ch_89 Skrevet 22. mai 2017 #1 Skrevet 22. mai 2017 Jeg har et ganske stort problem. Derfor skiver jeg så jeg kan få tips fra noen her inne. Jeg vet at jeg har driti meg ut så trenger ikke at folk skal fortelle meg hvor dumt dette er, sånn at det er sagt. I 2013 / 2014 meldte jeg meg opp som privatis ved Sonans for å ta studiekompetansen. Pga sykdom på eksamensdagene kunne jeg ikke møte til eksamen og fikk derfor forsinket skolegang fra Lånekassen. Nå har jeg gått ferdig 2 år på voksenopplæring for å få studiekompetansen. Ringte Lånekassen i dag fordi jeg har kommet inn på folkehøyskole og trenger støtte til det. Greia er at jeg har ingen kontakt med familie og meldte meg derfor opp som privatist til 1p og 2p matteeksamen for å klare meg økonomisk. Om jeg ikke består disse eksamene noe jeg tror jeg gjør, men er litt engstelig for at jeg ikke skulle gjøre det alikevel. Begynner å tenke mitt. Er det noen der ute som har forslag til hva jeg kan gjøre om jeg ikke får støtte av lånekassen? Har ikke mye oppsparte penger fordi økonomien som student ikke har vært verdens beste. Noen som vet om det er vanskelig å få et lån på rundt 114.000? er veldig redd for å ikke få støtte, håper det er noen her ute som har noen gode råd å komme med. 1
sunflower Skrevet 22. mai 2017 #2 Skrevet 22. mai 2017 Hvis du ikke får støtte fra Lånekassen til å gå dette året på FHS, anbefaler jeg deg å vente, og heller spare opp penger. 5
mjauritz Skrevet 22. mai 2017 #3 Skrevet 22. mai 2017 Hvor mange år har du tilsammen fått lån av lånekassen? Husk at du KUN får støtte i 8 år, så om du har planer om å studere på UNI/HS så vil jeg virkelig anbefale deg å droppe folkehøgskolen hvis du allerede har fått lån når du tok opp fag. Og jeg skjønner ikke helt, du MÅTTE melde deg opp til matteeksamen fordi du ikke har kontakt med familie? Da hadde det vel heller vært mer logisk å få en jobb og betale for det slik? Hva sa lånekassen når du ringte dem? At du får støtte hvis du består matten? Det høres jo veldig rart ut, for lånekassen tar vel ikke utgangspunkt i om du består eller ikke for å søke om ny støtte? Å få lån av lånekassen er egentlig ikke vanskelig. De som gjør dette er jo studenter som ikke skal betale tilbake før om noen år, og de vet jo at å skaffe seg jobb som gir penger ofte koster penger. 2
ch_89 Skrevet 22. mai 2017 Forfatter #4 Skrevet 22. mai 2017 Lånekassen sa at de ser på at jeg består det jeg har fått støtte til. Derfor må jeg bestå begge matteeksamene for å få videre støtte fordi om jeg stryker blir det sett på som enda mer forsinkelse. Har 4 år til sammen med støtte. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #5 Skrevet 22. mai 2017 24 minutter siden, ch_89 skrev: Jeg har et ganske stort problem. Derfor skiver jeg så jeg kan få tips fra noen her inne. Jeg vet at jeg har driti meg ut så trenger ikke at folk skal fortelle meg hvor dumt dette er, sånn at det er sagt. I 2013 / 2014 meldte jeg meg opp som privatis ved Sonans for å ta studiekompetansen. Pga sykdom på eksamensdagene kunne jeg ikke møte til eksamen og fikk derfor forsinket skolegang fra Lånekassen. Nå har jeg gått ferdig 2 år på voksenopplæring for å få studiekompetansen. Ringte Lånekassen i dag fordi jeg har kommet inn på folkehøyskole og trenger støtte til det. Greia er at jeg har ingen kontakt med familie og meldte meg derfor opp som privatist til 1p og 2p matteeksamen for å klare meg økonomisk. Om jeg ikke består disse eksamene noe jeg tror jeg gjør, men er litt engstelig for at jeg ikke skulle gjøre det alikevel. Begynner å tenke mitt.Er det noen der ute som har forslag til hva jeg kan gjøre om jeg ikke får støtte av lånekassen? Har ikke mye oppsparte penger fordi økonomien som student ikke har vært verdens beste. Noen som vet om det er vanskelig å få et lån på rundt 114.000? er veldig redd for å ikke få støtte, håper det er noen her ute som har noen gode råd å komme med. Vent ett år, og jobb i mellomtiden, slik som alle andre som ikke har råd til folkehøyskole. Anonymkode: ead0f...ce8 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #6 Skrevet 23. mai 2017 9 timer siden, mjauritz skrev: Hvor mange år har du tilsammen fått lån av lånekassen? Husk at du KUN får støtte i 8 år, så om du har planer om å studere på UNI/HS så vil jeg virkelig anbefale deg å droppe folkehøgskolen hvis du allerede har fått lån når du tok opp fag. Og jeg skjønner ikke helt, du MÅTTE melde deg opp til matteeksamen fordi du ikke har kontakt med familie? Da hadde det vel heller vært mer logisk å få en jobb og betale for det slik? Hva sa lånekassen når du ringte dem? At du får støtte hvis du består matten? Det høres jo veldig rart ut, for lånekassen tar vel ikke utgangspunkt i om du består eller ikke for å søke om ny støtte? Å få lån av lånekassen er egentlig ikke vanskelig. De som gjør dette er jo studenter som ikke skal betale tilbake før om noen år, og de vet jo at å skaffe seg jobb som gir penger ofte koster penger. Er det sånn at du får støtte i 8 år fra du først studerer, eller får du 8 år totalt som ikke trenger å være sammenhengende? Feks kan jeg studere i 3 år først, jobbe i 5 år, og komme tilbake for å studere 2 år med støtte fra lånekassen? Anonymkode: dbdd9...eec
mjauritz Skrevet 23. mai 2017 #7 Skrevet 23. mai 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det sånn at du får støtte i 8 år fra du først studerer, eller får du 8 år totalt som ikke trenger å være sammenhengende? Feks kan jeg studere i 3 år først, jobbe i 5 år, og komme tilbake for å studere 2 år med støtte fra lånekassen? Anonymkode: dbdd9...eec Slik jeg har forstått det er det 8 år tilsammen, ja Altså kan du ta et par år her og der av lån, typ: FH (støtte), friår (ikke støtte) bachelor (støtte), 4 år jobb (ikke støtte), master (støtte)
Silje92 Skrevet 23. mai 2017 #8 Skrevet 23. mai 2017 Du kan få støtte totalt 8 år tilsammen. Hvis du var syk den første gangen du gikk på Sonans så holder det med legeerklæring på den sykdommen... da skal du få nye eksamensdatoer 😊 hvis du ikke består matteeksamenene må du bare melde deg opp på nytt og ta de, hvis ikke får du dessverre ikke lån igjen:/
Selma1984 Skrevet 23. mai 2017 #9 Skrevet 23. mai 2017 Jeg ble forsinket i utdanningen min etter at jeg droppa ut under min første utdanning. Da måtte jeg rett og slett jobbe og tjene egne penger mens jeg sparte opp studiepoengene igjen. Det husker jeg at føltes både urettferdig og uoverkommelig der og da, men selvfølgelig fungerte det på et vis. Under min nåværende utdanning (bachelor på deltid) har jeg ikke benyttet meg av lånekassa i det hele tatt, ettersom jeg vendte meg til å jobbe under studiene den gangen. Poenget mitt er at man MÅ ikke forholde seg til lånekassa, selv om det kniper. Jeg vil ikke råde deg til å ta opp lån til studier som ikke er studielån, da slike lån på ingen måte er like gunstig som studielån fra lånekassa. Lav rente, gunstig nedbetaling, betalingsutsettelser, omgjøring til stipend, og andre goder gjør at studielån er det soleklart beste alternativet. Avslutningsvis vil jeg også råde deg til å ikke ta alle sorgene på forskudd
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #10 Skrevet 23. mai 2017 13 timer siden, mjauritz skrev: Hvor mange år har du tilsammen fått lån av lånekassen? Husk at du KUN får støtte i 8 år, så om du har planer om å studere på UNI/HS så vil jeg virkelig anbefale deg å droppe folkehøgskolen hvis du allerede har fått lån når du tok opp fag. Og jeg skjønner ikke helt, du MÅTTE melde deg opp til matteeksamen fordi du ikke har kontakt med familie? Da hadde det vel heller vært mer logisk å få en jobb og betale for det slik? Hva sa lånekassen når du ringte dem? At du får støtte hvis du består matten? Det høres jo veldig rart ut, for lånekassen tar vel ikke utgangspunkt i om du består eller ikke for å søke om ny støtte? Å få lån av lånekassen er egentlig ikke vanskelig. De som gjør dette er jo studenter som ikke skal betale tilbake før om noen år, og de vet jo at å skaffe seg jobb som gir penger ofte koster penger. Det er jo bare det Lånekassen ser på for å få videre støtte om man ellers oppfyller kravene. Anonymkode: 00102...d26 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #11 Skrevet 23. mai 2017 Viss man har vært sykemeldt eller syk mens man er student med støtte fra lånekassen , og dette kan dokumenteres av lege/spesialist. Så kan man på en måte få nye år med støtte gjennom lånekassen, men dette må søkes om.. mye papirarbeid. Anonymkode: 404e8...baa
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #12 Skrevet 24. mai 2017 Er jo bare å ringe å spørre hvor mange studiepoeng du er forsinket med. Er det 60, kan du få støtte, er det 70 f.eks (mer enn 60), får di ikke støtte. Da er det bare å studere/ta opp studiepoeng på egenhånd så du havner under 60 poeng forsinket, også kan du søke om støtte igjen. Du kan jo ta noen nettstudier osv? Anonymkode: 8d6d6...fa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå