Gå til innhold

Kobberspiraler, en oppsummering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av de som aldri finner riktig prevensjon:frkk: Og har etter å ha prøvd å bytte 11 ganger (ppiller, p ring,pstav) har jeg altså gitt opp. Jeg trenger noe som er konstant og hormonfritt. Har derfor vurdert kobberspiral! 

Etter mye lesing har jeg funnet ut dette:ac:

Nova t: kanskje den mest brukte(?) Standar kobberspiral. Vanlige kobberspiral bivirkninger som kraftige blødninger og kramper

Gynefix 200: helt ny liten kobberspiral som ikke har vinger, Men festes i et anker i livmoren. Skal ikke gi større blødninger eller smerter ved mensen. Negativt: lest mange som har opplevd at den har falt ut, dyrere, må settes inn av trent gynekolog pga innsettningsmetode krever ultralyd.

Flexi t ÷/+: kommer i to str og reklameres som "mykere" enn den vanlige kobberspiralen. 

Det jeg lurer på er om noen har prøvd gynefix eller flexi t ÷ (den minste) (jeg har ikke født)???? Fikk dere større og vondere blødninger?  Og gjerne kom med flere typer kobberspiraler hvis dere har noen tips!! :lillesky2:

Skrevet

Det her er jo helt sikkert veldig individuelt, men jeg har nova t spiral. De første månedene og til dels utover det første året var det helt grusomt. Jeg ante ikke at det gikk an å blø SÅ SINNSYKT MYE, eller at man kunne ha så vanvittig store menssmerter. Men sakte men sikkert stabiliserte det seg. Har hatt den i snart tre år nå, og nå er egentlig alt som før jeg satte inn spiralen. Jeg synes ikke blødningene eller smertene er noe dramatiske nå lenger. Jeg tåler ingenting av hormonprevasjon, så til tross for de ekstremt blodige og smertefulle innledende månedene er jeg kjempefornøyd nå. 

Skrevet

Har vanlig kobberspiral og det er null stress. Syklusen er uendret, blør hverken mer eller mindre enn uten. Hadde spiral før jeg fikk barn også, ikke noe problem da heller.

• Liker 1
Skrevet

Har en vanlig kobberspiral, den de hadde hos legen (husker ikke merke). Var en del mer menssmerter de 4-5 første mnd men nå er det som det var på p-piller og uten noe (ikke særlig mye). Er egentlig superfornøyd! Merker ikke noe til den, og liker at det ikke er noen ekstra hormoner. Har ikke født, og legen min sa det ikke spilte noen rolle. Rart at ikke flere bruker kobberspiral, og at det ikke i større grad anbefales av legene synes jeg!  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Måtte ta den ut pga partner kuttet seg på trådene under sex. Prøvde å justere og sette inn flere ganger, hadde alt fra for lang til kort tråd, ingenting funket. Skal du ha sex med noen som er over gjennomsnittet i strl så må du være obs på at trådene kan skade partner.

Anonymkode: 5b63c...c01

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar dere :) håper flere ser tråden og deler sin erfaring!

AnonymBruker
Skrevet

Hadde kobberspiral i mange år og var veldig fornøyd. Aldri noe uhell eller uønsket gravid. Godt å slippe hormoner, som jeg r veldig skeptisk til. Hadde litt kraftigere mens, men det var ikke noe problem. De siste årene ble jeg plaget av mye og lange blødninger stadig vekk, og måtte da til slutt fjerne den. Nå trenger jeg ikke prevensjon lenger, og det er helt greit. Men i mange år fungerte kobberspiral helt supert for meg. Kan anbefales :)

Anonymkode: 602b4...e3e

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Måtte ta den ut pga partner kuttet seg på trådene under sex. Prøvde å justere og sette inn flere ganger, hadde alt fra for lang til kort tråd, ingenting funket. Skal du ha sex med noen som er over gjennomsnittet i strl så må du være obs på at trådene kan skade partner.

Oooo!! :tristbla:

AnonymBruker
Skrevet

Har den vanlige. Har ikke født, men hatt hormonspiral tidligere. 

Litt kraftige blødninger enn normalt i starten før det stabiliserte seg. Ikke plaget med mer smerter.

Så alt i alt veldig fornøyd :)

Anonymkode: 3e549...3be

Skrevet
På 23.5.2017 den 0.46, AnonymBruker skrev:

Ahh nå ble jeg usikker. Partneren min er godt over gjennomsnittet...:klo: er det ikke mulig å brette trådene så de ligger rett innenfor livmortappen?? Leste på et amerikansk forum at noen hadde gjort det....

Skrevet

Siden det nå har kommet opp at trådene kan være et problem.... nytt spørsmål: har alle spiraler samme tråder?? Finnes det noen som er mykere enn andre etc

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Puppmania skrev:

Siden det nå har kommet opp at trådene kan være et problem.... nytt spørsmål: har alle spiraler samme tråder?? Finnes det noen som er mykere enn andre etc

Tror det faktisk har kommet en ny en uten tråder ellernoe, men det er hormonspiral. Legen min snakket om den sist jeg var der men valgte p-stav pga dårlige erfaringer og litt skrekk fra forrige gangene haha. Men alle de vanlige har samme tråder, kan sammenlignes med fiskesnøre. De kan jo brette seg opp mot livmorsmunnen på sidene, men den flytter jo på seg av friksjon/bevegelse eller hvis den er kort så står den jo rett ut i utgangen av livmorsmunnen - da treffes den ved sammenstøt. Du kan kanskje forestille deg at å plutselig bli stikket av enden på en plastikktråd mitt i penishodet i fremstøt - samboern min skrek så det holdt for å si det sånn :icon_frown: Men kan jo hende det funker for deg da, alle er jo forskjellige! Men bare vær obs på det :)  Men hvis du er hos legen kan du bare spørre om det, og presisere at typen din er godt over gjennomsnittet og redd for trådene pga erfaringer andre har fortalt om, så svarer h*n nok godt på det! :D 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det faktisk har kommet en ny en uten tråder ellernoe, men det er hormonspiral. Legen min snakket om den sist jeg var der men valgte p-stav pga dårlige erfaringer og litt skrekk fra forrige gangene haha. Men alle de vanlige har samme tråder, kan sammenlignes med fiskesnøre. De kan jo brette seg opp mot livmorsmunnen på sidene, men den flytter jo på seg av friksjon/bevegelse eller hvis den er kort så står den jo rett ut i utgangen av livmorsmunnen - da treffes den ved sammenstøt. Du kan kanskje forestille deg at å plutselig bli stikket av enden på en plastikktråd mitt i penishodet i fremstøt - samboern min skrek så det holdt for å si det sånn :icon_frown: Men kan jo hende det funker for deg da, alle er jo forskjellige! Men bare vær obs på det :)  Men hvis du er hos legen kan du bare spørre om det, og presisere at typen din er godt over gjennomsnittet og redd for trådene pga erfaringer andre har fortalt om, så svarer h*n nok godt på det! :D 

Oh dette skal jeg google! Stygt redd jeg ikke kan bruke den med tanke på hormoner.. Men er det noen som ikke har tålt p-piller som tåler hormonspiral?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Puppmania skrev:

Oh dette skal jeg google! Stygt redd jeg ikke kan bruke den med tanke på hormoner.. Men er det noen som ikke har tålt p-piller som tåler hormonspiral?

Hva er det som plaget deg med p-piller da? Jeg ble deprimert og humørsyk av p-piller og også hormonspiralen. Dessverre.

Anonymkode: 517ee...f5a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er det som plaget deg med p-piller da? Jeg ble deprimert og humørsyk av p-piller og også hormonspiralen. Dessverre.

Anonymkode: 517ee...f5a

Får ibs sånn at jeg blir sykemeldt. 

Skrevet

Jeg får migrene av hormonprevensjon, eller, mER migrene da. 

Men nå bruker jeg Jaydess, det er en sånn mini- hormon- spiral, og det fungerer veldig bra!!

Ikke store blødninger, ikke mye migrene og enn så lenge har ingen av partneren mine stukket seg. Et par av de har hatt godt over snittet lengde, men har ikke hørt noe klaging. Tilogmed spurt dem. Men nei :)

Så jeg ville ikke hatt så veldig fokus på det, bare snakket med legen om hvor vanlig det er... tror det kan være veldig individuelt også, både med fysikken til kvinnen og mannen ... kanskje?:) 

Skrevet

Ingen flere erfaringer?? 😅😅

Skrevet

Jeg har kobberspiral, men husker ikke hvilken type jeg har. Har ikke født. 

Jeg er veldig fornøyd med det. Eneste negative er at jeg fikk kraftigere og lengre menstruasjon, og noe mer smerter. 

Glad for å slippe hormoner så jeg kommer til å fortsette å bruke det så lenge det fungerer for meg og partner. Det der med trådene har jeg ikke peiling på siden det ikke har vært et problem. 

Skrevet

Supert med så mange svar!! 😄 tusen takk dere. Skal til legen i morgen. Krysser fingrene !!

Skrevet
1 minutt siden, Puppmania skrev:

Supert med så mange svar!! 😄 tusen takk dere. Skal til legen i morgen. Krysser fingrene !!

Hvis du ikke allerede har fått anbefalt det av legen din: Ta maksimal dose Ibux eller annet ibuprofenmedikament før innsett!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...