Gå til innhold

Pluttselig masse kraftig blod i fra analen :( er livredd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da jeg var på do tidliger i dag og bæsjet merket jeg at det var en del blod som kom med men det var ikke så veldig veldig mye heller. 

Men nå nettopp var jeg på do bare for å tisse sã kom det pluttselig kjempe masse blod ned i doskålrn trodde først det var mensen som kom igjenn , men det var ikke det , det kom ut ifra analen og jeg blør fremdels , det gjør ikke vondt . 

Jeg er livredd hva kan det være :( tenker selfølgelig det aller verste :'( 

Anonymkode: 68562...80b

Fortsetter under...

Annonse

Fersk blod er "bra", mørkt , koagulert blod er IKKE bra. Det ser fort mye mer voldsomt ut i doskåla enn det det egentlig er
Det er mest sannsynlig en rift eller hemoroide(innvendig eller utvendig). Men om du er redd eller blør over flere dager så kontakter du lege. 

• Liker 4
AnonymBruker

Det var ca en håndfull med blod. Gikk på do igjenn nå så helte jeg litt vann bak fra blomsterkannen :fnise: til mamma og da svei det litt bak der , ser også ut osm blodet har stoppet. 

Så håper det bare var en rift/hemoroidr. 

AnonymBruker

I feel your pain..

I fjor så sleit jeg veldig et par dager med avføringen, det brant bak i der, var helt forferdelig vondt. Plutselig glapp det og da jeg tørket meg var det en god del blod, og jeg ble litt satt ut for jeg skulle da ikke ha mensen enda.. Så skjønte jeg jo fort hvor det egentlig kom fra. Det ble med det, men ringte legen asap dagen etterpå og fikk komme inn, hun kunne ikke kjenne noe da, men konkluderte med at det var en hemoride. Fikk Sheriproct stikkpiller, og det hjalp etter noen dager, og jeg har ikke slitt med det nå i ettertid *bankibordet* 

Ta en telefon til legevakten hvis du vil det, ellers vil jeg råde deg til å få en hastetime hos legen i morgen for å sjekke det ut. Lykke til :) 

Anonymkode: d584a...5f6

• Liker 1
AnonymBruker

Opplevde det samme selv en gang :P fikk litt småpanikk, men var veldig dårlig i magen så tror jeg klarte å sprekke en hemoride. Har aldri opplevd noe slik igjen. Var friskt blod så jeg så det bare an. Ikke var det vondt eller noe heller :P 

Anonymkode: 9b60d...f95

Annonse

Når det er så store mengder blod, og du virker ung ts, så tror jeg at jeg hadde kontaktet lege. En ting er hvis det er litt rødt på papiret når du tørker deg etter å ha hatt avføring, noe helt annet er det når det renner en håndfull blod fra endetarmen i doskåla når du bare tisser. 

Det kan være alt fra en innvendig hemoride som sprekker, det kan være ei skikkelig rift (men tror jeg du skulle ha kjent det når du sitter på do og har avføring) og det kan være en tarmsykdom (har selv ulcerøs kolitt, og i dårlige perioder så kommer det masse friskt blod i doskåla når jeg er på do). 

Så, kontakt lege er mitt råd. 

• Liker 1
Gjest Helicase
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er best å ta kontakt med legevakt ved uforklarlige blødninger. I alle fall ringe de og høre hva de sier. 

Anonymkode: 971bb...c06

Friskt blod fra endetarmen er nok en rift eller hemoroide :) det betyr at blodet ikke kommer fra inne i magen eller duodenum- tolvfingertarmen :) hvis dette fortsetter lenger vil jeg dog anbefale legebesøk. Hemorider kan være svært ubehagelige . 

Gjest Helicase
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ca en håndfull med blod. Gikk på do igjenn nå så helte jeg litt vann bak fra blomsterkannen :fnise: til mamma og da svei det litt bak der , ser også ut osm blodet har stoppet. 

Så håper det bare var en rift/hemoroidr. 

En håndfull? Blod blandet med vann kan se ganske dramatisk ut selv om det er små mengder :) så med mindre du stod og samlet opp blod med hånda, så tenker jeg at dette ikke er den faktiske mengden:) 

Annonse
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det samme i perioder jeg har veldig hard mage. Har så hard avføring at det lager rifter.

Anonymkode: 3a398...ab4

Du bør finne ut hvilke matvarer det er som gir deg hard mage, og så forhindre dette. Jeg har kuttet ut en mengde matvarer fordi jeg har hatt så innmari hard avføring, for eksempel ris, pasta og frossen ferdigpizza. Å bruke Movicol eller Laxoberal er kun imidlertidige løsninger, som ikke må brukes for lenge av gangen. Kvinner mangler som regel jern, så det kan være greit å få i seg jerntabletter. Dette fører også til at avføringen blir langt mykere og svart (pga jernet), men det er å foretrekke fremfor stein. Får av og til treg mage rundt mensen, og da har jeg lært å ta Movicol slik at jeg slipper å få vondt. Rifter og hemoroider er virkelig ikke godt. En annen ting man kan gjøre for å forhindre hemoroider er fysisk aktivitet. 

Anonymkode: 5b041...2a3

• Liker 1

Hei.

Du sier ikke noe om alderen din, men du bør uansett gå til lege dersom du blør fra endetarmen.

Det kan være alt fra en uskyldig rift/hemorider til tykktarmskreft! Alle som blør fra endetarmen, bør få det undersøkt av en lege. Insister på kolonoskopi da dette er den sikreste måten å oppdage om det er noe alvorlig på. Ja det er ubehagelig, men dersom du oppdager noe alvorlig tidlig er prognosene mye bedre!

Morten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...