AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #1 Skrevet 23. mai 2017 Etter mange fine år i en litt kjedelig, men greit betalt kontorjobb, ser det ut som outsourcingsspøkelset kan komme vår vei. Ledelsen holder kortene tett inn til brystet og sier ikke mer enn de må, men fremholder støtt og stadig at bedriften "må ta alvorlige grep for å komme i balanse på sikt", og omorganiserer i hytt og pine, antagelig for å sikre ønskede medarbeidere mulighet til å være med videre til tross for at andre har lenger ansiennitet. Vi vet altså ingenting sikkert, men ingen skal være overrasket hvis det før eller siden blir snakk om sluttpakker, for å si det slik. Jeg er snart 40, halvstudert røver fra Blindern, og har så smått begynt å tenke alternativer. Et alternativ er jo å søke innen samme type jobb som jeg har, med enklere saksbehandling/kundebehandling/fakturering. Men peker ikke pila litt nedover for lavere, administrative stillinger? Jeg er redd for å hoppe fra nedbemanningsbåt til nedbemanningsbåt og stresse med dette fram til pensjonsalder Bør jeg tenke nytt? Jeg har jo ingen ferdig utdannelse, og heller ingen mulighet til å ta meg to-tre år for å studere heller. Hadde jeg hatt det ville jeg studert til pedagogisk leder eller sykepleier, men økonomien setter en stopper for det. Har tidligere jobbet som ufaglært i skole og barnehage og trives med det, men det frister lite å starte på bunnen av en lav lønnsstige i min alder. Vi har barn og huslån, jeg trenger ikke tjene gull og grønne skoger, men en grei årslønn vil jeg gjerne ha. Burde jeg se på helsesektoren? Har tenkt litt på sykehjem eller slikt, for selv om grunnlønna ikke er noe å hoppe i taket over blir det vel ikke så verst, siden det er vaktordninger og man kan jobbe kveld/helg (har mann med fleksibel jobb på dagtid)? Tips? Hva ville du gjort? Anonymkode: 25d06...45c
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #2 Skrevet 23. mai 2017 Hva tenker du i forhold til at du ikke bare kan velge å jobbe helger/kveld, men ofte faktisk MÅ jobbe helger og kveld? At du kan bli satt opp på en kveldsvakt som overhodet ikke passer resten av familielivet? Mistrives du med den jobben du har? Erfaring teller ofte minst like mye som utdanning. Om du fortsetter innen samme område du allerede jobber i, kommer du nok til å tjene langt mer enn om du bytter beite, siden du kan tilby arbeidsgiver masse erfaring innen det du allerede kan. Mens du må begynne helt på bånn igjen om du bytter beite. Hva med deltidsstudier, om du vil bytte beite? Ta en ny jobb innen det du allerede jobber med, og studere til ped. leder på si? Anonymkode: 2d293...534
PeeWee Skrevet 23. mai 2017 #3 Skrevet 23. mai 2017 Jeg vet om flere med lignende bakgrunn som deg, som har skaffet seg jobb som veileder i NAV.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #4 Skrevet 23. mai 2017 En halvstudert røver må da ha litt å by på? Er det noe av dette du kan bygge på? Har du mulighet til å jobbe halv stilling og studere ved siden av? Evt ta samlingsbasert studie? Søk litt rundt etter studier du kan tenke deg i tilfelle. Vurder andre typer bedrifter enn du nå jobber i, men som har lignende stillinger. Forhør deg om de har kurs du kan ta evt. Jeg har selv begynt med nye studier i slutten av 30-årene og det har gått rundt økonomisk. Jeg er gift, men har ikke barn. Det blir en periode hvor luksus blir nedprioritert, men jeg dør ikke av færre middager ute eller tre år uten utenlandsferie. Anonymkode: d5377...c71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå