen blir utsatt for skade eller fare. Opphør frivillige foreldreansvar kan gjøres ved ved at begge foreldrene skriver under på et skjema dere finner på nettet (blant annet på regjeringen.no, skjema Q-0199).Det er tilstrekkelig at dere henter ned sjemaet fra nettet, signerer der dere skal, for så å sende det inn til folkeregisteret. https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/bld/skjema/skjema-2/samboererklaringavtale-om-foreldreansvar/id437436/ Den av foreldrene som barnet bor sammen med alene tar avgjørelser om vesentlige sider av omsorgen for barnet, (Barnelova paragraf 35) bl.a. spørsmålet om barnet skal være i barnehage, hvor i landet barnet skal bo og andre større avgjørelser om dagliglivet. Dette også for de mindre avgjørelser som leggetider, samvær med venner mv. Er det spørsmål om barnet skal flytte, må imidlertid den av foreldrene som barnet ikke bor sammen med, men som har foreldreansvar, ha anledning til å uttale seg før det blir tatt noen avgjørelse men bosteds-forelder kan flytte fritt bare det gis seks ukers forvarsel til den andre forelderen. Stønader som utvidet barnetrygd kan dere ha allerede ha ved delt bosted det er søkt. Det er vanlig at denne deles mellom foreldrene ved delt bosted sammen med ordinær barnetrygd. Overgangsstønad tenker du søke ser jeg . Vilkår må opplfyllesi ovs. Fra barnet fyller 1 år, må du være i aktivitet som utgjør minst halvparten av full tid, for eksempel halvtidsarbeid eller utdanning som utgjør halvparten av fullt studium. Utdanningen må være nødvendig og hensiktsmessig for å få eller beholde arbeid. Hvis du ikke har arbeid eller skoleplass, må du være registret hos NAV som reell arbeidssøker. NAV vil bl.a. ha en samværsavtale som grunnlag for overgangsstønad.Til fastsettelse av barnebidrag vll de ha lønnsutbetalinger, i tillegg samværsavtale. Finnes ingen avtale om samvær kan overgangsstønad og bidrag fastsettes etter andre kriterier.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #6 Skrevet 23. mai 2017 Av ren nysgjerrighet : hvorfor reise far ? Jobb el eventyr? virker rart å stikke av fra ansvaret sitt just like that... Anonymkode: 29674...a3e 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #7 Skrevet 24. mai 2017 Tusen takk for svar! Nei han har hatt det vanskelig på jobb osv, så han sa han trengte en pause. (gjør vi ikke alle det) Jeg jobber dag og natt hver eneste dag, så jeg har greit med inntekt sånn sett.. Jeg bare syns det er veldig dumt å "ta seg en pause" fra all ansvar, og kaste det på meg noen mnd, også komme tilbake og kanskje ville ha 50% igjen.. det syns jeg blir for dumt. Nå får jeg 100% og slik vil jeg ha det nå... barna trenger stabilitet.. jeg har ikke noe i mot at han har de annen hver helg, hvis han orker det. Jeg ønsker ikke å ta fra han foreldreansvaret av den grunn.. Men var ei venninne som nevnte til meg da, at la oss si noe skulle skje barna (Gud forby), og jeg trenger å ta en medisinsk avgjørelse.. får jeg gjort det hvis vi deler foreldreansvar og han er på andre siden av jorda og får ikke tak i han? Anonymkode: 3dd44...0a5
Leeloo Skrevet 24. mai 2017 #8 Skrevet 24. mai 2017 Ville bedt om å få foreldreansvaret alene i fall du trenger nytt pass el. andre ting det normalt trengs samtykke fra den andre for mens han er borte, dere kan gjøre om det når han kommer tilbake. Jeg vet ikke om det holder at far signerer et skjema, på papirene for erkjennelse av farskap er det bare et kryss i en boks, men mulig det er vanskeligere å gjøre om når man først har fått det. Jeg har dette ettersom far bor i et annet land, veldig greit når jeg trenger pass, skal opprette konto ol. Ta alt via NAV, har han ikke betalingsevne kan det hende du får litt bidragsforskudd (kommer an på hva du tjener), du kan også søke om ekstra barnetrygd (det regner jeg kanskje med du har alt) og tilskudd til barnepass om ungene går i barnehage/SFO.
Outlander Skrevet 24. mai 2017 #9 Skrevet 24. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Nei han har hatt det vanskelig på jobb osv, så han sa han trengte en pause. (gjør vi ikke alle det) Jeg jobber dag og natt hver eneste dag, så jeg har greit med inntekt sånn sett.. Jeg bare syns det er veldig dumt å "ta seg en pause" fra all ansvar, og kaste det på meg noen mnd, også komme tilbake og kanskje ville ha 50% igjen.. det syns jeg blir for dumt. Nå får jeg 100% og slik vil jeg ha det nå... barna trenger stabilitet.. jeg har ikke noe i mot at han har de annen hver helg, hvis han orker det. Jeg ønsker ikke å ta fra han foreldreansvaret av den grunn.. Men var ei venninne som nevnte til meg da, at la oss si noe skulle skje barna (Gud forby), og jeg trenger å ta en medisinsk avgjørelse.. får jeg gjort det hvis vi deler foreldreansvar og han er på andre siden av jorda og får ikke tak i han? Anonymkode: 3dd44...0a5 Girl. Hvorfor i ALLE dager er du ok med dette? IKKE lag en privat avtale med han - han stikker av fra barna og ansvar! Kanskje du ville ha en pause i ni og ne du og! Men herregud- han har det vanskelig så må ut og reise??!! Blir helt satt ut - du skal nekte barna ditt bidgrasbehoven fordi faren er tafatt. Søk om full foreldreomsorg og la NAV sette alle krav der slik at du må ikke sitte helt alene mens faren koser seg på verdens tur. Seriøs?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå